Neuropsykiatriset ja mielenterveyden haasteet ihmisen elämänkaaressa ja arjessa (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA58-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2025 - 06.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 08.01.2026 - 07.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 66 - 75
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Noora Kumpulainen
- Ryhmät
-
PSOSS23VSosionomi (AMK), Turku, verkko S23
-
PSOSTS23Sosionomi (AMK), Turku, S23
-
PSOSTK24Sosionomi (AMK), Turku, K24
-
PSOSTS24Sosionomi (AMK), Turku, S24
-
PSOSS24VSosionomi (AMK), Turku, verkko S24
-
PSOSTK25Sosionomi (AMK), Turku, K25
-
PSOSTS25Sosionomi (AMK), Turku, S25
-
PSOSERK25VSosionomi (AMK), Turku, K25
-
PSOSS25VSosionomi (AMK), Turku, verkko S25
-
PSOSERK26VSosionomi (AMK), Turku, K26
- Opintojakso
- TH00CA58
Toteutukselle Neuropsykiatriset ja mielenterveyden haasteet ihmisen elämänkaaressa ja arjessa TH00CA58-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
OPINTOJAKSO TOTEUTUU KOKONAAN VERKOSSA
Mikäli kurssi ei ilmesty sinulle itslearningiin, et ole tullut valituksi tällä kertaa. Kurssi menee seuraavan kerran vuoden päästä.
Opetuspäivä maanantai, viiikot 3-15
Opintojaksolle ilmoittautuminen päättyy 6.1.2026
8.1. alkaen: Tenttimateriaalien luku
12.1. klo 16-18 Aloitustapaaminen NK
- Kurssin ohjelma
- Pienryhmätyöskentelyn ohjeistus sekä aiheiden ja pienryhmien jako
- Kirjallisuustehtävän ja yksilötehtävän ohjeistus
19.1. klo 16-18 Itsenäistä työskentelyä pienryhmissä (pienryhmätyöskentelyjen sisällöt tarkentuvat myöhemmin)
26.1. klo 16 -18 Opetus NK
2.2. klo 16.00-18.00 Itsenäistä työskentelyä pienryhmissä
9.2. klo 15.15- 16.30 Itsenäistä työskentelyä pienryhmissä
9.2. klo 16.30 -18.00 Opetus NK
16.2. Yksilötehtävä
23.2. klo 15.15-16.00 Kirjallisuustehtävän purku pienryhmissä
23.2.klo 16.00-18.00 Opetus NK
2.3. klo 16.00-18.00 Itsenäistä työskentelyä pienryhmissä
9.3. klo 15.15-18 Ryhmätöiden purku ja opetuskeskustelut A-RYHMÄT / NK
16.3. klo 15.15-18.00 Ryhmätöiden purku ja opetuskeskustelut B-RYHMÄT / NK
23.3. klo 15.15 -18.00 Ryhmätöiden purku ja opetuskeskustelut A-RYHMÄT / NK
30.3. klo 15.15 -18.00 Ryhmätöiden purku ja opetuskeskustelut B-RYHMÄT / NK
Jakson tentti tehdään ITSlearningissä ja on avoinna 12.1. - 16.2. 2026
Tentin tarkoitus on varmistaa, että opiskelijalla on riittävät perustiedot kurssille osallistumiseen ja työskentelyyn osallistumiseen. Tentissä saa käyttää tenttimateriaalia ja sen voi aikavälin aikana tehdä niin monta kertaa kuin tarpeellista.
Tentin arviointi hyväksytty / hylätty
Kurssin arviointi H-5, arvioinnin kohteena pienryhmätyöskentelyn tuotos.
HUOM! JAKSOSTA EI MYÖNNETÄ SISÄISIÄ HYVÄKSILUKUJA.
Kurssissa ei ole eroteltu eri aihealueita toisistaan, vaan ryhmätyöskentelyssä ja sen purussa, joka on isoin osa (3op) kurssia paneudutaan tasaisesti kaikkiin käsiteltäviin teemoihin, osassa osana omaa ryhmätyötä, osassa toisten työn kautta.
Mikäli sinulla on aiempia korkeakoulutasoisia opintoja, joiden ajattelet soveltuvan hyväksilukuun valinnaisiin menetelmäopintoihin, tutustu Sosiaali- ja kasvatusalan Messi-sivulta löytyviin ohjeisiin valinnaisista menetelmäopinnoista. Mahdolliset hyväksilukuhakemukset osoitetaan Olli Toivoselle.
POISSAOLOKÄYTÄNNÖT:
19.1. - 30.3. välisellä ajalla opetuksessa ja pienryhmätapaamisissa on läsnäolovelvoite ITSissä kuvatulla tavalla. Tämä tarkoittaa sitä, että jokaisella kerralla on läsnäolotehtävä / korvaava tehtävä, joka palautetaan sille osoitettuun palautuslaatikkoon ITSiin. Saadakseen opintojaksosta hyväksytyn suorituksen, jokaiselta kerralta tulee olla palautettuna jompi kumpi.
Korvaavilla tehtävillä voi korvata yhteensä enintään viisi (5) kertaa, josta pienryhmätyöskentelyyn kohdistuvaa poissaoloa voi olla enintään kaksi (2) kertaa.
*** Opintojakson pedagogiikka perustuu opiskelijan itsenäiseen opiskeluun ja vuorovaikutukseen lähiopetuksessa. Tietopohjan ymmärtäminen edellyttää teemojen konkretisointia käytäntöön. Tämä konkretisointi toteutuu opetuksessa opettajan ja opiskelijoiden keskinäisessä vuorovaikutuksessa. ***
Muutokset mahdollisia kurssin aloitukseen asti.
Tavoitteet
• tiedät, mitä ovat yleisimmät neuropsykiatriset ja mielenterveyden häiriöt ja miten ne ilmenevät ihmisen käyttäytymisessä ja toiminnassa
• ymmärrät, miten neuropsykiatriset häiriöt ja mielenterveyden häiriöt vaikuttavat ihmisen arkeen eri ikävaiheissa ja elämänvaiheissa
• osaat tukea asiakkaan selviytymistä ja toimijuutta arjen hallinnassa erilaisten häiriöiden kanssa
Sisältö
• tarkkaavaisuushäiriöt, autismikirjon häiriöt, mielialahäiriöt, psykoosit, ahdistuneisuushäiriöt, syömishäiriöt
• toiminnanohjauksen, sosiaalisen elämän ja vuorovaikutuksen, impulssikontrollin, jaksamisen ja aikaansaamisen, itsestä ja toisista huolehtimisen haasteet
• arjen hallinnan tukeminen tutkimustietoon ja -näyttöön perustuvia apukeinoja hyödyntämällä
• asiakkaan tietoisuuden ja toimijuuden lisääminen omien asioidensa edistämisessä sekä terveyttä edistävään elämäntapaan tukeminen
Oppimateriaalit
TENTTIMATERIAALI
Ennakkotenttiin tulee kysymyksiä allaolevista mielenterveystalon sivuista. Tentin voi tehdä aikavälin sisällä useita kertoja.
YLEISTÄ
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/mielenterveyspalvelut/mita-voin-itse-tehda-mielenterveyden-hyvaksi
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/mielenterveyspalvelut/milloin-ja-mista-apua-mielenterveyden-ongelmiin
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/mista-tukea-lapsen-mielenterveyden-ongelmiin
MASENNUS
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/masennus/perustietoa-masennuksesta
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/masennus/nuorten-masennus
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/masennus/lapsen-masennus
AHDISTUS
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/ahdistus/perustietoa-ahdistuksesta
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/ahdistus/ahdistuksen-muodot
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/ahdistus/nuorten-ahdistus
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/ahdistus/tietoa-lapsen-peloista-ja-ahdistuksesta
NEUROPSYKIATRISET VAIKEUDET
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/neuropsykiatriset-vaikeudet/adhd
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/neuropsykiatriset-vaikeudet/adhd-ja-lapset
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/neuropsykiatriset-vaikeudet/tarkkaavuuden-hairioiden-diagnoosit
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/neuropsykiatriset-hairiot/autismikirjon-hairiot
SYÖMISHÄIRIÖT
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/syomishairiot/perustietoa-syomishairioista
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/syomishairiot/ahmiminen-bulimia-ja-ahmintahairio-bed
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/syomishairiot/anoreksia
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/syomishairiot/miten-syomishairio-syntyy
PSYKOOSI
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/psykoosi/psykoosin-oireet
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/psykoosi/psykoosiin-sairastuminen
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/psykoosi/psykoottiset-hairiot-lapsilla
Opetusmenetelmät
Kirjallisuusperustainen oppiminen
Itsenäinen työskentely
Pienryhmätyöskentely
Verkko-opetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Jakson tentti tehdään ITSlearningissä ja on avoinna 12.1. - 16.2. 2026
Tentin tarkoitus on varmistaa, että opiskelijalla on riittävät perustiedot kurssille osallistumiseen ja työskentelyyn osallistumiseen. Tentissä saa käyttää tenttimateriaalia ja sen voi aikavälin aikana tehdä niin monta kertaa kuin tarpeellista.
Tentin arviointi hyväksytty / hylätty
Tentin hyväksytty suorittaminen on edellytys kurssin muuhun työskentelyyn osallistumiseen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tutkiva oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kaunokirjallisuustehtävä 1op
Tentti 1op
Verkko-opetus ja pienryhmätyöskentely sekä muut tehtävät 3op
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena on numeerisesti arvioitava ryhmätyö, jonka arvosana muodostuu vertaisarvioinnin ja opettajan arvioinnin perusteella.
Lisäksi edellytetään että opiskelija on ITSissä olevien ohjeiden ja aikataulujen mukaisesti suorittanut hyväksytysti ennakkotentin ja kirjallisuustehtävän sekä muut vaadittavat tehtävät ja osallistunut opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn vaaditulla tavalla.
Tentin viimeinen suorittamispäivä on 16.2.
Yksilötehtävän palautuspäivä on 16.2.
Kirjallisuustehtävän palautuspäivä on 23.2.
Ryhmätyön palautuspäivä on 9.3.
Kaikkien kurssin tehtävien toinen ja viimeinen palautuspäivä on 7.4. 2026 ennakkotenttiä lukuunottamatta, jonka aikataulu on esitetty yllä erikseen. Tämän jälkeen tehtäviä ei oteta vastaan, vaan opiskelijan suoritus siirtyy arvioitavaksi kurssin seuraavaan toteutukseen.
Arviointi: Ryhmätyö H-5, Muut tehtävät hyv/hyl
Hylätty (0)
Hylätyssä suorituksessa arviointikriteerit eivät täyty, vaan työ on selkeästi puutteellinen tai keskeneräinen.
1. Tiedon oikeellisuus (faktantarkistus), lähteiden laatu ja monipuolisuus
2. Aiheen käsittelyn monipuolisuus
3. Esityksen selkeys ja informatiivisuus
4. Kokonaiskuvan saaminen aiheesta
5. Mitä tekisit toisin, mitä jäi puuttumaan? – erityisesti itsearvioinnissa tärkeä osio
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävässä suorituksessa arviointikriteerit täyttyvät osittain. Pääosin niin että suoritus yltää arviointikriteereihin niukasti.
1. Tiedon oikeellisuus (faktantarkistus), lähteiden laatu ja monipuolisuus
2. Aiheen käsittelyn monipuolisuus
3. Esityksen selkeys ja informatiivisuus
4. Kokonaiskuvan saaminen aiheesta
5. Mitä tekisit toisin, mitä jäi puuttumaan? – erityisesti itsearvioinnissa tärkeä osio
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvässä suorituksessa arviointikriteerit täyttyvät osittain. Pääosin niin, että suoritus yltää arviointikriteereihin kaikilta osin vähintään kohtalaisesti tai hyvin.
1. Tiedon oikeellisuus (faktantarkistus), lähteiden laatu ja monipuolisuus
2. Aiheen käsittelyn monipuolisuus
3. Esityksen selkeys ja informatiivisuus
4. Kokonaiskuvan saaminen aiheesta
5. Mitä tekisit toisin, mitä jäi puuttumaan? – erityisesti itsearvioinnissa tärkeä osio
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävässä suorituksessa arviointikriteerit täyttyvät kaikilta osin ja suoritus on kokonaisuudessaan kiitettävä, monipuolinen ja sisältää mahdollisesti erityisiä ansioita.
1. Tiedon oikeellisuus (faktantarkistus), lähteiden laatu ja monipuolisuus
2. Aiheen käsittelyn monipuolisuus
3. Esityksen selkeys ja informatiivisuus
4. Kokonaiskuvan saaminen aiheesta
5. Mitä tekisit toisin, mitä jäi puuttumaan? – erityisesti itsearvioinnissa tärkeä osio
Lisätiedot
ITSlearning