Siirry suoraan sisältöön

Anatomia ja fysiologia (4op)

Toteutuksen tunnus: KU00CI33-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.08.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
03.09.2025 - 19.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Esittävän taiteen koulutus
Opettajat
Juho Sarno
Minna Karesluoto
Ryhmät
PTEASS25
Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus, syksy 2025
Opintojakso
KU00CI33

Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 42 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ke 03.09.2025 klo 13:15 - 16:30
(3 t 15 min)
Anatomia ja fysiologia
LIN_HK13 Kehonhuolto
Ke 10.09.2025 klo 13:15 - 16:30
(3 t 15 min)
Anatomia ja fysiologia
LIN_HK13 Kehonhuolto
Ke 17.09.2025 klo 13:15 - 16:30
(3 t 15 min)
Anatomia ja fysiologia
LIN_HK13 Kehonhuolto
Ke 24.09.2025 klo 13:15 - 16:30
(3 t 15 min)
Anatomia ja fysiologia
LIN_HK13 Kehonhuolto
Ke 01.10.2025 klo 13:15 - 16:30
(3 t 15 min)
Anatomia ja fysiologia
LIN_HK13 Kehonhuolto
Ke 08.10.2025 klo 13:15 - 16:30
(3 t 15 min)
Anatomia ja fysiologia
LIN_HK13 Kehonhuolto
Ke 22.10.2025 klo 13:15 - 16:30
(3 t 15 min)
Anatomia ja fysiologia
LIN_HK13 Kehonhuolto
Ke 29.10.2025 klo 13:15 - 16:30
(3 t 15 min)
Anatomia ja fysiologia
LIN_HK13 Kehonhuolto
Ke 05.11.2025 klo 13:15 - 16:30
(3 t 15 min)
Anatomia ja fysiologia
LIN_HK13 Kehonhuolto
Ke 12.11.2025 klo 13:15 - 16:30
(3 t 15 min)
Anatomia ja fysiologia
LIN_HK13 Kehonhuolto
Ke 19.11.2025 klo 13:15 - 16:30
(3 t 15 min)
Anatomia ja fysiologia
LIN_HK13 Kehonhuolto
Ke 26.11.2025 klo 13:15 - 16:30
(3 t 15 min)
Anatomia ja fysiologia
LIN_HK13 Kehonhuolto
Ke 03.12.2025 klo 13:15 - 16:30
(3 t 15 min)
Anatomia ja fysiologia
LIN_HK13 Kehonhuolto
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Yleiset osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa selittää tuki- ja liikuntaelimistön, hengitys- ja verenkiertoelimistön, keskus- ja ääreishermoston rakenteen ja toiminnan siten, että hän pystyy hyödyntämään em. tietoa ammattiopinnoissaan. Opiskelija osaa selittää ihmisen perusfysiologian, erityisesti lihas-, neuro- ja hengitysfysiologian siten, että hän pystyy käyttämään em. tietoa ammattiopinnoissaan.

Yleinen sisältö:
Opintojakso rakentaa tieto- ja taitopohjaa sirkuksen turvalliselle harjoittelulle ja sirkusammattilaiseksi kouluttautumiselle.
Opiskelu sisältää luentoja, harjoituksia, harjoitustöitä ja tentin.

Kehon tasot ja akselit sekä liikkeen suunnan terminologia. Tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta, hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenne ja toiminta sekä keskus- ja ääreishermoston rakenne ja toiminta sirkuksen ammattilaisen näkökulmasta. Opintojakso rakentaa tieto- ja taitopohjaa sirkuksen turvalliselle harjoittelulle ja sirkusammattilaiseksi kouluttautumiselle.
Opiskelija osaa selittää tuki- ja liikuntaelimistön, hengitys- ja verenkiertoelimistön, keskus- ja ääreishermoston rakenteen ja toiminnan siten, että hän pystyy hyödyntämään em. tietoa ammattiopinnoissaan.

Kurssin tavoitteena on lisäksi, että opiskelija ymmärtää sirkuksen ammattilaisen näkökulmasta seuraavat asiakokonaisuudet: kehon ryhti ja linjaus, keskustan tuki, lapatuki, kehon osien väliset yhteydet, voima, liikkuvuus, koordinaatio, hengittäminen, kuormitus, harjoittelun rytmittäminen, lepo/palautuminen, syöminen ja juominen. Opiskelu sisältää luentoja, harjoituksia, harjoitustöitä ja tentin.

Tavoitteet

Opiskelija osaa selittää tuki- ja liikuntaelimistön, hengitys- ja verenkiertoelimistön, keskus- ja ääreishermoston rakenteen ja toiminnan siten, että hän pystyy hyödyntämään em. tietoa ammattiopinnoissaan. Opiskelija osaa selittää ihmisen perusfysiologian, erityisesti lihas-, neuro- ja hengitysfysiologian siten, että hän pystyy käyttämään em. tietoa ammattiopinnoissaan.

Sisältö

Opintojakso rakentaa tieto- ja taitopohjaa sirkuksen turvalliselle harjoittelulle ja sirkusammattilaiseksi kouluttautumiselle.
Opiskelu sisältää luentoja, harjoituksia, harjoitustöitä ja tentin.

Oppimateriaalit

Luentomateriaali
Andrew Biel (2019). Reittiopas ihmiskehoon. 6. laitos.
Jacqui Greene Haas (2018). Dance Anatomy. 2. laitos
Emily Scherb (2018). Applied Anatomy of Aerial Arts.

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutuksellinen oppiminen. Omaehtoinen itsenäinen oppminen. Kirjallisuuteen ja jaettuun oppimateriaaliin perehtyminen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot, yksilö-, pari- ja pienryhmätyöskentely. Lähiopetus ryhmässä. Lukeminen ja kirjoittaminen. Havainnointi ja analysoiminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoon ei ole valinnaista suoritustapaa. Poissaoloista tehdään poissaolojen korvaavia tehtäviä. Mikäli opintojakso jää suorittamatta, tutoropettajan kanssa hops-keskustelussa jutellaan opintojakson myöhemmistä suoritustavoista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson lähiopetukseen osallistuminen aktiivisena oppijana ammattimaisella asenteella ja motivaatiolla. Annettujen oppimistehtävien toteuttaminen tehtävänannon mukaisesti ja annetussa aikataulussa. Tenttiin osallistuminen annetussa aikataulussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan läsnäolon aktiivisuus, asenne ja motivaatio opintojakson sisältöön.
Opiskelijan anatomian ja fysiologian tiedot ja taidot sekä kyvykkyys soveltaa niitä sirkusalan opintoihin ja omaan pedagogiseen ammattitaitoonsa.
Opintojakson arviointi perustuu 90% tenttiin ja loput 10% perustuu läsnäoloaktiivisuuteen sekä kurssin aikana annettuihin tehtäviin.

Tentissä arvosana määrittyy seuraavasti:

1 = 50%-60% oikein
2 = 60%-70% oikein
3 = 70%-80% oikein
4 = 80-90% oikein
5 = 90%-100% oikein

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen aktiivisena oppijana, epäammattimainen asenne ja motivaatio opintojakson sisältöön. Opiskelija ei ole osallistunut tenttiin eikä ole saavuttanut tentissä vaadittua minimiosaamistasoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija:
* toimii annettujen ohjeiden mukaan ja on palauttanut kurssiin liittyvät tehtävät
* osaa toimia ryhmässä
* käyttää kurssilla opittuja käsitteitä
* Tunnistaa ja muistaa anatomian rakenteita yksittäin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija:
* toimii annettujen ohjeiden mukaan ja on palauttanut kurssiin liittyvät tehtävät
* osaa toimia ryhmässä tavoitteellisesti
* käyttää kurssilla opittuja käsitteitä systemaattisesti
* tunnistaa ja muistaa anatomian rakenteita ja ymmärtää niiden välisen yhteyden
* osaa osittain soveltaa kurssilla oppimaansa käytäntöön

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija:
* toimii annettujen ohjeiden mukaan ja on palauttanut kurssiin liittyvät tehtävät
* osaa toimia ryhmässä ja pystyy myös auttamaan muita oppimisessa
* osaa kuvata ja jäsennellä kurssilla opittuja asioita loogisesti
* osaa soveltaa kurssilla oppimaansa käytäntöön
* osaa arvioida omaa oppimistaan ja tiedostaa myös mitä ei vielä osaa

Siirry alkuun