Siirry suoraan sisältöön

Kliinisen hoitotyön yrittäjyys, kehittäminen, johtaminen ja päätöksenteko (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL08-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 04.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
Ajoitus
04.11.2025 - 07.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sairaanhoito
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Riikka Teuri
Teija Franck
Ajoitusryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.Open UAS quota. Please enroll without selecting this group.” (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
Ryhmät
PSHTK23A
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K23A
PSHTK23B
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K23B
PSHSK23A
Sairaanhoitajakoulutus, Salo, K23A
MSHTK23A
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, monimuoto, K23A
PSHTS23A
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S23A
PSHTS23B
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S23B
PSHTS23V
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, verkko, S23V
PSHSS23A
Sairaanhoitajakoulutus, Salo, S23A
MSAISS23
Sairaanhoitajakoulutus, Salo, monimuoto, S23
Pienryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.Open UAS quota. Please enroll without selecting this group.”
Opintojakso
TH00CL08

Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 25 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 04.11.2025 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Kliinisen hoitotyön yrittäjyys, kehittäminen, johtaminen ja päätöksenteko TH00CL08-3002
ICT_B2026 Teoriatila muunto
To 06.11.2025 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Kliinisen hoitotyön yrittäjyys, kehittäminen, johtaminen ja päätöksenteko TH00CL08-3002
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Ti 11.11.2025 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Kliinisen hoitotyön yrittäjyys, kehittäminen, johtaminen ja päätöksenteko TH00CL08-3002
ICT_B2026 Teoriatila muunto
To 13.11.2025 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Kliinisen hoitotyön yrittäjyys, kehittäminen, johtaminen ja päätöksenteko TH00CL08-3002
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Ti 18.11.2025 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Kliinisen hoitotyön yrittäjyys, kehittäminen, johtaminen ja päätöksenteko TH00CL08-3002
ICT_B2026 Teoriatila muunto
To 20.11.2025 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Kliinisen hoitotyön yrittäjyys, kehittäminen, johtaminen ja päätöksenteko TH00CL08-3002
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Ti 25.11.2025 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Kliinisen hoitotyön yrittäjyys, kehittäminen, johtaminen ja päätöksenteko TH00CL08-3002
ICT_B2026 Teoriatila muunto
To 27.11.2025 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Kliinisen hoitotyön yrittäjyys, kehittäminen, johtaminen ja päätöksenteko TH00CL08-3002
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Ti 02.12.2025 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Kliinisen hoitotyön yrittäjyys, kehittäminen, johtaminen ja päätöksenteko TH00CL08-3002
ICT_B2026 Teoriatila muunto
To 04.12.2025 klo 15:30 - 18:00
(2 t 30 min)
Kliinisen hoitotyön yrittäjyys, kehittäminen, johtaminen ja päätöksenteko TH00CL08-3002
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu viikoilla 45-49 ti ja to klo 15.30-18

Sisältö:
· TEEMA 1: Johtaminen sote-alalla
-sisällöt: eettinen johtaminen, päätöksenteko, tietojohtaminen, työhyvinvoinnin johtaminen, muutosjohtajuus, asiantuntijana kehittyminen

· TEEMA 2: Yrittäjyysosaaminen
-Sisällöt: sote-alan yrittäjyyden perusteet, yrittäjyyskompetenssit, asiakaslähtöisyys, palvelumuotoilu

· TEEMA 3: MInä kehittäjänä
-Sisällöt: osaamisen kehittäminen, urapolun kehittäminen

Tavoitteet

KLIINISEN HOITOTYÖN YRITTÄJYYS, KEHITTÄMINEN, JOHTAMINEN JA PÄÄTÖKSENTEKO 5 OP HYJO

Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Opiskelija
· harjaantuu itsensä johtamisessa
· tunnistaa sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä
· tutustuu johtamisammatin mahdollisuuksiin ja tunnistaa perustutkintonsa jälkeiset urakehitysmahdollisuudet
· ymmärtää eettisyyden johtamistyön perustana
· ymmärtää hyväksi johtajaksi kasvamisen, sen edellyttämän teoreettisen opiskelun ja käytännön johtamistyön yhteyden sekä tiedonhallinnan päätöksenteon perusteena
· saa valmiuksia työhyvinvoinnin johtamiseen ja osaa toimia rakentavasti työyhteisössä
· osaa toimia hoitotyön edustajana erilaisissa työryhmissä, verkostoissa ja kumppanuuksissa
· perehtyy johtamistyön edellytyksiin ja saa valmiuksia lähijohtamiseen (tiimit, työryhmät) ja kehittämiseen
· tuntee johtamisen perusprosessit
· tunnistaa tuloksellisen, vaikuttavan ja kestävän toiminnan merkityksen palvelujen kehittämisessä ja sekä ammatillisen vastuunsa hoidon laadun varmistamisessa
· ymmärtää terveydenhuollon palvelujärjestelmän muutosten merkityksen ja osaa toimia muutostilanteessa kehitysmyönteisesti
· käyttää soveltuvia kehittämistyön ja palvelumuotoilun menetelmiä

Sisältö

Sisältö
· Itsensä johtaminen
· Johtaminen ammattina
· Sosiaali- ja terveysalan johtamisen erityispiirteet ja reunaehdot
· Vastuullisuus, laatu ja laadunvarmistus terveydenhuollossa
· Tiimin tunnusmerkit ja tiimin johtaminen
· Työyhteisötaidot ja työhyvinvoinnin johtaminen
· Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden perusteet

Oppimateriaalit

Tenttikirja: Laaksonen, Laitinen & Hiilamo. 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. 1. painos. Sanoma Pro Oy: Helsinki.
Muu oppimateriaali löytyy ITS alustalta linkkeinä tai lähteinä

Opetusmenetelmät

Ohjeistettua lähi- ja verkkotyöskentelyä, aktivoivat teorialuennot, itsenäinen perehtyminen materiaaleihin, kirjallisten tehtävien tekeminen ja toiminnallinen työskentely pienryhmissä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttiaikataulu sovitaan opintojakson alussa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Käänteinen oppiminen, case-pohjainen oppiminen, innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

TEEMA 1: Johtaminen sote-alalla
- lähi- ja verkkotapaamiset, itsenäinen työskentely, tentti ja itsenäinen tehtävä johtamisosaamisen kehittämisestä

· TEEMA 2: Yrittäjyysosaaminen
- lähi- ja verkkotapaamiset, itsenäinen työskentely, yrittäjyyden kehittäminen palvelumuotoilun menetelmin ryhmätehtävä

· TEEMA 3: Minä kehittäjänä
- lähi- ja verkkotapaamiset, itsenäinen työskentely, Hackathon -työskentely eli todellisten työelämän ongelmien eli toimeksiantajien esittämien haasteiden ratkaiseminen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsenäiset tehtävät :hyväksytty/ hylätty/ täydennettävä
Ryhmätehtävät: hyväksytty/ hylätty/ täydennettävä
Lähi- ja etäopetus: Edellyttävät 100 % läsnäoloa.
Ennakkotehtävien tekeminen ja aktiivinen osallistuminen lähi- ja verkkotapaamisiin: hyväksytty/ hylätty
Tentti: numeerinen arviointi HYL-5

Hylätty (0)

Osallistumisia tai suoritteita puuttuu tai niitä ei ole palautettu määräaikaan mennessä
- Suoritteet eivät täytä niille erikseen asetettuja vaatimuksia

Tiedot:
- Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
- Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Jättää annetut tehtävät tekemättä.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Asenteet:
- Ei vastaanota eikä anna palautetta.
- Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
- Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
- Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
- Käyttäytyy epäammatillisesti.
- Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiedot:
- Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
- Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
- Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
- Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
- Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
- Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
- Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
- Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Suomeksi
Tiedot:
- Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
- Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
- Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
- On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
- Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
- Käyttäytyy ammatillisesti.
- Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:
- Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
- Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Tiedot:
- Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
- Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
- Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
- Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
- Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
- Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
- Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
- Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
- Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Ylempi taso sisältää aina myös alemman tason osaamiset.

Lisätiedot

Mikäli on opintojaksoon liittyvä kysymys, joka ei ratkea itsin ohjeista tai tapaamisissa, ota sähköpostilla yhteyttä vastuuopettajiin.

Opintojakson osallistumiseen edellytetään noin 100 op ja seuraavat opintojaksot suoritettuna:

- SUSTAINABLE CLIENT-ORIENTED SOCIAL AND HEALTH SERVICES AND THE BASICS OF ENTRPREUNERSHIP 5 op
- DIGITAALISET PALVELUT, TULEVAISUUDEN TOIMINTAYMPÄRISTÖT, JOHTAMINEN JA KEHITYSTYÖ 4 op

Siirry alkuun