Siirry suoraan sisältöön

Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CK59-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.06.2025 - 25.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
25.08.2025 - 17.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Kati Lahtinen
Päivi Matikainen
Ryhmät
PSHTS23V
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, verkko, S23V
Opintojakso
TH00CK59

Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 31 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ma 25.08.2025 klo 15:45 - 16:30
(0 t 45 min)
Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3009
Ma 01.09.2025 klo 16:45 - 18:00
(1 t 15 min)
Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3009
Ke 10.09.2025 klo 08:15 - 10:45
(2 t 30 min)
R2 Prekl harj.1 Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3009
ICT_A3028 Lastenhoitotyö
Ke 10.09.2025 klo 11:30 - 14:00
(2 t 30 min)
R1 Prekl harj. 1 Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3009
ICT_A3028 Lastenhoitotyö
To 11.09.2025 klo 08:15 - 10:45
(2 t 30 min)
R2 Prekl harj.2 Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3009
ICT_A3028 Lastenhoitotyö
To 11.09.2025 klo 11:30 - 14:00
(2 t 30 min)
R1 Prekl harj. 2 Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3009
ICT_A3028 Lastenhoitotyö
Ma 15.09.2025 klo 15:00 - 17:00
(2 t 0 min)
Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3009
Ma 29.09.2025 klo 15:00 - 17:00
(2 t 0 min)
Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3009
Ma 29.09.2025 klo 17:15 - 18:00
(0 t 45 min)
MOKSI info - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3009
Ke 01.10.2025 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
R1 Prekl harj.3 Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3009
ICT_A3028 Lastenhoitotyö
ICT_A3027 Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
To 02.10.2025 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
R2 / Työpaja Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3009
ICT_A3028 Lastenhoitotyö
ICT_C1031 Hammaslaboratorio
ICT_A3027 Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
ICT_B3025 Potilaan kliininen tutkiminen
Ma 06.10.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3009
Ke 08.10.2025 klo 08:15 - 11:30
(3 t 15 min)
R2 MOKSI simulaatio - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3009
Simulation 5 MED D2026,Simulation 6 MED D2028,Debriefing 5 MED D2036,Debriefing 6 MED D2037
To 09.10.2025 klo 10:00 - 14:00
(4 t 0 min)
Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3009
Seminaari Zoomissa
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

LAPSEN, NUOREN JA PERHEEN HOITOTYÖ JA MONIKULTTUURINEN SIMULAATIO 5 OP LANU

Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää lapsen aseman ja oikeudet potilaana ja yhteiskunnassa sekä tuntee lasten hoitotyötä ohjaavat periaatteet.
• tuntee eri ikäisten lasten kasvun ja kehityksen erityispiirteet.
• osaa eri ikäisten lasten perushoidon ja lapsen ja nuoren kliinisen tutkimisen sekä äkillisesti sairastuneen lapsen hoidon (elvytys).
• saa valmiudet ohjata lasta ja perhettä erilaisissa terveyteen liittyvissä asioissa käyttäen monimuotoisia näyttöön perustuvia tulevaisuuden ohjausmenetelmiä kuten erilaiset digitaaliset palvelut ja sovellukset.
• ymmärtää perhekeskeisyyden merkityksen ja osaa soveltaa sitä käytännön hoitotyössä.
• tietää tavallisimmat lasten sairaudet ja niiden hoidon.
• osaa tavallisimmat lapsille tehtävät tutkimukset ja toimenpiteet sekä niihin valmistamisen.
• osaa lasten lääkehoidon farmakologiset perusteet sekä lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidon potilasturvallisen toteuttamisen.
• osaa lasten kivun arvioinnin sekä kivun lääkkeettömän ja lääkkeellisen hoidon.
• ymmärtää hoidon jatkuvuuden periaatteen ja osaa kirjata hoitoprosessin mukaisesti potilastietojärjestelmään.
• osaa tukea kehitysvammaisen ja vammautuneen toimintakykyä ja osallisuutta.
• tietää keskeiset kehitysvammaisuuteen johtavat syyt ja liitännäissairaudet.
• tietää kehitysvammaisen ja vammautuneen hoitotyön erityispiirteet elämänkulun eri vaiheissa.
• Understands the status and rights of a person with intellectual disabilities in the Finnish society and health care system.
• Knows how to support a person with intellectual disabilities, and their family and relatives, during their life span.
• Understands the importance of multiculturalism and can take into account the multicultural patient and their family in nursing care.
• harjaantuu digitaalisessa osaamisessaan lasten ja nuorten sekä perheen hoitotyöhön liittyen.

MONIKULTTUURINEN SIMULAATIO 0.5 OP MOKSI

Tavoitteet

Opiskelija:
• syventää asiakkaan seksuaaliterveyden ja lasten, perheiden ja vammaisten hoitotyön osaamista.
• harjaantuu toimimaan monikulttuuristen asiakkaiden kanssaSisältö Sisältö
• Lasta ja kehitysvammaista koskevat lait ja asetukset, oikeudet sekä hoitotyön eettiset periaatteet
• Perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät
• Terveen lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen seuranta sekä kehityksen viivästymät/poikkeamat
• Lasten ja nuorten yleisimmät lastentaudit, kirurgiset ongelmat, infektiotaudit sekä pitkäaikaissairaudet ja niiden hoito, kuntoutus ja kirjaaminen hoitotyön prosessin mukaisesti
• Lapsipotilaan kliininen tutkiminen ja erilaisten arviointimenetelmien käyttö hoidollisen päätöksenteon tukena
• Lapsen valmistaminen toimenpiteeseen, erilaiset ohjaus ja opetusmenetelmät sekä leikin käyttö hoitotilanteissa
• Lapsen kivun arviointi ja kivunhoito sekä lapsen hoitoelvytys
• Lasten ja nuorten farmakologia, lääkehoidon sekä nestehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
• Lasten ja nuorten hoitotyöhön liittyvien kliinisten taitojen harjoittelu
• Digitaaliset palvelut lasten ja nuorten sekä perheen hoitotyössä

Simulaatioissa:
· harjoitellaan lasten, perheiden ja monikulttuuristen asiakkaiden hoitotyötä.
· harjaannutaan moniammatillisten asiakkaiden kohtaamisessa, osallistamisessa ja ohjauksessa.

Tavoitteet

LAPSEN, NUOREN JA PERHEEN HOITOTYÖ JA MONIKULTTUURINEN SIMULAATIO 5 OP LANU

Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää lapsen aseman ja oikeudet potilaana ja yhteiskunnassa sekä tuntee lasten hoitotyötä ohjaavat periaatteet.
• tuntee eri ikäisten lasten kasvun ja kehityksen erityispiirteet.
• osaa eri ikäisten lasten perushoidon ja lapsen ja nuoren kliinisen tutkimisen sekä äkillisesti sairastuneen lapsen hoidon (elvytys).
• saa valmiudet ohjata lasta ja perhettä erilaisissa terveyteen liittyvissä asioissa käyttäen monimuotoisia näyttöön perustuvia tulevaisuuden ohjausmenetelmiä kuten erilaiset digitaaliset palvelut ja sovellukset.
• ymmärtää perhekeskeisyyden merkityksen ja osaa soveltaa sitä käytännön hoitotyössä.
• tietää tavallisimmat lasten sairaudet ja niiden hoidon.
• osaa tavallisimmat lapsille tehtävät tutkimukset ja toimenpiteet sekä niihin valmistamisen.
• osaa lasten lääkehoidon farmakologiset perusteet sekä lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidon potilasturvallisen toteuttamisen.
• osaa lasten kivun arvioinnin sekä kivun lääkkeettömän ja lääkkeellisen hoidon.
• ymmärtää hoidon jatkuvuuden periaatteen ja osaa kirjata hoitoprosessin mukaisesti potilastietojärjestelmään.
• osaa tukea kehitysvammaisen ja vammautuneen toimintakykyä ja osallisuutta.
• tietää keskeiset kehitysvammaisuuteen johtavat syyt ja liitännäissairaudet.
• tietää kehitysvammaisen ja vammautuneen hoitotyön erityispiirteet elämänkulun eri vaiheissa.
• Understands the status and rights of a person with intellectual disabilities in the Finnish society and health care system.
• Knows how to support a person with intellectual disabilities, and their family and relatives, during their life span.
• Understands the importance of multiculturalism and can take into account the multicultural patient and their family in nursing care.
• harjaantuu digitaalisessa osaamisessaan lasten ja nuorten sekä perheen hoitotyöhön liittyen.

MONIKULTTUURINEN SIMULAATIO 0 OP MOKSI

Tavoitteet

Opiskelija:
• syventää asiakkaan seksuaaliterveyden ja lasten, perheiden ja vammaisten hoitotyön osaamista.
• harjaantuu toimimaan monikulttuuristen asiakkaiden kanssa

Sisältö

Sisältö
• Lasta ja kehitysvammaista koskevat lait ja asetukset, oikeudet sekä hoitotyön eettiset periaatteet
• Perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät
• Terveen lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen seuranta sekä kehityksen viivästymät/poikkeamat
• Lasten ja nuorten yleisimmät lastentaudit, kirurgiset ongelmat, infektiotaudit sekä pitkäaikaissairaudet ja niiden hoito, kuntoutus ja kirjaaminen hoitotyön prosessin mukaisesti
• Lapsipotilaan kliininen tutkiminen ja erilaisten arviointimenetelmien käyttö hoidollisen päätöksenteon tukena
• Lapsen valmistaminen toimenpiteeseen, erilaiset ohjaus ja opetusmenetelmät sekä leikin käyttö hoitotilanteissa
• Lapsen kivun arviointi ja kivunhoito sekä lapsen hoitoelvytys
• Lasten ja nuorten farmakologia, lääkehoidon sekä nestehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
• Lasten ja nuorten hoitotyöhön liittyvien kliinisten taitojen harjoittelu
• Digitaaliset palvelut lasten ja nuorten sekä perheen hoitotyössä

Simulaatioissa:
· harjoitellaan lasten, perheiden ja monikulttuuristen asiakkaiden hoitotyötä.
· harjaannutaan moniammatillisten asiakkaiden kohtaamisessa, osallistamisessa ja ohjauksessa.

Oppimateriaalit

Storvik-Sydänmaa,S., Tervajärvi,L.& Hammar,A-M.2019.Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Helsinki.

KÄYPÄHOITOSUOSITUKSET
LUENNOT
ARTIKKELIT
VIDEOT
MUU TUNNEILLA KÄYTY TAI ILMOITETTU MATERIAALI

Opetusmenetelmät

- Ennakkotehtävät
- Yksilölliset tehtävät
- Työpajat - ryhmätehtävät
- Luennot
- Prekliiniset harjoittelut ja simulaatio
- Kokoava simulaatio, jossa yhdistyy lukukauden opintojaksojen teoreettisen ja käytönnön osaaminen sekä perheiden monikulttuurinen hoitotyö.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kokoava koe 10.10.2025
1. uusintatentti 27.11.2025
2. uusintatentti järjestetään tarvittaessa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteistoiminnallinen oppiminen
Flipped learning
Case learning

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jakso sisältää 5 op eli 135 h opiskelijan työtä

Etä/ osallistava luento-opetus 10 h
Työpajat 6h
Seminaari 4h
Prekliininen harjoittelu ja simulaatio 11 h
Koe 2 h
Yksilölliset tehtävät/testit 48 h
Kokeeseen valmistautuminen 50h
Kokoava simulaatio 1 + 4h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokoava koe (numeraalinen arviointi 1-5) verkkokokeena, kaikki tehtävät tulee olla palautettuna ennen koetta. Tarkemmat kokeen tiedot sekä arvioinnin määräytyminen its alustalla.
Lääkelaskukoe (hyväksytty/hylätty) verkkokokeena kokoavan kokeen yhteydessä.
Tehtävät ja testit ( hyväksytty/hylätty) Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit löytyvät its alustalta
Työpajat pakollisia (hyväksytty/hylätty), toteutuu lähipäivinä.
Prekliininen harjoittelu ja simulaatio pakollisia (hyväksytty/hylätty),totetuu lähipäivinä.
Kokoava simulaatio pakollinen läsnäolo (hyväksytty/hylätty), toteutuu lähipäivinä.

Hylätty (0)

Tiedot:
-Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsittei-stä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
-Ei osaa perustella eikä arvioida omia näke-myksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

Taidot:
-Jättää annetut tehtävät tekemättä.
-Ei tunne keskeisiä toimintata-poja eikä perustele valintojaan.
-Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.

Asenteet:
-Ei vastaanota eikä anna palautetta.
-Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
-Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
-Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
-Käyttäytyy epäammatillisesti.
-Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuu-teen tai hyvinvoinnin edistämisee

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tilannekohtainen, jäljittelevä ja suppea ammatillinen osaaminen
Tiedot:
-Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
-Hyödyntää ammatillista tietoa.

Taidot:
-Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
-Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.

Asenteet:
-Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
-Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
-Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
-Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
-Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
-Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
-Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen

Tiedot:
-Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää,
-Vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
-Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa

Taidot:
-Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
-Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.

Asenteet:
-Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
-Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
-On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
-Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
-Käyttäytyy ammatillisesti.
-Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen

Tiedot:
-Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
-Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla

Taidot:
-Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
-Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
-Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.

Asenteet:
-Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
-Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
-Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
-Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
-Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
-Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
-Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Lisätiedot

Viestintäkanava:
Its- oppimisalusta, ilmoitukset
Sähköposti

Edeltävyysehdot:
Lanun jakson edleltävyysehtona: Teoriaopinnot Hoper, Lääkehoito, Nestehoito, Kirurginen hoitotyö, Sisätautien hoitototyö

Kokoavaan MOKSI-simulaatioon tulee olla suoritettuina LANU:n ja SELI:n opintojaksot.

Siirry alkuun