Visuaalinen kulttuuri ja media-analyysi (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CT72-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2025 - 01.09.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 31.10.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Media-ala
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Johanna Ailio
Ryhmät
-
PMEDIS24elokPMEDIS24 Elokuva
-
PMEDIS24jourPMEDIS24 Journalismi
-
PMEDIS24masuPMEDIS24 Mainonnan suunnittelu
-
PMEDIS24Medianomi S24
-
PMEDIS24tuprPMEDIS24 Tuotanto ja projektinhallinta
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä visuaalisen kulttuurin, media-analyysin ja mediakritiikin peruskäsitteet
- tarkastella kriittisesti elokuvan, journalismin, mainonnan ja muiden mediatuotteiden merkityksiä ja kuvastoa
- nimetä kuvakerronnan ilmaisullisia mahdollisuuksia
- selittää visuaalisen retoriikan keinoja ja median rooleja yhteiskunnallisena vaikuttajana
- päätellä asioiden välisiä syy-seuraussuhteita
Sisältö
Opintojaksolla opiskellaan visuaalisen kulttuurin, kuva- ja media-analyysin peruskäsitteet, analysoidaan kuvien ja tekstien merkityksiä ja sisältöjä sekä niiden yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Opintojaksolla tuotetaan ja etsitään kuvia analysoitaviksi.
Oppimateriaalit
turkuamk.itslearning.com HAKA-kirjautuminen: Visuaalinen kulttuuri ja media-analyysi syksy 2025.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelija osoittaa itseohjautuvuutta, kriittisyyttä ja luovuutta soveltaessaan teoriatekstejä käytäntöön. Hänen on kyettävä analysoimaan lukemaansa ja asettamaan se oikeaan kontekstiin.
Koska opintojakson tarkoituksena on käsitteiden ymmärtäminen ja soveltaminen, tekoälyn käyttö on sallittua vain kielen korjauksessa ja kuvien luomisessa sekä muokkaamisessa. Sinu ei kannata ulkoistaa omaa luovaa ajatteluasi kielimallille. Tekoälyn käytöstä on ilmoitettava. Mielekkäiden analysoitavien esimerkkien tekeminen ja/tai löytäminen on keskeinen osa tehtävänantoja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely, jolla osoitetaan jonkun toisen korkeakoulun vastaavan tai lähes vastaavan opintojakson suoritus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kukin tehtävä on yhden opintopisteen laajuinen ja opiskelija valitsee tarjonnasta viisi itseään kiinnostavaa tehtävää. Opintojakson suoritus vaatii siis, että viisi tehtävää on palautettu hyväksytysti.
Opiskelija saa jokaisesta tehtävästä henkilökohtaisen palautteen.
Tehtävät käsittelevät seuraavia teorioita ja tutkimusmenetelmiä:
1. Representaatio
2. Metafora-analyysi
3. Semiotiikka
4. Mainosanalyysi
5. Merkityksellistäminen
6. Argumentaatioanalyysi
Sisällön jaksotus
Itslearningissa oleva oppimisympäristö tarjoaa teoriaosuudet, joihin opiskelija perehtyy. Näiden tekstien perusteella kukin opiskelija tekee viisi soveltavaa tehtävää, joiden avulla hän osoittaa ymmärtäneensä media-analyysin ja visuaalisen kulttuurin keskeisiä teorioita ja tutkimusmenetelmiä.
Omaehtoisesti perustettu lukupiiri tai keskusteluryhmä voi olla avuksi tehtävien ymmärtämisessä.
Opintojakso on auki 1.9.-31.10.2024 eikä sen jälkeen ole mahdollista palauttaa enää tehtäviä.
Opettaja antaa kustakin tehtävästä palautteen erikseen jokaiselle opiskelijalle. Koska kurssin lopussa on yleensä ruuhkaa tehtävien palauttamisessa, viimeisellä viikolla palautteet kestävät kauemmin. Kannattaa siis palauttaa tehtävät ajoissa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opettaja vastaa kysymyksiin pääasiassa itsin kautta. Kannattaa kysyä kurssin yleskatsauksen ilmoituksessa, jotta kaikki hyötyvät vastauksesta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jokainen vastaus arvioidaan erikseen arvosanalla 0-5. Hylätyn suorituksen voi uusia niin kauan kuin kurssi on auki. Viidestä tehtvästä on saatava hyväksytty suoritus, jotta kurssista saa arvosanan. Sen keskisarvo lasketaan viiden suorituksen perusteella ylöspäin pyöristäen.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt kaikkia tehtäviä tai ne / osa niistä on ymmärretty selkeästi väärin. Käsitteitä ei käytetä oikein eikä oikeassa kontekstissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa ymmärtäneensä teoriateksteissä käytetyt käsitteet oikein ja pystyy tuottamaan niiden perusteella soveltavan tehtävän. Hän noudattaa tehtävänantoja tarkasti ja käyttää tekstissä esiintyviä käsitteitä oikein. Esseetehtävien kieli ja tekstin jäsentely ovat ehjiä. Kuvalliset tehtävät todistavat käsitteiden sisäistämisestä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisen lisäksi opiskelijan tuottamat tehtävät osoittavat analyyttisyyttä ja kriittisyyttä. Hän todistaa ymmärtäneensä kaikki käsitteet ja käyttää niitä omassa tekstissään luontevasti. Esseetehtävien kieli on huolellista ja jäsennys looginen. Kuvalliset tehtävät ovat huolellisia ja osoittavat käsitteiden sisäistämisen lisäksi luovaa ajattelua sekä teknistä osaamista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisen lisäksi opiskelijan palauttamat tehtävät tuottavat uusia oivalluksia ja / tai osoittavat erinomaista kriittistä ajattelua myös teoriatekstien käsitteitä kohtaan. Esseetehtävien kieli on täsmällistä ja jäsennys erinomainen. Kuvalliset tehtävät osoittavat poikkeuksellisen luovaa ajattelua, huolellista ja teknisesti taitavaa toteutusta tai vahvaa persoonallista otetta.