Opinnäytetyö (30op)
Toteutuksen tunnus: MS00BP41-3042
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.06.2025 - 31.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 31.07.2026
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 30 op
- Lähiosuus
- 15 op
- Virtuaaliosuus
- 15 op
- TKI-osuus
- 15 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Paikat
- 0 - 100
- Opettajat
- Kimmo Tarkkanen
- Jussi Salmi
- Sari Airenne
- Ryhmät
-
YTERIS24Insinööri (ylempi AMK), Terveysteknologia
-
YTERTS24Tradenomi (ylempi AMK), terveysteknologia
- Opintojakso
- MS00BP41
Toteutukselle Opinnäytetyö MS00BP41-3042 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Tämä toteutus on tarkoitettu Turku AMK:n Terveysteknologian insinööri- ja tradenomi-linjan opinnäytetyöntekijöille.
Keskeisessä osassa Master School -koulutusta on opintojen läpi kulkeva 30 opintopisteen laajuinen opinnäytetyö. Opinnäytetyö käynnistyy tyypillisesti heti opintojen alussa, ja se läpäisee koko opintoajan, joskin on mahdollista, että tarvittaessa opinnäytetyö seuraa muita opintoja.
Opinnäytetyö toteutetaan kehittämishankkeena, jossa on usein tutkimuksellinen ote ja tiivis kytkös käytännön työhön. Opiskelija toteuttaa opinnäytetyöhönsä sisältyvän kehittämistehtävän työpaikallaan, Turun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa, luontevissa työelämäyhteyksissä tai muuten ohjaajan kanssa sovittavalla tavalla. Opinnäytetyön perustuu toimeksiantoon, mikäli se on mahdollista.
Opinnäytetyö nojautuu perusteelliseen tiedonhankintaan ja analyysiin, ja kehittämisprosessissa hyödynnetään tehtävän kannalta tarkoituksenmukaisia menetelmiä hyvän tieteellisen käytännön periaatteita noudattaen. Opinnäytetyöhön sisältyy kehittämistoiminnan dokumentointi ja raportointi. Kehittämistoiminnassa ja siitä raportoimisessa tarvittavaan menetelmäosaamiseen opiskelija perehtyy tutkimus- ja kehittämismenetelmiä käsittelevällä opintojaksolla.
Työskentely sisältää seuraavat osat:
1. Opinnäytetyön idean esittely
2. Opinnäytetyön suunnitelma
3. Opinnäytetyösopimus
4. Toteuttaminen, siihen liittyvä tutkimuksellinen tiedonhankinta ja työskentelyn dokumentointi alan käytänteiden mukaisesti ja opinnäytetyön kannalta mielekkäällä tavalla.
5. Opinnäytteen ryhmäohjaukseen ja yksilöohjaukseen osallistuminen.
6. Tulosten esittely opinnäytetyön valmistuttua ammattialaa ja mahdollista toimeksiantajaa palvelevalla tavalla.
7. Kypsyysnäyte: Opiskelijan on kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä ammattialaan ja suomen tai ruotsin kielen eli koulusivistyskielen taitoa. Mikäli koulusivistyskielen erinomainen taito on osoitettu jo aiemmissa opinnoissa, kypsyysnäyte toimii pelkästään ammattialaan perehtyneisyyden kokeena. Kypsyysnäyte arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
8. Opinnäytetyön tarkastus plagioinnintarkastusjärjestelmällä ja arviointi.
Tavoitteet
Opinnäytetyön suoritettuaan opiskelija:
- osaa arvioida ja soveltaa tutkimustietoa kriittisesti
- käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen
- pystyy itsenäiseen, vaativaan asiantuntijatyöhön, jossa johtaa omaa ja mahdollisesti myös muiden työskentelyä tavoitteellisesti
- pystyy kommunikoimaan sekä toimimaan verkostoissa alansa tehtävissä sekä kansainvälisessä toiminnassa
- osaa ottaa huomioon yhteisölliset ja eettiset näkökulmat alalleen ominaisilla tavoilla.
Sisältö
Keskeisessä osassa Master School -koulutusta on opintojen läpi kulkeva 30 opintopisteen laajuinen opinnäytetyö. Opinnäytetyö käynnistyy heti opintojen alussa, ja se läpäisee koko opintoajan, joskin on mahdollista, että tarvittaessa opinnäytetyö seuraa muita opintoja.
Opinnäytetyö toteutetaan kehittämishankkeena, jossa on tutkimuksellinen ote ja tiivis kytkös käytännön työhön. Opiskelija toteuttaa opinnäytetyöhönsä sisältyvän kehittämistehtävän työpaikallaan, Turun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa, luontevissa työelämäyhteyksissä tai muuten ohjaajan kanssa sovittavalla tavalla. Opinnäytetyön perustuu toimeksiantoon, mikäli se on mahdollista.
Opinnäytetyö nojautuu perusteelliseen tiedonhankintaan ja analyysiin, ja kehittämisprosessissa hyödynnetään tehtävän kannalta tarkoituksenmukaisia menetelmiä hyvän tieteellisen käytännön periaatteita noudattaen. Opinnäytetyöhön sisältyy kehittämistoiminnan dokumentointi ja raportointi. Kehittämistoiminnassa ja siitä raportoimisessa tarvittavaan menetelmäosaamiseen opiskelija perehtyy tutkimus- ja kehittämismenetelmiä käsittelevällä opintojaksolla.
Työskentely sisältää seuraavat osat:
1. Opinnäytetyön idean esittely
2. Opinnäytetyön suunnitelma
3. Opinnäytetyösopimus
4. Toteuttaminen, siihen liittyvä tutkimuksellinen tiedonhankinta ja työskentelyn dokumentointi alan käytänteiden mukaisesti ja opinnäytetyön kannalta mielekkäällä tavalla.
5. Opinnäytteen ryhmäohjaukseen (”opinnäytetyökahvilaan”) ja yksilöohjaukseen osallistuminen.
6. Tulosten esittely opinnäytetyön valmistuttua ammattialaa ja mahdollista toimeksiantajaa palvelevalla tavalla.
7. Kypsyysnäyte: Opiskelijan on kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä ammattialaan ja suomen tai ruotsin kielen eli koulusivistyskielen taitoa. Mikäli koulusivistyskielen erinomainen taito on osoitettu jo aiemmissa opinnoissa, kypsyysnäyte toimii pelkästään ammattialaan perehtyneisyyden kokeena. Kypsyysnäyte arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
8. Opinnäytetyön tarkastus plagioinnintarkastusjärjestelmällä ja arviointi.
Oppimismenetelmät: tutkimus- ja kehittämishanke, seminaareihin sekä ryhmä- ja yksilöohjaukseen osallistuminen.
Pedagogiset toimintatavat: Opinnäytetyön ohjaajat toimivat sillanrakentajina niin, että opiskelijat tulevat osaksi kehittäjäyhteisöä. Opiskelijoiden toimijuutta ja vastuunottoa tuetaan esimerkiksi mentoroinnilla sekä vertaiskommentoinnilla pienryhmässä. Työelämän yhteistyökumppanit osallistuvat opinnäytetöiden prosessiin kunkin opinnäytetyön edellyttämällä tai mahdollistamalla tavalla. Kehittämishankkeen laajuus 30 opintopistettä vastaa työmääränä noin 810 tuntia eli noin 20 viikon kokopäiväistä työskentelyä.
Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 1–5 soveltaen Turun AMK:n yamk-opinnäytetöiden arviointikriteereitä. Arviointi kohdistuu opiskelijan opinnäytetyöprosessin hallintaan ja opinnäytetyöstä viestimiseen suullisesti sekä kirjallisesti. Summatiivinen arviointi prosessin lopussa on opinnäytetyötä ohjaavien Turun AMK:n opettajien vastuulla, ja arviointiin osallistuu kaksi arvioijaa.
Oppimateriaalit
Opiskelijan oman kehittämishankkeen kannalta relevantti tutkimuksellinen ja ammatillinen aineisto.
ITS-alustalla toimimme kaikkien oppareiden kanssa samalla alustalla. Ohjaaja liittää opiskelijan ohjattaviensa joukkoon ITS-alustalla ja seuraa työn etenemistä.
Opetusmenetelmät
Tutkimus- ja kehittämishanke, seminaareihin sekä ryhmä- ja yksilöohjaukseen osallistuminen.
Tarkempi toteutus sovitaan ensin tutor-opettajan kanssa ja myöhemmin oman oppariohjaajan kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei uusintamahdollisuutta.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opinnäytetyön ohjaajat toimivat sillanrakentajina niin, että opiskelijat tulevat osaksi kehittäjäyhteisöä. Opiskelijoiden toimijuutta ja vastuunottoa tuetaan esimerkiksi mentoroinnilla sekä vertaiskommentoinnilla pienryhmässä. Työelämän yhteistyökumppanit osallistuvat opinnäytetöiden prosessiin kunkin opinnäytetyön edellyttämällä tai mahdollistamalla tavalla.
Kestävän kehityksen näkökulma pyritään huomioimaan yksilöllisesti opinnäytetöiden sisällössä, sekä näiden tekemiseen liittyvissä eettisissä ja vastuullisissa valinnoissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnäytetyön muodosta voi keskustella ohjaajan kanssa. Muuta toteutustapaa opintojaksolla ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kehittämishankkeen laajuus 30 opintopistettä vastaa työmääränä noin 810 tuntia eli noin 20 viikon kokopäiväistä työskentelyä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 1–5 soveltaen Turun AMK:n yamk-opinnäytetöiden arviointikriteereitä. Arviointi kohdistuu opiskelijan opinnäytetyöprosessin hallintaan ja opinnäytetyöstä viestimiseen suullisesti sekä kirjallisesti. Summatiivinen arviointi prosessin lopussa on opinnäytetyötä ohjaavien Turun AMK:n opettajien vastuulla, ja arviointiin osallistuu kaksi arvioijaa.
Tekoälyn käytöstä tulee ilmoittaa opinnäytetyössä Tutkimusmenetelmiä käsittelevässä luvussa.
https://tuas365.sharepoint.com/sites/Opiskelu/SitePages/YAMK-opinn%C3%A4ytety%C3%B6.aspx?web=1#teko%C3%A4lypohjaisten-sovellusten-k%C3%A4ytt%C3%B6-opinn%C3%A4ytet%C3%B6iss%C3%A4
Hylätty (0)
Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 1–5 soveltaen Turun AMK:n yamk-opinnäytetöiden arviointikriteereitä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 1–5 soveltaen Turun AMK:n yamk-opinnäytetöiden arviointikriteereitä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 1–5 soveltaen Turun AMK:n yamk-opinnäytetöiden arviointikriteereitä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 1–5 soveltaen Turun AMK:n yamk-opinnäytetöiden arviointikriteereitä
Esitietovaatimukset
-
Lisätiedot
Henkilökohtainen ohjaus. Yhteinen ITS-alusta. Intranet Messin Master-opinnäytetyötä käsittelevät sivut.
Muut kysymykset ensisijaisesti omalle tutorille sähköpostilla.