Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CU55-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2025 - 01.09.2025

Ajoitus

02.09.2025 - 01.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Media-ala

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

12 - 22

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Minna Teittinen

Ryhmät

  • PMEDIS25masu
    PMEDIS25 Mainonnan suunnittelu
  • PMEDIS24tupr
    PMEDIS24 Tuotanto ja projektinhallinta
  • 02.09.2025 08:00 - 16:00, Markkinoinnin perusteet KU00CU55-3002
  • 04.09.2025 08:00 - 12:00, Markkinoinnin perusteet KU00CU55-3002
  • 04.09.2025 12:00 - 15:00, Markkinoinnin perusteet KU00CU55-3002
  • 05.09.2025 09:00 - 15:00, Markkinoinnin perusteet KU00CU55-3002
  • 08.09.2025 09:00 - 12:00, Markkinoinnin perusteet KU00CU55-3002
  • 09.09.2025 08:00 - 14:00, Markkinointi
  • 16.09.2025 08:00 - 14:00, Markkinointi
  • 17.09.2025 08:00 - 16:00, Markkinointi
  • 11.11.2025 08:00 - 14:00, Markkinoinnin perusteet KU00CU55-3002
  • 12.11.2025 08:00 - 12:00, Markkinointi
  • 12.11.2025 12:00 - 15:00, Markkinoinnin perusteet KU00CU55-3002
  • 13.11.2025 08:00 - 12:00, Markkinoinnin perusteet KU00CU55-3002
  • 13.11.2025 12:00 - 15:00, Markkinoinnin perusteet KU00CU55-3002
  • 14.11.2025 09:00 - 15:00, Markkinoinnin perusteet KU00CU55-3002
  • 17.11.2025 09:00 - 15:00, Markkinoinnin perusteet KU00CU55-3002
  • 18.11.2025 08:00 - 16:00, Markkinoinnin perusteet KU00CU55-3002

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- kuvata markkinoinnillisen ajattelun lähtökohdat ja osa-alueet
- kuvata markkinoinnin keskeiset käsitteet, toimintatavat ja keinot
- määritellä markkinoinnin merkityksen ja tehtävät markkinointiviestinnän alalla
- määritellä asiakaslähtöisen markkinoinnin suunnitteluelementit ja merkityksen
- ottaa huomioon kestävän kehityksen periaatteet markkinoinnin suunnittelussa

Sisältö

Opintojakso toimii perustana mainonnan suunnittelun opinnoille. Opintojakson pääsisältönä ovat markkinoinnin peruskäsitteet, kohderyhmäajattelu, tavoiteasetanta sekä tärkeimmät kilpailukeinot. Opiskelijat oppivat ymmärtämään asiakaslähtöistä markkinoinnin suunnittelua sekä tavoitteellista viestintää myös kestävän kehityksen teemat huomioiden. Opintojaksolla tehdään markkinoinnin analysointi- ja suunnitteluharjoituksia yhteisen päämäärän saavuttamiseksi ja ryhmätyötaitojen kehittämiseksi.

Oppimateriaalit

Kurssikirjat:
* Markkinoinnin maailma (Bergström, Leppänen 2007)
* Kestävä markkinointi (Lillberg, Mattila 2020)

Muu materiaali jaetaan lähiopetuksessa ja ItsLearningissä.

Opetusmenetelmät

lähiopetuksessa luentoja ja harjoituksia tehtäväperustaisesti ja vuorovaikutuksellisesti, tiimityöskentelyä ja itsenäisiä harjoituksia, itsenäinen tiedonhaku

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

tiimityöskentely, vertaisoppiminen, interaktiiviset luennot ja harjoitukset, työelämälähtöisyys, itsenäinen tiedonhaku

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

lähiopetuksessa harjoituksia pienryhmissä ja itsenäisesti, tiimitehtäviä, kurssikirjoihin perustuva itsenäinen etätehtävä

(tehtävät tarkemmin lähiopetuksen yhteydessä ja ItsLearningissä)

Sisällön jaksotus

Markkinoinnin peruskäsitteet, kohderyhmäajattelu, tärkeimmät kilpailukeinot, asiakaslähtöinen markkinoinnin ja mainonnan suunnittelu sekä ideointi.

Opintojakso jakautuu kolmeen osaan:
* Markkinoinnin suunnittelun perusteet
* Mainostoimistotyöskentely
* Markkinointimix

Näkökulma markkinointiin on vahvasti mainonnan suunnittelun ja markkinointiviestinnän näkökulma.

Huom. opintojaksolla on runsaasti lähipäiviä, joihin osallistuminen on edellytyksenä opintojakson suorittamiselle.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestintäkanavana ItsLearning ja sähköposti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja harjoituksiin, tiimityöskentelyn aktiivisuus ja tehtävien suorittaminen ohjeistuksen mukaan, itsenäisten tehtävien ohjeistuksen mukainen suorittaminen

Arviointikriteerit käydään läpi aloituskerralla ja tehtäväkohtaisesti ItsLearningissä.