Siirry suoraan sisältöön

Sensory Analysis (2op)

Toteutuksen tunnus: TE00BX90-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Yhteiset palvelut
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Eija Kulju
Opintojakso
TE00BX90

Toteutukselle Sensory Analysis TE00BX90-3005 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan kahdessa osassa: 1.5 op aistinvaraisen arvioinnin sekä aistinvaraisten menetelmien teoriaosuus, joka suoritetaan yhteistoteutuksena Turun yliopiston elintarvikekemian kanssa ja opetuksesta vastaa Turun yliopiston dosentti Oskar Laaksonen. Aistinvaraisten testien järjestämisen laboratorio-osuus 0.5 op toteutetaan Turun AMK:lla ja sen toteutuksesta vastaa elintarviketekniikan lehtori Eija Kulju.

Opintojaksolla käydään läpi erilaisia analyyttisiä sekä hedonistisia aistinvaraisen arvioinnin menetelmiä, kuten diskriminaatio testit, kuvaileva analyysi sekä hyväksyttävyys testit. Käsitellään erilaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat aistinvaraisten testien järjestämiseen. Oleellinen osa opintojaksoa on opiskelijoiden järjestämien aistivaraiset testit, tulosten analysointi niiden pohjalta sekä kokonaisuuden raportointi.

Ajoitus:
aistinvarainen arviointi ja aistinvaraiset menetelmät syyskuu 2025 Turun yliopiston Medisiina
aistinvaraisten testien järjestäminen syksy 2025 Turun AMK

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää ihmisen aistijärjestelmän toimintaa sekä aistien merkityksen ruoan aistittavan laadun arvioinnissa. Opiskelija tunnistaa ja osaa nimetä eri ruoan ominaisuuksia, joilla on merkitystä ruoan aistittavaan laatuun. Opiskelija osaa järjestää perusmakutestin sekä erilaisia aistinvaraisia testauksia. Hän oppii eri aistinvaraisten testien hyödyntämistä tuotekehityksessä sekä laaduntarkkailussa. Opiskelija osaa nimetä erilaisia aistinvaraisia testejä.

Sisältö

- ihmisen aistijärjestelmä sekä aistien toiminta
- perusmakutestin järjestäminen
- aistinvaraiset arviointimenetelmät
- aistinvaraisten testien järjestäminen

Oppimateriaalit

Aistinvaraisen arvioinnin ja aistinvaraisten menetelmien oppimateriaali löytyy yliopiston Moodle-sivustolta sekä aistinvaraisten testien osalta Its kurssilta.

Kirja: Sensory Evaluation of Food Harry T. Lawless, Hildegarde Heymann ISBN: 978-1-4419-6488-5 (opintojen tukena voi käyttää)

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan teoriaopetuksena sekä laboratoriotöinä. Aistinvaraisten testien järjestämisen osuus tehdään pareittain ja opiskelija raportoi ohjeiden mukaisesti. Kokonaisuudesta opiskelija tekee oppimispäiväkirjan, joka muodostaa kurssin kokonaisarvosanan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kv-opinnot, käytännön laboratoriotyöt, yhteisopettajuus, oppimispäiväkirja

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnainen suoritustapa pitää sopia erikseen Eija Kuljun kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Aistinvarainen arviointi sekä aistinvaraiset menetelmät 1.5 op: lähiopetus teoriaopetuksena Turun yliopisto
Käytännön aistinvaraiset testit 0,5 op: laboratoriotyöt Turku AMK

Jaksosta opiskelija laatii oppimispäiväkirjan, joka on pakollinen ja arvioidaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija tekee yksilöllisen oppimispäiväkirjan, joka perustuu teorialuentoihin sekä käytännön aistinvaraiseen laboratoriotyöhön. Oppimispäiväkirja arvioidaan asteikolla 0-5.
Käytännön aistinvarainen laboratoriotyö on pakollinen suoritus kurssin hyväksyttävästi suorittamiseen.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut hyväksytysti annettuja tehtäviä/osioita; yksilöllinen oppimispäiväkirja sekä osallistunut käytännön aistinvaraiseen laboratoriotyöskentelyyn.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot. Opiskelija tuntee ja hallitsee tyydyttävässä määrin aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä ja ajatuksia aiemmin oppimaansa soveltaen

Siirry alkuun