Journalistisen sisällön kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00BT12-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.05.2025 - 03.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 30.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taideakatemia
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 8 - 16
- Koulutus
- Media-alan koulutus
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 30 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 03.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Journalistisen sisällön kehittäminen KU00BT12-3005 |
LEM_B156
Luuppi muunto
|
Ke 10.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Journalistisen sisällön kehittäminen KU00BT12-3005 |
LEM_B156
Luuppi muunto
|
Ma 15.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Journalistisen sisällön kehittäminen KU00BT12-3005 |
LEM_B156
Luuppi muunto
|
Ma 22.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Journalistisen sisällön kehittäminen KU00BT12-3005 |
LEM_B156
Luuppi muunto
|
Ma 29.09.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Journalistisen sisällön kehittäminen KU00BT12-3005 |
LEM_B156
Luuppi muunto
|
Ma 06.10.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Journalistisen sisällön kehittäminen KU00BT12-3005 |
LEM_B156
Luuppi muunto
|
Ma 20.10.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Journalistisen sisällön kehittäminen KU00BT12-3005 |
LEM_B156
Luuppi muunto
|
Ma 27.10.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Journalistisen sisällön kehittäminen KU00BT12-3005 |
LEM_B156
Luuppi muunto
|
Ma 03.11.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Journalistisen sisällön kehittäminen KU00BT12-3005 |
LEM_B156
Luuppi muunto
|
Ma 10.11.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Journalistisen sisällön kehittäminen KU00BT12-3005 |
LEM_B156
Luuppi muunto
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla harjoitellaan sarjallista journalismia: Kukin opiskelija toteuttaa kolmeosaisen juttusarjan valitsemastaan aiheesta. Oleellista on valita kullekin sarjan osalle oma näkökulma, joka kertoo valitusta aiheesta eri asioita kuin sarjan muut osat. Sarja voi koostua teksti-, video- tai kuvareportaasijutuista.
Opintojakso ajoittuu syys-marraskuulle. Kahden luentokerran jälkeen se etenee maanantain toimituspalavereiden avulla. Jokaiseen toimituspalaveriin on määritelty tehtävät, jotka aikatauluttavat ja jäsentävät opiskelijan työskentelyä. Toimituspalavereissa, jotka toteutetaan hybridinä, keskustellaan yhdessä kunkin opiskelijan jutuista ja kehitellään niitä.
Valmiit jutut julkaistaan yksi kerrallaan Tutka-mediassa (www.tutka.pro) maanantaisin 6.10, 20.10. ja 3.11.
Opiskelija voi halutessaan myöhemmin käyttää juttusarjan osia osana portfolio-opinnäytetyötä.
Tavoitteet
Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija osaa:
- suunnitella ja toteuttaa teemallisen journalistisen kokonaisuuden tai sarjan ammattimaisen journalistisen tiedonhankinnan perusteella
- toteuttaa sisällöllisesti tai välineellisesti erikoistuneen journalistisen kokonaisuuden
- haastaa itsensä monimedialliseen journalistiseen kokeiluun tai analysoida ja esitellä muualla tehdyn monimediallisen ratkaisun
- toimia toimituksessa ammattimaisesti
- johtaa toimitustyöskentelyä ammattimaisesti
- hyödyntää sosiaalisen median vuorovaikutusta journalistisessa prosessissa
- arvioida omaa toimintaansa ja ottaa vastaan palautetta
Sisältö
Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat joko monimediallisen tai yhteen ilmaisumuotoon keskittyvän kokonaisuuden, jonka tiedonhankinta on laajaa ja syvällistä. Opintojaksolla on tarkoitus kokeilla uusia ilmaisun, sisällön tai tekemisen muotoja. Opintojakso toteutetaan toimitustyöskentelynä, jota kukin opiskelija vuorollaan johtaa yhdessä opettajan kanssa.
Oppimateriaalit
turkuamk.itslearning.com: Journalistisen sisällön kehittäminen syksy 2025
Opetusmenetelmät
Opiskelija asettaa itselleen oppimistavoitteen, joka voi olla esimerkiksi uuden menetelmän tai ilmaisumuodon kokeilu, aiemman osaamisen syventäminen tai laajentaminen.
Opintojaksolla harjoitellaan sarjallista journalismia. Opiskelija toteuttaa juttusarjan, jolla kartuttaa osaamistaan. Sarja voi olla kolme teksti-, video-, tai kuva-artikkelia tai niiden yhdistelmää. Näiden tiedonhankinta on uutistyötä vaativampaa. Opiskelijan on jaettava taustatutkimuksessaan ja henkilöhaastatteluissaan saamansa informaatio mielekkäästi useaan eri osaan, jotka eivät itsessään ole kovin pitkiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso harjoittaa erityisesti oma-aloitteisuutta ja kriittistä ajattelua. Kestävän kehityksen periaatteet toteutuvat journalistin etiikan alueella ja mahdollisesti juttuaiheiden kautta. Tekoälyn käyttö on sallittua ideoinnin apuna ja kielenhuollossa. Opiskelijan tulee suhtautua tekoälyn antamaan informaatioon kriittisesti ja tarkistaa kaikki lähteet myös muualta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija tuottaa portfolion mediavälineessä julkaistusta juttusarjastaan. Porfoliossaan hän esittelee välineen ja sarjan julkaisukontekstin, kertoo oppimistavoitteistaan ja siitä, miten ne saavutti, sekä linkittää juttusarjan osat osaksi portfoliota.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Johdantoluennot ja yhteiset toimituspalaverit ovat opettajien johdolla toteutettua kontaktiopetusta. Nämä on mahdollista toteuttaa hybridisti eli tapaamisena, johon voi osallistua joko fyysisesti kampuksella tai etäyhteydellä.
Osaamistavoitteen ja suunnitelman kirjaaminen, juttusarjan tiedonhankinta ja sen toteuttaminen ovat opiskelijan itsenäistä työskentelyä.
Lopuksi opiskelija saa palautteen työskentelystään.
Opintojakson edeltävyysehtona on journalismin pakollisia perusopintoja vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena on opiskelijan itsereflektio, jonne hän linkitää juttusarjansa kaikki osat.
Tekoälyn käyttö on sallittua ideoinnin apuna ja kielentarkistuksessa. Varsinaisia juttuja ei voi journalismissa toteuttaa tekoälyllä. Käytön on oltava vastuullista ja eettistä ja siitä pitää erikseen ilmoittaa.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole toteuttanut kokonaista juttusarjaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on toteuttanut julkaisukelpoisen juttusarjan, jonka osissa on kaikki vaaditut elementit. Niiden kieli on sujuvaa ja virheetöntä. Sen osat ovat teknisesti ja ilmaisullisesti kelvolliset julkaistaviksi. Kokonaisuus noudattaa kaikilta osin JSN:n Journalistin ohjeita. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti toimituspalavavereihin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisten lisäksi sarjan kokonaisuus tuottaa uusia oivalluksia lukijalle. Sen sisältö on kiinnostavaa ja kieli sekä visuaalinen ilmaisu erittäin sujuvaa. Kokonaisuus houkuttelee lukemaan tai katsomaan sen osat. Opiskelijan panos toimituspalavereissa on kriittinen ja kannustava.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi sarjan aihe on vaativa ja yhteiskunnallisesti kiinnostava tai sen päähenkilö/päähenkilöt ovat erityisiä. Kirjoitetun osuuden teksti on lennokasta ja lukijan on nautinnollista seurata sitä. Sen videot tai kuvat ovat oivaltavia, ja niistä näkyy luova ote ja välineen hallinta. Kokonaisuus on yllätyksellinen ja luova. Opiskelija osoittaa toimituspalavereissa luovuutta ja tukee hyvin muita heidän juttuprosessissaan.