Elämänkaari ja kasvatus (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA36-3022
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2025 - 16.04.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 16.04.2026 - 21.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 56 - 65
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Tiina Suni
- Heidi Ristseppä
- Susanna Virta
- Outi Linnossuo
- Ryhmät
-
PSOSTK26Sosionomi (AMK), Turku, K26
- Opintojakso
- TH00CA36
Toteutukselle Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3022 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Tiina Suni, opetus ja Juniori AMK -ohjaus (vastuuopettaja)
Susanna Virta, opetus ja Juniori AMK -ohjaus
Heidi Ristseppä, Juniori AMK -ohjaus
Outi Linnossuo, Juniori AMK -ohjaus
Juniori AMK -ryhmät:
Tiina Suni: ryhmät 1 ja 5
Susanna Virta: ryhmät 2 ja 6
Heidi Ristseppä: ryhmät 3 ja 7
Outi Linnossuo: ryhmät 4 ja 8
Jakso toteutuu keväällä 2026 viikoilla 16-21. Jakson toteutukseen sisältyy Juniori AMK -työskentelyä ja Juniori AMK -tapahtumapäivän suunnittelu. Juniori AMK -toimintaan liittyvä materiaali on Teamsissa. Opiskelijat saavat oikeudet Teams-ympäristöön ennen jakson alkua.
vko 16
to 16.4.2026 Lähiopetus (Susanna ja Tiina)
HUOM! Läsnäolo opintojakson aloituksessa on pakollinen.
klo 8:15 - 9:00 Jakson aloitus ja tehtävät
klo 9:00 - 10:00 Juniori AMK:n ohjeistus ja toimeksianto
klo 10:15 - 11:00 Lapsiryhmän ohjaaminen (Tiina)
pe 17.4.2026 Juniori AMK -työskentely:
Ryhmät 1 - 4 klo 8:15 - 9:45
Ryhmät 5 - 8 klo 10:00 - 11:30
Opettajat paikalla ryhmissä.
vko 17
to 23.4.2026
klo 8:15-10:00 Varhaislapsuuden vuorovaikutus ja kiintymyssuhde (Tiina)
klo 10:00-11:30 Psykososiaalinen kehitys elämänkaaren eri vaiheissa (Tiina)
klo 12:30 - 15:00 Oppimiskäsitykset ja kasvatuksen eettinen ulottuvuus (Susanna)
pe 24.4.2026
klo 9:00 - 12:00 itsenäinen Juniori AMK -työskentely, opiskelijat varaavat itse tilat.
vko 18
Itsenäisen työskentelyn viikko. Juniori AMK -työskentely sekä suunnitelman palautus 3.5.2026 mennessä. Eämänkaariraportin työstäminen parin kanssa.
vko19
to 7.5.2026
klo 8:15 - 14 Työpajapäivä ryhmissä elämänkaaren vaiheisiin liittyen. Huom. läsnäolovelvoite. (Tiina ja Susanna)
pe. 8.5.2026 Juniori AMK -työskentely:
Ryhmät 1 - 4 klo 8:15 - 9:45
Ryhmät 5 - 8 klo 10:00 - 11:30
Opettajat paikalla ryhmissä. Ryhmille jaetaan S-ryhmän lahjakortit hankintoja varten hyväksyttyä Juniori AMK-toteutussuunnitelmaa vastaan.
vko 20 Itsenäinen työskentely: elämänkaariraportin työstäminen parin kanssa.
vko 21
to 21.5.2026 klo 8:00 - n. 12:00 Juniori AMK -toteutuspäivä
klo 13:00 - 14:00 Päivän purku ja jakson päätös
Osallistuminen Juniori AMK-työskentelyn ryhmätapaamisiin, Juniori AMK -toteutuspäivään sekä työpajapäivään ovat pakollista. Poissaolot sairaustapauksissa työpajan osalta korvattava. Juniori AMK -ryhmätyöskentelystä voi sairaustapauksessa olla kerran pois, jolloin korvaavat työtehtävät sovitaan ryhmän kanssa. Poissaolon Juniori AMK -päivästä voi korvata ainoastaan seuraavalla toteutuksella.
Muutokset mahdollisia!
Tavoitteet
• tunnistat ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä tekijöitä
• osaat kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtävät
• tiedät kasvatuksen, kehityksen ja oppimisen teorioita
Sisältö
´• ihmisen biologinen, psykologinen ja sosiaalinen kehitys
• eri ikävaiheiden kehitystehtävät ja haasteet: lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus
• kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja yksilön kasvu- ja sosialisaatioprosessin tukeminen
• varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
• kasvatuksen eettinen ulottuvuus
Oppimateriaalit
Jakson lähdemateriaali:
- Pulkkinen, L.; Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
- Nurmiranta, H.; Leppämäki, P. & Horppu, S. 2022. Kehityspsykologiaa lapsuudesta vanhuuteen.
- Lehtinen, E.; Vauras, M. & Lerkkanen, M-L. Kasvatuspsykologia. PS-Kustannus.
- Antikainen, A.; Rinne, R. & Koski, L. 2021. Kasvatussosiologia. Santalahti Kustannus.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista. PS-Kustannus.
- Raatikainen, E., Rahikka E.; Saarnio, T. & Vepsä, P. 2019. Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.
- Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä – asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
- Karisto, A.; Takala, P. & Haapola, I. 1998. Matkalla nykyaikaan.
- Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Opetusmenetelmät
Luento-opetus
Juniori AMK-työskentely pienryhmissä
Työpajatyöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 1 op, työpajapäivä pakollinen
Junior AMK 1,5 op (osallistumisvelvollisuus, jotta kurssi on hyväksytty)
Elämänkaariraportti parityönä 2,5 op
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinninkohde parityönä työstettävä elämänkaariraportti
Arviointi H-5
Juniori AMK ja työpajapäivä ovat jakson pakollisia osuuksia.
Elämänkaariraportin ohje löytyy Itisistä
1. palautuspäivä 31.5.2025
2. palautuspäivä 16.8.2025
Tekoälyn käyttö vaihtelee oppimistehtävittäin. Käytöstä ohjeistetaan opintojaksolla tehtäväkohtaisesti.
Hylätty (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.