Johdatus kemiantekniikkaan (5 op)
Toteutuksen tunnus: TE00BL95-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
18.08.2025 - 02.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
02.09.2025 - 21.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Yhteiset palvelut
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 60 - 75
- Koulutus
- Bio- ja kemiantekniikan koulutus
- Opettajat
- Emilia Suvanto
- Eija Kulju
- Liisa Lehtinen
- Kari Haajanen
- Tero Tuomarmäki
- Piritta Saipa
- Ryhmät
-
PBIOKES25APBIOKES25A
-
PBIOKES25BPBIOKES25B
- Opintojakso
- TE00BL95
Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 1 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 17.09.2025 klo 09:00 - 10:00 (1 t 0 min) |
Information on study and career opportunities in the chemical industry, The Chemical Industry Federation of Finland |
ICT_C1035_Delta
DELTA
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Sisältö:
BoostCamp tapahtuma
PI-kaaviot ja niiden luonti kemianteollisuudessa
Laboratoriotyöt: turvallinen työskentely laboratoriossa ja Suunnittele ja testaa -projektin toteutus
Keskeisiä teorioita kemian tekniikasta, jossa tutustutaan tiettyihin valikoituihin ajankohtaisiin aihepiireihin: Aihepiirit 2024, Kemian prosessien peruskäsitteitä, vesi- ja jätevesitekniikka, biokaasutekniikka ja reaktorit. Myös muita aihepiirejä mahdollista toteutua toteutusvuoden mukaan.
Prosessitekniikkaan ja sen aihepiireihin syvennytään myös ryhmätöiden muodossa, joiden aiheisiin oppilasryhmä pystyy itse vaikuttamaan melko vahvasti (aihe hyväksytetään opettajalla).
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa kemiantekniikkaan kuuluvia teollisuuden aloja ja niissä käytettäviä prosesseja. Opiskelija osaa kuvata tyypillisiä elintarvike-, bio-, materiaali- ja kemiantekniikan tuotantoprosesseja, jotka rakentuvat useista erillisistä yksikköoperaatioista ja -prosesseista. Opiskelija tunnistaa laboratorion toimintaympäristönä ja osaa noudattaa turvallisen työskentelyn periaatteita.
Sisältö
- kemianteollisuuden yleiskuvaus, kemianteollisuuden merkitys hyvinvoinnillemme (sis. esim. kiertotalouden näkökulman)
- tutustuminen kemiantekniikan eri aloihin (bio-, elintarvike-, materiaalitekniikka)
- laboratoriotyöt: valmistus ja testaus sekä työn ja ajankäytön suunnittelu
- yritysvierailijat
Oppimateriaalit
ITS materiaali
CAD kirjasto
Kirja: Prosessitekniikka Pihkala
Opetusmenetelmät
Teorialuennot
Kotiläksyt
CAD harjoitteet (cad = computer aided design)
Suunnittele ja testaa -projekti tehdään ryhmissä. Se sisältää asioiden teoreettisen taustan selvitystä ja esittelyä, työn suunnittelua ja käytännön toteutuksen laboratoriossa.
Kurssilla toteutuu tee ja kokeile metodi varsinkin cad suunnittelussa sekä laboratoriotyöskentelyssä.
Ryhmätyössä opitaan ryhmässä prosessin merkityksestä teollisuudelle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti aikataulun mukaan esitettynä ajankohtana
PI-kaavion viimeinen palautushetki on tentin alku ITS ympäristöön.
Uusintatentit (teoria osuus) EY- tekniikan uusintapäivämäärillä EY- tekniikan ohjeistuksen mukaan
PI-kaavion viimeinen palautushetki on viimeinen palautushetki. Arviointia ei suoriteta myöhästyneille tuotoksille.
Laboratorioita ei voi uusia. Hylätty osasuoritus on suoritettava tältä osin uudelleen seuraavan kurssin mukana.
BoostCamp on jokaiselle pakollinen ja uusintatapahtumaa ei järjestetä. Läsnäoloon on korvaava tehtävä annettu. (Miniminä 10 sivua tekstiä + muotoilu)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Turkuamk digipeda, innopeda ja CDIO pedagogiikka
BoostCampilla toteutetaan mm. situationaalista oppimiskäsitystä
Laboratoriot ja teorialuennot toteuttavat konstruktiivisen pedagogiikan lähestymiskulmasta samalla kun kokemuksellinen ja kognitiivinen oppiminen pidetään myös mukana. Pedagogiset toimintatavat huomioivat kestävän kehityksen BAT teknologian esittelemisenä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Tarvittaessa oppilas esittää itse osaamisen ja ahotointi Turkuamk ohjeistuksen mukaisesti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h oppilastyötä.
Kestävän kehityksen perusteet 1 op
Projektityöskentely 1 op
Laboratoriotyöskentely 1 op
Prosessitekniikka 2 op
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi suoritetaan asteikolla H-5, jossa H on hylätty ja nro 5 tarkoittaa erinomaista suoritusta.
Kestävän kehityksen perusteet: hyväksytty/hylätty
Projektityöskentely: hyväksytty/hylätty
Laboratoriotyöskentely: hyväksytty/hylätty
Prosessitekniikka: H-5
Osioiden aritmeettinen keskiarvo pyöristys sääntöjen mukaan on toteutunut kurssiarviointi
Hylätty (0)
Teoriatentti arvioitu H
ja tai
PI-kaavio palautettu myöhässä tai arvio palautuksesta on H
ja tai
laboratoriotyöskentely on arvioitu arvosanalla H
ja tai
pakolliseksi merkityt läsnäoloa vaativat osiot suorittamatta annetuista korvaavista tehtävistä huolimatta (esim.. BoostCamp)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tentin arviointi pisteiden mukaan.
Läpäisyraja 40% kokonaispisteistä
PI-kaavio arvioidaan toteutuneen työn jäljen perusteella. Huomioidaan osaamisen kehittyminen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osioiden aritmeettisen keskiarvon mukaan laskettuna, yhden huomattavasti paremmin tai huonommin suoritetun osion osuus vaikuttaa kokonaiskeskiarvoon ja arviointi voi todennäköisesti osua tälle välillä.
ks. edellinen ja seuraava kohta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen suoritus tentissä
ja
erinomainen PI-kaavio
ja
Erinomaisesti suoritetut laboratoriotehtävät
ja
suoritettu BoostCamp
Lisätiedot
Pääsääntöisesti oppitunnilla. Oppilaalla on velvollisuus poissa ollessaan hankkia vastaavat tiedot, jotka tunnilla olivat esillä.
Vaihtoehtoisesti ITS alustalla
Poikkeustapauksissa harvoin Sähköposti Opettajalta oppilaalle. Oppilaan viesti kulkeutuu opettajalle parhaiten oppitunnilla.
Muiden tiedotuskanavien käytöstä ei voida taata viestin ajoissa perille meno.