Hampaiden muoto-oppi ja estetiikka (4 op)
Toteutuksen tunnus: TH00DI32-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2025 - 12.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 24.10.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 30
- Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
- Opettajat
- Sari Silmäri
- Opintojakso
- TH00DI32
Toteutuksella on 17 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 53 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 01.10.2025 klo 09:00 - 10:45 (1 t 45 min) |
ALOITUS / Hampaiden muoto-oppi ja estetiikka TH00DI32-3001 |
ICT_C0012
Hammaslaboratorio
|
Ke 01.10.2025 klo 11:30 - 15:30 (4 t 0 min) |
Inkisiivit d21 & d32 / Hampaiden muoto-oppi ja estetiikka TH00DI32-3001 |
ICT_C0012
Hammaslaboratorio
|
Pe 03.10.2025 klo 08:30 - 11:00 (2 t 30 min) |
Inkisiivit d21 & d32 / Hampaiden muoto-oppi ja estetiikka TH00DI32-3001 |
ICT_C0012
Hammaslaboratorio
|
Pe 03.10.2025 klo 11:30 - 15:00 (3 t 30 min) |
Inkisiivit d21 & d32 / Hampaiden muoto-oppi ja estetiikka TH00DI32-3001 |
ICT_C0012
Hammaslaboratorio
|
Ma 06.10.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Kulmahampaat d23 & d33 / Hampaiden muoto-oppi ja estetiikka TH00DI32-3001 |
ICT_C0012
Hammaslaboratorio
|
Ma 06.10.2025 klo 12:15 - 15:30 (3 t 15 min) |
Kulmahampaat d23 & d33 / Hampaiden muoto-oppi ja estetiikka TH00DI32-3001 |
ICT_C0012
Hammaslaboratorio
|
Ti 07.10.2025 klo 08:30 - 12:00 (3 t 30 min) |
Kulmahampaat d23 & d33 / Hampaiden muoto-oppi ja estetiikka TH00DI32-3001 |
ICT_C0012
Hammaslaboratorio
|
Ti 07.10.2025 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
ITSENÄINEN / Kulmahampaat d23 & d33 / Hampaiden muoto-oppi ja estetiikka TH00DI32-3001 |
ICT_C0012
Hammaslaboratorio
|
Pe 10.10.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
YO -luento / Teemu Tirri / Hampaiden muoto-oppi ja estetiikka |
Säätiö tai AS-sali
|
Ti 21.10.2025 klo 08:30 - 12:00 (3 t 30 min) |
Premolaarit: d24 & d35 / Hampaiden muoto-oppi ja estetiikka TH00DI32-3001 |
ICT_C0012
Hammaslaboratorio
|
Ti 21.10.2025 klo 12:30 - 16:00 (3 t 30 min) |
Premolaarit: d24 & d35 / Hampaiden muoto-oppi ja estetiikka TH00DI32-3001 |
ICT_C0012
Hammaslaboratorio
|
Ke 22.10.2025 klo 08:30 - 12:00 (3 t 30 min) |
Premolaarit: d24 & d35 / Hampaiden muoto-oppi ja estetiikka TH00DI32-3001 |
ICT_C0012
Hammaslaboratorio
|
Ke 22.10.2025 klo 14:15 - 16:00 (1 t 45 min) |
ITSENÄINEN / Hampaiden muoto-oppi ja estetiikka TH00DI32-3001 |
ICT_C0012
Hammaslaboratorio
|
Ma 03.11.2025 klo 08:30 - 12:00 (3 t 30 min) |
Molaarit d26 / Hampaiden muoto-oppi ja estetiikka TH00DI32-3001 |
ICT_C0012
Hammaslaboratorio
|
Ma 03.11.2025 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Molaarit d26 / Hampaiden muoto-oppi ja estetiikka TH00DI32-3001 |
ICT_C0012
Hammaslaboratorio
|
Ti 11.11.2025 klo 08:30 - 13:00 (4 t 30 min) |
Molaarit d26 / Hampaiden muoto-oppi ja estetiikka TH00DI32-3001 |
ICT_C0012
Hammaslaboratorio
|
Ke 12.11.2025 klo 12:00 - 15:30 (3 t 30 min) |
Dignostinen t. muu vahaus mallille / Hampaiden muoto-oppi ja estetiikka TH00DI32-3001 |
ICT_C0012
Hammaslaboratorio
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Syyskuu-marraskuu
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
- kuvata hampaiden muodon ja toiminnan suhteen
- tunnistaa hampaiden keskinäisten suhteiden ja järjestyksen merkityksen
- tunnistaa ihmisten pysyvät hampaan
- tunnistaa maito- ja pysyvien hampaiden eron
- nimetä hampaan morfologiaan liittyvät käsitteet ja termit
- muotoilla veistovahasta mallin jokaisen hammasryhmän hampaasta
Tavoitteet
Opiskelija osaa simuloidusti
- kuvata hampaiden muodon ja toiminnan suhteen
- tunnistaa hampaiden keskinäisten suhteiden ja järjestyksen merkityksen
- tunnistaa ihmisten pysyvät hampaat
- tunnistaa maito- ja pysyvien hampaiden eron
- nimetä hampaan morfologiaan liittyvät käsitteet ja termit
- muotoilla veistovahasta mallin jokaisen hammasryhmän hampaasta
Sisältö
Simulaatioharjoittelu
- teorialuentoja ja harjoitustöitä
- yksittäisten hampaiden anatominen muotoilu ja toiminta
Oppimateriaalit
- Luentomuistiinpanot
- Tooth Carving Manual. By Henry A. Linek.1956.
- Wheeler’s dental anatomy, physiology and occlusion. b yStanley J Nelson & Major M Ash Jr. Saunders Elsevier2010, ninth edition.
- Anteriores: Natural & Beautiful Teeth. By Jan Hajto. Fuchstal: The Dental Publishers. Teamwork media 2006.
- Challenging Nature: Wax-Up Technique in Aesthetics and Functional Occlusion. By Kano Paulo. Quintessence publishing 2011.
- Fundamentals of Color: Shade Matchingand Communiation in Esthetic Dentistry. By Stephen J. Chu, Alessandro Devigus, Rade Paravina, Adam Mieleszko. Quintessence publishing 2010.
- Hampaiden muoto-oppi, opinnäyte. Pia Jaakola ja Outi Siitonen. Stadin Ammattioppilaitos 2010.
Opetusmenetelmät
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin ->
Simulaatio-oppiminen, itsenäinen työskentely
Hampaiden muoto-oppi ja estetiikka 1 -teorialuentoihin pohjautuvien harjoitustöiden valmistaminen -> yksittäisten hampaiden anatominen muotoilu vahasta
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti sisältää sekä
1) teoreettisen tentin verkossa (tehdään ryhmässä opettajan valvonnassa) sekä
2) hampaiden tunnistamistehtävän.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin.
Vahaveistoharjoitukset toteutuvat työelämää vastaavissa simulaatioympäristöissä, joissa opettaja valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa kontaktituntien yhteydessä. Tämän lisäksi opiskelija tekee opintojakson kuluessa harjoituksia itsenäisesti.
Opiskelijat saavat kontaktitunneilla palautetta opettajalta koko opintojakson ajan. Tämän lisäksi he saavat töistään muiden opiskelijoiden palautetta. Ohjaus ja palaute tukevat opiskelijan oppimista. Tässä toimintatavassa korostuu opiskelijan oma aktiivinen vuorovaikutus opettajan ja muiden opiskelijoiden kesken.
Kontaktitunneilla ja asiantuntijaluennoilla on läsnäolovelvollisuus!
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
* Aiemmat hammastekniikan muoto-opin opinnot voivat korvata osan opintojaksosta.
* Opiskelijan, joka työskentelee alalla / hammaslaboratoriossa, on mahdollista suorittaa opintojakson itsenäinen osuus /vahaharjoituksia) omalla työpaikallaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4op = 108 tuntia opiskelijan työtä, josta n. puolet (50 tuntia) on kontaktiopetusta ja toinen puoli itsenäistä työskentelyä simulaatiolaboratoriossa.
Kontaktiopetus koostuu morfologiaan harjoitustöiden demoista ja niiden ohjauksesta. Työkurssilla opiskelija valmistaa 5-8 vahahammasta "tikulle", 3-5 hammasta työmallille sekä diagnostisen vahauksen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa ja harjoitustöiden hyväksyttyä suoritusta.
Kurssin läpäistäkseen opiskelijan on tehtävä työkurssiin liittyvät harjoitustyöt ja suoritettava vertaisarviointi. Kontaktitunneilla ja asiantuntijaluennoilla on läsnäolovelvollisuus.
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 1-5. Numeerisesti arvioitavat oppimistehtävät ja niiden arviointikriteerit sovitaan opintojakson alussa. Kurssin arviointi palautettavien vahahampaiden arvosanoista. Jokainen osa vaikuttaa yhden osan arvosanaan: tentti+hammas1+hammas2+hammas3 = arvosana
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1=opiskelijalla on hankaluuksia saada opintojakson harjoitustyöt valmiiksi eikä hän osoita osaamistaan harjoitustöiden ja/tai kirjallisten tehtävien osalta. Opiskelijalla on runsaasti poissaoloja.
2=opiskelija tekee opintojakson harjoitustyöt ja palauttaa ne lukukauden aikana, mutta hän tarvitsee vielä harjoittelua kädentaitojen kehittämisessä. Opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittäneensä, mutta hän kokee epävarmuutta harjoitustöiden tekemisessä sekä tarvittavien materiaalien, työvälineiden ja pienlaitteiden käytössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3=opiskelija tekee opintojakson harjoitustyöt sekä kirjalliset tehtävät hyvin. Hän on oma-aloitteinen ja yritteliäs ja palauttaa työt lukukauden aikana. Opiskelijan tekemien töiden laatu on hyvä-keskinkertainen. Hän osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittäneensä parhaansa. Lisäksi hän osoittaa huolellisuutta harjoitustöiden tekemisessä sekä materiaalien, työvälineiden että laitteiden käytössä.
4=opiskelija osoittaa kiinnostusta, yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta, tekee työt ajallaan ja töiden laatu on hyvä / kiitettävä. Hän osoittaa huolellisuutta harjoitustöiden tekemisessä sekä materiaalien, työvälineiden ja laitteiden käytössä. Lisäksi opiskelija huomioi toiminnassaan toiset opiskelijat.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5=opiskelija on innostunut ja kiinnostunut aiheesta, hän osoittaa yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta ja tekee työt ajallaan valmiiksi, töiden laatu on erinomainen. Hän osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä materiaalien, työvälineiden ja laitteiden käytössä. Lisäksi hän huomioi toiminnassaan toiset opiskelijat.