Siirry suoraan sisältöön

Merkityksellinen toiminta terapiassa (5op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL67-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 02.02.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
03.02.2026 - 02.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
16 - 32
Koulutus
Toimintaterapeuttikoulutus
Opettajat
Heli Arokki
Heidi Hämäläinen
Ryhmät
PTOIMS25
Toimintaterapeutti (AMK), S25
Opintojakso
TH00CL67

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 30 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 03.02.2026 klo 14:30 - 15:30
(1 t 0 min)
Etäinfo_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3006
Ma 09.03.2026 klo 10:00 - 14:00
(4 t 0 min)
Tehtäväanalyysi_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3006
Pe 13.03.2026 klo 10:00 - 14:00
(4 t 0 min)
Yksilöanalyysi_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3006
Ti 17.03.2026 klo 10:00 - 14:00
(4 t 0 min)
Teorianalyysi_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3006
To 26.03.2026 klo 08:15 - 14:00
(5 t 45 min)
Terapeuttinen toiminta_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3006
Ma 30.03.2026 klo 08:15 - 16:00
(7 t 45 min)
Toimintamuodot_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3006
Kunnonkoti
Ke 01.04.2026 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Näyttö_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3006
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

3.2.2026 1h Info etä
Opintojakson teemat ovat:
9.3.2026 4h Tehtäväsuuntautunut toiminnan analyysi + 4h itsenäinen työskentely
13.3.2026 4h Yksilösuuntautunut toiminnan analyysi + 4h itsenäinen työskentely
17.3.2026 4h Teoriasuuntautunut toiminnan analyysi, + 4h itsenäinen työskentely
26.3.2026 6h Terapeuttinen toiminta, soveltaminen ja porrastaminen
30.3.2026 8h Eri toimintamuotojen kokeilut, Kunnonkoti
8h toimintamuotojen kokeilut oman tiimin kesken


2.4.2026 4h Näyttöpäivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa eri asiakasryhmille soveltuvia toimintoja,
• analysoida toimintaa tehtävä –, yksilö - ja teoriasuuntautuneesti osana toimintaterapian suunnitteluprosessia,
• tunnistaa toiminnan soveltamisen ja porrastaa periaatteita
• kuvata adaptaation ja kompensaation elementtejä terapian toteutuksessa

Sisältö

Erilaisten toimintojen kokeileminen
Tehtävä-, yksilö- ja teoriasuuntautunut toiminnan analysointi
Toiminnan soveltamisen ja porrastamisen periaatteet
Terapeuttisen toiminnan elementit adaptaatio ja kompensaatio

Oppimateriaalit

Tieto oppimateriaaleista löytyy Itslearningistä

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua Itslearning verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä treeneissä(tiimipäivät). Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttöinä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Näyttö

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Tarkempi ohjeistus löytyy tiimioppijan käsikirjasta. Lähtökohtaisesti opiskelija osallistuu lähiopetukseen, sillä tiimioppimisen ideologian mukaan lähiopetuksessa tiimin kesken tapahtuu osaamisen laajentumista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h opiskelijan työtä vastaa 1op eli 5op x 27t= 135h
Lähipäivät 30h
Itsenäisen opiskelun osuus 105h:
Muistiinpanot kaikista teemoista.
Reflektiopaperi koko opintojaksosta, yksilöpalautus, 2 sivua/ teema
Tarkempi ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Itslearningistä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti ja osallistumista tiimityöskentelyyn.
Arvioinnin kohteet:
Reflektiopaperi arviointi skaalalla 0-5.
Aktiivisuus tiimipäivissä +/- 1 numero
Itse- ja vertaisarviointi +/- 1 numero.
Näyttöpäivä +/- 1 numero

Hylätty (0)

- opiskelija ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
- käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
- ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
- tarkastelee asioita yksipuolisesti, eikä osaa perustella ratkaisujaan
- ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan
- ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
- ei arvioi omaa osaamistaan

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
- etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti
- käyttää joitain toimintaterapian ammattikäsitteitä suppeasti
- osoittaa kykyä ymmärtää opintojakson tietoperustaa, mutta tarkastelee asioita yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
- toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei vielä näy toiminnassa
- opintojakson tehtävät ovat tiedossa, mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
- ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- tarkastelee asioita eri näkökulmista
- etsii ja käyttää keskeisiä tiedonlähteitä
- tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein
- hyödyntää toiminnassaan tarkoituksenmukaista eri tietolähteistä hankittua tietoa, mutta asioiden perustelut ovat osittain puutteellisia
- sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
- edistää ryhmän tavoitteiden saavuttamista
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan
- jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
- ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- arvioi omaa osaamistaan kriittisesti
- opintojakson tehtävät palautettu ajallaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- osoittaa monipuolista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- tarkastelee asioita useista näkökulmista
- etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- tekee asianmukaiset lähdeviitemerkinnät
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti oikein
- perustelee toimintaansa asianmukaisella tiedolla ja kykenee soveltamaan ja tekemään yhteenvetoja tiedoista
- organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
- edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan
- rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
- palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
- arvioi omaa osaamistaan realistisesti

Esitietovaatimukset

Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena -moduuli

Lisätiedot

Kysymys&vastauspalsta Itslearning-oppimisalustalla

Siirry alkuun