Markkinoinnin perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CU55-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2025 - 01.09.2025
Ajoitus
02.09.2025 - 01.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Media-ala
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 22
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Minna Teittinen
Ryhmät
-
PMEDIS25masuPMEDIS25 Mainonnan suunnittelu
-
PMEDIS24tuprPMEDIS24 Tuotanto ja projektinhallinta
- 02.09.2025 08:00 - 16:00, Markkinoinnin perusteet KU00CU55-3002
- 04.09.2025 08:00 - 12:00, Markkinoinnin perusteet KU00CU55-3002
- 04.09.2025 12:00 - 15:00, Markkinoinnin perusteet KU00CU55-3002
- 05.09.2025 09:00 - 15:00, Markkinoinnin perusteet KU00CU55-3002
- 08.09.2025 09:00 - 12:00, Markkinoinnin perusteet KU00CU55-3002
- 09.09.2025 08:00 - 14:00, Markkinointi
- 16.09.2025 08:00 - 14:00, Markkinointi
- 17.09.2025 08:00 - 16:00, Markkinointi
- 11.11.2025 08:00 - 14:00, Markkinoinnin perusteet KU00CU55-3002
- 12.11.2025 08:00 - 12:00, Markkinointi
- 12.11.2025 12:00 - 15:00, Markkinoinnin perusteet KU00CU55-3002
- 13.11.2025 08:00 - 12:00, Markkinoinnin perusteet KU00CU55-3002
- 13.11.2025 12:00 - 15:00, Markkinoinnin perusteet KU00CU55-3002
- 14.11.2025 09:00 - 15:00, Markkinoinnin perusteet KU00CU55-3002
- 17.11.2025 09:00 - 15:00, Markkinoinnin perusteet KU00CU55-3002
- 18.11.2025 08:00 - 16:00, Markkinoinnin perusteet KU00CU55-3002
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata markkinoinnillisen ajattelun lähtökohdat ja osa-alueet
- kuvata markkinoinnin keskeiset käsitteet, toimintatavat ja keinot
- määritellä markkinoinnin merkityksen ja tehtävät markkinointiviestinnän alalla
- määritellä asiakaslähtöisen markkinoinnin suunnitteluelementit ja merkityksen
- ottaa huomioon kestävän kehityksen periaatteet markkinoinnin suunnittelussa
Sisältö
Opintojakso toimii perustana mainonnan suunnittelun opinnoille. Opintojakson pääsisältönä ovat markkinoinnin peruskäsitteet, kohderyhmäajattelu, tavoiteasetanta sekä tärkeimmät kilpailukeinot. Opiskelijat oppivat ymmärtämään asiakaslähtöistä markkinoinnin suunnittelua sekä tavoitteellista viestintää myös kestävän kehityksen teemat huomioiden. Opintojaksolla tehdään markkinoinnin analysointi- ja suunnitteluharjoituksia yhteisen päämäärän saavuttamiseksi ja ryhmätyötaitojen kehittämiseksi.
Oppimateriaalit
Kurssikirjat:
* Markkinoinnin maailma (Bergström, Leppänen 2007)
* Kestävä markkinointi (Lillberg, Mattila 2020)
Muu materiaali jaetaan lähiopetuksessa ja ItsLearningissä.
Opetusmenetelmät
lähiopetuksessa luentoja ja harjoituksia tehtäväperustaisesti ja vuorovaikutuksellisesti, tiimityöskentelyä ja itsenäisiä harjoituksia, itsenäinen tiedonhaku
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
tiimityöskentely, vertaisoppiminen, interaktiiviset luennot ja harjoitukset, työelämälähtöisyys, itsenäinen tiedonhaku
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
lähiopetuksessa harjoituksia pienryhmissä ja itsenäisesti, tiimitehtäviä, kurssikirjoihin perustuva itsenäinen etätehtävä
(tehtävät tarkemmin lähiopetuksen yhteydessä ja ItsLearningissä)
Sisällön jaksotus
Markkinoinnin peruskäsitteet, kohderyhmäajattelu, tärkeimmät kilpailukeinot, asiakaslähtöinen markkinoinnin ja mainonnan suunnittelu sekä ideointi.
Opintojakso jakautuu kolmeen osaan:
* Markkinoinnin suunnittelun perusteet
* Mainostoimistotyöskentely
* Markkinointimix
Näkökulma markkinointiin on vahvasti mainonnan suunnittelun ja markkinointiviestinnän näkökulma.
Huom. opintojaksolla on runsaasti lähipäiviä, joihin osallistuminen on edellytyksenä opintojakson suorittamiselle.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestintäkanavana ItsLearning ja sähköposti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja harjoituksiin, tiimityöskentelyn aktiivisuus ja tehtävien suorittaminen ohjeistuksen mukaan, itsenäisten tehtävien ohjeistuksen mukainen suorittaminen
Arviointikriteerit käydään läpi aloituskerralla ja tehtäväkohtaisesti ItsLearningissä.