Ohjaaminen terapiatyössä (4op)
Toteutuksen tunnus: TH00CL66-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 02.12.2025 - 31.12.2025
 - Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
 
- Ajoitus
 - 01.01.2026 - 31.07.2026
 - Toteutus ei ole vielä alkanut.
 
- Opintopistemäärä
 - 4 op
 
- Yksikkö
 - Terveys ja hyvinvointi
 
- Toimipiste
 - Kupittaan kampus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Paikat
 - 16 - 32
 
- Koulutus
 - Toimintaterapeuttikoulutus
 
- Opettajat
 - Anu Kuikkaniemi
 - Heli Arokki
 
- Ryhmät
 - 
                        PTOIMS25Toimintaterapeutti (AMK), S25
 
- Opintojakso
 - TH00CL66
 
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 26 t 15 min.
| Aika | Aihe | Tila | 
|---|---|---|
| 
                    Ti 03.03.2026  klo 14:15 - 15:45  (1 t 30 min)  | 
                
                                Info kampuksella_Ohjaaminen terapiatyössä TH00CL66-3006  | 
                
                                
                                                                                    ICT_B1033
                                    Oppimistila
                                 | 
                            
| 
                    Ti 24.03.2026  klo 10:00 - 15:45  (5 t 45 min)  | 
                
                                Ryhmässä toimiminen_Ohjaaminen terapiatyössä TH00CL66-3006  | 
                
                                
                                                                                    EDU_1091
                                    Hammarbacka esitystila byod
                                 | 
                            
| 
                    Ti 07.04.2026  klo 10:00 - 15:45  (5 t 45 min)  | 
                
                                Oppimisteoriat_Ohjaaminen terapiatyössä TH00CL66-3006  | 
                
                                
                                                                                    EDU_1091
                                    Hammarbacka esitystila byod
                                 | 
                            
| 
                    To 16.04.2026  klo 08:15 - 14:00  (5 t 45 min)  | 
                
                                Ohjaustyylit_Ohjaaminen terapiatyössä TH00CL66-3006  | 
                
                                
                                                                                    EDU_2030
                                    Evert muunto byod
                                 | 
                            
| 
                    Pe 24.04.2026  klo 08:15 - 15:45  (7 t 30 min)  | 
                
                                Terapiaryhmät_Ohjaaminen terapiatyössä TH00CL66-3006  | 
                
                                
                                                                                    EDU_1091
                                    Hammarbacka esitystila byod
                                 | 
                            
Arviointiasteikko
H-5
                    
Sisällön jaksotus
2h Info-teams
Ryhmä ja ryhmänohjaukseen liittyvät tekijät, sis verkkotyöskentelyä ja lähipäivän kampuksella
Oppimisen ja ohjauksen teoriat ja käytännöt, sis verkkotyöskentelyä ja lähipäivän kampuksella
Ryhmän ohjaaminen yödyntäen eri ohjaamistapoja, sis verkkotyöskentelyä ja lähipäivän kampuksella
Terapeuttinen ryhmä sisältäen terapeuttiset tekijät. Lähipäivä kampuksella
Reflektion palautus
                    
Tavoitteet
Opiskelija osaa
•	kuvata toimintaterapiatilanteissa tarvittavia oppimisen ja ohjauksen teorioita ja käytäntöjä,
•	tunnistaa erilaisia ohjaustapoja,
•	tunnistaa ryhmään ja ryhmän ohjaamiseen liittyviä tekijöitä
•	kuvata ryhmän terapeuttisia tekijöitä sekä terapeuttisen ryhmän ohjaamista ja siihen liittyviä vaiheita,
                    
Sisältö
Oppimisen ja ohjaamisen teoriat ja käytännöt
Erilaiset ohjaustavat
Ryhmäprosessi ja –dynamiikka sekä ryhmävuorovaikutustaitojen tasot
Ryhmän terapeuttiset tekijät ja toimintaterapiaryhmän ohjausprosessi
                    
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaalista löytyy itslearningista.
                    
Opetusmenetelmät
Opiskelu toteutuu verkko-opintoina itsenäisesti, lähiopiskeluna tiimimuotoisesti
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan tarvittaessa
                    
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Pedagogisena mallina on tiimioppiminen, taustalla pedagogisena strategiana on Innovaatiopedagogiikka, ja oppimiskäsityksinä hyödynnetään mm konstruktivismia ja konnektivismia
Opetuksessa huomioidaan erityisesti ekologinen, sosiaalinen ja taloudellinen kestävyyden näkökulmia
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa. Erityisesti huomioi vain yksi lähipäivä!
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijat suorittavat verkkotehtäviä tiimeissä ja itsenäisesti Itslearning oppimisympäristössä. Tarkemmat ohjeistukset oppimistehtäviin löytyvät Itslearningistä kunkin teeman alta sekä erillisestä "opintojakson työt"-dokumentista
Opiskelijat koostavat reflektiopaperin 6 sivua 17.11.25 mennessä.
27 tuntia opiskelijan työtä vastaa yhtä opintopistettä eli yhteensä 4op x 27 tuntia eli yhteensä 108 tuntia
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson verkkotehtävien suoritusta hyväksytysti:
Aktiivisuus verkkokeskusteluissa, tiimipäivässä sekä itse- ja vertaisarviointi +/-1 numero
Reflektiopaperi 0-5
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Arviointikehikko löytyy Itslearningistä Kote kansiosta
                    
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Opiskelijalla on oikeus korjata vain hyläyttyä reflektiopaperia, jotta saavuttaa hyväksytyn 1-5 arvosanan.
ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä  
ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä 
Käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti  
ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä 
tarkastelee asioita yksipuolisesti, eikä osaa perustella ratkaisujaan 
ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan 
ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan 
ei arvioi omaa osaamistaan
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi 
etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä 
käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti 
käyttää joitain toimintaterapian ammattikäsitteitä suppeasti  
osoittaa kykyä ymmärtää opintojakson tietoperustaa, mutta tarkastelee asioita yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi 
toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa 
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei vielä näy toiminnassa  
opintojakson tehtävät ovat tiedossa, mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita 
ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä 
arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä 
tarkastelee asioita eri näkökulmista 
etsii ja käyttää keskeisiä tiedonlähteitä  
tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron 
lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty 
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein 
hyödyntää toiminnassaan tarkoituksenmukaista eri tietolähteistä hankittua tietoa, mutta asioiden perustelut ovat osittain puutteellisia 
sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja 
edistää ryhmän tavoitteiden saavuttamista 
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan 
jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön 
ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen 
arvioi omaa osaamistaan kriittisesti 
opintojakson tehtävät palautettu ajallaan
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
osoittaa monipuolista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä 
tarkastelee asioita useista näkökulmista  
etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä 
tekee asianmukaiset lähdeviitemerkinnät 
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti oikein 
perustelee toimintaansa asianmukaisella tiedolla ja kykenee soveltamaan ja tekemään yhteenvetoja tiedoista 
organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa  
edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita 
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan 
rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön  
palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan 
arvioi omaa osaamistaan realistisesti
                    
Esitietovaatimukset
Moduuli 
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Opintojaksot
Terapian toteutuksen perusteet
Ammatillinen ja terapeuttinen vuorovaikutus
                    
Lisätiedot
Viestintä ensisijaisesti Itslearningin kysy ja vastaa keskustelupalstalla.
Lähtökohtaisesti kaikkeen opetukseen osallistutaan, kyse tunnilla käytännönharjoittelusta.