Siirry suoraan sisältöön

Palveluohjaus ja kirjaaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA41-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 16.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
16.01.2026 - 06.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
66 - 75
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Juha Knuuttila
Katri Viippo
Ryhmät
PSOSTS25
Sosionomi (AMK), Turku, S25
Opintojakso
TH00CA41

Toteutukselle Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3019 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Vko 3 Pe 16.1.2026 klo 10-11.30. Opintojakson aloitus. KV/JK
klo 12.30-15.45 Itsenäinen työskentely tiimeissä (ryhmäytyminen, viikkotehtävä 1. yksilöllisen ja tiimiopiskelun suunnittelu)
----
Vko 5 Pe 30.1.2026 klo 9-11.30, ryhmä A 1. viikkotehtävän purku. KV/JK
klo 12.30-15 ryhmä B, 1. viikkotehtävän purku JK
----
Vko 7 Pe 13.2.2026 klo 9-11.30, ryhmä A 1. viikkotehtävän purku. KV/JK
klo 12.30-15 ryhmä B, 1. viikkotehtävän purku KV/JK
----
Vko 9 Pe 27.2.2026 klo 8.15 -9.45, 10-11.30 ryhmä A, 3. viikkotehtävän purku simulaationa. KV/JK
klo 12.30-14, 14.15-15.45 ryhmä B, 3. viikkotehtävän purku simulaationa. KV/JK
Paikka Medisiina D, varattuna: 2 simulaatiotilaa ja 2 debriefing tilla os. Kiinamyllynkatu10. Tulkaa paikalle ala-aulaan n. 10 minuuttia ennen.
----
Tentti 6.3 (kts. kohta tentti)

Tavoitteet

• ymmärrät asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmotat asiakasprosessin vaiheet
• tunnet palveluohjauksen erilaisia malleja ja palveluohjauksen prosessin
• osaat arvioida asiakkaan palveluiden tarvetta ja sen pohjalta suunnitella asiakkaan palvelupolkua sekä ohjata asiakasta palveluiden piiriin
• tunnet sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
• tunnet kirjaamisen perusteet ja vastuut ja osaat kirjata asiakastyötä

Sisältö

• asiakkaan työ- ja toimintakyvyn arviointi
• sosiaalihuollon palvelutehtävät
• kuntoutuksen palvelujärjestelmä
• määrämuotoinen kirjaaminen sosiaalihuollossa ja sitä ohjaava lainsäädäntö
• tietoturva ja sitä ohjaava lainsäädäntö

Oppimateriaalit

Sähköinen materiaali, löytyy Itslearningistä jakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

ryhmätyöskentely (tiimityöskentely)
oppimistehtäväperusteinen
simulaatioperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Vko 10 pe 6.3.2026 klo 8-8.30 Verkkotentti
Uusintatenttiajankohdat ilmoitetaan 15.11.2025 mennessä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Käänteinen oppiminen
Simulaatio-oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksosta on myös k2026 aikana verkkototeustus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työn mitoitus:
- Osallistuminen opintojakson aloitukseen ja viikkotehtävien purkuihin.
- Viikkotehtävien tekemiseen osallistuminen omassa ryhmässä
- Oppimistehtävän tekeminen
- Opintojakson henkilökohtaisen osaamisen näyttäminen tentissä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla läsnäolokertoja on 4. Opiskelija voi olla poissa korkeintaan yhdestä tapaamisesta. Mikäli opiskelijalla on enemmän poissaoloja, hänen tulee suorittaa puuttuvan kurssitapaamisen osuus seuraavan toteutuksen yhteydessä. Yhdestä poissaolosta ei tule korvaavaa tehtävää, kuitenkin simulaatioon on osallistuttava tai tehtävä se myöhemmin.
Läsnäoloedellytyksen perusteluna on oppimistehtävien yhteinen reflektointi. Osa oppimisesta tapahtuu yhteisöllisesti ryhmäkeskusteluissa.
Oppimistehtävä (Kirjaaminen ja tietoturva) ja Kanta-verkkokoulun todistus pitää olla palautettu ennen tenttiä (ensimmäiseen tenttikertaan viimeistään 3.3 klo 24, uusinnoissa 3 päivää ennen).

Hylätty (0)

Suoritus on hylätty, jos yli puolet alla olevista toteutuu:
Opiskelija
- ei tunnista asiakkuuden prosessinomaisuutta ja eikä hahmota asiakasprosessin vaiheita
- puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- ei tunne sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- ei tunne kuntoutuksen palvelujärjestelmää, kuntoutuksen osa-alueita (sosiaalinen, ammatillinen, lääkinnällinen) eikä kuntoutuspalveluita
- ei tunne vammaispalveluita
- ei tunne asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita eikä määrämuotoista kirjaamista
- ei ymmärrä tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- ei tiedä mitä asiakassuunnitelmaan tulee kirjata

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosanaan 1 lähes kaikkien ja arvosanaan 2 kaikkien kriteerien pitää toteutua.
Opiskelija
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakkuuden prosessinomaisuutta ja asiakasprosessin vaiheita
- jonkin verran puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- tuntee alustavasti sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tuntee vain pieneltä osalta kuntoutuksen palvelujärjestelmää, kuntoutuksen osa-alueita (sosiaalinen, ammatillinen, lääkinnällinen) ja kuntoutuspalveluita
- tietää joitakin vammaispalveluita
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita ja määrämuotoista kirjaamista
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- tietää joiltakin osin mitä asiakassuunnitelmaan kirjataan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanaan 3 lähes kaikkien ja 4 kaikkien kriteerien pitää toteutua.
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa arvioida asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
- tuntee tärkeimmiltä osin kuntoutuksen palvelujärjestelmää, kuntoutuksen osa-alueet (sosiaalinen, ammatillinen, lääkinnällinen) ja kuntoutuspalveluita
- tietää vammaispalvelut ja vammaisten henkilöiden oikeuksista niihin
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet sekä määrämuotoisen kirjaamisen
- tietää mitä asiakassuunnitelmaan tulee kirjata
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet ja osaa noudattaa niitä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävään arvosanaan kaikki kriteerit toteutuvat.
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet ja käytäntöjä
- osaa arvioida monipuolisesti ja kattavasti asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta kuntoutus- ym. palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet ja toimintamuotoja
- tuntee laajasti kuntoutuksen palvelujärjestelmän ja sen monitahoisuuden, kuntoutuksen osa-alueet (sosiaalinen, ammatillinen, lääkinnällinen) ja kuntoutuspalvelut.
- tietää vammaispalvelut ja vammaisten henkilöiden oikeudet niihin (lakisääteiset / harkinnanvaraiset)
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen ja määrämuotoisen kirjaamisen perusperiaatteet ja osaa soveltaa niitä
- tietää mitä asiakassuunnitelmaan tulee kirjata ja miksi
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet ja osaa soveltaa niitä.

Lisätiedot

Itslearning

Siirry alkuun