Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation (2 op)

Toteutuksen tunnus: 100115-3381

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2025 - 29.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
25.09.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
suomi
ruotsi
Paikat
20 - 30
Koulutus
Mediatuotannon koulutus
Opettajat
Ann-Katrin Tyni-Nummelin
Ryhmät
MMEDTK25V
Mediatuotanto, verkko, kevät 2025
Opintojakso
100115

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 10 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 25.09.2025 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Svenska i arbetslivet
etänä Zoom
To 09.10.2025 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100115-3381, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100114-3390
etänä Zoom
To 23.10.2025 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100115-3381, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100114-3390
etänä Zoom
To 20.11.2025 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100115-3381, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100114-3390
Zoom
To 04.12.2025 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100115-3381, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100114-3390
Zoom
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Mediatuotannon monimuoto-opiskelijoille suunnattu virkamiesruotsin kelpoisuuden antava työelämälähtöinen ruotsin opintojakso verkossa.

Kirjallinen 2 op ja suullinen 1 op osa ovat samaa kurssia, arviointi erikseen. YHT. 3 op

Tavoite: Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kommunikoida tavallisissa työelämän viestintätilanteissa, kertoa itsestään ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa terminologiaa.

Pääosin itsenäinen työskentely verkossa itslearning - oppimisalustalla. Kontaktiopetusta verkkotapaamisissa lukujärjestyksen mukaan. Lisäksi pienryhmätapaamisia ja suulliset tentit erikseen sopien verkossa.

Tuntiaktiivisuus on tärkeä arvioinnin kriteeri (läsnäolo kontaktiopetuksessa 75%).

Lähtötasona kohtalaiset toisen asteen tai hyvät peruskoulun kieliopinnot (B1)

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Opettajan ja opiskelijoiden oma materiaali, verkko-opetusmateriaali

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely, oman kirjallisen ja suullisen materiaalin tuottaminen verkkoympäristössä, interaktiiviset tehtävät ryhmän muiden jäsenten kanssa, suulliset harjoitukset verkkotapaamisissa koko ryhmänä ja pienryhmissä. Kontaktiopetuksessa keskitytään puhumisen harjoitteluun ja siinä rohkaistumiseen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan erikseen opintojakson päätteeksi.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla harjoitellaan työelämässä tarvittavia käytännön viestintätaitoja itsenäisesti työskennellen ja ryhmissä, tehtävissä opiskelija kohentaa sanaston ja rakenteiden hallintaa ja saa palautetta edistymisestään.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos opiskelijalla on aiemmin hankittu vahva osaaminen ruotsin kielessä media-alan sanaston osalta, voidaan sopia vaihtoehtoisesta suoritustavasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäisesti tehtävät etätehtävät, verkkotapaamisten harjoitukset ja ennakkotehtävät. Kirjallinen ja suullinen tentti.
Kirjallinen osa 2 op, suullinen osa 1 op
Yht. 3 op = n. 80 t opiskelijan työtä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana (1-5) muodostuu kirjallisesta ja suullisesta tentistä, aktiivisesta osallistumisesta opetukseen ja opintojaksoon kuuluvien kirjallisten ja suullisten tehtävien hyväksytystä suorittamisesta.

Tuntiaktiivisuus on tärkeä arviointiin vaikuttava kriteeri, siksi läsnäolo kontaktiopetuksessa on välttämätön!

Hylätty (0)

Opiskelija ei ymmärrä yksinkertaisiakaan lauseita, ei pysty tuottamaan ymmärrettäviä lauseita itse, vain yksittäisiä sanoja tai fraaseja. Ei pysty kommunikoimaan helpoissakaan työelämän tilanteissa kirjallisesti tai suullisesti.
Etätehtävät ja kirjallinen / suullinen tentti tekemättä/puutteelliset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija pystyy käyttämään kieltä yksinkertaisissa kielenkäyttötilanteissa, tuottamaan lyhyitä tekstejä, kuvailemaan tuttuja tilanteita ja neuvomaan niissä. Suoriutuu tenteistä hyväksyttävästi ja kaikki pyydetyt etätehtävät on palautettu.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija pystyy käyttämään puhuttua ja kirjoitettua kieltä useimmissa spontaaneissa arki- ja työelämän kielenkäyttötilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija pystyy viestimään kohdekielellä sujuvasti ja luontevasti kaikissa vastaantulevissa arki- ja työelämän tilanteissa.

Lisätiedot

Opintojakson hyväksytysti suorittaminen ja arvosanan saaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen, kaikkien oppimistehtävien palauttamista ja osallistumista tentteihin.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija on vähintään kielitaitotasolla B1, ks. eurooppalainen viitekehys.

Siirry alkuun