Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten hoitotyön syventävät opinnot (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL05-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.05.2025 - 03.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
03.11.2025 - 05.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Päivi Matikainen
Annika Luomala
Ryhmät
PSHTK23A
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K23A
PSHTK23B
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K23B
PSHSK23A
Sairaanhoitajakoulutus, Salo, K23A
MSHTK23A
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, monimuoto, K23A
PSHTS23A
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S23A
PSHTS23B
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S23B
PSHTS23V
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, verkko, S23V
PSHSS23A
Sairaanhoitajakoulutus, Salo, S23A
MSAISS23
Sairaanhoitajakoulutus, Salo, monimuoto, S23
Opintojakso
TH00CL05
Toteutukselle TH00CL05-3004 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Tavoitteet
Osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa omassa toiminnassa lasten ja nuorten vaativassa hoitotyössä
Opiskelija
- syventää taitojaan lapsipotilaan kliinisessä tutkimisessa
- syventää ammatillista osaamistaan lasten ja nuorten akuuttihoitotyössä sekä pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen hoitotyössä
- osaa ohjata ja tukea lasta ja perhettä kriittisesti sairaan ja kuolevan lapsen hoitotyössä
- osaa tunnistaa sairaan vastasyntyneen ja keskoslapsen hoitotyön erityispiirteitä
- syventää osaamistaan kirurgisen lapsipotilaan hoitotyössä
- tunnistaa tavallisimmat lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöt ja osaa tukea lasta ja perhettä hoitotyön auttamismenetelmin
- syventää osaamistaan lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidossa
- osaa arvioida omaan toimintaansa osana työelämäyhteisöä ja ammatillista kehittymistään lasten ja nuorten hoitotyön kontekstissa

Sisältö
Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
- Lapsipotilaan kliininen tutkiminen, tarkkailu ja tutkimustulokset hoidollisen päätöksenteon tukena
- Vaativat terveysongelmat ja sairaudet lapsilla ja nuorilla:
- lasten ja nuorten akuuttihoitotyö
- sairaan vastasyntyneen/keskosen hoitotyö
- sydänsairautta sairastavan lapsen ja nuoren hoitotyö
- syöpää sairastavan lapsen ja nuoren hoitotyö
- lasten ja nuorten neurologisten terveysongelmien hoito
- lasten ja nuorten tehohoitotyö
- lasten ja nuorten vaativa kirurginen hoitotyö
- lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja hoitopolku
- kriittisesti sairaan ja kuolevan lapsen hoitotyö
- lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöiden hoitotyö
- Perhehoitotyö sairaan lapsen vaativassa hoitotyössä
- Lasten ja nuorten vaativa lääke- ja nestehoito ja farmakologia
- Oman toiminnan arviointi ja ammatillinen kehittyminen lasten ja nuorten hoitotyön kontekstissa

Tavoitteet

LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN SYVENTÄVÄT OPINNOT 5 OP LAPSY

Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet

Opiskelija
· osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa omassa toiminnassa lasten ja nuorten vaativassa hoitotyössä
· syventää taitojaan lapsipotilaan kliinisessä tutkimisessa
· syventää ammatillista osaamistaan lasten ja nuorten akuuttihoitotyössä sekä pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen hoitotyössä
· osaa ohjata ja tukea lasta ja perhettä kriittisesti sairaan ja kuolevan lapsen hoitotyössä
· osaa tunnistaa sairaan vastasyntyneen ja keskoslapsen hoitotyön erityispiirteitä
· syventää osaamistaan kirurgisen lapsipotilaan hoitotyössä
· syventää osaamistaan lasten ja nuorten mielenterveyden hoitotyössä ja osaa tukea lasta ja perhettä hoitotyön auttamismenetelmin
· syventää osaamistaan lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidossa
· osaa arvioida omaan toimintaansa osana työelämäyhteisöä ja ammatillista kehittymistään lasten ja nuorten hoitotyön kontekstissa

Sisältö

Sisältö
· Lapsipotilaan kliininen tutkiminen, tarkkailu ja tutkimustulokset hoidollisen päätöksenteon tukena
· Vaativat terveysongelmat ja sairaudet lapsilla ja nuorilla
· Kriittisesti sairaan ja kuolevan lapsen hoitotyö
· Lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöiden hoitotyö
· Perhehoitotyö sairaan lapsen vaativassa hoitotyössä
· Lasten ja nuorten vaativa lääke- ja nestehoito ja farmakologia
· Oman toiminnan arviointi ja ammatillinen kehittyminen lasten ja nuorten hoitotyön kontekstissa

Oppimateriaalit

Storvik-Sydänmaa,S., Tervajärvi,L.& Hammar,A-M.2019.Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Aiheeseen liittyvät artikkelit

Opetusmenetelmät

- Vuorovaikutukselliset luennot
- Ennakkotehtävät
- Ryhmätehtävät etäluentojen aikana
- Yksilötehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kokoava koe, jossa lääkelaskukoe klo 8-20 verkkokokeena itenäisesti
1.uusintakoe toukokuun lopussa, aika ilmoitetaan myöhemmin
2. uusintakoe järjestetään tarvittaessa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

-Flipped learning
-Case pohjainen oppiminen
-Yhteistoiminnalllinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-etäluennot 30h
-yksilölliset tehtävät 60h
-muu kurssin materiaalin itsenäinen opiskelu 45h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-Kurssilla 75% läsnäolovelvollisuus ja aktiivinen osallistuminen (ei korvaavia tehtäviä)
-Ennakkotehtävät kurssilla arviointi (hyväksytty -täydennettävä) kriteerit Its oppimisalustalla
-Lääkelaskut (hyväksytty -hylätty)
-Yksilötehtävät (Hyväksytty- täydennettävä) Kriteerit Its oppimisalustalla
-Kokoava koe, johon osallistuminen edellyttää kaikkien tehtävien palautusta ajallaan ennen koetta. Arviointi asteikolla 1-5, 50% vastauksista oltava oikein
- Uusintakokeet (lääkelaskut ja kokoava koe) mahdollisuus kolme viikkoa ensimmäisen kokeen jälkeen. Toinen uusintakoe tarvittaessa.

Hylätty (0)

Tiedot:
-Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsittei-stä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
-Ei osaa perustella eikä arvioida omia näke-myksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

Taidot:
-Jättää annetut tehtävät tekemättä.
-Ei tunne keskeisiä toimintata-poja eikä perustele valintojaan.
-Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.

Asenteet:
-Ei vastaanota eikä anna palautetta.
-Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
-Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
-Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
-Käyttäytyy epäammatillisesti.
-Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuu-teen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tilannekohtainen, jäljittelevä ja suppea ammatillinen osaaminen
Tiedot:
-Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
-Hyödyntää ammatillista tietoa.

Taidot:
-Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
-Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.

Asenteet:
-Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
-Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
-Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
-Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
-Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
-Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
-Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen

Tiedot:
-Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää,
-Vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
-Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa

Taidot:
-Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
-Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.

Asenteet:
-Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
-Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
-On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
-Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
-Käyttäytyy ammatillisesti.
-Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen

Tiedot:
-Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
-Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla

Taidot:
-Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
-Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
-Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.

Asenteet:
-Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
-Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
-Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
-Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
-Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
-Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
-Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Lisätiedot

Edeltävyysehdot:
Perusopinnot täytyy olla suoritettuna ennen jaksolle osallistumista.
Ja erityisesti seuraavat jaksot:
-Perheen, lapsen ja nuoren hoitotyö sekä prekliininen harjoittelu luokassa
-Sisätautien hoitotyö sekä prekliininen harjoittelu luokassa
-Kirurginen hoitotyö sekä prekliininen harjoittelu luokassa

Siirry alkuun