Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte (8 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BV53-3018
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 30.11.2025
Opintopistemäärä
8 op
Virtuaaliosuus
8 op
TKI-osuus
8 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 31
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Milka Laaja
- Tiina Pelander
Ryhmät
-
PSHTS22VSairaanhoitajakoulutus, Turku, S22V
Tavoitteet
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte 5 op
Opintojakso sisältää 4 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet
Opiskelija:
• harjaantuu itsenäisessä- ja tiimityöskentelyssä
• osaa toimia tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti
• osaa hoitaa yhteistyökumppanuudet vastuullisesti
• kehittää ja osoittaa valmiuksia soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvissä asiantuntijatehtävissä
• tunnistaa ja osaa käyttää ohjausta opinnäytetyötään edistävällä tavalla
• osaa esitellä työskentelynsä etenemistä sekä antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta
• osoittaa perehtyneisyytensä opinnäytetyönsä alaan sekä kielen hallinnan
• osaa toteuttaa työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämishankkeen
• osaa dokumentoida työskentelynsä sekä viestiä tuloksista
• osaa raportoida ja tuottaa kirjallisen opinnäytetyön
• julkistaa opinnäytetyönsä ohjeiden mukaisesti
Sisältö
Sisältö
• opinnäytetyön eteneminen, toteuttaminen sekä raportoiminen ohjatusti ja laaditun suunnitelman mukaisesti
• opinnäytetyön esittäminen ja puolustaminen sekä toisen työn opponointi sovitulla tavalla
• kypsyysnäyte
• opinnäytetyön julkistaminen
Oppimateriaalit
Hyödynnetään tutkimusmetodiikan sekä opinnäytetyön sisältöön liittyvää kirjallisuutta.
Katso ohjeet: Messi, its
Erityisesti kannattaa hyödyntää kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaamisen verkkokurssin materiaaleja
Opetusmenetelmät
Työpajatyöskentely tiimeissä, projektioppiminen, tutkimus, yhteistyö toimeksiantajan kanssa
Verkkotyöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työpajatyöskentely viikottain koko ryhmän kesken sekä pienryhmätyöskentely paikalla ollen tai Zoomia ja/tai Teamsia hyväksikäyttäen.
Oppimisalustana Itsin Ont pohja sekä OneDrive.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos amk tasoinen opinnäytetyö ja/tai gradu tehtynä opiskelija voi tehdä tämän opinnäytetyön raportoinnin ja kypsyysnäytteen opintojakson ns. artikkelina
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen työskentely, opinnäytetyön toteutus ja kirjallisen tuotoksen laatiminen 135 t (5 op)
Työpajatyöskentely + ohjaukset (1 op)
Seminaarit (1 op)
Kypsyysnäyte (1 op)
Sisällön jaksotus
Suomeksi
- opinnäytetyön toteutus
- työskentely ohjattuna ja itsenäisesti
- työpajat
- seminaari
- kypsyysnäyte
Viestintäkanava ja lisätietoja
Edeltävyysehdot: Opinnäytetyön suunnitelma -opinnot
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen seminaareihin (100%; poissaolot seminaareista korvataan opettajan ilmoittamalla tavalla)
Hyväksytty opponointi
Hyväksytty opinnäytetyön raportti (T1–K5).
Seminaarissa esitetty työ arvioidaan Turun AMK:n arviointikriteerien mukaisesti.
Ryhmässä tehdyssä opinnäytetyössä yksittäisen opiskelijan työpanos on tarvittaessa oltava osoitettavissa ja arvioitavissa.
Opiskelija saa arvioinnista kirjallisen lausunnon.
Jokainen opinnäytetyö käy läpi plagioinnintarkistusohjelman (TURNITIN).
Hyväksytty kypsyysnäyte (sisältö/kieli)
Hylätty (0)
Katso Messi> Opiskelu> Opinnäytetyö> arviointi
https://tuas365.sharepoint.com/:u:/r/sites/Opiskelu/SitePages/AMK-opinn%C3%A4ytety%C3%B6.aspx?csf=1&web=1&e=ERPj0S#arvioinnin-kohteet
Arvioinnissa otetaan huomioon työskentely opinnäytetyöprosessin aikana, opinnäytetyössä saavutetut tulokset sekä opinnäytetyöraportti. Arvioinnissa huomioidaan alakohtaisuus ja opinnäytetyön muoto. Arviointi kohdistuu seuraaviin asioihin:
* tutkimus- ja kehittämistyön asetelmaan (kohteen ja tutkimus- tai kehittämiskysymyksen/tehtävän rajaus, aineisto ja sen hallinta sekä menetelmä)
*suunnitelmaan
*menetelmien hallintaan
*tietoperustaan ja ajatteluun opinnäytetyössä
*tulosten hyödynnettävyyteen
*kykyyn toimia verkostoissa ja tehdä yhteistyötä
*luotettavuuteen
*vastuullisuuteen, eettisyyteen ja kriittisyyteen
*(luovaan) ongelmanratkaisuun
*päämäärätietoisuuteen
*työskentelyprosessiin
*oman toiminnan reflektointiin sekä
*oman työn johtamiseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1. Oman alan tiedot ja taidot sekä niiden soveltaminen opinnäytetyöhön:
• Opinnäytetyöhön on valittu ja käytetty tehtävään ja tavoitteisiin osittain sopivia
(työskentely)menetelmiä.
• Opinnäytetyössä on hyödynnetty tutkimus- ja/tai kehittämistehtävän kannalta relevantteja
tiedonlähteitä, oman alan tietoperustaa ja toimintatapoja vaikkakin suppeasti.
• Opinnäytetyössä on käytetty ja merkitty tietolähteitä, mutta siinä on puutteita
2. Opinnäytetyön toteutus ja tuotokset osana tutkimus- ja/tai kehittämistyötä:
• Aihe, tutkimus- ja/tai kehittämistehtävä ja/tai -kysymys on esitetty, vaikkakin esitystavassa on puutteita.
• Valmisteluvaiheessa on esitetty toimintasuunnitelma.
• Opinnäytetyön toteutus vastaa vain kaikkein keskeisimpiin määritellyistä tavoitteista ja/tai
kehittämistehtävistä ja/tai -kysymyksistä.
• Työskentelyprosessissa on tarvittu huomattavan runsaasti ohjausta ja/tai ohjausta ja/tai muuta
palautetta ei ole hyödynnetty asianmukaisesti.
• Opinnäytetyön tulokset vastaavat vain osin (kehittämis-)tehtävään ja sen perustana olevaan tarpeeseen.
• Opinnäytetyön valmistuminen on kestänyt suunniteltua pidempään
3. Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä:
• Opinnäytetyössä määritellyllä tehtävällä ja/tai kysymyksellä on kytkös tekijänsä/tekijöidensä
osaamiseen
• Työ tukee tekijänsä/tekijöidensä kehittymistä ainakin joiltakin osin
• Ammatillinen osaamisen osoittaminen voisi olla selkeämpää ja päämäärätietoisempaa.
4. Eettisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä:
• Kehittämistoiminnan luotettavuutta, kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu, mutta siinä on
puutteita.
• Opinnäytetyössä on noudatettu oman alan ammattieettisiä ohjeita ja hyvää (tieteellistä) käytäntöä
mutta vain kaikkein keskeisimmiltä osin.
• Opinnäytetyössä on otettu huomioon eri toimijoiden näkökulmat, vaikkakin vähäisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
1. Oman alan tiedot ja taidot sekä niiden soveltaminen opinnäytetyöhön:
• Opinnäytetyössä on sovellettu alan keskeisimpiä työskentelymenetelmiä, ja käytetyt menetelmät on
perusteltu sekä niiden käyttö kuvattu.
• Opinnäytetyössä on sovellettu alan tietoperustaa ja toimintatapoja perustellen ja kriittisesti.
• Tietolähteet on valittu ja niitä on käytetty asianmukaisesti.
2. Opinnäytetyön toteutus ja tuotokset osana tutkimus- ja/tai kehittämistyötä:
• Tutkimus- ja/tai kehittämistehtävä ja/tai -kysymys perustuu (toimeksiantajan, työyhteisön tai
kohderyhmän) tarpeeseen ja on rajattu perustellusti.
• Opinnäytetyön ideat, ratkaisut ja tulokset ovat perusteltuja ja vastaavat ainakin suurimmalta osaltaan
määriteltyyn tehtävän- ja tavoitteenmäärittelyyn.
• Työskentelyprosessi on edennyt pääosin hallitusti: suunnitelma on ollut realistinen, ja siihen on tehty
asianmukaisia muutoksia tilanteiden edellyttämillä tavoilla.
• Opinnäytetyön tuotos on hyödynnettävissä.
• Opinnäytetyö on valmistunut suunnitellussa ajassa.
3. Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä:
• Opinnäytetyön (kehittämis)tehtävän ja/tai kysymyksen yhteydessä on osoitettu kytkökset tekijän/
tekijöiden ammatilliseen kehittymiseen.
• Opinnäytetyössä on ilmaistu osaamisen kehittymisen tavoitteet ja reflektoitu niiden saavuttamista.
• Tekeminen on ollut päämäärätietoista.
4. Eettisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä:
• Kehittämistoiminnan luotettavuutta, kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu perustellen.
• Opinnäytetyössä on ratkaistu kehittämistoimintaan, sen dokumentointiin, raportointiin ja siitä
viestimiseen liittyvät eettiset haasteet ammattimaisesti ja vastuullisesti.
Englanniksi
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suomeksi
1. Oman alan tiedot ja taidot sekä niiden soveltaminen opinnäytetyöhön:
• Opinnäytetyössä yhdistellään ja hyödynnetään tietoja ja osaamista tavalla, joka tukee uusien
ratkaisujen kehittämistä.
• Kehittämistehtävään on sovellettu tuoretta tietoperustaa kriittisesti ja perustellen.
• Kehittämistehtävään on sovellettu alan toimintatapoja ja uusia työskentelymenetelmiä, sekä niiden
käyttöä on kuvattu asianmukaisesti.
• Tietolähteet on valittu kriittisesti, perustellusti ja oivaltavasti. Lähteitä on merkitty huolellisesti, sekä
tutkimuseettistä ja hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen
2. Opinnäytetyön toteutus ja tuotokset osana tutkimus- ja/tai kehittämistyötä:
• Opinnäytetyö perustuu oman alan ajankohtaiseen ja merkitykselliseen kehittämishaasteeseen, ja siinä
vastataan kehittämistehtävään tavoitteineen innovatiivisesti.
• Työskentelyprosessi on edennyt hallitusti; siinä on tehty perusteltuja ja innovatiivisia sekä
hyödynnettäviä ratkaisuja, joissa on otettu huomioon prosessin aikana hankittu palaute ja eri tilanteissa
ilmenevät tarpeet.
• Tehdyt ratkaisut sekä tulokset ovat täsmällisiä ja monipuolisesti perusteltuja.
• Opinnäytetyön tuotos on innovatiivinen, monipuolisesti hyödynnettävissä ja vastaa erinomaisesti
tutkimus- ja/tai kehittämistehtävään.
• Opinnäytetyön on valmistunut suunnitellun ajan esim. toimeksiannon puitteissa.
3. Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä:
• Kytkös opinnäytetyön (kehittämis-)tehtävän ja /tai kysymyksen yhteydessä on selkeästi osoitettu,
osaamisen kehittyminen näkyvissä ja reflektoitu monipuolisesti.
• Työskentely on ollut itseohjautuvaa, päämäärätietoista, tavoitteellista ja vastuullista. Työskentely yksin
ja yhdessä johdettua ja työtä tukevaa.
4. Eettisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä:
• Kehittämistoiminnan luotettavuutta, tulosten kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu perustellen ja
kriittisesti.
• Opinnäytetyössä on reflektoitu kehittämishankkeeseen liittyviä eettisiä haasteita, ratkaistu ne
perustellusti, uutta luovasti ja soveltaen ammatti- ja tutkimuseettisiä sekä yhteisöjen kanssa
toimimiseen liittyviä eettisiä periaatteita.