Siirry suoraan sisältöön

Johdatus kemiantekniikkaan (5 op)

Toteutuksen tunnus: TE00BL95-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.08.2025 - 02.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
02.09.2025 - 21.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Yhteiset palvelut
Opetuskielet
suomi
Paikat
60 - 75
Koulutus
Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettajat
Emilia Suvanto
Eija Kulju
Liisa Lehtinen
Kari Haajanen
Tero Tuomarmäki
Piritta Saipa
Ryhmät
PBIOKES25A
PBIOKES25A
PBIOKES25B
PBIOKES25B
Opintojakso
TE00BL95

Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 1 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 17.09.2025 klo 09:00 - 10:00
(1 t 0 min)
Information on study and career opportunities in the chemical industry, The Chemical Industry Federation of Finland
ICT_C1035_Delta DELTA
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Sisältö:
BoostCamp tapahtuma
PI-kaaviot ja niiden luonti kemianteollisuudessa
Laboratoriotyöt: turvallinen työskentely laboratoriossa ja Suunnittele ja testaa -projektin toteutus
Keskeisiä teorioita kemian tekniikasta, jossa tutustutaan tiettyihin valikoituihin ajankohtaisiin aihepiireihin: Aihepiirit 2024, Kemian prosessien peruskäsitteitä, vesi- ja jätevesitekniikka, biokaasutekniikka ja reaktorit. Myös muita aihepiirejä mahdollista toteutua toteutusvuoden mukaan.
Prosessitekniikkaan ja sen aihepiireihin syvennytään myös ryhmätöiden muodossa, joiden aiheisiin oppilasryhmä pystyy itse vaikuttamaan melko vahvasti (aihe hyväksytetään opettajalla).

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa kemiantekniikkaan kuuluvia teollisuuden aloja ja niissä käytettäviä prosesseja. Opiskelija osaa kuvata tyypillisiä elintarvike-, bio-, materiaali- ja kemiantekniikan tuotantoprosesseja, jotka rakentuvat useista erillisistä yksikköoperaatioista ja -prosesseista. Opiskelija tunnistaa laboratorion toimintaympäristönä ja osaa noudattaa turvallisen työskentelyn periaatteita.

Sisältö

- kemianteollisuuden yleiskuvaus, kemianteollisuuden merkitys hyvinvoinnillemme (sis. esim. kiertotalouden näkökulman)
- tutustuminen kemiantekniikan eri aloihin (bio-, elintarvike-, materiaalitekniikka)
- laboratoriotyöt: valmistus ja testaus sekä työn ja ajankäytön suunnittelu
- yritysvierailijat

Oppimateriaalit

ITS materiaali
CAD kirjasto
Kirja: Prosessitekniikka Pihkala

Opetusmenetelmät

Teorialuennot
Kotiläksyt
CAD harjoitteet (cad = computer aided design)
Suunnittele ja testaa -projekti tehdään ryhmissä. Se sisältää asioiden teoreettisen taustan selvitystä ja esittelyä, työn suunnittelua ja käytännön toteutuksen laboratoriossa.
Kurssilla toteutuu tee ja kokeile metodi varsinkin cad suunnittelussa sekä laboratoriotyöskentelyssä.
Ryhmätyössä opitaan ryhmässä prosessin merkityksestä teollisuudelle.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti aikataulun mukaan esitettynä ajankohtana
PI-kaavion viimeinen palautushetki on tentin alku ITS ympäristöön.
Uusintatentit (teoria osuus) EY- tekniikan uusintapäivämäärillä EY- tekniikan ohjeistuksen mukaan

PI-kaavion viimeinen palautushetki on viimeinen palautushetki. Arviointia ei suoriteta myöhästyneille tuotoksille.
Laboratorioita ei voi uusia. Hylätty osasuoritus on suoritettava tältä osin uudelleen seuraavan kurssin mukana.
BoostCamp on jokaiselle pakollinen ja uusintatapahtumaa ei järjestetä. Läsnäoloon on korvaava tehtävä annettu. (Miniminä 10 sivua tekstiä + muotoilu)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Turkuamk digipeda, innopeda ja CDIO pedagogiikka
BoostCampilla toteutetaan mm. situationaalista oppimiskäsitystä
Laboratoriot ja teorialuennot toteuttavat konstruktiivisen pedagogiikan lähestymiskulmasta samalla kun kokemuksellinen ja kognitiivinen oppiminen pidetään myös mukana. Pedagogiset toimintatavat huomioivat kestävän kehityksen BAT teknologian esittelemisenä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole
Tarvittaessa oppilas esittää itse osaamisen ja ahotointi Turkuamk ohjeistuksen mukaisesti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h oppilastyötä.
Kestävän kehityksen perusteet 1 op
Projektityöskentely 1 op
Laboratoriotyöskentely 1 op
Prosessitekniikka 2 op

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi suoritetaan asteikolla H-5, jossa H on hylätty ja nro 5 tarkoittaa erinomaista suoritusta.
Kestävän kehityksen perusteet: hyväksytty/hylätty
Projektityöskentely: hyväksytty/hylätty
Laboratoriotyöskentely: hyväksytty/hylätty
Prosessitekniikka: H-5
Osioiden aritmeettinen keskiarvo pyöristys sääntöjen mukaan on toteutunut kurssiarviointi

Hylätty (0)

Teoriatentti arvioitu H
ja tai
PI-kaavio palautettu myöhässä tai arvio palautuksesta on H
ja tai
laboratoriotyöskentely on arvioitu arvosanalla H
ja tai
pakolliseksi merkityt läsnäoloa vaativat osiot suorittamatta annetuista korvaavista tehtävistä huolimatta (esim.. BoostCamp)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tentin arviointi pisteiden mukaan.
Läpäisyraja 40% kokonaispisteistä

PI-kaavio arvioidaan toteutuneen työn jäljen perusteella. Huomioidaan osaamisen kehittyminen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osioiden aritmeettisen keskiarvon mukaan laskettuna, yhden huomattavasti paremmin tai huonommin suoritetun osion osuus vaikuttaa kokonaiskeskiarvoon ja arviointi voi todennäköisesti osua tälle välillä.
ks. edellinen ja seuraava kohta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen suoritus tentissä
ja
erinomainen PI-kaavio
ja
Erinomaisesti suoritetut laboratoriotehtävät
ja
suoritettu BoostCamp

Lisätiedot

Pääsääntöisesti oppitunnilla. Oppilaalla on velvollisuus poissa ollessaan hankkia vastaavat tiedot, jotka tunnilla olivat esillä.
Vaihtoehtoisesti ITS alustalla
Poikkeustapauksissa harvoin Sähköposti Opettajalta oppilaalle. Oppilaan viesti kulkeutuu opettajalle parhaiten oppitunnilla.
Muiden tiedotuskanavien käytöstä ei voida taata viestin ajoissa perille meno.

Siirry alkuun