Siirry suoraan sisältöön

Markkinatutkimus (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00CZ39-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.09.2025 - 20.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Jarmo Ahonen
Ryhmät
PLIITS23MAR
PLIITS23MAR
Opintojakso
KH00CZ39

Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 36 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 02.09.2025 klo 14:00 - 17:00
(3 t 0 min)
Markkinatutkimus KH00CZ39-3002
EDU_3006_3007 Oppimistila avo muunto byod
Ti 09.09.2025 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
Markkinatutkimus KH00CZ39-3002
LEM_B143 Oppimistila muunto
Ke 17.09.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Markkinatutkimus KH00CZ39-3002
ICT_B1026_Gamma GAMMA
To 25.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Markkinatutkimus KH00CZ39-3002
LEM_A306 Oppimistila BYOD
Pe 03.10.2025 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
Markkinatutkimus KH00CZ39-3002
ICT_B1041_Omega OMEGA
To 09.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Markkinatutkimus KH00CZ39-3002
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
To 23.10.2025 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
Markkinatutkimus KH00CZ39-3002
LEM_B143 Oppimistila muunto
To 30.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Markkinatutkimus KH00CZ39-3002
LEM_A306 Oppimistila BYOD
To 06.11.2025 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
Markkinatutkimus KH00CZ39-3002
ICT_C1039_Sigma SIGMA
Ma 10.11.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Markkinatutkimus KH00CZ39-3002
ICT_B1026_Gamma GAMMA
Ti 18.11.2025 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
Markkinatutkimus KH00CZ39-3002
LEM_A309 Oppimistila BYOD
Ti 25.11.2025 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
Markkinatutkimus KH00CZ39-3002
EDU_3006_3007 Oppimistila avo muunto byod
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Kurssin sisältönä on johdanto moderniin markkinatutkimukseen, johon sisällytetään haastattelut, kyselyt, kontrolloidut kokeet, biometriikan käyttö, laboratoriotyöskentely ja kenttäolosuhteissa tapahtuvat tutkimukset. Lisäksi kiinnitetään huomiota alan lainsäädäntöön, standardeihin ja eettisiin ohjeisiin.

Otsikkotasolla kurssin sisältö on seuraava:
1. Johdanto aiheeseen
2. Lait, säädökset ja eettiset ohjeet
3. Laadullinen markkinatutkimus A
4. Laadullinen markkinatutkimus B
5. Yleiskatsaus kyselyihin
6. Kyselyn suunnittelu
7. Kyselun analyysi
8. Hypoteesipohjainen kysely
9. Kontrolloidut kokeet
10. Johdatus biometriikkaan
11. Laboratoriokokeiden käyttö
12. Aistipohjainen arviointi
13. Yhteenveto

Kutakin pääaihetta sovelletaan 1-2 yritysyhteistyössä tehtävässä harjoituksessa. Kurssille osallistuvien tulee osallistua aiheen pohjalta tehtäviin tutkimuksiin yhtenä tai kahtena kertana.

Kurssi alkaa syyskuun alussa ja loppuu joulukuun alussa. Kurssilla on 13 varsinaista kontaktikertaa ja mahdollisia harjoitustöihin liittyviä tapaamisia.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-tietää liiketoiminnan kehittämisessä tarvittavat tiedon hankintatavat
- ymmärtää mihin tarkoituksiin erilaisia tiedonhankintatapoja käytetään
- osaa hyödyntää tavanomaisimpia liiketoiminnan päätöstilanteissa käytettäviä tietoja
- osaa suunnitella ongelmanratkaisuun sopivan tavan toteuttaa markkinatutkimuksen
- Osaa arvioida kerättyjen tietojen hyödyllisyyttä ja merkittävyyttä

Sisältö

- Tiedonhankinnan rooli liiketoiminnan kehittämisessä ja päätöksenteossa
- Päätöksenteko osana tuotekehitystä
- Erilaiset päätöksentekotilanteet
- laadulliset ja puolilaadulliset tiedonhankintatavat
- määrälliset menetelmät ja laboratoriokokeet
- Hankitun tiedon soveltaminen ja sen pohjalta tehtävä päättely

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan myöhemmin

Opetusmenetelmät

Aiheen oppimismenetelmät ovat
- luennot
- itsenäiset ja ryhmätyönä tehtävät harjoitukset
- kirjallinen materiaali
- tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssin tentti on ennen joululoman alkua. Uusintatenttejä järjestetään 1-2 kappaletta seuraavan tammikuun aikana.

Tarkemmat päivämäärät ilmoitetaan myöhemmin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kurssilla käytetään yhdistettyä pedagogista lähestymistapaa, jossa perinteiset luennot yhdistyvät vuorovaikutteiseen ja kokemukselliseen oppimiseen. Luennot tarjoavat perustiedot, kun taas valikoidut lisämateriaalit, kuten artikkelit, videot ja digitaaliset aineistot, tukevat erilaisia oppimistyylejä ja edistävät itsenäistä oppimista. Tehtävät on suunniteltu vahvistamaan teoreettisia käsitteitä kriittisen ajattelun ja ongelmanratkaisun avulla, kannustaen opiskelijoita soveltamaan tietojaan todellisissa tilanteissa.

Harjoitukset tarjoavat käytännön kokemusta, joka edistää oppimista tekemisen kautta ja yhteistyötaitoja. Harjoitukset on laadittu korostamaan kestäviä käytäntöjä, kuten eettisesti kestäviä lähestymistapoja, digitaalista tiedonkeruuta ja tuhlauksen minimointia ennakoivan arvioinnin avulla.
.
Kestävä kehitys on integroitu koko kurssiin edistämällä resurssitietoista käyttäytymistä, sisällyttämällä ympäristö- ja sosiaalinen vastuu sisältöön ja kannustamalla opiskelijoita pohtimaan tieteellisten ja teknologisten päätösten pitkäaikaisia vaikutuksia. Tämä kokonaisvaltainen lähestymistapa kehittää paitsi akateemista osaamista myös kestävään innovaatioon ja eettiseen vastuuseen suuntautunutta ajattelutapaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijalta edellytettävä työmäärä on 5op mukainen.
Oppimistehtävät ilmoitetaan myöhemmin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arvioinnissa huomioidaan osallistuminen kontaktiopetukseen ja aktiivisuus, palautettujen harjoitusten laatu ja oikeellisuus, yritysyhteistyöhön osallistuminen, osallistuminen yhteiseen työskentelyyn ja tenttiarvosanat. Tarkempi ajoitus ilmoitetaan kurssin alussa.

Hylätty (0)

Luentojen osallistumisprosentti on riittämätön (alle 60 %).
Kaikkia pakollisia harjoituksia ja tehtäviä ei ole suoritettu.
Pakolliseen ryhmätyöhön ja yritysyhteistyöhön osallistuminen on riittämätöntä tai sitä ei ole lainkaan.
Kirjalliset työt, mukaan lukien tentti, eivät täytä perusvaatimuksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Luentojen osallistumisprosentti on säännöllinen (60–75 %).
Kaikki pakolliset harjoitukset ja tehtävät on suoritettu, vaikka osa niistä täyttää vain vähimmäisvaatimukset.
Osallistuminen ryhmätyöhön ja yritysyhteistyöhön on riittävää, mutta passiivista tai epätasaista.
Kirjalliset materiaalit ja tentti osoittavat perustason ymmärryksen ja hallinnan markkinatutkimusmenetelmistä, mutta analyysi ja soveltaminen ovat rajallisia.
Käytännön tehtävät osoittavat riittävän ymmärryksen, mutta niiden toteutuksessa voi puuttua syvyyttä tai perusteellisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Luentojen osallistumisaste on hyvä (76–83 %), ja osallistuminen on aktiivista.
Kaikki pakolliset harjoitukset ja tehtävät on suoritettu perusteellisesti, ja ne osoittavat hyvää ymmärrystä ja markkinatutkimusmenetelmien asianmukaista soveltamista.
Aktiivinen osallistuminen ryhmätyöhön ja yritysyhteistyöhön, merkittävällä panoksella projektin tuloksiin ja tiimin dynamiikkaan.
Kirjalliset materiaalit ja tentti osoittavat selkeää ymmärrystä, hyvää analyyttistä ja kriittistä ajattelua sekä tehokasta relevanttien markkinatutkimusmenetelmien käyttöä.
Käytännön tehtävät on suoritettu selkeästi, ja ne osoittavat hyvää osaamista markkinatutkimuksen suorittamisessa ja tulkinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Luentojen osallistumisprosentti on erinomainen (yli 84 %), ja osallistuminen on erittäin aktiivista ja rakentavaa.
Kaikki pakolliset harjoitukset ja tehtävät on suoritettu poikkeuksellisen perusteellisesti, syvällisesti ja luovasti.
Erittäin aktiivinen, sitoutunut ja rakentava osallistuminen ryhmätyöhön ja yritysyhteistyöhön, mikä parantaa merkittävästi projektin tuloksia.
Kirjalliset materiaalit ja tentti osoittavat erinomaista kriittistä analyysikykyä, omaperäisyyttä, erinomaista ymmärrystä ja markkinatutkimusmenetelmien, standardien, lainsäädännön ja eettisten periaatteiden soveltamista.
Käytännön tehtävät ovat esimerkillisiä ja osoittavat edistynyttä osaamista, merkittävää luovuutta ja ammattitasoisia tuloksia, joista on selvä hyöty.

Lisätiedot

Kurssilla tullaan käyttämään ITSlearning -järjestelmää ensisijaisena viestintäkanavana ja lisätietojen tarjoamistapana.

Enne kurssin alkua lisätietoja tarjoaa Jarmo Ahonen.

Siirry alkuun