Kulttuurinen moninaisuus ja kotoutumisen tukeminen (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA43-3017
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2025 - 05.03.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 26.02.2026 - 09.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 56 - 62
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Kaija Penttala
- Laura Närvi
- Ryhmät
-
PSOSTK25Sosionomi (AMK), Turku, K25
- Opintojakso
- TH00CA43
Toteutukselle Kulttuurinen moninaisuus ja kotoutumisen tukeminen TH00CA43-3017 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opetus torstaisin, viikot 10-15
5.3 kello 10.00 -16.00 Jakson aloitus ja tehtävät. Kulttuuri ja maahanmuuton peruskäsitteet / LN
12.3 kello 10.00 -16.00 Suomalaisen maahanmuuton linjaukset, turvapaikkaprosessi sekä maahanmuuttajien palvelut
19.3. kello 9-14 Webinaaripäivä. Pienryhmätoimintaa, jossa pakollinen läsnäolo. Opiskelijat palauttavat tehtävän kello 14.00.
26.3 10.00 -16.00 Monikulttuurinen ohjaaminen/ KP
2.4. 10.00 -16.00 Sukupuolen moninaisuus/ KP
9.4. 10.00 -12.00 Tentti
Tavoitteet
• tunnistat kansainvälisen muuttoliikkeen, pakolaisuuden ja siirtolaisuuden taustalla olevia yhteiskunnallisia, ekologisia ja kulttuurisia tekijöitä
• osaat reflektoida omia arvojasi, asenteitasi ja ennakkoluulojasi
• kykenet yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
• osaat edistää ihmisten yhdenvertaista kohtelua ja toimia rasismin ja syrjinnän vähentämiseksi
• osaat tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta
• ymmärrät sukupuolen moninaisuutta ja sukupuolisensitiivisen työotteen merkityksen
Sisältö
• kulttuurin käsite, sen tasot ja ulottuvuudet
• kulttuurinen kompetenssi ja monikulttuurinen ohjausosaaminen
• globaali vastuu ja ihmisoikeudet
• suomalaisen maahanmuuttopolitiikan linjaukset, turvapaikkaprosessi ja kotoutumista tukeva palvelujärjestelmä
• maahanmuuttoon, syrjintään ja tasa-arvoon liittyvä lainsäädäntö
Oppimateriaalit
Täydentyy by KP
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely
Ryhmäreflektio
Luento-opetus
Tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 9.4.2025 kello 10-12
Uusintatentti 7.5.2025 kello 10.00-12.00
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelijat tutustuvat opetuskerran materiaaleihin ennakkoon.
Opiskelijar reflektoivat matriaalia pienryhmissä
Keskustelevat luentotapaamiset
Oppimisen varmennus tentin avulla
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksosta järjestetään useampi erilainen toteutus, joista opiskelija voi valita itselleen sopivimman. Ristiinopiskelusta löytyy opintojaksoja, joilla tämä jakso on korvattavissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen työskentely, ennakkotehtävät ja materiaaleihin tutustuminen 2 op
Ryhmäreflektio 0,25 op
Luento-opetus 1 op
Tentti 1,75 op
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti 9.4. 2025 kello 10-12
Uusintatentti 7.5. kello 10-12
Läsnäolo opetuksessa: 100% läsnäolo, 50% voi korvata poissaolon korvaavalla tehtävällä.
Opintojakson pedagogiikka perustuu opiskelijan itsenäiseen opiskeluun ja vuorovaikutukseen lähiopetuksessa. Tietopohjan ymmärtäminen edellyttää teemojen konkretisointia käytäntöön. Tämä konkretisointi toteutuu opetuksessa opettajan ja opiskelijoiden keskinäisessä vuorovaikutuksessa.
Ennakkotehtävät palautettu 9.4.2025 mennessä
Pienryhmätyöskentelyssä läsnäolo pakollinen
Hylätty (0)
• Opiskelija ei ole palauttanut itsenäisen työskentelyosuuden tehtäviä
opiskelija ei ole osallistunut pienryhmätyöskentelyyn
Tentin arviointikriteerit:
- Opiskelija ei tunnistaa/ ei tuo esiin omia arvojaan, asenteitaan ja ennakkoluulojaan tai reflektointoi niitä. Subjektiivinen ja teoreettinen tieto eivät yhdisty toisiinsa.
- Opiskelija tunnistaa/ ei tuo esiin ihmisten yhdenvertaista kohtelua vaativia tilanteita sekä toimia, joilla voidaan vähentää rasismia ja syrjintää.
• Opiskelija ei tunnistaa/ tunnistaa heikosti periaatteita, joilla tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta.
• Opiskelija ei tunnistaa/ tunnistaa heikosti sukupuolen moninaisuuden ja sukupuolisensitiivisen työotteen merkityksen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on palauttanut itsenäisen työskentelyosuuden tehtävät ja osallistunut pienryhmätyöskentelyyn
Tentin arviointikriteerit:
- Opiskelija tunnistaa omia arvojaan, asenteitaan ja ennakkoluulojaan, mutta niiden reflektointi on heikkoa, eivätkä subjektiivinen ja teoreettinen tieto yhdistyvät toisiinsa.
- Opiskelija tunnistaa ihmisten yhdenvertaista kohtelua vaativia tilanteita sekä toimia, joilla voidaan vähentää rasismia ja syrjintää.
• Opiskelija tunnistaa periaatteita, joilla tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta.
• Opiskelija tunnistaa sukupuolen moninaisuuden ja sukupuolisensitiivisen työotteen merkityksen
• Opiskelija käsittelee oppimispäiväkirjaan valitsemiaan aihealueita suppeasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on palauttanut itsenäisen työskentelyosuuden tehtävät ja osallistunut pienryhmätyöskentelyyn
Tentin arviointikriteerit:
- Opiskelija tunnistaa omia arvojaan, asenteitaan ja ennakkoluulojaan ja niiden reflektointi on hyvää. Opiskelijan subjektiivinen ja teoreettinen tieto yhdistyvät toisiinsa hyvin.
- Opiskelija tietää ihmisten yhdenvertaista kohtelua vaativia tilanteita sekä toimia, joilla voidaan vähentää rasismia ja syrjintää.
• Opiskelija tietää periaatteita, joilla tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta.
• Opiskelija tietää sukupuolen moninaisuuden ja sukupuolisensitiivisen työotteen merkityksen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on palauttanut itsenäisen työskentelyosuuden tehtävät ja osallistunut pienryhmätyöskentelyyn
Tentin arviointikriteerit:
- Opiskelija tunnistaa omia arvojaan, asenteitaan ja ennakkoluulojaan ja niiden reflektointi on kiitettävää. Opiskelijan subjektiivinen ja teoreettinen tieto yhdistyvät toisiinsa kiitettävästi.
- Opiskelija tuo esiin ihmisten yhdenvertaista kohtelua vaativia tilanteita sekä esittää esimerkkejä, joilla voidaan vähentää rasismia ja syrjintää.
• Opiskelija mainitsee periaatteita, osaa soveltaa niitä käytäntöön toimia, joilla tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta.
• Opiskelija osaa soveltaa sukupuolen moninaisuuden ja sukupuolisensitiivisen työotetta
Lisätiedot
Henkilökohtaisissa asioissa sähköposti
Ryhmälle viestitään Itslearningin etusivulla