Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CK53-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 18.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
20.10.2025 - 14.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoito
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Markus Kanta-oksa
Elina Santala
Riia Lamminmäki
Johanna Kero
Ajoitusryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
PSHTS24M
Sairaanhoitaja AMK, päivätoteutus, kielituettu, Turku, S24M
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Opintojakso
TH00CK53

Toteutuksella on 20 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 59 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 20.10.2025 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Info - Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3018
EDU_1089 Maskulin esitystila byod
Ti 21.10.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3018
EDU_1089 Maskulin esitystila byod
Ke 22.10.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3018
EDU_1089 Maskulin esitystila byod
Pe 24.10.2025 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3018
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Ma 27.10.2025 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3018
EDU_1089 Maskulin esitystila byod
Ti 28.10.2025 klo 13:00 - 15:00
(2 t 0 min)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3018
EDU_1089 Maskulin esitystila byod
Ke 29.10.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
KANSI-simulaatio info - Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3018
EDU_1089 Maskulin esitystila byod
Ke 29.10.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3018
EDU_1089 Maskulin esitystila byod
Pe 31.10.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3018
ICT_C2032 Teoriatila muunto
Pe 31.10.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3018
ICT_C2032 Teoriatila muunto
Ma 03.11.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3018
ICT_C2032 Teoriatila muunto
Ti 04.11.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3018
ICT_C2032 Teoriatila muunto
Ke 05.11.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3018
ICT_C2025 Kieliluokka
Pe 07.11.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
KANSI simulaatio - Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3018
ICT_A2065 Ensiapu
Pe 07.11.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3018
ICT_C2032 Teoriatila muunto
Ma 10.11.2025 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3018
ICT_C2032 Teoriatila muunto
Ma 10.11.2025 klo 10:00 - 16:00
(6 t 0 min)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3018
ICT_C2032 Teoriatila muunto
Ti 11.11.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
KANSI simulaatio - Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3018
ICT_A2065 Ensiapu
Ke 12.11.2025 klo 08:00 - 14:00
(6 t 0 min)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3018
ICT_A2065 Ensiapu
Pe 14.11.2025 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
TENTTI - Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja kansainvälinen simulaatio TH00CK53-3018
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojaksolle voi osallistua, kun Hoitotyön perusteet ja Lääkehoidon perusteet on suoritettu.
KANSI simulaatioon voi osallistua, kun Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet ja Ikääntyneen hoitotyön perusteet on pääosin suoritettu. Eli kokonaisarvosana MIPÄstä tulee vasta, kun KANSI on suoritettu.

Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusosaaminen: Viikoittain vaihtuvat teemat
Mielenterveys- ja päihdetyön keskeiset käsitteet, lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä: Ennakkotehtävä ja ryhmätyöskentely, luento
Psyykkiset sairaudet: Ennakkotehtävä ja ryhmätyöskentely, luento
Päihdelääketiede: Ennakkotehtävä ja ryhmätyöskentely, luento
Hoitosuunnitelma: Yksilötehtävä tai paritehtävä
Tentti
Harjoitukset: Motivoiva haastattelu, mini-interventio, Haastavasti käyttäytyvä asiakas
Kokoava simulaatio KANSI

Tavoitteet

MIELENTERVEYS- JA PÄIHDEHOITOTYÖN PERUSTEET 5 OP MIPÄ

Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet

Opiskelija
• hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän ja osaa toimia moniammatillisessa verkostotyössä.
• ymmärtää hanketyön merkityksen osana mielenterveystyön edistämistä.
• osaa tunnistaa ja hoitaa mielenterveys- ja päihdepotilaan hoidon prosessin.
• tunnistaa keskeiset mielenterveys- ja päihdehäiriöt ja osaa niiden hoidon lähtökohdat.
• ymmärtää eettisten ohjeiden, arvojen, periaatteiden ja lakien merkityksen toimintaa ohjaavina tekijöinä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä.
• osaa käyttää mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmiä noudattaen toipumisorientaation periaatteita.
• ymmärtää hoitosuhdetyöskentelyn ja työnohjauksen merkityksen ja osaa tukea sekä ohjata potilasta ja hänen läheisiään.
• osaa toteuttaa turvallisia ja vaikuttavia biologisia hoitoja, sekä psykososiaalisia hoitomuotoja osana mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitoa.
• omaa valmiuksia kohdata aggressiivisesti tai väkivaltaisesti käyttäytyviä henkilöitä.

Sisältö

Sisältö
• Mielenterveys- ja päihdehoitotyön perusteet, positiivinen mielenterveys käsitteenä

Simulaatioissa:
· harjoitellaan mielenterveys- ja päihdeasiakkaan sekä ikääntyneen monikulttuuristen asiakkaiden hoitotyötä.
· syventää simulaatiossa mielenterveys- ja päihdeasiakkaan sekä ikääntyneen asiakkaan hoitotyön osaamista
· harjaantuu simulaatiossa toimimaan monikulttuuristen asiakkaiden kanssa

Oppimateriaalit

- Mielenterveyshoitotyö , 2017. Carita Kuhanen, Carla Schubert, Tarja Seuri, Kaisu Hämäläinen, Anne Kanerva
- Käypä hoito-suositukset
- Materiaali Lähdeluettelossa
- Opettajan materiaali

Opetusmenetelmät

Ryhmätyöskentely
Oppimiskeskustelut
Oman osaamisen reflektointi
Luokassa harjoittelu
Simulaatio

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti kurssin viimeisenä päivä
Uusintatentti sovittaan erikseen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmätyöskentely
Vertaisarviointi
Case-harjoitukset

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla ei ole vaihtoehtoista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op on opiskelijan työtä 27h. Yhteensä opintojakso 5 op eli 135h.
Teemoihin liittyvät oppimistehtävät viikoittain
Hoito/kuntoutumisuunnitelma
Tentti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistunut tiimityöskentelyyn aktiivisesti Hyv-Hyl
Ennakotehtävät Hyv-Hyl
Hoito/kuntoutumissuunnitelma Hyl-K5
Tentti Hyl-K5

Hylätty (0)

Tiedot: Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näke-myksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot: Jättää annetut tehtävät tekemättä. Ei tunne keskeisiä toimintata-poja eikä perustele valintojaan. Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet : Ei vastaanota eikä anna palautetta. Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan. Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita. Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä. Käyttäytyy epäammatillisesti. Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiedot: Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön. Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot: Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna. Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet: Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti. Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita. Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä. Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa. Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä. Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestä-vään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedot: Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot: Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa. Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet: Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan. Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen. Käyttäytyy ammatillisesti. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot: Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin. Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot: Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja. Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja. Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet: Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa. Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia. Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa. Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen. Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen. Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Lisätiedot

sähköposti tai Itslearning

Siirry alkuun