Siirry suoraan sisältöön

Puu ja metalli - kuvanveiston rakenteelliset lähtökohdat (10op)

Toteutuksen tunnus: KU00CW18-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.09.2025 - 08.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
09.09.2025 - 07.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
10 op
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
6 - 10
Koulutus
Kuvataiteen koulutus
Opettajat
Eero Merimaa
Ryhmät
PKUVAS24
Kuvataiteen koulutus S24
Opintojakso
KU00CW18

Toteutukselle Puu ja metalli - kuvanveiston rakenteelliset lähtökohdat KU00CW18-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opiskelija keskittyy puu- ja metallirakentamisen teknisiin lähtökohtiin sekä kyseisten materiaalien sisällöllisiin mahdollisuuksiin kuvanveistotaiteessa. Opintojakson aikana kiinnitetään erityisesti huomiota veistoksen rakenteellisiin ominaisuuksiin sekä teosten esittämiseen liittyviin teknologioihin. Opintojakson aikana opiskelija harjoittelee puu- ja metalliverstaan työvälineitä erilaisten harjoitustehtävien pohjalta. Opiskelija toteuttaa myös laajemman itsenäisen taiteellisen työn, missä puu- ja metallityöskentely ovat keskeisessä roolissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti materiaalioppia, työvälineitä ja työturvallisuutta käsitteleviin keskusteluihin, ohjaukseen ja palautekeskusteluun sekä suorittaa hyväksytysti harjoitustyöt.

Aikataulu: Tarkentuu myöhemmin. Jari Uusitalo on kahden ensimmäisen viikon ajan ohjaavana opettajana - tähän tulee oma aikataulunsa. Yleisenä rytmityksenä: tiistaisin klo 10-12 on luentoja ym ja torstaisin ohjattua työskentelyä.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää puu- ja metallirakentamista omassa ilmaisussaan
- pohtia ja verrata erilaisten rakenteiden sopivuutta omiin taiteellisiin prosesseihinsa
-tunnistaa ja huomioida puu- ja metallityöskentelyn työsuojelulliset ja ympäristölliset näkökohdat
- hyödyntää puun ja metallin työstämistä käytännössä
- huomioida puun ja metallin materiaalisia ja sisällöllisiä ominaisuuksia ja niiden mahdollisuuksia kuvanveistotaiteessa
- pohtia ilmaisullisia valintojaan esteettisesti ja eettisesti
-kehittää omien taiteellisten sisältöjen kannalta olennaista kolmiulotteista ilmaisua
- syventää nykykuvanveiston tuntemustaan

Sisältö

Opiskelija keskittyy puu- ja metallirakentamisen teknisiin lähtökohtiin sekä kyseisten materiaalien sisällöllisiin mahdollisuuksiin kuvanveistotaiteessa. Opintojakson aikana kiinnitetään erityisesti huomiota veistoksen rakenteellisiin ominaisuuksiin sekä teosten esittämiseen liittyviin teknologioihin. Opintojakson aikana opiskelija harjoittelee puu- ja metalliverstaan työvälineitä erilaisten harjoitustehtävien pohjalta. Opiskelija toteuttaa myös laajemman itsenäisen taiteellisen työn, missä puu- ja metallityöskentely ovat keskeisessä roolissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti materiaalioppia, työvälineitä ja työturvallisuutta käsitteleviin keskusteluihin, ohjaukseen ja palautekeskusteluun sekä suorittaa hyväksytysti harjoitustyöt.

Opetusmenetelmät

Luennot, työpajaopiskelu, itsenäinen työskentely, keskustelut

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan tarpeen mukaan erikseen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava erikseen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin aikana toteutetaan kolmiosainen veistoskokonaisuus. Teoksen teknisen ja ilmaisullisen pohjan muodostavat puu- ja metallirakentamisen tekniikat.

Puu: Tee kolmiosainen veistos, jonka eri osat heijastelevat puun moninaista luonnetta kulttuurisen toimeliaisuuden materiaalina.
-Ensimmäinen osa käsittelee puun modulaarisia muotoja. Sahatavaraa saa monissa standardoiduissa muodoissa. Kappaleita voidaan mitata ja leikata tarkasti ja liittää toisiinsa, jolloin saadaan laatikoita, levyjä, veistoksia ym. Vaneri, lastulevy ja muut pitkälle prosessoidut puuteollisuuden materiaalit voivat olla ilmaisuvoimaltaan todella kiinnostavia.
-Toinen osa käsittelee puun plastisia ominaisuuksia. Puusta on muokattu erilaisilla työvälineillä veistoksellisia kappaleita aina. Laivojen keulakuvia ja stradivariuksia. Sähkötoimiset työvälineet tuottavat nopeasti erilaisia muotoja, kun taas käsin käytettävät välineet ovat hitaampia ja tuottavat erilaista visuaalisuutta. Voi käyttää moottorisahaa, veistopuukkoa, talttaa ja nuijaa, karkeaa betonipintaa, lahottajasieniä ym. Eri puulajit muokkautuvat eri tavoilla.
-Kolmas osa huomioi puun olemuksen orgaanisena oliona. Puu on ainesta (matter), jolla on aktiivinen ja tahtova luonne. Sillä on elinkaari ja kyky kommunikoida lajitoveriensa kanssa ja muodostaa yhteisöjä. Siemenet itävät, kasvavat puiksi, pudottelevat lehtiä ja oksia ja lopulta palaavat takaisin aineen kiertoon.

Metalli: Tee puuveistoksiesi yhteyteen metallisia lisäosia, kuten jalustoja, telineitä, ripustuskoukkuja, ym.
-Metallin merkitys rakenteita ja esittämisen tapoja mahdollistavana materiaalina on kurssin pääasiallisen huomion kohteena. Veistosten esittäminen tapahtuu tilassa: niitä voidaan nostaa seinille, asettaa jalustalle, roikuttaa katosta, tukea nurkkaan, asetella lattialle, pitää kädessä ja lingota taivaalle. Usein tämä tarkoittaa, että veistoksen vierelle tai osaksi pitää suunnitella ja toteuttaa jokin lisäosa, joka mahdollistaa esittämisen merkityksellisen tavan. Näiden lisäosien merkitys teoskokonaisuudessa on usein huomattava, ja ne osallistuvat teoksen esille asettamiseen yhtä merkittävästi kuin tila, missä ne kohdataan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiin vaikuttavat tehdyt tehtävät, työprosessin hallinta ja oman taiteellisen työskentelyn asemoiminen taidekentälle.

Hylätty (0)

Tehtävät ovat tekemättä tai opetukseen osallistuminen on liian vähäistä (50% tai alle)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtäviä ei ole palautettu aikataulun mukaisesti tai ne ovat puutteellisia. Opiskelija on osallistunut opetukseen ja yhteisiin tapaamisiin välttävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävät on suoritettu ohjeiden mukaisesti ja osallistuminen opetukseen on ollut riittävää = 3
Edellisten lisäksi opiskelija osaa hahmottaa työnsä paikan taidekentällä ja asettaa työskentelylleen tämän pohjalta selkeän tavoitteen = 4

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisen lisäksi opiskelija on osoittanut kiitettävää toimeliaisuutta kurssin tavoitteiden syvälliseen omaksumiseen.

Siirry alkuun