Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurinen moninaisuus ja kotoutumisen tukeminen (5op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA43-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 16.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
09.01.2026 - 27.02.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
46 - 53
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Kaija Penttala
Laura Närvi
Ryhmät
PSOSTS23
Sosionomi (AMK), Turku, S23
Opintojakso
TH00CA43

Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 2 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 09.04.2026 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Kulttuurinen moninaisuus ja kotoutumisen tukeminen TH00CA43-3014
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opetus perjantaisin, viikot 3-9

16.1. kello 8.15- 14.00 Jakson aloitus ja tehtävät. Kulttuuri ja maahanmuuttoon liittyvät käsitteet LN
23.1. kello 8.15- 14.00 Suomalaisen maahanmuuton linjaukset, turvapaikkaprosessi ja maahanmuuttoon liittyvä palvelujärjestelmä LN
30.1. kello 9.00 -14.00 Webinaari-päivä. Opiskelijat kokoontuvat pienryhmissä. Osallistuminen pakollista. Tehtävänpalautus kello 14.00.
6.2 kello 10.00 -15.00 Monikulttuurinen ohjaustyö KP
13.2. kello 10.00 -15.00 Sukupuolen moninaisuus KP
27.2. Tentti

Tavoitteet

• tunnistat kansainvälisen muuttoliikkeen, pakolaisuuden ja siirtolaisuuden taustalla olevia yhteiskunnallisia, ekologisia ja kulttuurisia tekijöitä
• osaat reflektoida omia arvojasi, asenteitasi ja ennakkoluulojasi
• kykenet yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
• osaat edistää ihmisten yhdenvertaista kohtelua ja toimia rasismin ja syrjinnän vähentämiseksi
• osaat tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta
• ymmärrät sukupuolen moninaisuutta ja sukupuolisensitiivisen työotteen merkityksen

Sisältö

• kulttuurin käsite, sen tasot ja ulottuvuudet
• kulttuurinen kompetenssi ja monikulttuurinen ohjausosaaminen
• globaali vastuu ja ihmisoikeudet
• suomalaisen maahanmuuttopolitiikan linjaukset, turvapaikkaprosessi ja kotoutumista tukeva palvelujärjestelmä
• maahanmuuttoon, syrjintään ja tasa-arvoon liittyvä lainsäädäntö

Oppimateriaalit

Täydentyy by KP

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely
Ryhmätapaaminen ja ryhmäreflektio
Luento-opetus
Tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 27.2. 2026 klo 10-12
Uusintatentti 9.4 2026. klo 10-12 (KP)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija tutustuu opetuskertojen teemoihin itsenäisesti ennakkoon
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen, jossa reflektoidaan jakson tietoperustaa
Oppiminen varmennetaan tentin avulla

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksosta on tarjolla keväällä 2025 useita erilaisia toteutuksia. Ristiinopiskelussa on tarjolla toteutuksia, joilla tämän opintojakson voi korvata.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävät 1op
Luento-opetus 1 op
Tentti 3 op

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti 27.2.2025 kello 10-12
Uusintatentti 27.3. 2025kello 10-12
Läsnäolo opetuksessa: 100% läsnäolo, 50% voi korvata poissaolon korvaavalla tehtävällä.

Opintojakson pedagogiikka perustuu opiskelijan itsenäiseen opiskeluun ja vuorovaikutukseen lähiopetuksessa. Tietopohjan ymmärtäminen edellyttää teemojen konkretisointia käytäntöön. Tämä konkretisointi toteutuu opetuksessa opettajan ja opiskelijoiden keskinäisessä vuorovaikutuksessa.

•Ennakkotehtävät palautettu 27.2.2025 mennessä
Pienryhmätyöskentelyssä läsnäolo pakollinen

Hylätty (0)

• Opiskelija ei ole palauttanut itsenäisen työskentelyosuuden tehtäviä
opiskelija ei ole osallistunut pienryhmätyöskentelyyn

Tentin arviointikriteerit:
- Opiskelija ei tunnistaa/ ei tuo esiin omia arvojaan, asenteitaan ja ennakkoluulojaan tai reflektointoi niitä. Subjektiivinen ja teoreettinen tieto eivät yhdisty toisiinsa.
- Opiskelija tunnistaa/ ei tuo esiin ihmisten yhdenvertaista kohtelua vaativia tilanteita sekä toimia, joilla voidaan vähentää rasismia ja syrjintää.
• Opiskelija ei tunnistaa/ tunnistaa heikosti periaatteita, joilla tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta.
• Opiskelija ei tunnistaa/ tunnistaa heikosti sukupuolen moninaisuuden ja sukupuolisensitiivisen työotteen merkityksen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on palauttanut itsenäisen työskentelyosuuden tehtävät ja osallistunut pienryhmätyöskentelyyn
Tentin arviointikriteerit:
- Opiskelija tunnistaa omia arvojaan, asenteitaan ja ennakkoluulojaan, mutta niiden reflektointi on heikkoa, eivätkä subjektiivinen ja teoreettinen tieto yhdistyvät toisiinsa.
- Opiskelija tunnistaa ihmisten yhdenvertaista kohtelua vaativia tilanteita sekä toimia, joilla voidaan vähentää rasismia ja syrjintää.
• Opiskelija tunnistaa periaatteita, joilla tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta.
Opiskelija tunnistaa sukupuolen moninaisuuden ja sukupuolisensitiivisen työotteen merkityksen

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on palauttanut itsenäisen työskentelyosuuden tehtävät ja osallistunut pienryhmätyöskentelyyn
Tentin arviointikriteerit:
- Opiskelija tunnistaa omia arvojaan, asenteitaan ja ennakkoluulojaan ja niiden reflektointi on hyvää. Opiskelijan subjektiivinen ja teoreettinen tieto yhdistyvät toisiinsa hyvin.
- Opiskelija tietää ihmisten yhdenvertaista kohtelua vaativia tilanteita sekä toimia, joilla voidaan vähentää rasismia ja syrjintää.
• Opiskelija tietää periaatteita, joilla tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta.
• Opiskelija tietää sukupuolen moninaisuuden ja sukupuolisensitiivisen työotteen merkityksen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on palauttanut itsenäisen työskentelyosuuden tehtävät ja osallistunut pienryhmätyöskentelyyn
Tentin arviointikriteerit:
- Opiskelija tunnistaa omia arvojaan, asenteitaan ja ennakkoluulojaan ja niiden reflektointi on kiitettävää. Opiskelijan subjektiivinen ja teoreettinen tieto yhdistyvät toisiinsa kiitettävästi.
- Opiskelija tuo esiin ihmisten yhdenvertaista kohtelua vaativia tilanteita sekä esittää esimerkkejä, joilla voidaan vähentää rasismia ja syrjintää.
• Opiskelija mainitsee periaatteita, osaa soveltaa niitä käytäntöön toimia, joilla tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta.
• Opiskelija osaa soveltaa sukupuolen moninaisuuden ja sukupuolisensitiivisen työotetta

Lisätiedot

Ryhmälle viestitään Itsin "Yleistä"-sivun kautta
Henkilökohtainen viestintä sähköpostilla

Siirry alkuun