Skip to main content

Research Methods (5 cr)

Code: 4021106-3008

General information


Enrollment
02.09.2019 - 03.11.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
28.10.2019 - 20.12.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 28
Degree programmes
Degree Programme in Library and Information Services
Teachers
Ari Jolkkonen
Course
4021106
No reservations found for realization 4021106-3008!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Tutkimustiedon ja käytäntötiedon hankintamenetelmät ja erot
Tutkimuksen tietolähteet ja niiden etsiminen
Tutkimustehtävän määrittely ja sen ratkaisun suunnittelu
Tutkimustehtävän ratkaisemisessa tarvittavan kohdetta kuvaavan tiedon hankintamenetelmät
Tutkimuksen luotettavuutta heikentävien virheiden välttäminen
Tutkimustehtävän ratkaisun etsiminen aineistoa kuvailemalla ja analysoimalla
Tutkimusraportin laatiminen

Objective

After completion of the study unit the student is able to

- use established terminology while discussing research
- formulate a research objective based on the existing knowledge and the need for new knowledge arising from current practical situation
- design a research setting which enables a reliable way of solving the research problem
- edit the acquired material to be analyzed
- design a logical continuum for the research report
- recognize the basic analytical methods and knows where to find information on how to complete an analysis

Content

- definition of the research problem/task
- different research settings
- theory model/measuring model as prerequisite for material gathering
- alternatives and methods for material gathering in empirical research
- questionnaires and theme interviews
- alternative ways to utilize research material to produce analysises
- useful sources of information on analysises

Materials

Johdantoluennot
Verkkomateriaalit:
• Tarja Heikkilä Tilastollinen tutkimus
• Anita Saaranen-Kauppinen & Anna Puusniekka. 2006. KvaliMOTV - Menetelmäopetuksen tietovaranto [verkkojulkaisu]. Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto [ylläpitäjä ja tuottaja].
• Tilastokeskus: Tilastokoulu
• Hanna Vilkka. Tutki ja mittaa - Määrällisen tutkimuksen perusteet.
• Kirjoittajan ABC
• ym. verkkomateriaalia (linkkilista Optimassa)

Teaching methods

Itsenäinen opiskelua sekä sitä tukevat johdantoluennot ja lukupiirit
Tutkimusaineiston hankinnan harjoitukset ja viikkotehtävät
Analyysien perusteiden, toteuttamisen, tulkinnan ja tulosten raportoinnin harjoitukset ja viikkotehtävät

Exam schedules

Sovitaan opintojakson alussa

Pedagogic approaches and sustainable development

Lähitapaamiset, harjoitukset, itsenäinen opiskelu ja verkko-opetus

Student workload

Ohjatut ja itsenäiset harjoitukset / viikkotehtävät sekä niistä koottava portfolio (90 tuntia)
Tutkimuksenteon perusteiden opiskelu (45 tuntia)

Evaluation methods and criteria

Arvioitava aineisto: Tentti ja harjoitusten/ viikkotehtävien portfolio
Jakson arvosana = 0,4*tenttiarvona + 0,6* portfolion arvosana, kun sekä tentti että portfolio on suoritettu hyväksytysti
Arvioinnin kohteena on tutkimuksenteon perusteiden tuntemus, kyky määritellä tutkimustehtävä ja suunnitella sen ratkaisutapoja, kyky käyttää erilaisia tutkimusaineiston kokoamismenetelmiä, kyky tuottaa kuvailuja ja analyyseja tutkimusaineistosta sekä kuvailujen ja analyysien raportointikyky

Failed (0)

Tentintehtävien ja / tai harjoitusten suorittaminen osoittaa useissa arviointikohteina olevissa kyvyissä olevan vakavia puutteita ilman niitä kompensoivia erityisansioita,

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa tentin ja harjoitusten suorittamisen minikyvyt, mutta kyvyissä on huomattavia puutteita.

Assessment criteria, good (3-4)

Tentti ja harjoitukset on hyvin tehty ja selkeästi esitetty. Opiskelija osoittaa hallitsevansa pääosin tehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Suorituksen erityisansioilla voidaan kompensoida joissakin mainituissa kyvyissä mahdollisesti ilmenneitä puutteita.

Assessment criteria, excellent (5)

Suorituksessa on keskeiset arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita ilman näitä mitätöiviä puutteita.

Go back to top of page