Esityksen ohjaamisen lähtökohdat (5op)
Toteutuksen tunnus: KU00BN57-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2025 - 31.07.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 31.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Yksikkö
- Taideakatemia
- Toimipiste
- Linnankadun taidekampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 5 - 15
- Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
- Opettajat
- Mervi Rankila-Källström
- Ryhmät
-
PTEATS25Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2025
- Opintojakso
- KU00BN57
Toteutukselle Esityksen ohjaamisen lähtökohdat KU00BN57-3009 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson aikana opiskelija tutustuu esityksen ohjaamisen lähtökohtiin kuten teksti, aihe, esityspaikka, interaktiivisuus, kommunikaatio tai niiden yhdistäminen. Opiskelija hahmottaa, miten ohjaajana erilaiset työtavat teatterissa voivat olla argumentoitavissa työryhmälle ja yleisölle sekä miten lähtökohdista voidaan edetä kohti valmista esitystä. Opiskelija tunnistaa eri lähtökohtien moninaisuuden.
Tavoitteet
Opiskelija osaa nimetä ja tunnistaa esityksen ohjaamisen erilaisia lähtökohtia. Opiskelija osaa toteuttaa esityskokeiluja erilaisista lähtökohdista.
Sisältö
Opiskelu tapahtuu opettajajohtoisena käytännön harjoitteluna vaihtuvissa tiimeissä. Luennot, keskustelut ja itsenäinen työ.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalina mm.
https://asiakas.kotisivukone.com/files/teatteri2.0.ota.fi/Julkaisu/teatteri2.0_avoin-nayttamo_lowres-sivuittain.pdf
Jaakko Ruuskan väitöstutkimuksen osa https://www.researchcatalogue.net/view/1409334/1912375
Esitys, vuorovaikutus, hiljaisuus https://taju.uniarts.fi/server/api/core/bitstreams/6d497355-db5f-4547-bb63-76a2c43d0035/content
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla käydään läpi edellä mainittujen esityslähtökohtien työtapoja sekä case-esimerkkejä. Opiskelijat kokeilevat eri lähtökohdista työskentelyä vaihtuvissa pienryhmissä. Samalla opiskelija lisää omaa ymmärrystään eri lähtökohtien mahdollisuuksista sekä tiedostaa esityksen tekemisen lähtökohtien variaatiot sekä niiden yhdistämisen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson aikana opiskelija jäsentää omaa tietämystään/osaamistaan kirjallisesti, jonka pohjalta opiskelija palauttaa pohdinnan ja opintojaksoraportin Itslearningin e-portfolion muodossa.
Vertaisoppiminen, ryhmäkeskustelut ja itsenäinen työskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Pienryhmätehtävät, esityskokeilut sekä e-portfolio.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätehtävät
Reflektointikyky
Esityksen ideointi ja kokeilut
Osallistuminen oppitunneille
Hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu opintojakson tehtävistä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan. Osaa tunnistaa opintojakson keskeiset ammattikäsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelija osaa käyttää opintojaksolla esiintuotuja lähtökohtia esityksen tekemiseen hyväkseen oppimistehtävissä. Osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Etsii omaa taiteellista näkemystään/työtapaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Opiskelija tunnistaa esityksen tekemisen prosessia ja pystyy erottelemaan erilaisia lähtökohtia esityksen tekemiseen ja sitä kautta erilaisia tapoja tehdä esitystä.