Siirry suoraan sisältöön

Palveluohjaus terveysalalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CY68-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2025 - 27.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
27.10.2025 - 05.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 20
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Opettajat
Heli Vaartio-Rajalin
Opintojakso
TH00CY68
Toteutukselle TH00CY68-3002 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

HUOM: opintojakso on tarkoitettu vain niille yamk-opiskelijoile, joilla on terveysalan tutkinto

Mikäli opiskelija ei aio osallistua toteutukselle, jolle hänet on hyväksytty, hänen on peruutettava ilmoittautumisensa toteutuksen vastuuopettajalle ennen opinnon alkua, jotta hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija (Tutkintosääntö 2024, pykälä 20)

Sisältö (3 kpl alustusluentoja verkossa, sekä kirjallinen oppimistehtävä)
* Palveluohjaus käsitteenä ja sen lähi- ja vastakäsitteet
• Palveluohjauksen toteutumisen edellytykset, tavoitteet, palveluohjausprosessi ja sen merkitys eri näkökulmista
* Esimerkki ikääntyneiden palveluohjausprosessista

* Kirjallinen oppimistehtävä, jonka voi halutessaan tehdä parityönä

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

• ymmärtää asiakaskeskeisen palveluohjauksen käsitteen, tavoitteet, prosessin ja merkityksen terveysalalla
• osaa suunnitella, arvioida ja kehittää asiakaslähtöistä palveluohjausta terveysalalla

Sisältö

• palveluohjaus käsitteenä ja sen lähi- ja vastakäsitteet
• palveluohjauksen toteutumisen edellytykset, tavoitteet, palveluohjausprosessi ja sen merkitys eri näkökulmista

Oppimateriaalit

Suositeltava oppimateriaali:

Blommila, K., Juntunen, M. & Kosunen, S. (toim.). (2022). Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Helsinki: Suomen palveluohjausyhdistys SPO ry. https://media.yliveto.fi/books/qipa/

Hirsikangas, S. (2021). Hoitoon sitoutuminen, siihen yhteydessä olevat tekijät ja palveluohjausintervention vaikutukset terveyspalveluja paljon käyttävillä asiakkailla. Oulun yliopisto. Lääketieteellinen tiedekunta. Väitöskirja. http://urn.fi/urn:isbn:9789526230528

Ristolainen, H.; Roivas, P.; Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Teoksessa Hujala, A. & Taskinen, H. (toim.) Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere: Tampere University Press. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/123995/978-952-359-022-9.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Pakollinen oppimateriaali (valitse ainakin 2 näistä käytettäväksi oppimistehtävässä):

Barghadouch, A. & Norredam, M. (2022). Psychosocial Responses to Healthcare: A Study on Asylum?Seeking Families’ Experiences in Denmark. Journal of Immigrant and Minority Health 24, 551–555. https://doi.org/10.1007/s10903-021-01183-x

Berezowska, A., Passchier, E. & Bleiker, E. (2021). Professional patient navigation in a hospital setting: a randomized controlled trial. Supportive Care in Cancer 29, 2111–2123. https://doi.org/10.1007/s00520-020-05721-5

Eliacin, J. et al. (2022). Patients’ and caregivers’ perspectives on healthcare navigation in Central Indiana, USA after brain injury. Health and Social Care in the Community 30, 988. https://10.1111/hsc.13275

Hudon, C., et al. (2020). Case Management in Primary Care for Frequent Users of Health Care Services: A Realist Synthesis. Annals Family Medicine 18 (3), 218–226. https://10.1370/afm.2499


Kim, B et al. (2024). Healthcare system navigation difficulties among informal caregivers of older adults: a logistic regression analysis of social capital, caregiving support and utilization factors. Health Services Research 24, 1159. https://doi.org/10.1186/s12913-024-11549-0

Kokorelias, K.M. et al. (2021). Factors Influencing the Implementation of Patient Navigation Programs for Adults with Complex Needs: A Scoping Review of the Literature. Health Services Insights 14, 1-17. https://doi.org/10.1177/11786329211033267

Labourot, J. et al. (2024). Factors affecting patients' journey with primary healthcare services during mental health?related sick leave. Health Expectations 7:e14036. https://doi.org/10.1111/hex.14036

Mullen, J.L., Levitt, A. & Markoulakis, R. (2023). Supporting Individuals with Mental Health and/or Addictions Issues Through Patient Navigation: A Scoping Review. Community Mental Health Journal 59, 35–56. https://doi.org/10.1007/s10597-022-00982-2

Myers, S., Collins, B. & Maguire, S. (2022). Care coordination for children with a disability or developmental difficulty: Empowers families and reduces the burden on staff supporting them. Child care and health development 0:e13158, https://doi.org/10.1111/cch.13158

Samuels, A. et al. (2021). “I wanted to participate in my own care”: Evaluation of a Patient Navigation Program. Western Journal of Emergency Medicine 22(2), 417-426. https://0.5811/westjem.2020.9.48105, https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7972383/

Singer, C. & Porta, C. (2021). Improving patient well-being in the United States through care coordination interventions informed by social determinants of health. Health and Social Care in the Community 30, 2270. https://10.1111/hsc.13776, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35301764/

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely/parityöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallisen yksilö/paritehtävän palautus Its learning alustalle viimeistään pe 5.12 2025 klo 16.00

Kansainvälisyys

Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Itsenäisessä opiskelussa ja yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.

Oppimistehtävässä ilmenevät kestävän kehityksen kompetenssit eli tulevaisuusorientoituneisuus, normatiivinen ja systeeminen ajattelu, yhteistyö ja kriittinen ajattelu.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäistä opiskelua (alustukset, suositeltavaan ja pakolloseen opintojakson kirjallisuuteen tutustuminen sisältäen kaksi englanninkielistä tieteellistä artikkelia) 45h (1.6 op)
Kirjallinen yksilö/paritehtävä (sisältäen palveluohjaajan tai palveluohjauksen asiakkaan haastattelun) 90h (3.4 op)
Yhteensä 135h (5 op)

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY:
Raportin rakenne on johdonmukainen ja väliotsikointi vastaa selkeästi tehtäväksiantoa. Työssä on vastattu ymmärrettävästi ja tasapainoisesti kaikkiin tehtäväksiannon kohtiin 1-5.
Teoreettinen taustatieto ja käytetyt käsitteet ovat relevantteja (asiakaslähtöinen palveluohjaus, jne.) ja niitä käytetään oikein ja loogisesti tehtävänannon eri osissa. Kaikki vastaukset 1-5 perustuvat kurssimateriaaliin (sisältäen yhteensä kaksi pakollista englanninkielistä artikkelia), sen lisäksi on käytetty itse etsittyä relevanttia materiaalia, palveluohjaajan tai palveluohjauksen asiakkaan haastattelua sekä omaa ammatillista pohdintaa kuhunkin osaan vastaamiseksi.
Tekstin viimeistely on ohjeiden mukaista: Turun AMK:n kirjallisen työn ohjeiden mukainen (MESSI – raporttipohja), sisältää kansilehden jossa kirjoittajien nimet ja opiskelijanumerot, sisällysluettelon, johdannon, väliotsikoin varustetun asiasisällön lähdeviitteineen sekä lähdeluettelon. Tehtävän laajuus yksilötyönä enintään 12 tekstisivua, pariyönä enintään 15. Älä ylitä sivumäärää, sillä se on osa ohjeistusta. Tehtäville tehdään plagiointitarkastus ja kukin raportti analysoidaan plagioinniksi merkittyjen kohtien suhteen.
Raportti on palautettu ajoissa ja sille ohjeistettuun paikkaan. Molemmat kansilehteen merkityt opiskelijat ovat osallistuneet tehtävänantoon vastaamiseen ammatillisessa, tasa-arvoisesti vastuullisessa yhteistyössä.

Lisätiedot

YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin. Avoin YAMK-opiskeluun maksimi 4 opiskelijaa.

Opintojakso on valinnainen tutkintoryhmän YTEKES25V ryhmän opiskelijoille. Toteutukseen hyväksytään ensisijaisesti ne opiskelijat, joiden ops:ssa opintojakso on. Yli jääneet paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Saat tiedon hyväksymisestä Pepin kautta ilmoittautumisajan päätyttyä.

Siirry alkuun