Siirry suoraan sisältöön

Ryhmänohjauksen menetelmät (5op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA52-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 12.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 31.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
36 - 45
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Kaija Penttala
Outi Linnossuo
Ryhmät
PSOSTS23
Sosionomi (AMK), Turku, S23
PSOSTK24
Sosionomi (AMK), Turku, K24
PSOSTS24
Sosionomi (AMK), Turku, S24
PSOSTK25
Sosionomi (AMK), Turku, K25
PSOSTS25
Sosionomi (AMK), Turku, S25
Opintojakso
TH00CA52

Toteutukselle Ryhmänohjauksen menetelmät TH00CA52-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opetus maanantaisin klo 15-18, viikot 4-15
Opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opintojakson lähiopetus sisältää toiminnallista työskentelyä, keskusteluja, vertaisoppimista sekä harjoituksia. Osallistuminen lähiopetukseen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.

Lähiopetus:

ma 19.1.2026 klo 15:00-18:00 Jakson aloitus ja tehtävien esittely. Toiminnallinen ryhmänohjaus, työpajakonsepti. (OL)
ma 2.2.2026 klo 15:00-18:00 Ryhmädynamiikka ja ryhmän ohjaaminen (KP)
ma 23.2.2026 klo 15:00-18:00 Opettaja- ja opiskelijajohtoiset ryhmänohjausharjoitukset (OL)
ma 9.3.2026 klo 15:00-17:30 Ryhmätentti ja palaute (KP)

Uusintatentit (KP)

Muutokset mahdollisia!

Tavoitteet

• osaat havainnoida ja tunnistaa ryhmäilmiöitä
• tiedät perusteet ohjaajan toiminnalle
• opit hyödyntämään ryhmäyttäviä harjoitteita

Sisältö

• ryhmädynamiikka, ryhmän elinkaari ja roolit
• ohjaajan ominaisuudet ja kehittyminen
• ohjauksen toteuttaminen: suunnittelu, tavoitteet ja arviointi
• ryhmäyttävät harjoitteet
• ryhmäohjausharjoitukset vertaisryhmälle
• ryhmätoiminnan havainnointi

Oppimateriaalit

1. Satoa ryhmästä. Opas hyvinvointiryhmän ohjaajille. Löytyy verkosta, www.yths.fi
2. Niemistö, Raimo. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Kaikki painokset 1998 / 2012 käyvät.
3. Luentomateriaalit

Ryhmänohjausharjoituksissa voi halutessaan hyödyntää teosta
Seppänen, M. 2022. Tunnetaidot voimavarana. PS-Kustannus.

Opetusmenetelmät

Itseohjautuva oppiminen
Luento-opetus
Ryhmänohjausharjoitukset

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti ma 9.3.2026 klo 15:00-17.30

1. uusintatentti ma 30.3.2026 klo 15:00 - 16:15
2. uusintatentti ma 27.4.2026 klo 15:00 - 16:15

Ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostitse Kaija Penttalalle viim. viikkoa ennen uusintatentin tenttiajankohtaa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Toiminnallinen oppiminen
Reflektio

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot ja tentti 3 op
Ryhmätyöt 2 op

Oppimistehtävien tarkat kuvaukset löytyvät Itslearning-alustalta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi 1-5 asteikolla tentin arvioinnin mukaan. Hyväksytty suoritus vaatii myös kaikkien tehtävien hyväksyttävästi suorittamisen. Tehtävät arvioidaan hyv/hyl-täydennettävä.

Hylätty (0)

- haasteita havainnoida ja tunnistaa ryhmäilmiöitä
- perusteet ohjaajan toiminnalle epäselviä
- ryhmäyttäviä harjoitteita ei osata hyödyntää
- jakson tehtäviä tekemättä kokonaan tai osittain

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- osaat havainnoida ja tunnistaa ryhmäilmiöitä
- tiedät perusteet ohjaajan toiminnalle
- opit hyödyntämään ryhmäyttäviä harjoitteita jonkin verran

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- osaat havainnoida ja tunnistaa ryhmäilmiöitä monipuolisesti
- tiedät laaja-alaisesti perusteet ohjaajan toiminnalle
- opit hyödyntämään ryhmäyttäviä harjoitteita monipuolisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- osaat havainnoida ja tunnistaa ryhmäilmiöitä monipuolisesti ja soveltaen
- tiedät laaja-alaisesti perusteet ohjaajan toiminnalle ja osaat antaa esimerkkejä näistä käytännössä
- opit hyödyntämään ryhmäyttäviä harjoitteita soveltaen ja monipuolisesti

Siirry alkuun