Siirry suoraan sisältöön

Akuutti-, teho-, ja päivystyshoitotyön opinnot (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL03-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

26.05.2025 - 25.08.2025

Ajoitus

25.08.2025 - 28.09.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 50

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Maija Valta
  • Tuuli Paija

Ryhmät

  • PSHTK23A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K23A
  • PSHTS23A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S23A
  • PSHTK23B
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K23B
  • MSHTK23A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, monimuoto, K23A
  • PSHTS22B
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22B
  • PSHTS23V
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, verkko, S23V
  • PSHTS22V
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22V
  • PSHTS23B
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S23B
  • PSHTS22A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22A

Tavoitteet

AKUUTTI-, TEHO- JA PÄIVYSTYSHOITOTYÖ 5 OP AKTE

Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet

Opiskelija
· tuntee teho-, päivystys- ja ensihoitotyön ympäristöt ja osaa varmistaa omalta osaltaan toiminnan eettisyyden ja turvallisuuden niissä toimiessaan
· osaa arvioida akuutisti sairastuneen tai vammautuneen potilaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä ja ehdottaa sopivia hoitotyön auttamismenetelmiä
· tietää teho-, päivystys- ja ensihoitotyön erityispiirteet ja osaa hyödyntää keskeisiä tehohoito-, päivystys- ja ensihoitopotilaiden hoitotyössä tarvittavia hoitomenetelmiä sekä hoitoon liittyvää teknologiaa
· osaa toimia aktiivisesti moniammatillisessa työryhmässä

Sisältö

Sisältö
· teho-, päivystys- ja ensihoitotyön erityispiirteet erilaisissa toimintaympäristöissä
· hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arviointi, kriittinen ajattelu ja päätöksenteko
· akuutisti sairastuneen tai vammautuneen potilaan keskeiset hoitomenetelmät ja hoitoon liittyvä teknologia
· moniammatillinen yhteistyö

Oppimateriaalit

Itsissä oleva materiaali

Tehohoitotyö 3 op TEHO
Tehohoitotyö. Alanen, Hakio & Koskela. 2022. Sanoma Pro: Helsinki.

Sivut:
• 8-19, 23-26 Tehohoitoympäristö
• 44 -49 Tehopotilaan kliinisen tilan arviointi
• 50-57 Lääke- ja nestehoito
• 88-101 Kivun ja sedaation arviointi ja hoito
• 102-108 Perushoito
• 130-181 Hengitysvajauspotilas teho-osastolla (EI s.137 poikkeavia hengitysääniä)
• 184-191 Verenkiertohäiriöpotilas teho-osastolla
• 199-201 Keskuslaskimopaineen mittaus (CVP)
• 206-207 Verenkiertovajauksen hoitotyö
• 214-238 Neurologinen ja neurokirurginen potilas teho-osastolla
• 282-288 Hoidon rajaaminen ja kuoleman kohtaaminen teho-osastolla


Päivystys- ja ensihoitotyö 2 op PÄEN:

Alanen, Jormakka & Kettunen. 2023. Oireista työdiagnoosiin - Ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. 4. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.
- 7–11 Potilaan tutkimisen perusteet
- 12–67 Potilaan tutkiminen
- 68–79 Potilasturvallisuuden varmistaminen hoidon tarpeen arvioinnissa
- 80–126 Sairastuneen potilaan tutkiminen (hengitysvaikeuspotilaan, sydänpotilaan ja neurologisen potilaan tutkiminen)

Huom! Tenttiin saattaa tulla myös kysymyksiä asioista, joita on käsitelty kontaktitunneilla.

Opetusmenetelmät

Aktiiviset luennot, joihin valmistaudutaan etukäteistehtävin ja ennakkomateriaaliin perehtymällä. Case-pohjaiset tehtävät, taitopajaharjoitukset, simulaatio, itsereflektio ja Oppiportin verkkokurssit.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

TEHO tentti järjestetään yksilötenttinä koululla.
PÄEN tentti järjestetään yksilötenttinä koululla.

Uusinnoista infotaan erikseen, toteutuvat seuraavien toteutuksien tenttipäivinä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Huomioithan opintojakson edeltävyysehdot; opintojaksolle voi osallistua aikaisintaan 6.lukukaudella, opintopisteitä on oltava vähintään 100 ja perusopinnot on oltava suoritettu.

Innovaatiopedagogiikka, verkkopedagogiikka, käänteinen oppiminen, case-pohjainen oppiminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

TEHO 3 op tarkoittaa 81 tuntia opiskelijan työtä:
- Neljä ennakkotehtävää. Arvioitu työmäärä 20 tuntia.
- Kirjallinen osuus yhteisestä case potilaasta ja siihen liittyvä seminaari:10 tuntia
- Tentti: Arvioitu työmäärä noin 31 tuntia.
- Kontaktiopetus ja harjoitukset ja niihin valmistautuminen 20 tuntia.


PÄEN 2 op tarkoittaa 54 tuntia opiskelijan työtä:
- Oppiportin kurssi x 2: Ensihoidon potilasturvallisuus -verkkokurssi, Defibrillaattorit -laitekoulutus (todistukset Itslearningiin) noin 2 tuntia opiskelijan työtä
- Kirjallinen paritehtävä ensihoito- ja päivystyspotilaan prosessicase ja itsereflektio: noin 4 tuntia opiskelijan työtä
- Hoidon tarpeen arvionti -oppimispolku: noin 3 tuntia opiskelijan työtä
- Tenttiin valmistautuminen: noin 17 tuntia opiskelijan työtä
- Kontaktiopetus (AVH-simulaatio; chat- ja puhelinohjaus; workshop) ja siihen valmistautuminen: noin 28 tuntia

Sisällön jaksotus

Huom! Toteutussuunnitelma päivittyy vielä ennen opintojakson alkua.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kiintiöt: Avoin AMK 5 opiskelijaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

TEHO:
- Ennakkotehtäviä: HYV/HYL
- Kirjallinen osuus yhteisestä casepotilaasta ja siihen liittyvä seminaari: HYV/HYL
- Tentti: 0-5


PÄEN
- Oppiportin kurssit: Ensihoidon potilasturvallisuus -verkkokurssi ja Defibrillaattorit -laitekoulutus (todistukset Itslearningiin): hyv/hyl
- Kirjallinen paritehtävä ensihoito- ja päivystyspotilaan prosessicase ja itsereflektio: hyv/hyl
- Hoidon tarpeen arvionti -oppimispolku: hyv/hyl
- Tentti: 0-5

Opintojakson suoritukseen edellytetään jokaisen osasuorituksen hyväksyttyä arviointia. Lopullinen arvosana muodostuu tenttien arvosanoista sekä alla olevien kriteerien mukaisesti.

Hylätty (0)

Osia suorittamatta.
Tehtävät hylätty (palauttamatta, sisältö ei vastaa tehtävänantoa)
Tentti hylätty.

Tiedot:
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

Taidot:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.

Asenteet:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiedot:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.

Taidot:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.

Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedot:
Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.

Taidot:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.

Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.

Taidot:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.

Asenteet:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.