Siirry suoraan sisältöön

Suun terveyden edistäminen 1 (3op)

Toteutuksen tunnus: TH00DI00-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 15.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
Suuhygienistikoulutus
Opettajat
Riikka Hellman
Ryhmät
PSUUNS25
Suuhygienisti (AMK), S25
Opintojakso
TH00DI00

Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 26 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 27.08.2025 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Suun terveyden edistäminen 1 TH00DI00-3001/orientaatio/Blokki 2
To 04.09.2025 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Suun terveyden edistäminen 1 TH00DI00-3001/Teams

To 11.09.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Suun terveyden edistäminen 1 TH00DI00-3001/Teams
Ma 15.09.2025 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
Suun terveyden edistäminen 1 TH00DI00-3001/Lauren 2
Ma 29.09.2025 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
Suun terveyden edistäminen 1 TH00DI00-3001/Blokki 3
Ma 06.10.2025 klo 08:15 - 11:30
(3 t 15 min)
Suun terveyden edistäminen 1 TH00DI00-3001 SIMULAATIO A-ryhmä
MED_D2043 SimuDent/ opetushoitotila
Ke 08.10.2025 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Suun terveyden edistäminen 1 TH00DI00-3001 SIMULAATIO/ B-ryhmä
MED_D2043 SimuDent/ opetushoitotila
To 09.10.2025 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
Suun terveyden edistäminen 1 TH00DI00-3001/Blokki 1/Peruttu/Itsenäinen työskentely
To 23.10.2025 klo 08:15 - 15:45
(7 t 30 min)
Suun terveyden edistäminen 1 TH00DI00-3001 SIMULAATIO (B-ryhmä aamupäivä, A-ryhmä iltapäivä)
MED_D2043 SimuDent/ opetushoitotila
Ma 03.11.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Suun terveyden edistäminen 1 TH00DI00-3001/TENTTI/Blokki 1
Ke 19.11.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Suun terveyden edistäminen 1 TH00DI00-3001/Cloetta-info Blokki 2
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Syksy 2025
Vko 35-46
Sisältö:
Terveen suun merkitys hyvinvoinnille
Sylki ja sen merkitys suun terveyteen
Sylkitestien teoria
Suun mikrobit
Karies ja suun terveys: karieksen käypähoito -suositus
Ravinto ja suun terveys: syömistottumukset, sokerit, juomat, eroosio
Fluorin ja ksylitolin merkitys suun terveyden edistämisessä
Suun omahoito: Suun ja hampaiden puhdistusvälineet, suun hoitotuotteet (hammastahnat, suuvedet), suun mekaaninen puhdistaminen

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää suun terveyden edistämisen strategiat ja menetelmät
- ymmärtää suun terveyden merkityksen hyvinvointiin ja sen edistämiseen eri ikäkausina
- ymmärtää ja osaa suun sairauksien ehkäisyn ja varhaishoidon menetelmät eri ikäkausina
- tunnistaa suun sairauksien ehkäisyssä käytettävät aineet ja välineet omahoidossa
- harjaantuu suun omahoidossa käytettävien aineiden ja välineiden käytössä

Sisältö

- suun terveyden edistämisen strategiat ja menetelmät
- suun terveyden merkitys hyvinvointiin ja sen edistäminen eri ikäkausina
- suun sairauksien ehkäisy ja varhaishoidon menetelmät eri ikäkausina
- suun sairauksien ehkäisyssä käytettävät omahoidon välineet ja aineet teoriassa ja käytännössä

Oppimateriaalit

Itsissä oleva opintojakson materiaali
Terve suu kirja, löytyy Terveysportista
Itsenäinen tiedonhaku

Opetusmenetelmät

Etä- ja lähiopetus, pari- ja ryhmätyöskentely, simulaatioharjoittelu, itsenäinen työskentely, digitaaliset menetelmät, kirjallinen esseetehtävä ja kirjallinen tentti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti viikolla 46, 3.11. Mahdolliset uusinnat seuraavissa uusintatenttipäivissä 15.12.2025 sekä tammikuussa 2026 (aika tarkentuu myöhemmin).
Uusintatenttiin ilmoittautuminen opintojakson opettajalle 2 viikkoa ennen uusintatentin ajankohtaa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- Tiimioppiminen
- Itsenäinen oppiminen
- Aktivoivat oppimismenetelmät
- Simulaatio-oppiminen
- Kestävän kehityksen huomioiminen siirtymien vähentämisellä, lähiopetuksen lisäksi muutamia etättunteja.
Opintojaksolla opitaan teoriassa ja harjoitellaan simulaatioympäristössä suun terveyden edistämiseen liittyviä suuhygienistin ammatillisia työelämätaitoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = 81h opiskelijan työtä
Etä- ja simulaatio-opetus sekä tentti 26 h
Itsenäinen työskentely 55 h (sisältää yksilötehtävien tekemisen sekä tenttiin, etä- ja lähiopetustunneille ja simulaatiotunneille valmistautumisen)
Itsenäisten tehtävien tehtävienannot Itsissä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo ja aktiivisuus teoriatunneilla, max. poissaolo 4h, ylimenevä poissaolo korvattava kirjallisella tehtävällä.
Läsnäolo simulaatiotunneilla ja suun terveydenedistämistapahtumassa pakollinen, poissaolot korvattava
Kirjallinen tentti arvioidaan asteikolla H-5.
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki yksilö- ja ryhmätehtävät, simulaatiot sekä tentti on suoritettu hyväksytysti ja mahdolliset poissaolot on korvattu.

Hylätty (0)

• ei käytä suorituksissa ammattikäsitteitä asianmukaisesti tai hae tietoa eri tietolähteistä
• ei tunnista luotettavia tietolähteitä
• ei toimi sääntöjen tai ohjeiden mukaisesti
• ei noudata oman alan eettisiä perusteita
• ei tunnista oman toimintansa edellytyksiä tai seurauksia
• ei osallistu opetukseen, tee itsenäisiä tehtäviä hyväksytysti opintojakson aikataulun puitteissa tai suorita tenttiä hyväksytysti tenttipäivinä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.
• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti
• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa,
• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen.

Siirry alkuun