Aikuistyön lähtökohdat / verkko (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA62-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2025 - 20.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 20.01.2026 - 27.02.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 36 - 45
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Katri Viippo
- Tiina Laakso
- Anssi Lähde
- Ryhmät
-
PSOSS24VSosionomi (AMK), Turku, verkko S24
- Opintojakso
- TH00CA62
Toteutukselle Aikuistyön lähtökohdat / verkko TH00CA62-3009 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Aikuistyön I moduulin ja opintojakson aloitus 20.1.2026 klo 16-17, AL, TL, KV. Orientaatiioluento klo 17-18 AL.
Lukupiirityöskentely 3.2.2026, pienryhmissä
Lukupiirityöskentely 17.2.2026 pienryhmissä
Lukupiirityöskentelyn tenttivastausten palautus 27.2.2026
Tavoitteet
· osaat ennakoida hyvinvointipalveluiden muutossuuntia, analysoida hyvinvoinnin paikallisia haasteita ja pystyt osallistumaan palvelujen tuottamiseen ja kehittämiseen
· osaat analysoida epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla
· osaat soveltaa teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä
Sisältö
· sosiaalityön työorientaatiot
· sosiaaliohjauksen ja sosiaalityön määrittely ja toimintakentät
· hyvinvointi- ja terveyserot
· hyvinvointipalveluiden järjestämisen haasteet
Oppimateriaalit
Tenttikirjallisuus:
Kestilä, L. & Karvonen, S. , Saikkonen, P. 2022. Suomalaisten hyvinvointi 2022. Helsinki: THL. Saatavilla: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-996-2.
Saari, J. 2024. Harvinainen hetki. Hyvinvointivaltio valinkauhassa. Helsinki: Kunnallisalan kehittämissäätiö, Polemia-sarja.
Saatavilla: https://kaks.fi/julkaisut/harvinainen-hetki-hyvinvointivaltio-valinkauhassa/?fbclid=IwY2xjawG1GxxleHRuA2FlbQIxMAABHeUHJR91fKenhbPq6YUYOMwwaz3wfCwzEU0I9FGL4wnXdNArowowpw8vew_aem_TH_pIdL-qk_DbLTF1AatZg.
Ryhmä valitsee yhden seuraavista kaunokirjallisista teoksista:
Ahmed, Ujuni & Hirvonen, Elina 2022. Tytöille, jotka ajattelevat olevansa yksin. Helsinki: WSOY.
Statovci, Pajtim 2014. Kissani Jugoslavia. Helsinki: Otava.
Statovci, Pajtim 2024. Lehmä synnyttää yöllä. Helsinki: Otava.
Holmberg, Niilas 2021. Halla Helle. Helsinki: Gummerus.
Pulkkinen, Riikka 2018. Lasten planeetta. Helsinki: Otava.
Hurme, Juha 2012. Hullu. Helsinki: Teos.
Anyuru, Johannes (käänt. Outi Menna) 2018. He hukkuvat äitiensä kyyneliin. Helsinki: Kustantamo S&S.
Hotakainen, Kari 2011. Ihmisen osa. Helsinki: Siltala.
Kuisma, Hanna-Riikka 2024. Korvaushoito. Helsinki: Like.
Zeniter Alice 2017. Unohtamisen taito. Helsinki. Otava.
Vallinkoski Noora 2018. Perno Mega City. Helsinki: Atena
Pohtikaa seuraavia kysymyksiä:
- mikä on teoksen ydinteema sosiaalialan näkökulmasta?
- mitä epätasa-arvoa tuottavia yhteiskunnallisia rakenteita ja prosesseja teoksessa on kuvattu? Minkä ryhmän näkökulmasta ja millä tavalla ne näyttäytyvät epätasa-arvoisina?
- pyritäänkö teoksessa vaikuttamaan yhteiskunnallisella tasolla näihin rakenteisiin ja prosesseihin? Miten?
- miten yhteiskunnalliset tekijät heijastuvat ihmisten arjessa ja kokemusmaailmassa, miten haasteista yritetään selvitä ja pärjätä (vai selvitäänkö?)
Kirjoittakaa pääkohdat pohdinnastanne tiiviiksi raportiksi (2-4 sivua). Palautus 19.2.25 . 2. palautuspäivä 19.5.25.
Opetusmenetelmät
Opintojakso on kirjallisuuspainotteinen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäinen opiskelu eli kirjallisuuden omaksuminen sekä opitun syventäminen keskusteluissa lukupiirissä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opntojakson voi hyväksilukea opintojaksolla Urban Diversities - challenges and opportunities. Se on englanninkielinen BIP-kurssi (Blended Intensive Program), joka järjestetään kevätlukukaudella -26 yhteistyössä kolmen muun eurooppalaisen ammattikorkeakoulun kanssa..
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lukupiirityöskentely 5 op. Tehtävän palautus 27.2.2026. Tekoälyn käyttö sallittu oppimateriaalin omaksumisessa, mutta ei lukupiirin vastauksien työstämisessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen oman lukupiirin työskentelyn.
Hylätty (0)
- et tunnista eri väestöryhmien hyvinvointi- ja terveyseroja ja niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä
- et tunnista hyvinvointipalveluiden muutossuuntia etkä hyvinvoinnin haasteita
- epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavat rakenteet ja prosessit eri tasoilla ja ihmisten arjessa jäävät hahmottumatta
- tunnistat heikosti teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- tunnistat heikosti eri väestöryhmien hyvinvointi- ja terveyseroja ja niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä
- tunnistat joitakin hyvinvointipalveluiden muutossuuntia ja hyvinvoinnin haasteita
- hahmotat joitakin epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja eri tasoilla ja ihmisten arjessa
- tiedät teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- tunnet eri väestöryhmien hyvinvointi- ja terveyserot ja niiden taustalla vaikuttavat tekijät
- osaat ennakoida hyvinvointipalveluiden muutossuuntia ja analysoida hyvinvoinnin haasteita
- osoitat ymmärtäväsi epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja eri tasoilla ja ihmisten arjessa
- tunnet erilaisia teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- osaat analysoida eri väestöryhmien hyvinvointi- ja terveyseroja ja niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä
- osaat arvioida kriittisesti hyvinvointipalveluiden muutossuuntia ja analysoida hyvinvoinnin haasteita
- osaat analysoida epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja eri tasoilla ja ihmisten arjessa
- tunnet erilaisia teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä ja osaat soveltaa niitä.
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Lisätiedot
Viestintä opettajien kanssa sähköpostitse.