Siirry suoraan sisältöön

Hahmoanimaatio (10 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CW88-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.06.2025 - 08.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
08.09.2025 - 26.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuvataide
Opetuskielet
suomi
Paikat
8 - 14
Koulutus
Kuvataiteen koulutus
Opettajat
Elli Vuorinen
Opintojakso
KU00CW88
Toteutukselle KU00CW88-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Toon boom ohjelmiston perusteet
- suunnitella ja animoida ilmaisuvoimaisia hahmoja tuotannon tarpeisiin
- tunnistaa hahmosuunnittelun periaatteita ja soveltaa niitä
- tehdä perusteltuja ilmaisullisia ratkaisuja tarinan ja tuotannon tukemiseksi
- hahmottaa hahmoanimoinnin historiaa tekniikoiden ja ilmaisukeinojen näkökulmista
- syventää taitojaan ja tuntemustaan hahmoanimoinnissa
- kehittää omaa ilmaisuaan opintojen myötä

Opintojaksolla tutustutaan hahmosuunnittelun ja hahmoanimoinnin historiaan ja käytäntöihin. Harjoitusten kautta saadaan ymmärrystä hahmosuunnittelijan ja hahmoanimaattorin työn luonteesta. Keskiössä on pohtia tarinan ja tunteen välittämistä katsojille hahmon ja sen liikkeen avulla. Työpajamuotoiseen opintojaksoon sisältyy myös kehollisia ja havaintoon perustuvia harjoituksia. Opintojakson aikana kehitetään persoonallista ilmaisua, itsenäistä työskentelyä sekä palautteen vastaanottamista ja antamista. Kurssi nivoutuu 2. vuoden harjoitustuotannon suunnitteluun.

Kurssi on integroitu Esittävän taiteen Näyttöilmaisu 1 -opintojakson kanssa. Opiskelijat vahvistavat kehollisilla harjoitteilla omaa kehotuntemustaan ja liikeilmaisua.

Toteutus on suunnattu ensisijaisesti PKANIS24-ryhmälle. Loput ylimääräiset paikat täytetään ensisijaisesti animaation opiskelijoiden joukosta, ja sen jälkeen harkinnan varaisesti muilta suuntautumisaloilta.

Toteutus sijoittuu syyslukukaudelle 2025 ja lähiopetus tapahtuu ensisijaisesti Linnankadun Taidekampuksella (animaation luokassa LIN_H217).

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- suunnitella ilmaisuvoimaisia hahmoja tuotannon tarpeisiin
- tunnistaa hahmosuunnittelun periaatteita ja soveltaa niitä
- tehdä perusteltuja graafisia ratkaisuja tarinan ja tuotannon tukemiseksi
- hahmottaa hahmoanimoinnin historiaa tekniikoiden ja ilmaisukeinojen näkökulmista
- syventää taitojaan ja tuntemustaan hahmoanimoinnissa
- kehittää omaa ilmaisuaan opintojen myötä

Sisältö

Opintojaksolla tutustutaan hahmosuunnittelun ja hahmoanimoinnin historiaan ja käytäntöihin. Harjoitusten kautta saadaan ymmärrystä hahmosuunnittelijan ja hahmoanimaattorin työn luonteesta. Keskiössä on pohtia tarinan ja tunteen välittämistä katsojille hahmon ja sen liikkeen avulla. Työpajamuotoiseen opintojaksoon sisältyy myös kehollisia ja havaintoon perustuvia harjoituksia. Opintojakson aikana kehitetään persoonallista ilmaisua, itsenäistä työskentelyä sekä palautteen vastaanottamista ja antamista. Kurssi nivoutuu 2. vuoden harjoitustuotannon suunnitteluun.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on työskennellyt aktiivisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä opintojakson teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.

Siirry alkuun