Terapeuttinen ohjaaminen käytännössä (4op)
Toteutuksen tunnus: TH00DI80-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2025 - 31.12.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 31.07.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 16 - 32
- Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
- Opettajat
- Anu Kuikkaniemi
- Heli Arokki
- Ryhmät
-
PTOIMS25Toimintaterapeutti (AMK), S25
- Opintojakso
- TH00DI80
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 22 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 08.04.2026 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
Info etänä_Terapeuttinen ohjaaminen käytännössä TH00DI80-3001 |
|
Ma 27.04.2026 klo 08:15 - 15:45 (7 t 30 min) |
Simulaatiot_Terapeuttinen ohjaaminen käytännössä TH00DI80-3001 |
|
Ti 28.04.2026 klo 10:00 - 15:45 (5 t 45 min) |
Simulaatiot Terapeuttinen ohjaaminen käytännössä TH00DI80-3001 |
|
Ti 05.05.2026 klo 10:00 - 15:45 (5 t 45 min) |
Oman ryhmän ohjaus_Terapeuttinen ohjaaminen käytännössä TH00DI80-3001 |
|
Ti 26.05.2026 klo 14:15 - 15:45 (1 t 30 min) |
Palaute_Terapeuttinen ohjaaminen käytännössä TH00DI80-3001 |
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
info
Ryhmänohjaus
Simulaatiot
Etäohjaus työelämäkumppani 2x ajalla xx.xx.xx
Ryhmän toteutuksen raportointi ja arviointi sekä palautekeskustelu
Tarkammat ohjeet löytyvät Itsistä.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• suunnitella näyttöön perustuen ryhmätoimintaa asiakasryhmälle,
• toteuttaa ryhmätoimintaa asiakasryhmälle kirjallisen suunnitelman pohjalta,
• kuvata dokumentoinnin avulla ryhmän toteutusta ja laatia siitä yhteenvedon,
• reflektoida terapeuttista vuorovaikutustaan ja toimintaansa ryhmän ohjauksessa
Sisältö
Ryhmän suunnittelu ja toteutus
Ryhmän toimintaterapeuttinen ohjaaminen
Ryhmäprosessin dokumentointi ja oman oppimisen arviointi
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy Itslearning-oppimisalustalta
Opetusmenetelmät
Toteutustapa on monimuotoinen sisältäen itsenäistä opiskelua ja tiimityöskentelyä (ryhmätoteutusten suunnittelu, toteutus ja raportointi)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu perustuu tiimimuotoiseen oppimiseen sekä tekemällä oppimiseen työelämän rajapinnassa. Ohjeistus löytyy Itsistä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toimintaterapian perusharjoittelu. Ei valinnaista toteutustapaa, harjoittelu suoritetaan ohjeistuksen mukaisesti (ks kohta sisältö ja ajoitus, oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus). Poissaolo korvataan seuraavan toteutuksen mukana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktipäivät, opiskelijatyötä sis suunnittelua, käytännön totetukset ja palautteet.
Ryhmänohjaus sisältää siihen liittyvän valmistelutyön ja käytännön suunnittelutyön.
Ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Itsistä. 27 tuntia opiskelijatyötä vastaa yhtä opintopistettä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty-hylätty: Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti annettuun määräaikaan mennessä. Katso tarkemmat kriteerit seuraavasta kohdasta.
Hyväksytty suoritus:
Opiskelija suorittaa jaksolle sisältyvät oppimistehtävät määräajan puitteissa.
Opiskelija noudattaa opintojakson ohjeita
Opiskelija osoittaa riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
Opiskelija tarkastelee asioita eri näkökulmista.
Opiskelija käyttää annettua lähdekirjallisuutta tai hyödyntää asianmukaisia lähteitä
Opiskelija käyttää asianmukaisia lähdeviitemerkintöjä
Hylätty:
Seuraavat arviointikriteerit löytyvät arviointilomakkeesta hylätyn osalta ja niitä sovelletaan siltä osin kuin sopivat opiskelijan harjoitteluun (vrt. arviointikenttä/terapian toteutus)
Opiskelija ei kykene luomaan terapeuttista suhdetta, eikä pysty reflektoimaan sitä riittävästi
Opiskelija ei käytä alan käsitteitä ja arviointimenetelmiä tarkoituksenmukaisesti, eikä siten osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja. Opiskelija ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti
Opiskelija ei hallitse alan tietoperustaa, eikä siten kykene suunnittelemaan, toteuttamaan eikä dokumentoimaan asiakkaalle tavoitteen mukaista terapiaa huomioiden yksilön arjen ja osallistumisen näkökulman.
Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi
Opiskelija ei osaa analysoida toimintaa eikä yksilöä. Opiskelija ei tunnista asiakkaalle merkityksellistä toimintaa, eikä pysty porrastamaan ja soveltamaan tehtäviä tai toimintakokonaisuuksia
Opiskelija ei osaa viestiä asiakasprosessista, opiskelija ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti, eikä osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
Kirjallisen työn osalta hylätyn kriteerit:
Annettu projektityö ei ole valmistunut
ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
Käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
ei sovella toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa
ei kykene työskentelemään ohjauksesta huolimatta toimintaterapian tilanteissa, ei tunnista oman osaamisensa rajoja
ei kykene hyödyntämään olemassa olevia ratkaisuja, ei tunnista toimintaterapian osaamista
ei osallistu ryhmän toimintaan, eikä ota vastuuta oppimisestaan
tiimiopiskelun perusajatukset eivät tule esiin toiminnassa
ei noudata dialogin perusperiaatteita
ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
ei noudata ohjeita
ei arvioi omaa osaamistaan tai arviointi on täysin epärealistista
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti, osallistumista lähipäiviin ja etäohjaukseen.
Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Ryhmänohjaussuunnitelma
Ryhmänohjauksen toteutus
Ryhmäpalaute
Motorola ja vertaisarviointi
Esitietovaatimukset
Moduulit
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö
Lisätiedot
Ensisijaisesti Itslearningin kysymys- ja vastauspalstalla