Siirry suoraan sisältöön

Toiminnallisuuden edistäminen I (6op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL76-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 31.12.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 31.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
6 op
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
16 - 27
Koulutus
Toimintaterapeuttikoulutus
Opettajat
Tuija Suominen-Romberg
Heidi Hämäläinen
Ryhmät
MTOIMK25
Toimintaterapeutti
Opintojakso
TH00CL76

Toteutukselle Toiminnallisuuden edistäminen I TH00CL76-3005 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Info Kote-tunnilla: harjoittelun oppimistehtävien sisällön ohjaus, harjoitteluun liittyvät ohjauskäytännöt ja muut käytännön asiat.

Harjoittelu käytännössä vkot xxxxxxx

Harjoittelun tavoitekeskustelu à 30min/opiskelija. Opiskelija valmistautuu tavoitekeskusteluun kirjaamalla 1-3 omaa henkilökohtaista tavoitetta SMART:n mukaisesti GAS-asteikkoa hyödyntäen Harjoittelun arviointi-lomakkeelle.

Viikoilla xxxx harjoittelun loppuarviointi opiskelijan, ohjaajan ja ohjaavan opettajan kesken Teamsillä 45-60 min/ opiskelija
Opiskelija valmistautuu harjoittelun loppuarviointiin seuraavasti:
- Palauttaa alustavan asiakasraportin ITSLearingiin Toimintaterapian harjoittelun työtilaan ryhmän palautuslaatikkoon
- Täyttää ja pyytää ohjaajaa täyttämään arviointilomakkeen ja palauttaa sen SUN-harkkaan.

Toteutuneet työtunnit kirjataan opiskelijan toimesta ja hyväksytään ohjaajan ja opettajan toimesta SUN harkka-sovelluksessa (ohjaajan tulee hyväksyä tunnit ennen kuin opettaja saa hyväksyttyä)

Koko ryhmän yhteinen Harjoittelun palautekeskustelu xxxxxxx on kote-tunti. Ei siis sisälly harjoitteluun, mutta osallistuminen on pakollista

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.

Sisältö

Toimintaterapian teoreettiseen malliin perustuva asiakkaan terapiaprosessin toteutus ja raportointi
Toiminnan analysointi tehtävä- ja yksilölähtöisesti
Moniammatillinen yhteistyö

Oppimateriaalit

Aiempien teoriaopintojen materiaalit

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja käytännön harjoittelua työelämässä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tekemällä oppimisen periaattein teoriaa käytäntöön soveltaen ja yhdistäen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

6op x 27h opiskelijan työtä = 162h, josta
1op = 27h info, kirjallinen oppimistehtävä (asiakasraportti) ja ryhmän yhteinen palautekeskustelu
5op =135t käytännön harjoitteluosuus työpaikalla

Kirjallisen oppimistehtävän tehtävänanto on kuvattu ITSLearningissä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija on osallistunut harjoitteluun ja tehnyt siihen kuuluvat tunnit sovitusti. Opiskelija on tehnyt kirjallisen työnsä. Opiskelija osaa reflektoida omaa oppimistaan.

Harjoittelun oma arviointilomake:
Hyväksytty:
Opiskelija harjoittelee terapiasuhteen muodostamista ja reflektoi toteutunutta terapiasuhdetta
Opiskelija pyrkii käyttämään toimintaterapian käsitteitä ja arviointimenetelmiä asiakkaan tilanteen kuvaamisessa ja hyödyntää yhden muun tieteenalan tietoa muodostaakseen kokonaiskuvan asiakkaan tilanteesta.
Opiskelija harjoittelee terapian suunnittelua sekä toteutusta yksilön arjen ja osallistumisen näkökulmasta. Opiskelija harjoittelee teoriatiedon hyödyntämistä toimintaterapian asiakasprosessien suunnittelussa ja dokumentoinnissa. Opiskelija ottaa ohjattuna toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät asiat.
Opiskelija harjoittelee analysoimaan asiakkaasta kertynyttä tietoa, asiakkaalle merkityksellisen toiminnan tunnistamiseksi ja osaa ohjattuna porrastaa sekä soveltaa tehtäviä.
Opiskelija pystyy viestimään asiakasprosessista suullisesti ja kirjallisesti vähintään ohjaajalle.

Hylätty:
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa
Opiskelija:
-ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
-ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
-Käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
-ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
-tarkastelee asioita yksipuolisesti, eikä osaa perustella ratkaisujaan
-ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan
-ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
-ei arvioi omaa osaamistaan
Englanniksi

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan tulee
• luoda ja palauttaa harjoittelun tavoitteet SUN harkkaan sekä osallistua harjoittelun tavoitekeskusteluun
• kirjata ja tehdä harjoittelussa vaadittavat harjoittelutunnit
• tehdä itsearviointi toimintaterapian osaamiskompetenssien perusteella harjoittelun arviointilomakkeelle ja palauttaa se ohjaajan arvioinnin kera SUN harkkaan sekä saavuttaa opintojakson tavoitteet hyväksytysti sekä osallistua harjoittelun loppukeskusteluun.
• tehdä ja palauttaa harjoitteluun liittyvä oppimistehtävä ITSLearningiin
• reflektoida oppimistaan sovitulla tavalla
• osallistua ryhmän palautekeskusteluun harjoittelun jälkeen

Hylätty (0)

Hylätty:
Opiskelija
- ei tee harjoittelun yksilöllisiä tavoitteita, palauta niitä SUN-harkkaan eikä osallistu harjoittelun tavoitekeskusteluun
- ei kirjaa eikä tee harjoittelussa vaadittavia tunteja
- ei tee itsearviointia tai saavuta harjoittelun edellyttämiä toimintaterapian osaamiskompetensseja eikä osallistu harjoittelun loppuarviointiin
- ei tee harjoitteluun liittyvää oppimistehtävää
- ei reflektioi oppimistaan sovitulla tavalla
- ei osallistu ryhmän palautekeskusteluun harjoittelun jälkeen

Esitietovaatimukset

Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö
Harjoittelut:
Toiminnallisuuden arviointi käytännössä
Terapeuttinen ohjaaminen käytännössä

Harjoitteluun liittyvän toimintaterapian soveltamisalueen mukainen teoriaopetus

Lisätiedot

ITSLearning, SUN-harkka ja TEAMS

Akuuteissa asioissa yhteys puhelimitse tai sähköpostilla ohjaavaan opettajaan.

Siirry alkuun