Siirry suoraan sisältöön

Taiteen historia ja filosofia (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2021098-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.08.2025 - 28.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
29.09.2025 - 29.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
Kuvataiteen koulutus
Opettajat
Ulla Seppälä-Kaven
Ismo Luukkonen
Opintojakso
2021098
Toteutukselle 2021098-3008 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Kurssi koostuu kahdesta osasta: Taiteen historia sekä taiteen filosofia.

Taiteen historia / Opettaja: Ulla Seppälä-Kavén

Maanantaisin syyskuu.- joulukuu 2025 klo 9-12
Luennot etänä Zoomissa:

Ryhmätehtävä ja essee tai tentti
Joulukuu 2025 tentti
Johdanto, esihistoria, Egypti, Mesopotamia
Aigeia, Kreikka, Rooma, Bysantti
Keskiaika, renessanssi
Renessanssi, barokki
1700- ja 1800-luvut
1800-luvulta eteenpäin
1900-luvulta eteenpäin
Opiskelijoiden esitykset
Tentti / essee

***

Päivittyy myöhemmin:
Taiteen filosofia / Opettaja: Jaana Kokko

Maanantaisin 7.4.-19.5.2025 klo 13–16
7.4. Kuvateatteri H115
14.4. Luokat H319 ja H330
28.4. Kuvateatteri H115
5.5. Kuvateatteri H115
12.5. Zoom
19.5. Zoom

Kurssilla valotetaan länsimaista, erityisesti toisen maailmansodan jälkeistä eurooppalaista taideteoriaa filosofisten ja käsitteellisten kysymysten ja esimerkkien kautta, asettaen ne osaksi laajempaa historiallista ja poliittista aikajatkumoa. Mitä on taide tai miten taide on? Onko taide luonteeltaan ajattelua, milloin taide on toiminnallista ja poliittista? Missä määrin käsityksemme taiteesta määrittyy ympäröivän yhteiskunnan aatteiden ja arvojen kanssa?

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija saa yleiskäsitystä länsimaisen 1900-luvun taidefilosofian aikajanasta ja ymmärtää taiteen kysymyksen asettelua osana muuta yhteiskuntaa valittujen ajattelijoiden kautta.
Kurssilla pyritään myös herättelemään opiskelijan kriittistä ajattelua länsimaisen taidefilosofiaan mm. riitasointujen ja länsimaista hegemoniaa heilauttavien feminististen ja dekolonialististen ajattelijoiden kautta.

Toiveena on, että kurssin jälkeen opiskelija kiinnostuu valitsemastaan kysymyksestä ja jatkaa työskentelyä oman kiinnostuksensa mukaan.

Kurssi koostuu luennoista, tunneilla tehtävistä ryhmätehtävistä sekä yksilöesseestä.
Läsnäolo 80%

***

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa muodostaa käsityksen länsimaisen kuvataiteen historiasta, sen tutkimuksesta ja tulkinnasta.
- osaa työskentelyssään huomioida kuvataiteen historian perinteitä, teemoja ja ilmiöitä.
- tuntee ja osaa käyttää taiteen filosofian peruskäsitteitä.
- osaa soveltaa erilaisia taiteesta keskustelun tapoja omassa työssään.

Sisältö

- Länsimaisen taiteen historia. Opiskelija tutustuu länsimaisen taiteen kehitykseen, sen teemoihin ja ilmiöihin.
- Taiteen filosofian perusteet. Opiskelija tutustuu filosofian tapoihin keskustella taiteesta ja sen tulkinnasta.

Oppimateriaalit

Taidehistoria:
Honour-Fleming: Taiteen historia tai muut alan julkaisut, artikkelit,
Oppimisalustassa julkaistu materiaali.

Opetusmenetelmät

Taiteen filosofia: luennot, ryhmätyö

Taidehistoria: luennot, yksilö- ja ryhmätyöt

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti tai essee

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Taidehistoria: itseoppiminen, itsereflektointi, vertaisarviointi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Taiteen filosofia:
Toteutus monimuoto-opiskelijoille:
- Luennot suunnitelman mukaan. Poissaoloista erikseen sovittava korvaava essee.
- Kurssiin liittyvä ryhmätyö ja essee.

Taidehistoria:
essee 20 sivua + kuvat, museo- tai galleriakäynti ja siitä tehtävä raportti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Taidehistoria:

1. Ryhmätyö:PP-esitys 15-20min. (työskentely 2-3 opisk. / ryhmä) valitusta aiheesta
- esitykset kontaktitunneilla
2. a.Tentti tai
b. essee
- omavalintainen aihe
- vähintään 4-5 sivua tekstiä + kuvat (kuvat ovat pakollisia ja tukevat tekstiä), fontti 12, riviväli 1,5, vähintään 4 eri lähdettä, joista oltava 2 kirjaa
- johdanto - käsittelyosa - yhteenveto (omia mielipiteitä mukaan) - lähdeluettelo
- tekstissä ja kuvien kohdalla oltava lähdeviitteet

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Taidehistoria
- ryhmätyö
- essee: informatiivisuus, monipuolinen lähteiden käyttö, perehtyminen aiheeseen
- tentti: kuvatunnistus sekä 2 esseekysymystä
- itse- ja vertaisarviointi

Hylätty (0)

Ei osallistumista kontaktitunneille, ei suorituksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Taidehistoria:
Tuntee osittain aihealueeseen liittyviä keskeisimpiä aikakausia, taiteilijoita ja heidän töitään,
osallistuu osalle kontaktitunteja, suorittaa tehtävät osittain annettujen ohjeiden mukaan sekä palauttaa tehtävät palautusajan jälkeen, tenttisuoritus osoittaa aihealueeseen liittyvää tuntemusta, mutta ei hallitse kokonaisuuksia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Taidehistoria:
Hallitsee osittain aihealueeseen liittyviä kokonaisuuksia, hyvä tiedonhankinta.
Osallistuu kontaktitunneille, suorittaa tehtävät ohjeiden mukaan sekä palauttaa tehtävät ajoissa, tenttisuoritus osoittaa aihealueen osittaista hallitsemista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taidehistoria:
Hallitsee kokonaisuuksia, erinomainen tiedonhankinta ja erilaisten osa-alueiden yhdistely, omien mielipiteiden esittäminen.
Osallistuu aktiivisesti kontaktitunneille, suorittaa tehtävät täysin ohjeiden mukaan käyttäen monipuolisesti lähteitä ja osaa esittää näkemyksiään sekä palauttaa tehtävät ajoissa, tenttisuoritus osoittaa aihealueen hallitsemista

Siirry alkuun