Ikääntyneiden hoitotyön erityispiirteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CK61-3018
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.06.2025 - 25.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
25.08.2025 - 09.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoito
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Opettajat
- Johanna Kurtti
- Saara Laaksonen
- Noora Hämäläinen
- Johanna Kero
- Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
PSHTS24MSairaanhoitaja AMK, päivätoteutus, kielituettu, Turku, S24M
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Opintojakso
- TH00CK61
Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 4 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 26.08.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Yhteissimulaatio Ikääntyvien hoitotyö |
ICT_C2046
Teoriatila muunto
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Viikko 35
Aloitus maanantaina 25.8. 2025 (läsnäolovelvollisuus)
Oppilaitosten yhteinen simulaatio toteutetaan tiistaina 26.8. 2025 klo 12:30-15:00
(läsnäolovelvollisuus): Aiheena Akuutisti sairastunut ikääntynyt
Jos olet harjoittelussa, järjestä itsellesi vapaapäivät 25.8. ja 26.8. 2025
Viikko 36, 42-44
• Vanhuus elämänvaiheena ja ikääntymiseen liittyvät muutokset
• Ikääntyneen toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi sekä tukeminen eri ympäristöissä
• Äkillisesti sairastuneen ikääntyneen hoitotyö
• Ikääntyneen ravitsemus, sen toteuttaminen ja ohjaus eri tilanteissa
• Muistisairaudet ja muistisairaan hoitotyö
• Ikääntyneiden hoitoon liittyvä lainsäädäntö ja ikääntyneiden palvelut
• Ikääntyneen lääkehoidon turvallinen ja vaikuttava toteuttaminen
• Ikääntyneen ihmisen perheen ja läheisten osallisuuden tukeminen hoidossa
• Toimintakyvyn arviointi
• Geroteknologia ja digitaaliset palvelut ikääntyneiden hoidossa ja palveluissa
• Ikääntyneen kokonaishoidon koordinointi hoitotiimissä
Tavoitteet
IKÄÄNTYNEIDEN HOITOTYÖN ERITYISPIIRTEET 5 OP IKHO
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet
• tuntee ikääntyneen hoitotyön eettiset periaatteet ja ymmärtää vanhuuden elämänvaiheena.
• tietää ja tunnistaa ikääntymiseen liittyvät muutokset.
• tietää ja osaa käyttää iäkkään ihmisen terveyden, toimintakyvyn sekä voimavarojen arvioinnin ja niiden ylläpitämiseen käytettäviä hoitotyön menetelmiä ja digitaalisia laitteita sekä sovelluksia.
• osaa arvioida äkillisesti sairastuneen ikääntyneen hoidon tarvetta.
• tietää tavallisimmat muistisairaudet, niiden hoito- ja palveluketjun ja muistisairaan kohtaamisen ja ohjaamisen periaatteet.
• tuntee ravitsemuksen merkityksen iäkkään ihmisen hoidossa ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden ravitsemusta eri tilanteissa yhteistyössä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa.
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden turvallista ja vaikuttavaa lääkehoitoa.
• osaa ohjata ikääntyneitä erilaisten, myös digitaalisten, palvelujen käyttäjinä.
• osaa ottaa vastuun ikääntyneen kokonaishoidon koordinoinnista hoitotiimissä.
Sisältö
Sisältö
• Vanhuus elämänvaiheena ja ikääntymiseen liittyvät muutokset
• Ikääntyneen toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi sekä tukeminen eri ympäristöissä
• Äkillisesti sairastuneen ikääntyneen hoitotyö
• Ikääntyneen ravitsemus, sen toteuttaminen ja ohjaus eri tilanteissa
• Muistisairaudet ja muistisairaan hoitotyö
• Ikääntyneiden hoitoon liittyvä lainsäädäntö ja ikääntyneiden palvelut
• Ikääntyneen lääkehoidon turvallinen ja vaikuttava toteuttaminen
• Ikääntyneen ihmisen perheen ja läheisten osallisuuden tukeminen hoidossa
• Toimintakyvyn arviointi
• Geroteknologia ja digitaaliset palvelut ikääntyneiden hoidossa ja palveluissa
• Ikääntyneen kokonaishoidon koordinointi hoitotiimissä
Oppimateriaalit
Oppimateriaali Itsistä.
Tohmola A. ym. 2025. Gerontologinen hoitotyö. Sanoma Pro. Luvut 2-5, 7-11 ja 13.
Vireyttä seniorivuosiin - ikääntyneiden ruokasuositus. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2020. (www.vrn.fi)
Opetusmenetelmät
-Teoriatunnit
-Pienryhmät, ryhmäkoko maksimi 17 pienryhmää kohden
-Prekliininen luokkahuoneharjoittelu
-Simulaatio
-Oppilaitosten yhteinen simulaatio toteutetaan tiistaina 26.8. 2025 klo 12:30-15:00
(läsnäolovelvollisuus): Aiheena Akuutisti sairastunut ikääntynyt
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti sovitaan 25.8. 2025 ensimmäisellä tunnilla.
Tentti on kampuksella ja opettaja valvoo tenttiä.
Uusintatentti on 3 viikon kuluttua ensimmäisestä tentistä
Toinen uusintatentti on 3 viikon kuluttua ensimmäisestä uusintatentistä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
-itsenäinen työskentely ITS:ssa
-ryhmätyöskentely (läsnäolovelvollisuus tunneilla)
-käänteinen luokkahuoneoppiminen (Flipped classroom) (läsnäolovelvollisuus)
-simulaatio-oppiminen mukaanlukien virtuaalisimulaatio-oppiminen (läsnäolovelvollisuus)
-työpajatyöskentely (läsnäolovelvollisuus)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
HARJOITTELUSSA OLEVA OPISKELIJA
Opiskelija varaa harjoittelusta vapaaksi 25.8. infon (kellonaika vielä puuttuu) ja yhteissimulaation 26.8. 2025 klo 12.30-15.00.
Harjoittelujakson aikana tapahtuvan yhteissimulaation korvaava tehtävä sovitaan opettajan Johanna Keron kanssa viimeistään 20.8. 2025.
Opiskelijan tulee kertoa syy, miksi ei pysty osallistumaan opetukseen 25.8. tai 26.8. 2025.
Sähköposti Johanna Kerolle.
Jos olet poissa tunnilta, jossa o n läsnäolovelvollisuus, poissaolo korvataan muiden ryhmien mukana syksyn 2025 aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 opintopistettä eli 135 tuntia opiskelijan työtä.
Opintojakso toteutetaan seuraavilla menetelmillä:
-ennakkotehtävät
-ryhmätyöt
-oppiportin verkkokurssit
-ITS itsenäisesti suoritettavat testit
-simulaation ennakkotehtävät
Tekoälyä voi hyödyntää tehtävissä, jos se on sallittu.
Lue huolellisesti tehtävän ohjeet.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät sis. oppiportin verkkokurssit, ITS:n testit, ryhmätyöt ja tehtävät 1,75 op, HYV/HYL
Geroteknologiaryhmätyö, 1 op, HYL-5
Ravitsemuksen osuus 0,25 op, HYV/HYL
Työpajat : pakollinen osallistuminen/ korvaava tehtävä 0,5 op, HYV/HYL
Simulaatio: pakollinen osallistuminen 0,5 op, HYV/HYL
Tentti 1op : numeerinen arviointi 0-5
Hylätty (0)
Tiedot: Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista. Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot: Jättää annetut tehtävät tekemättä. Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan. Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet: Ei vastaanota eikä anna palautetta. Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita. Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän
työskentyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti. Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen,
taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tiedot: Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja
peruskäsitteistön. Hyödyntää
ammatillista tietoa.
Taidot: Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna. Tuntee erilaisia toimintatapoja,
muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet: Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti. Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä. Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja
hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tiedot: Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää,
vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot: Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa. Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee
ongelmia.
Asenteet: Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. On omaksunut alan arvot ja eettiset
periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan. Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen. Käyttäytyy ammatillisesti. Osaa kuvata ja arvioida oman
toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiedot: Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita.
Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen
kontekstiin. Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot: Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja. Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja. Osaa yhdistellä
ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet: Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun
välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa. Osaa reflektoida
aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia. Osaa joustavasti
soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan
vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen
käyttäytymiseen.Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään
kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa
toimia myös näitä ennakoiden.
Lisätiedot
Tärkeät viestit lähetetään sähköpostilla ja ilmoitetaan ITS:n etusivulla
Johanna Kero (johanna.k.kero@turkuamk.fi)
Johanna Kurtti (johanna.kurtti@turkuamk.fi)
Saara Laaksonen (saara.laaksonen@turkuamk.fi)