Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa (3op)

Toteutuksen tunnus: TH00CJ57-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 12.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
12.01.2026 - 31.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
26 - 50
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus
Opettajat
Marion Karppi
Milka Reponen
Anu Granberg
Iida Laine
Ryhmät
PFYSIS24B
PFYSIS24B
PFYSIS24
Fysioterapeutti (AMK), S24
PFYSIS24A
PFYSIS24A
Opintojakso
TH00CJ57

Toteutukselle Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3007 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opintojakson lähiopetustunneille ja kaikille käytännöntunneille on läsnäolovelvoite.

Johdanto työhyvinvointiin - osio (Marion Karppi)

VKO 2 (2h): Johdanto työhyvinvointiin /MK
VKO 4 (2h): Työhyvinvoinnin edistäminen ja työhyvinvoinnin teoriat / MK
VKO 5 (2h): (A & B erikseen) Työn kuormitustekijöiden esitykset / MK

Palautuminen työssä ja arjessa -osio (Anu Granberg)

A-ryhmällä toteutus on harjoittelun jälkeen:
VKO 17: orientaatio ja keskusteleva opetus (2h)
ryhmätyöskentelyyn, aiheisiin ja materiaaleihin orientoituminen
VKO 19: Tempurin uniergonomiakoulutus (3-4h)
VKO 19: hyvinvointianalyysin tulkinta ja palaute, työpajatyöskentely ryhmissä (2h)
VKO 21: reflektiotunnit (3h)
B-ryhmällä toteutus on harjoittelua ennen:
VKO 10 tai 11: orientaatio ja keskusteleva opetus (2h)
ryhmätyöskentelyyn, aiheisiin ja materiaaleihin orientoituminen
VKO 11: Tempurin uniergonomiakoulutus (3-4h)
VKO 13: hyvinvointianalyysin tulkinta ja palaute, työpajatyöskentely ryhmissä (2h)
VKO 15: reflektiotunnit (3h)
Osio sisältää itsenäistä opiskelua ja valmistautumista reflektiotunteihin.


Ergonomiaprojekti (Iida Laine & Milka Reponen):
vko 7 pidetään projektin info 2h Ma 9.2. klo 9.30 – 11.15, luentosalina Säätiö, Medisiina D
• Tässä opettajajohtoinen opintojakson orientaatio + yleisesti ergonomiasta, työnjako projektiin
vko 9 ja 17 4h Milkan vetämä käytäntölähtöinen preppaustunnit (ke 25.02.26 klo 8.15-11.30 B-ryhmä, ke 22.04.26 klo 12.30-15.45 A-ryhmä)
vko 9 2h (etä): Projektin info: Ft-opiskelijat pitävät asiakkaille asiantuntijaluennon ja projektin infon. 24.02.26 klo 13.15-15
•Sisältö: asiantuntijaluento & projektin info

Tutkimuskäynnit 60min/asiakas ja ohjauskäynnit 75 min/asiakas, ole paikalla oman asiakkaasi käynnin aikana. Huom tule vähintään 15 min ennen ajan alkamista paikalle!

Tutkimuskäynnit
HL ryhmä 1 ja Ft-ryhmä 24B: vko 12 ke 18.3. klo 8-12 + pe 20.3. klo 8-16
HL ryhmä 2 ja Ft-ryhmä 24A: vko 18 ma 27.4. klo 8-12 + ke 29.4. klo 8-16

Ohjauskäynnit
HL ryhmä 1 ja Ft-ryhmä 24B: vko 15 ke 8.4. klo 8-16 + pe 10.4. klo 8-12
HL ryhmä 2 Ft-ryhmä 24A: vko 20 ma 11.5. klo 8-12 + ke 13.5. klo 8-16

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja selittää työssä ja toiminnassa ilmeneviä erilaisia kuormitus- ja voimavaratekijöitä
- arvioida asiakkaan kokonaiskuormitusta työssä ja vapaa-aikana hyödyntäen kokonaiskuormitusta arvioivia menetelmiä,
- arvioida asiakkaan työ-/toimintaympäristöä ja työn/toiminnan fyysistä kuormittavuutta,
- suunnitella, toteuttaa ja ohjata työn/toiminnan kuormittavuutta ennaltaehkäiseviä ja hyvinvointia edistäviä toimenpiteitä fysioterapian keinoin,

Sisältö

Hyvinvoinnin osatekijät, työn/toiminnan kuormitustekijät, työ- ja toimintaympäristön arviointi ergonomian näkökulmista, fyysisten kuormitustekijöiden arviointi, hyvinvoinnin ja palautumisen suhde, hyvinvoinnin edistäminen ennaltaehkäisevän fysioterapian menetelmillä, teknologian hyödyntäminen työn/toiminnan kuormittavuuden arvioinnissa ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Oppimateriaalit

Itslearningissa ilmoitettu materiaali on verkossa saatavilla olevaa materiaalia.
Asiakasprojektiin liittyen tulee hyödyntää toiminnallisen anatomian-, liikkumisen, havainnoinin ja toimintakyvyn- sekä tule-opintojaksojen materiaalia.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkko-opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus: Keskusteleva luento, pari- ja pienryhmätyöskentely
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.
Ergonomiaosuus: asiakastyöskentely

Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op = 3 x 27 = 81 h opiskelijan työtä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

HYLÄTTY:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- ei tunnista työssä ja toiminnassa ilmeneviä erilaisia kuormitus- ja voimavaratekijöitä, ei osaa nimetä tähän vaikuttavia tekijöitä
- ei kykene arvioimaan luotettavasti, toistettavasti ja näyttöön perustuen asiakkaan kokonaiskuormitusta työssä ja vapaa-aikana hyödyntäen
kokonaiskuormitusta arvioivia menetelmiä
- ei kykene arvioimaan luotettavasti, toistettavasti ja näyttöön perustuen asiakkaan työ-/toimintaympäristöä ja työn/toiminnan fyysistä
kuormittavuutta, ei tunnista siihen liittyviä tekijöitä
- ei tunnista tai tiedä työn/toiminnan kuormittavuuteen liittyviä ennaltaehkäiseviä ja hyvinvointia edistäviä toimenpiteitä. Ei kykene
suunnittelemaan, toteuttamaan tai ohjaamaan asiakasta fysioterapian keinoin
- ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa, eikä huomioi saamaansa palautetta.
- vaarantaa potilasturvallisuuden ja / tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- valitsemat vuorovaikutuskeinot eivät ole asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- ei tunnista ja / tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja / tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan


HYVÄKSYTTY:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- osoittaa oppimistehtävissä kykyä tuottaa asiasisältöä luettavassa ja ymmärrettävässä muodossa, mutta tiedon pohdinta on pinnallista ja
synteesiin ei päästä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- osaa kuvata yleisellä tasolla työssä ja toiminnassa ilmeneviä erilaisia kuormitus- ja voimavaratekijöitä, tunnistaa ja osaa nimetä niihin
vaikuttavia tekijöitä.
- osaa pääosin itsenäisesti, luotettavasti, toistettavasti ja näyttöön perustuen arvioida asiakkaan kokonaiskuormitusta työssä ja vapaa-aikana
hyödyntäen kokonaiskuormitusta arvioivia menetelmiä. Tunnistaa ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä.
- osaa pääosin itsenäisesti, luotettavasti, toistettavasti ja näyttöön perustuen arvioida asiakkaan työ-/toimintaympäristöä ja työn/toiminnan
fyysistä kuormittavuutta, sekä tunnistaa ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa pääosin itsenäisesti suunnitella, toteuttaa ja ohjata työn/toiminnan kuormittavuutta ennaltaehkäiseviä ja hyvinvointia edistäviä
toimenpiteitä fysioterapian keinoin, ja tunnistaa sekä osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä.
- fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen / kliininen päättely vaativat ohjausta ja varmistusta
- kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja / tai epärealistista
- kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- kykenee toimimaan turvallisesti erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa
- osaa työskennellä ohjattuna ergonomiaan liittyvissä fysioterapian asiakastilanteissa ja tietää siihen liittyviä tekijöitä

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- tunnistaa toiminnassaan fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita
- toimii lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- selittää ja tunnistaa ammatillisen osaamisensa ja toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
- osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi: hyväksytty - hylätty

Opettaja antaa opintojakson suoritusmerkinnän, kun kaikki opintojakson suoritteet ovat on hyväksytysti suoritettuna. Opiskelijan osaaminen opintojaksolla arvioidaan opiskeluvaiheeseen suhteutettuna. Opettaja antaa suoritusmerkinnän neljän viikon kuluttua Peppiin merkitystä opintojakson päättymispäivästä.

Opintojakson oppimistehtävät tulee palauttaa opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti. Palauttamatta jättäminen vaadittuun aikatauluun mennessä vastaa hylättyä suoritusta. Tehtävän palauttaminen myöhässä tai hylätyn tehtävän uusiminen tehdään opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti

Opintojakson loppuarvosana muodostuu seuraavien osioiden suorittamisesta

1. Ergonomiaprojekti (Vastaava opettaja: Iida Laine)
a. Ft-opiskelijat vastaavat projektin suunnittelusta ja toteuttamisesta. Ensimmäisellä tapaamiskerralla sovitaan projektin vastuutehtävät
b. Perehdytystunneille osallistuminen
c. 1 ja 2 Asiakaskäyntien kirjallisten suunnitelmien tekeminen ja palauttaminen
d. Asiakaskäyntitekstien kirjaaminen ja asiakkaan työskentelyvideon analysointi
e. Asiakkaalle menevän kirjeen ja harjoitusohjelman laatiminen
f. Kirjallisen asiakasraportin tekeminen

2. Työn ja arjen tasapaino (Vastaava opettaja: Anu Granberg)

3. Johdatus työhyvinvointiin (Vastaava opettaja: Marion Karppi)

Tehtävien arvioinnissa sovelletaan opintojakson yleisiä arviointiperusteita.

Hylätty (0)

HYLÄTTY:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- ei tunnista työssä ja toiminnassa ilmeneviä erilaisia kuormitus- ja voimavaratekijöitä, ei osaa nimetä tähän vaikuttavia tekijöitä
- ei kykene arvioimaan luotettavasti, toistettavasti ja näyttöön perustuen asiakkaan kokonaiskuormitusta työssä ja vapaa-aikana hyödyntäen
kokonaiskuormitusta arvioivia menetelmiä
- ei kykene arvioimaan luotettavasti, toistettavasti ja näyttöön perustuen asiakkaan työ-/toimintaympäristöä ja työn/toiminnan fyysistä
kuormittavuutta, ei tunnista siihen liittyviä tekijöitä
- ei tunnista tai tiedä työn/toiminnan kuormittavuuteen liittyviä ennaltaehkäiseviä ja hyvinvointia edistäviä toimenpiteitä. Ei kykene
suunnittelemaan, toteuttamaan tai ohjaamaan asiakasta fysioterapian keinoin
- ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa, eikä huomioi saamaansa palautetta.
- vaarantaa potilasturvallisuuden ja / tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- valitsemat vuorovaikutuskeinot eivät ole asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- ei tunnista ja / tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja / tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan


HYVÄKSYTTY:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- osoittaa oppimistehtävissä kykyä tuottaa asiasisältöä luettavassa ja ymmärrettävässä muodossa, mutta tiedon pohdinta on pinnallista ja
synteesiin ei päästä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- osaa kuvata yleisellä tasolla työssä ja toiminnassa ilmeneviä erilaisia kuormitus- ja voimavaratekijöitä, tunnistaa ja osaa nimetä niihin
vaikuttavia tekijöitä.
- osaa pääosin itsenäisesti, luotettavasti, toistettavasti ja näyttöön perustuen arvioida asiakkaan kokonaiskuormitusta työssä ja vapaa-aikana
hyödyntäen kokonaiskuormitusta arvioivia menetelmiä. Tunnistaa ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä.
- osaa pääosin itsenäisesti, luotettavasti, toistettavasti ja näyttöön perustuen arvioida asiakkaan työ-/toimintaympäristöä ja työn/toiminnan
fyysistä kuormittavuutta, sekä tunnistaa ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa pääosin itsenäisesti suunnitella, toteuttaa ja ohjata työn/toiminnan kuormittavuutta ennaltaehkäiseviä ja hyvinvointia edistäviä
toimenpiteitä fysioterapian keinoin, ja tunnistaa sekä osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä.
- fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen / kliininen päättely vaativat ohjausta ja varmistusta
- kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja / tai epärealistista
- kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- kykenee toimimaan turvallisesti erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa
- osaa työskennellä ohjattuna ergonomiaan liittyvissä fysioterapian asiakastilanteissa ja tietää siihen liittyviä tekijöitä

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- tunnistaa toiminnassaan fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita
- toimii lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- selittää ja tunnistaa ammatillisen osaamisensa ja toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
- osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön rakenteiden kuormittumisen toiminnassa ottaen huomioon fysioterapian holistisen ihmiskäsityksen.

Lisätiedot

Tunneilla ammatillinen pukeutuminen

Huomioi edeltävyysehdot:
Opiskelija osaa selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön rakenteiden kuormittumisen toiminnassa ottaen huomioon fysioterapian holistisen ihmiskäsityksen.

Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö, ohjeet Itslearningissa.

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.

Siirry alkuun