Elämänkaari ja kasvatus (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA36-3022
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2025 - 16.04.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 16.04.2026 - 21.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 56 - 65
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Heidi Ristseppä
- Marika Kouki
- Noora Ahvenjärvi
- Outi Linnossuo
- Ryhmät
-
PSOSTK26Sosionomi (AMK), Turku, K26
- Opintojakso
- TH00CA36
Toteutukselle Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3022 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Noora Ahvenjärvi, opetus ja Juniori AMK -ohjaus (vastuuopettaja)
Marika Kouki, opetus ja Juniori AMK -ohjaus
Heidi Ristseppä, Juniori AMK -ohjaus
Outi Linnossuo, Juniori AMK -ohjaus
Juniori AMK -ryhmät:
Marika Kouki: ryhmät 1 ja 5
Noora Ahvenjärvi: ryhmät 2 ja 6
Heidi Ristseppä: ryhmät 3 ja 7
Outi Linnossuo: ryhmät 4 ja 8
Jakso toteutuu keväällä 2026 viikoilla 16-21. Jakson toteutukseen sisältyy Juniori AMK -työskentelyä ja Juniori AMK -tapahtumapäivän suunnittelu. Juniori AMK -toimintaan liittyvä materiaali on Teamsissa. Opiskelijat saavat oikeudet Teams-ympäristöön ennen jakson alkua.
vko 16
to 16.4. lähiopetus (Noora ja Marika)
HUOM! Läsnäolo opintojakson aloituksessa on pakollinen.
klo 8:15 - 9:00 Jakson aloitus ja tehtävät
klo 9:00 - 10:15 Juniori AMK:n ohjeistus ja toimeksianto
klo 10:30 -11:30 Toiminnallinen tuntitehtävä
klo 12:30 -14:00 Tuntitehtävän purku ja lapsiryhmän ohjaaminen
pe 17.4. Juniori AMK -työskentely:
Ryhmät 1 - 4 klo 8:15 - 9:45
Ryhmät 5 - 8 klo 10:00 - 11:30
Opettajat paikalla ryhmissä.
vko 17
to 23.4.
klo 8:15-10:00 Varhaislapsuuden vuorovaikutus ja kiintymyssuhde (Noora)
klo 10:00-11:30 Psykososiaalinen kehitys elämänkaaren eri vaiheissa (Noora)
klo 12:30 - 15:00 Oppimiskäsitykset ja kasvatuksen eettinen ulottuvuus (Marika)
pe 24.4.
klo 9:00 - 12:00 itsenäinen Juniori AMK -työskentely, opiskelijat varaavat itse tilat.
vko 18
Itsenäisen työskentelyn viikko. Juniori AMK -työskentely sekä suunnitelman palautus 3.5. mennessä. Eämänkaariraportin työstäminen parin kanssa.
vko19
to 7.5.2026
klo 8:15 - 14 Työpajapäivä ryhmissä elämänkaaren vaiheisiin liittyen. Huom. läsnäolovelvoite. (Marika ja Noora)
pe. 8.5. Juniori AMK -työskentely:
Ryhmät 1 - 4 klo 8:15 - 9:45
Ryhmät 5 - 8 klo 10:00 - 11:30
Opettajat paikalla ryhmissä. Ryhmille jaetaan S-ryhmän lahjakortit hankintoja varten hyväksyttyä Juniori AMK-toteutussuunnitelmaa vastaan.
vko 20 Itsenäinen työskentely: elämänkaariraportin työstäminen parin kanssa.
vko 21
to 21.5. klo 8:00 - n. 12:00 Juniori AMK -toteutuspäivä
klo 13:00 - 14:00 Päivän purku ja jakson päätös
Osallistuminen Juniori AMK-työskentelyn ryhmätapaamisiin, Juniori AMK -toteutuspäivään 21.5. sekä työpajapäivään 7.5.2025 ovat pakollista. Poissaolot sairaustapauksissa työpajan osalta korvattava. Juniori AMK -ryhmätyöskentelystä voi sairaustapauksessa olla kerran pois, jolloin korvaavat työtehtävät sovitaan ryhmän kanssa. Poissaolon Juniori AMK -päivästä voi korvata ainoastaan seuraavalla toteutuksella.
Muutokset mahdollisia!
Tavoitteet
• tunnistat ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä tekijöitä
• osaat kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtävät
• tiedät kasvatuksen, kehityksen ja oppimisen teorioita
Sisältö
´• ihmisen biologinen, psykologinen ja sosiaalinen kehitys
• eri ikävaiheiden kehitystehtävät ja haasteet: lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus
• kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja yksilön kasvu- ja sosialisaatioprosessin tukeminen
• varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
• kasvatuksen eettinen ulottuvuus
Oppimateriaalit
Jakson lähdemateriaali:
- Pulkkinen, L.; Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
- Nurmiranta, H.; Leppämäki, P. & Horppu, S. 2022. Kehityspsykologiaa lapsuudesta vanhuuteen.
- Lehtinen, E.; Vauras, M. & Lerkkanen, M-L. Kasvatuspsykologia. PS-Kustannus.
- Antikainen, A.; Rinne, R. & Koski, L. 2021. Kasvatussosiologia. Santalahti Kustannus.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista. PS-Kustannus.
- Raatikainen, E., Rahikka E.; Saarnio, T. & Vepsä, P. 2019. Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.
- Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä – asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
- Karisto, A.; Takala, P. & Haapola, I. 1998. Matkalla nykyaikaan.
- Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Opetusmenetelmät
Luento-opetus
Juniori AMK-työskentely pienryhmissä
Työpajatyöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 1 op, työpajapäivä pakollinen
Junior AMK 1,5 op (osallistumisvelvollisuus, jotta kurssi on hyväksytty)
Elämänkaariraportti parityönä 2,5 op
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinninkohde parityönä työstettävä elämänkaariraportti
Arviointi H-5
Juniori AMK ja työpajapäivä ovat jakson pakollisia osuuksia.
Elämänkaariraportin ohje löytyy Itisistä
1. palautuspäivä 31.5.2025
2. palautuspäivä 16.8.2025
Hylätty (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.