Soveltava liikunta (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00BE19-3015
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2025 - 09.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 05.01.2026 - 24.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 16 - 22
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Toteutukselle Soveltava liikunta TH00BE19-3015 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältö:
- Soveltavan liikunnankeskeiset käsitteet, arvopohja, lainsäädäntö ja organisoituminen
- Liikuntapalveluiden saavutettavuus ja esteettömyys
- Soveltavan liikunnan toimintavälineet
- Erilaisten toimintakykyjen huomioiminen soveltavan liikunnan suunnittelussa
- Soveltavan liikunnan ohjaamisen erilaiset keinot
- Paraurheilu
- Valtti-toiminta yhteistyössä paralympiakomitean kanssa
Sisältöihin perehdytään ensin itsenäisesti ja sittemmin yhteisillä tunneilla teemoihin syventyen.
Opintojakson käytännön asiakastyössä keskiössä on moninaisuuden kohtaaminen ja soveltavan liikunnan asiantuntijaosaamisen soveltaminen käytäntöön. Jokainen opiskelija osallistuu ryhmäohjaustuokioiden suunnitteluun, toteutukseen, arviointiin ja seminaariesityksen suunnitteluun ja esittämiseen.
Paralympiakomitean Valttiohjelmassa arvioidaan eri liikuntamuotojen soveltuvuutta erityislapsille, tuetaan lasta liikunnan pariin ja harjoitellaan yhteistyön tekemistä perheen kanssa. Ks. https://www.paralympia.fi/liikunta/lapset-ja-nuoret/valtti
Vko 3
Opintojakson orientaatio /(2h)
Vko 4
Valtti-orientaatio (2h)
Uinti-info / Anu Väre (1h) HUOM. VAIN UINTIHARJOITTELUUN MENEVILLE!
Soveltavan liikunnan perusteet ja soveltava uinti (itsenäisesti)
Vko 5
Liikunnan soveltamisen erilaiset keinot ja aistivammaisen liikunnan erityispiirteet (4h)
Valtti Kick off (4h)
Pienryhmätyöskentely / itsenäinen
Vko 6-7
Pienryhmäesitykset / Afrisa (8h)
Vko 9
Uinti-demo / Afrisa (2h)
Ulos talosta pois pihasta verkkokoulutus (itsenäisesti)
Soveltavan liikunnan ohjausharjoittelut erillisen aikataulun mukaisesti.
Vkko 11
Tentti
Vko 20
Specical olympics + mSoveltavan liikunnan apuvälineisiin tutustuminen ja toimintavälinetapahtuma (8h)
Loppuseminaari (4h)
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvata soveltavan liikunnan arvot ja lähtökohdat,
• tietää soveltavan liikunnan toimijatahot ja järjestävät organisaatiot,
• soveltaa liikunnan didaktiikan periaatteita soveltavan liikunnan ohjauksessa,
• arvioida, suunnitella ja toteuttaa soveltavaa liikuntaa erilaisen toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden omaaville asiakkaalle sekä asiakasryhmille,
• arvioida em. asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja soveltavan liikunnan tarvetta,
• arvioida eri liikuntamuotojen soveltuvuutta erilaisille asiakas- ja kuntoutujaryhmille,
• kohdata erilaisia asiakkaita ja harjoitella erilaisia kommunikaatiotapoja asiakkaiden kanssa,
• tehdä yhteistyötä sosiaali-, terveys-, kuntoutus - ja liikunta-alan ammattilaisten kanssa sekä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen kanssa.
Sisältö
Erityisliikunnan tietoperusta ja käsitteet, soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toiminta, erilaisuuden kohtaaminen ja vuorovaikutus, erityisliikunnan asiantuntijuus, soveltavien liikuntatuokioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi, erityisliikuntatapahtumat osittain moniammatillisena yhteistyönä, teknologian hyödyntäminen soveltavan liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Oppimateriaalit
- Lähituntien ja itsin materiaali
- Ulos talosta, pois pihasta -koulutusmateriaali
- Osallistumista edistäviä apuvälineitä kouluihin ja kuntiin https://www.paralympia.fi/images/tiedostot/osallistumista_edistavia_apuvalineita_kouluihin_ja_kuntiin_opas.pdf
- Paralympiakomitea. Helmi malli-käsikirja (itsissä)
- Piispanen, T ja Rikala, S. Kunnan soveltavan liikunnan kehittämissuunnitelma
- Roitto, R (toim.); Saari, A (toim.) Kaikille avoin liikunta kunnissa. LTS. 2023. https://www.lts.fi/media/lts_julkaisut/lts_selvityksia/kaikille-avoin-liikunta-kunnissa.pdf
- Sanastokeskus ry ja Liikuntatieteellinen Seura, 2023. Soveltavan liikunnan ja paraurheilun sanasto: https://www.lts.fi/media/lts_julkaisut/lts_selvityksia/soveltavan-liikunnan-ja-paraurheilun-sanasto.pdf
- Soveltavat liikkumisen suositukset: https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/soveltavat-liikkumisen-suositukset/
- Oheislukemiseksi ja vinkkejä sisältöjen suunnitteluun: Rintala, P., Huovinen T. ja Niemelä S. Soveltava liikunta. 2012.
Opetusmenetelmät
Itseohjautuva ja itsenäinen opiskelu (opiskelija suunnittelee ja aikatauluttaa opintojakson omaan arkeensa ja voimavaroihinsa sopivaksi ja opiskelee osan tehtävistä itsenäisesti), ryhmätyöskentely (yhteistyö- ja tiimityöskentelytaitojen kehittäminen ja muiden näkökulmista oppiminen), simulaatio-opetus (kliinisten taitojen harjoittelu pareittain tai pienryhmissä asiakastilanteita simuloiden), näyttöön perustuva opetus (opetuksen sisältö painottuu näyttöön perustuvaan tietoon ja opiskelijoiden tulee sisällyttää työskentelyyn aktiivista tutkimustiedon hankintaa ja analysointia).
Läsnäopetuksessa sekä asiakastyössä yhdistetään teoriaa kliinisten taitojen harjoitteluun, joten läsnäolo opetuksessa on oppimisen kannalta keskeistä. Läsnäopetukseen on tärkeää saapua valmistautuneena ennakko-ohjeiden mukaisesti, ja verkko-opiskelu on tärkeää suorittaa suunnitellussa aikataulussa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen oppiminen (keskustelu ja sosiaalinen vuorovaikutus läsnäopetuksessa, itsenäisen opiskelun harjoitukset, oman oppimisen reflektointi), yhteisöllinen oppiminen (ryhmätyöskentely ja tiedon jakaminen), kokemuksellinen oppiminen (asiakaskohtaamisten ja ohjaustaitojen harjoittelu käytännössä), ongelmaperustainen oppiminen (case-työskentely ja kliinisen päättelyn harjoitukset), reflektiivinen oppiminen (oman osaamisen ja ammatillisen kehittymisen reflektointi).
Opintojakso toteutuu kiinteässä työelämäyhteistyössä alueellisten soveltavan liikunnan toimijopiden kanssa. Harjoittelut toteutuvat Turun seudulla erityiskoulussa, liikuntapalvelukseksessa ja urheiluseuroissa. Opiskelijat perehtyvät soveltavan liikunnan viitekehykseen ennen opintojakson alkua itsenäisesti ja syventävät osaamistaan yhdessä opiskelijaparinsa tai tiiminsä kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135h opiskelijan työtä.
Ulos talosta, pois pihasta -verkkokoulutus (8h) ja siihen liittyvä raportointi (2h)
Soveltavan liikunnan apuvälineet: tutustuminen ja toimintavälinepäivä TKU Liikuntapalvelukeskuksessa (6 h)
Soveltavan liikunnan ohjauksen teoriaa: keskusteleva luento (6h)
Soveltavan liikunnan käytännön tunnit (6h)
Ryhmätyöskentely (8h)
VALTTI-toiminta (27h)
Helmi-malli työkaluun perehtyminen (27h)
Soveltavan liikunnan harjoittelu: ryhmätoiminnan suunnittelu, ohjaus ja raportointi (27h)
Kaikille avoin liikunta -tehtävä (20h)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: hyv-täydennettävää
Hyväksytty suoritus sisältää jokaisen opintojakson osion (oppimispolku Ulos talosta, pois pihasta -verkkokoulutus, case-ryhmätyöskentely sekä vertaisarviointi, VALTTI-toiminta, ohjausharjoittelu ja seminaariesitys) hyväksytyn suorituksen.
Hylätty (0)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti
- Opiskelija ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa (opiskeluvaiheeseen suhteutettuna)
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija ei tunnista tai pysty osoittamaan selkeästi fysioterapian teoreettisia lähtökohtia:
- Ymmärrys ja perusteet eivät tule osoitetuksi tehtävillä lainkaan.
- Opiskelijan toiminta on epäjohdonmukaista ja sekavaa opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
- Opiskelija ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa
- Opiskelija ei ota vastaan palautetta ja/tai muuta toimintaansa palautteen pohjalta
- Opiskelija vaarantaa potilasturvallisuuden ja/tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- Opiskelija ei osaa valita ja käyttää asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia vuorovaikutuskeinoja
VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija ei tunnista ja/tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- Opintojakson tehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja /tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan.
- Opiskelija ei esitä selitystä poissaoloihinsa, eikä osoita huolehtineensa omasta oppimisestaan poissaolojen aikana
- Opiskelijan toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- Opiskelija käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- Opiskelijan näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- Opiskelija tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu kokonaisin lausein, hyvällä suomen kielellä.
- Kirjallisissa töissä pohdinta on pinnallista ja tiedon synteesiin ei päästä
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija osaa työskennellä ohjattuna opintojaksolla harjoitelluissa fysioterapian tilanteissa ja tietää niihin liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiötä yleisellä tasolla sekä tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja /tai epärealistista
- Opiskelija toimii turvallisesti työ- ja opiskeluympäristössä
- Fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen / kliininen päättely vaativat ohjausta ja varmistusta
- Opiskelija kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- Opiskelija kykenee toimimaan erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa
VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija tunnistaa ja toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden, lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- Opiskelija osaa vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä
- Opiskelija osaa dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä
- Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu selkeästi jäsenneltynä
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- Kirjallisissa töissä on omaa pohdintaa ja synteesiin on pyritty
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Opiskelija osaa selittää opintojakson sisältöön liittyvät tekijät ja kuvata niiden fysioterapian keskeiset sisällöt
- Opiskelija toimii suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee osittain itsenäisesti päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn
- Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella
VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- Opiskelija osaa etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa asiantuntevasti ja itsenäisesti.
- Opiskelija osaa käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- Kirjallisissa töissä näkyy tiedon soveltaminen, synteesi ja itsenäinen pohdinta
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa itsenäisesti
- Opiskelija ymmärtää fysioterapian keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiöitä laajasti sekä ymmärtää niihin vaikuttavat tekijät syvällisesti.
- Opiskelija toimii itsenäisesti, suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn pääosin itsenäisesti
- Opiskelija pystyy soveltamaan teoriatietoa käytännön tilanteissa
- Opiskelija reflektoi toimintaansa ja kykenee käymään keskustelua saamastaan palautteesta
VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija kantaa vastuuta opitun jakamisesta ja ryhmässä toimimisesta
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja kykenee tarvittaessa johtamaan omaa ja ryhmän toimintaa
- Opiskelija sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- Opiskelija osaa olla dialogissa ja toimii vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa terveysliikuntaa sekä ohjata asiakasta ja asiakasryhmiä fysioterapian keinoin.
Lisätiedot
ItsLearning ja sähköposti.
Afrisa Kapella: afrisa.kapella@turkuamk.fi