Siirry suoraan sisältöön

Akrobatia 2a (2op)

Toteutuksen tunnus: 2011422-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.07.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
29.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Esittävän taiteen koulutus
Opettajat
Marina Vavilova
Minna Karesluoto
Ryhmät
PTEASS24
Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus, syksy 2024
Opintojakso
2011422

Toteutuksella on 27 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 42 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 29.08.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Akrobatia 2a
LIN_A208 Pieni sirkussali
Pe 05.09.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Akrobatia 2a
LIN_A208 Pieni sirkussali
Ma 08.09.2025 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Akrobatia
Köysiteatteri
Pe 12.09.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Akrobatia 2a
LIN_A208 Pieni sirkussali
Ma 15.09.2025 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Akrobatia
Köysiteatteri
Pe 19.09.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Akrobatia 2a
LIN_A208 Pieni sirkussali
Ma 22.09.2025 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Akrobatia
Köysiteatteri
Pe 26.09.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Akrobatia 2a
LIN_A208 Pieni sirkussali
Ma 29.09.2025 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Akrobatia
LIN_A208 Pieni sirkussali
Pe 03.10.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Akrobatia 2a
LIN_A208 Pieni sirkussali
Ma 06.10.2025 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Akrobatia
LIN_A208 Pieni sirkussali
Pe 10.10.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Akrobatia 2a
LIN_A208 Pieni sirkussali
Pe 24.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Kehonhuoltotyöpaja
LIN_HK13 Kehonhuolto
Pe 24.10.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
akrobatia
LIN_A208 Pieni sirkussali
Ma 27.10.2025 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Akrobatia
LIN_A208 Pieni sirkussali
Pe 31.10.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Akrobatia 2a
LIN_A208 Pieni sirkussali
Ma 03.11.2025 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Akrobatia
LIN_A208 Pieni sirkussali
Pe 07.11.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Akrobatia 2a
LIN_A208 Pieni sirkussali
Ma 10.11.2025 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Akrobatia
LIN_A208 Pieni sirkussali
Pe 14.11.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Akrobatia 2a
LIN_A208 Pieni sirkussali
Ma 17.11.2025 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Akrobatia
LIN_A208 Pieni sirkussali
Pe 21.11.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Akrobatia 2a
LIN_A208 Pieni sirkussali
Ma 24.11.2025 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Akrobatia
LIN_A208 Pieni sirkussali
Pe 28.11.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Akrobatia 2a
LIN_A208 Pieni sirkussali
Ma 01.12.2025 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Akrobatia
LIN_A208 Pieni sirkussali
Pe 05.12.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Akrobatia 2a
LIN_A208 Pieni sirkussali
Ma 08.12.2025 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Akrobatia
LIN_A208 Pieni sirkussali
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Jatketaan eteenpäin ja taaksepäin siltakaatojen tekniikoiden opettelua:

- siltikaato yhdellä jalalla
- siltakaato jalan vaihdolla
- siltakaato polvelle ja polvelta
- siltakaato spagaattiin
- siirtyminen siltakaadosta vatsalle
- siltakaato istumasta istumaan
- siltakaatojen sarjat

Flikkitekniikka:

- kurbetti
- flikki tasajalkaan ja vuorojalkaan, sekä polvelle

Pyramidit:
Triopyramidien perustekniikka, eri korkeudessa.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- akrobatian ammatilliset perustekniikat permanto-, pari- ja pyramidiakrobatiassa, käsilläseisonnassa ja trampoliinilla
- akrobatian ammattisanaston, akrobatialiikkeiden kehittelyn ja variaatiot
- käyttää akrobatialajin välineistöä turvallisesti ja huoltaa välineistöä
- soveltaa akrobatiaa taiteellisen kommunikaation välineenä

Sisältö

Opintojakso rakentaa fyysistä taitoperustaa sirkusammattilaisuudelle yhdessä muiden sirkustekniikkaopintojen kanssa. Opintokokonaisuuden tavoitteena on opiskelijan fyysisen potentiaalin kehittäminen akrobatiatekniikoissa. Opintojakso koostuu permanto-, pari- ja pyramidiakrobatian, käsilläseisonnan ja trampoliiniakrobatian opinnoista. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutuksellinen oppiminen, Malli- ja vertaisoppiminen. Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kaikki akrobatiatekniikka opetellaan helpoimmasta vaikeampaan. Perustekniikka kaikissa elementeissä opetellaan vaiheittain lisäämällä vaikeusastetta. Tekniikoiden toisto on opiskelun perusta akrobatian elementtien oppimisessa. Jokaiselle akrobatiatekniikalle on oma valmistava harjoitus. Vaikeimpien tekniikoiden opettelemisessa käytetään spottausta, patjoja ja lonssia. Kun elementti on opittu, se toteutetaan seuraavaksi vaikeutetulla tekniikalla. Uusia akrobatiatekniikoita ei saa toteuttaa ilman valmistavia harjoituksia ja turvallisuustoimia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetukseen osallistuminen aktiivisena oppijana ammattimaisella asenteella ja motivaatiolla.
Välidemojen ja päättödemon oppimistehtävien suunnittelu ja toteutus annettujen oppimistehtävien mukaisesti ja määräajassa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla arvioidaan opiskelijan akrobatiatekniikan taitoja, läsnäolon aktiivisuutta ja asennetta sekä motivaatiota oppiaineeseen, opiskelijakollegoihin ja ryhmän vetäjään.

Demo on joulukuussa.
Demo sisältää permantoakrobatia- ja pyramidiakrobatiaosuudet. Demon arvosanaksi tulee näiden kahden osuuden keskiarvo.
Koko opintojakson arvosanassa huomioidaan demon arvosanan lisäksi läsnäolon aktiivisuus, kehittyminen suhteessa opiskelijan lähtötasoon ja vertaisryhmään.

Hylätty (0)

Opiskelijan läsnäolot eivät riitä hyväksyttyyn opintosuoritukseen. Opiskelijan läsnäolo ei ole ollut aktiivista, ammattimaista ja kollegiaalista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1 Opiskelija
o toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
o tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
o osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
o käyttää akrobatian perustekniikkoja ja välineistöä asianmukaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3 Opiskelija
o laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
o käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
o yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
o tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat: kontakti toiseen opiskelijakollegaan ja kunnioittava suhde omaan kehoon ja toisen kehoon
o osaa toimia vuorovaikutustilanteissa dialogisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5 Opiskelija
o toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti
o arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
o kehittää ammatillista osaamistaan akrobaattisessa ilmaisussa
o perustelee näkemyksensä selkeäst
- toimii kaikissa tilanteisssa dialogisesti

Siirry alkuun