Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena (3op)
Toteutuksen tunnus: TH00BE11-3015
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2025 - 09.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 05.01.2026 - 01.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 16 - 25
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
- Opettajat
- Satu Takala
- Ajoitusryhmät
- Pienryhmä A1 (Koko: 5 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä A2 (Koko: 5 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä A3 (Koko: 5 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä A4 (Koko: 5 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä A5 (Koko: 5 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
PFYSIS23BPFYSIS23B
- Pienryhmät
- Pienryhmä A1
- Pienryhmä A2
- Pienryhmä A3
- Pienryhmä A4
- Pienryhmä A5
- Opintojakso
- TH00BE11
Toteutukselle Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3015 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu psykofyysisen fysioterapian ydinsisältöjen vuoksi lähitoteutuksena. Opiskelijat työskentelevät yhdessä kehollisesti ja teoreettisesti.
SISÄLTÖ:
Aluksi kertaamme lyhyesti ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena -opintojakson luomaa pohjaa: psyko-fyysis-sosiaalinen ihminen, sekä täydennämme sitä aloitusluennolla. Pääpaino oppimisessa on keskusteluilla ja opiskelijoiden omilla tiedonhauilla, ei luennoissa.
Tämä jakso syventää asiakkaiden kohtaamista.
Teemoja:
Asiakkaan voimavarojen arvioiminen. Tähän liittyy motivaation (motivaatiotasot) selvittäminen muutokseen (muutosvaihemalli) pyrittäessä.
Fysioterapian mahdollisuuksia, terapiasovelluksia asiakkaan toimintakyvyn tukemisessa, kun asiakkaalla on esimerkiksi:
- traumaattinen kriisi, kehityskriisi, elämänkriisi
- masennus
- ahdistuneisuutta
- (krooninen) kipu
- syömishäiriö
- paniikkihäiriö
- traumatausta
- jokin riippuvuus (käsitellään ilmiönä)
Fysioterapiassa asiakkaan kanssa kehollisesti työskennellessä em. asiat saattavat ovat läsnä ja kehon kautta niitä voidaan fysioterapian keinoin auttaa.
Lisäksi sisällössä paneudutaan edelleen fysioterapeutin ammatillisten rajojen tunnistamiseen.
ILMOITTAUTUMISOHJEET:
Ryhmä jakaantuu viiteen pienryhmään, joilla on hieman eri aikataulut osittain. Pienryhmiin ilmoittaudutaan kurssi-ilmoittautumisen yhteydessä, mutta nämä eivät ole lopullisia valintoja, vaan ne varmistuvat viimeistään orientaatiotunneilla. Voitte katsella aikatauluja jo etukäteen kun lukujärjestykset julkaistaan ja varautukaa molempiin ryhmäaikatauluihin.
HUOM! AIKATAULUT SAATTAVAT VIELÄ VIIKKOJEN OSALTA VAIHTUA:
Vko 2: A1-A5
2 x 45min orientaatiotunnit yhteisesti kaikille pienryhmille. Käydään läpi työskentelytavat ja orientoidutaan aiheeseen.
2 x 45min luento
Vko 3:
- A1- A5
Case 1 aloitustutoriaali pienryhmissä, vaatii ennakkovalmistautumisen ja -tehtävän tekemisen.
Vko 4:
- A1- A2 4 x 45min
- A3-A5 4 x 45min
Case 1 ratkaisututoriaali, opettaja osallistuu keskusteluihin.
Vko 5:
- A1- A5
Case 2 aloitustutoriaali pienryhmissä, ei ennakkotehtävää
Vko 6:
- A1- A2 4 x 45min
- A3- A5 4 x 45min
Case 2 ratkaisututoriaali, opettaja osallistuu keskusteluihin.
Vko 7:
A1-A5 8 x 45min Laadittujen case 1 ja 2 PP-esitykset ja harjoitteiden ohjauskerrat
Vko 9:
4 x 45min Loppuseminaari A1-A5. Ohjelma tarkentuu vielä. Kootaan keskustellen ja tehtävien kautta kokonaisuutta yhteen.
Ennen orientaatiotuntia:
Lue oma "Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena" -raporttisi.
Katso luentotallenne traumainformoidusta työotteesta.
Näiden pohjalta vastaa Its-learning -alustalla olevaan tehtävänantoon ja tee palautus.
Orientaatio 4 x 45min: (lähiopetus):
1. Kurssin yleisesittely 2 x 45min:
Ryhmäjaot
Kurssin rakenne
Tehtävät ja läsnäolokäytännöt
2. Sisältöön orientoiva osallistava luento 2 x 45min:
Johdanto opintojakson teemoihin ja materiaaleihin
Valmistautuminen tapausesimerkkien käsittelyyn
Tapausesimerkkien käsittely (pienryhmät)
Pienryhmät:
A1 ja A2 sekä A3, A4 ja A5
Toteutus: 1 kerta viikossa, yhteensä 4 kertaa lähitoteutuksena
Sisältö: 2 tapausesimerkkiä, kumpikin sisältää:
Aloitustutoriaali (4 x 45 min) kaikki ryhmät yhtäaikaisesti
Ratkaisututoriaali (4 x 45 min), A1-A2 ja A3-A5 erikseen
Työskentelytapa:
Pienryhmät tuottavat yhden yhteisen raportin tapausesimerkeistä.
Itsenäistä ryhmätyöskentelyä lähitapaamisten välillä
Koko ryhmän yhteinen harjoitekerta:
Tapausesimerkkeihin liittyvä esitys ja ohjaus:
Jokainen laatii PowerPoint-esityksen omasta aiheestaan
Ohjaa laaditut psykofyysiset harjoitteet muulle ryhmälle
Kesto: 6–8 x 45 min (aikataulu tarkentuu, varattuna 8h)
Loppuseminaari:
Kesto: 4 x 45 min
Sisältö:
Yhteinen keskustelu ja kurssin yhteenveto
Paneelikeskustelurinki
Mahdollisuuksien mukaan asiantuntijavieraita
Huom!
Toteutussuunnitelma ja tehtävät tarkentuvat ItsLearning-alustalla.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa eri-ikäisten asiakkaiden kehityskriisejä, traumaattisia kriisejä sekä niiden yhteyksiä asiakkaan toimintakykyyn,
• kuvata voimavarojen arvioimiseen käytettäviä mittareita,
• arvioida eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden psykofyysistä kokonaisuutta siihen tarkoitetuilla, näyttöön perustuvilla menetelmillä,
• toimia terapian toteutuksessa asiakkaan kohtaamisessa ja ohjaamisessa psykofyysistä lähestymistapaa käyttäen,
• tukea asiakasta ja hänen läheisiään säilyttämään ja edistämään toimintakykyä psykofyysisen lähestymistavan keinoin.
Sisältö
Psykofyysinen lähestymistapa fysioterapiassa, kehityskriisi, traumaattinen kriisi ja sen vaiheet, motivaatiotasot, muutosvaihemalli, voimavara-analyysi, masennus, ahdistuneisuus, krooninen kipu, syömishäiriöt, paniikkihäiriö, riippuvuus ilmiönä.
Oppimateriaalit
Opiskelijoiden omat tiedonhaut pääosassa.
ItsLearning -alustalle on koottu paljon hyödynnettävää materiaalia.
Lisäksi voi hyödyntää mm. seuraavia materiaaleja soveltuvin osin:
Bunkan B.Tutkimuksia löydettävissä.
Psykofyysinen fysioterapia, julkaisut 1-4 Roxendal G. (1985) Body awareness therapy and the body awareness scale. Treatment and evaluation in psychiatric physiotherapy
Siirala J., Palomäki K. 2016/2022. Kehon viisaat viestit.
Fysioterapeutin käsikirja (Kauranen, K. 2019+)
Luomajoki, H. 2020 (Toim.) Ammattilaisen kipukirja.
Talvitie U. ym. (2006 tai uudempi) Fysioterapia
Linkkejä:
http://www.psyfy.net/
http://ic-ppmh.org/
http://www.ibk.nu/
Opetusmenetelmät
Teoriatietoon perehtyminen, tapausesimerkkien ratkaiseminen, aktiiviset keskustelut sekä harjoitukset/simulaatiot ryhmän ja opettajan kanssa, kirjallinen raporttitehtävä ryhmätyönä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Raportin palautuspäivämäärä viimeistään 22.2.2026
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tiimioppiminen on yksi innovaatiopedagogiikan ilmenemismuodoista. Opettajan rooli yhä enemmän ohjauksellinen, opastamista oppimistilanteiden ääreen – keskiössä on se, mitä opiskelija tekee ja millaisia oppimistekoja syntyy. Oppimisen omistajuus on opiskelijalla itsellään.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
3 x 27 t = 81 tuntia sisältäen
Ennakkotehtävä ja kontaktioppimisiin valmistautuminen 6h
Teoriatiedon hakeminen 13
Teoriatietoon perehtyminen 13
Pienryhmätunnit 16h (sis. tunneilla tiedonhakua, keskustelua, PowerPointin ja harjoitteiden laatimisen ja esittämisen, sekä raportin kirjoittamisen)
Kontaktioppiminen tunneilla ja pienryhmissä tehtävien työstämistä niiden välillä 29h
Itsereflektio ryhmätyön osiosta 2h
Vertaispalautteen antaminen ryhmätyön osiosta 2h
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ARVOSANAN MUODOSTUMINEN
Asiakkaan psyko-fyysis-sosiaalista kokonaisuutta tukevan fysioterapeutin ammatillisen kyvykkyyden kehittyminen:
1) Tapausesimerkkien perusteella koostetun, lähteistetyn raportin kirjoittaminen ryhmätyönä:1-5.
Arvioinnin pohjalla: Sovellettu Solo –taksonomia. Lähteet: http://www.johnbiggs.com.au/academic/solo-taxonomy/
2) Lisäksi:
- Opiskelijan oppimistyöskentely tunneilla: oman ja muiden oppimisen aktiivinen tukeminen.
- Itse- ja vertaisarvioinnin tuottaminen kirjallisesti, pyydetyllä tavalla, hyv/täydennettävä,
- Se ja tuntiaktiivisuus voivat vaikuttaa lopulliseen arvosanaan +- 0,6p.
4) Kirjallisen opintojaksopalautteen tuottaminen
Hylätty (0)
Raportin tai tentin tehtävänantoon ei vastata, teksti ei ole ammattikielellä kirjoitettua, raportissa tekstiviittauksia ei ole merkitty asianmukaisesti AMK:n ohjeistuksen mukaisesti tai lähdeluettelo on vaillinainen tai riittämätön, tai lähteet eivät ole luotettavilta tahoilta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 = Esirakenteinen (prestructural). Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti tai se on suoritettu niukasti juuri ja juuri ohjeiden mukaan, jolloin käsittely on suppeaa. Vastaus voi olla esimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa, vaan toistaa kopioiden ja vain harvojen lähteiden tekstiä. Teksti voi olla irrallista luettelointia.
2 = Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian kannalta relevantteja asioita. Tehtävä saattaa sisältää paljonkin asian kannalta epäoleellista tietoa. Ymmärtäminen on nimellistä, pinnallista, lähdemateriaalia sellaisenaan toistavaa. Teksti voi olla irrallista luettelointia, ilman asioiden sitomista toisiinsa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 = Monirakenteinen (multistructural). Opiskelija käsittelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja, mutta käsittelee niitä erillään toisistaan, ei synteesiä. Ymmärtäminen on irrallisen muistitiedon varassa, sirpaleisuutta. Tehtävästä ei käy ilmi miten esitetyt asiat liittyvät tai vaikuttavat toisiinsa. Teksti on asiallista ja kuljettaa lukijaa eteenpäin aiheessa, eli asiantuntijuus osoitetaan myös tällä tavalla.
4 = Relationaalinen (relational). Asiaa käsitellään monista eri näkökulmista jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet. Teksti on asiallista, sujuvaa ja kuljettaa lukijaa eteenpäin aiheessa läpi koko raportin, eli asiantuntijuus osoitetaan myös tällä tavalla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 = Laaja abstrakti (extended abstract). Edellisten lisäksi opiskelija laajentaa käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, pohtimalla asiaa omakohtaisesti tai tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja soveltaen tai laajentaen annettua informaatiota tai lähdemateriaalissa esitettyjä näkökulmia. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen. Teksti on asiallista, sujuvaa ja kuljettaa lukijaa eteenpäin aiheessa läpi koko raportin, eli asiantuntijuus osoitetaan myös tällä tavalla.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen pyskofyysisenä kokonaisuutena osana fysioterapiatyötä.
Lisätiedot
Kaikilla opintojakson tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä, myös teoriatunneilla. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisimman pian ja mielellään etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit, sekä ehdottaa korvaavaa suoritusta ensisijaisesti itse ja mahdollisista korvaavuuksista sovitaan opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson tunneista.