Teknologia musiikkipedagogin työssä (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CH10-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.07.2025 - 31.07.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 11.06.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Koulutus
- Musiikin koulutus
- Opintojakso
- KU00CH10
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
1. Johdanto ja alkukartoitus (1 op)
Tavoitteet:
- Ymmärtää teknologian merkitys musiikkipedagogiikan kontekstissa.
- Tutustua teknologian historiaan ja sen vaikutukseen musiikin opetukseen.
- Kartoittaa opiskelijoiden tarpeet ja osaaminen teknologian hyödyntämisessä.
Sisältö:
Määrittelyjä
- Mitä on teknologia musiikkipedagogin näkökulmasta?
- Teknologian määritelmä ja sen rooli musiikin opetuksessa.
- Esimerkkejä teknologian käytöstä eri musiikkipedagogisissa konteksteissa.
Pieni historiikki: soitin on teknologinen laite
- Soittimien kehityksen ymmärtäminen teknologisina laitteina.
- Teknologian vaikutus musiikin tuottamiseen ja opetukseen.
Digitaalisuus ja musiikkipedagogin työ
- Digitaalisten työkalujen merkitys nykypäivän musiikin opetuksessa.
- Esimerkkejä digitaalisista resursseista ja sovelluksista.
Näkymä tulevaisuuteen
- Hybridityö, tekoäly (AI) ja muut tulevaisuuden trendit musiikkipedagogiikassa.
- Keskustelu tulevaisuuden haasteista ja mahdollisuuksista.
Tehtävät: Opiskelijan videoesittely ja kyselylomakkeet
- Opiskelijat esittelevät itsensä videolla ja kertovat tarpeistaan teknologian hyödyntämisen suhteen.
- Opiskelija arvioi osaamisensa kyselylomakkeen avulla itsearviointia varten (Likert-asteikko 1-5).
Osaopinto on suoritettu hyväksytysti, kun opiskelija on osallistunut oppimiskeskusteluihin, tehnyt vaaditut tehtävät hyväksytysti. Vastuuopettaja hyväksyy tehtävät.
2. Digitaaliset nuotit ja niiden käyttäminen (2 op)
Tavoitteet:
Opiskelija
- Tutustuu digitaalisten nuottien käyttöön ja niiden hyödyntämiseen musiikinopetuksessa.
- Oppii käyttämään digitaalisia nuottiresursseja kestävän kehityksen ja saavutettavuuden näkökulmasta.
- Osaa käyttää diginuottisovellusta (Newzik, MuseScore).
- Osaa käyttää verkon digitaalisia nuottikirjastoja
Sisältö:
Maksuttomat resurssit
- Tutustuminen maksuttomiin digitaalisiin nuottiresursseihin.
- Resurssien käytön opettaminen ja niiden integrointi opetukseen.
Sovellusosaaminen
- Newzikin ja MuseScoren käyttöönotto ja perusominaisuudet.
- Sovellusten peruskäytön harjoitteleminen.
Pedagogiset toimintatavat
- Digitaalisten nuottien hyödyntäminen eri pedagogisissa tilanteissa.
- Esimerkkejä ja käytännön harjoituksia.
Osaopinnon hyväksytty suorittaminen
- Opiskelija laatii näyttötehtävän tai portfolion, jossa osoittaa osaamisen digitaalisisten nuottien käyttämisessä, sekä MuseScoren ja Newzikin peruskäytttämisessä pedagogisessa kontekstissa.
- Opiskelija on osallistunut työpajoihin (jos tarpeellista) ja keskusteluihin osaamisensa osoittaen.
- Vastuuopettaja hyväksyy suorituksen.
3. Musiikkipedagogin työasema oman instrumentin opiskelun ja opettajana työskentelemisen tukena (2 op)
Tavoitteet
Opiskelija
- Ymmärtää musiikkipedagogin työaseman ja sen merkityksen instrumentin opiskelussa ja opettamisessa.
- Osaa määritellä itselleen sopivan laitekokoonpanon opiskelun ja opettamisen kannalta
- Ymmärtää videoperusteisen musiikkipedagogiikan määritelmän ja toimintatapoja.
- Osaa käyttää hyväksi videoperustaista oppimista ja monikameratekniikkaa pedagogisesti riittävällä tasolla.
- Osaa käyttää laitteita ja ohjelmistoa pedagogisesti riittävällä tasolla (OBS, kännykkäsovellukset, Zoom ja Teams).
Sisältö:
Musiikkipedagogin työasema
- Työaseman määritelmä ja sen rooli musiikin opetuksessa.
- Esimerkkejä työasemista ja niiden hyödyntämisestä.
Videoperustainen oppiminen
- Videoiden käyttö oppimisen ja opettamisen tukena.
- Perusteet videotallennuksesta ja äänitallennuksesta.
Monikameratekniikat
- Monikameran käyttö opetuksen tukena.
- Käytännön harjoitukset monikameratekniikoilla.
Laite- ja sovellusosaaminen
- OBS-ohjelman käyttöönotto ja perusominaisuudet
- Kännykkäsovellusten käyttö videoiden tuottamisessa.
- Zoom- ja Teams-verkkokokousohjelmien käyttäminen
Osaopinto on suoritettu hyväksytysti, kun
- Opiskelija laatii näyttötehtävän tai portfolion, jossa osoittaa osaamisen videoiden tuottamisessa ja pedagogisessa käytössä.
- Opiskelija on osallistunut demonstraatioihin ja työpajoihin osaamistarpeensa mukaisesti.
- Vastuuopettaja hyväksyy osasuorituksen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tietää, mitä musiikkiteknologialla tarkoitetaan musiikkipedagogin työn kannalta
- osaa hyödyntää musiikkiteknologiaa opetuksessaan ja taiteellisessa työssään
- osaa digitaalisen äänen ja videon tallentamisen ja muokkaamisen perusteet ammattinsa edellyttämässä määrin
- hallitsee suoratoiston periaatteen ja osaa tehdä suoratoistolähetyksen
- osaa määritellä ja ottaa käyttöön itselleen sopivan musiikkipedagogin työaseman (av- ja it-laitteisto ja ohjelmistot) taiteellista työtä ja etäopettamista varten
- osaa yhdistää opetustyöhön sopivia ohjelmistoja pedagogisiksi työkaluiksi
- ymmärtää eri musiikin jakeluteiden vaikutuksen äänitteen laatuun ja kuulokuvaan.
Sisältö
Opiskelija osaa tallentaa ja muokata digitaalisesti ääntä ja videota sekä tehdä instrumentilleen sopivat asetukset tallentamista ja verkkokokousohjelmistoa varten. Osaa määritellä pedagogisesti perustellun tarvitsemansa laitekokonaisuuden.
Opiskelija ymmärtää musiikin eri jakeluteiden vaikutuksen äänitteen laatuun ja kuulokuvaan. Opiskelija osaa käyttää ja yhdistää verkkokokoussovellukseen opetuksessa tarvittavia ohjelmistoja.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit, tehtävät, niiden palautuslaatikot ja kurssiaikataulu löytyvät itsLearning kurssiympäristöstä.
Opetusmenetelmät
Monimuoto-opiskelu: Itsenäinen verkko-opiskelu itsLearning-ympäristössä, työpajat kampuksella, lähiopetus verkossa.
Kansainvälisyys
Vertaisoppiminen, lähioppiminen, itsenäinen opiskelu, videperustainen oppiminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso vastaa työmäärältään laskennallisesti 135 tunnin työskentelyä, joka koostuu viidestä työpajasta (30 tuntia), verkkotapaamisista (20 tuntia) ja itsenäisestä opiskelusta (85 tuntia).
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija osoittaa osaamistavoitteiden mukaisen teknologispedagogisen taitonsa olevan hyväksyttävällä tasolla,
Hylätty:
Osaamistavoitteita ei ole saavutettu.
Lisätiedot
Teams ja sähkäposti.