Siirry suoraan sisältöön

Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina (7op)

Toteutuksen tunnus: TH00CJ61-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 31.12.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
16.03.2026 - 26.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
7 op
Lähiosuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
16 - 28
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus
Opettajat
Esa Bärlund
Juho Korpi
Ryhmät
MFYSIK24
Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K24
Opintojakso
TH00CJ61

Toteutukselle Neurologisen asiakkaan fysioterapian perusteet eri ikäkausina TH00CJ61-3009 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu keväällä 2026 3op:n osalta, sekä jatkuu syksyllä 2026 4op.

Toteutussuunnitelman muutokset ovat mahdollisia. Tarkemmat tiedot löytyvät Itslearningista.

Opintojakso ajoittuu viikoille 12-17. Esan ja Juhon opetuksen kulkevat rinnakkain. Tarkemmat tiedot sisällöstä löydät Itslearningista.

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- tunnistaa hermojärjestelmän vajavuuksia ja niiden vaikutuksia toimintakykyyn aikuisilla asiakkailla
- selittää hermojärjestelmän vajavuuksien yhteyksiä suoritus – ja osallistumisrajoitteisiin,
- tunnistaa neuropsykologisia muutoksia ja niiden vaikutuksia asiakkaan suorituksiin ja osallistumiseen,
- selittää ympäristö - ja yksilötekijöiden edistäviä ja rajoittavia tekijöitä neurologisen asiakkaan toimintakyvyssä,
- ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.
- soveltaa ja valita asiakkaan suoritus- ja osallistumisrajoitteisiin tarkoituksenmukaisia, näyttöön perustuvia fysioterapian arviointi- ja tutkimusmenetelmiä
- suunnitella ja laatia neurologisen asiakkaan fysioterapeuttisen diagnoosin ja sen perusteella asiakaskeskeiset fysioterapian tavoitteet (GAS, SMART),
- selittää näyttöön perustuvia keskeisiä fysioterapian keinoja neurologisen asiakkaan toimintakyvyn tukemisessa,
- valita ja soveltaa näyttöön perustuvaa tutkimustietoa asiakaskeskeisen fysioterapian suunnittelussa, toteuttamisessa sekä vaikuttavuuden arvioinnissa

Sisältö

Liikkeen ja liikkumisen säätely hermostojärjestelmän tasolla (ylemmän ja alemman motoneuronin vajavuudet); yleisimpien tonus- ja liikehäiriöiden (esim. spastisiteetti, rigiditeetti, ataksia) vaikutusten tunnistaminen; yleisimpien fysioterapiaan vaikuttavien havaintokognitiivisten häiriöiden (esim. visuospatiaaliset häiriöt, neglect, apraksiat) tunnistaminen; hermojärjestelmän vajavuuksista johtuvien suoritusten ja osallistumisen rajoitteiden tunnistaminen aikuisilla; toimintakyvyn suoritusten ja osallistumisen tukeminen fysioterapian keinoin aikuisilla; teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit ja niiden lähdemateriaalit

Soveltuvin osin:

Salpa, P. & Autti-Rämö, I. (2010). Lapsen ensimmäinen vuosi: Kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Helsinki: Tammi.

Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. H. (2017). Motor control: Translating research into clinical practice (Fifth edition.). Philadelphia: Wolters Kluwer.

Opetusmenetelmät

Itseohjautuva opiskelu (opiskelija suunnittelee ja aikatauluttaa opintojakson omaan arkeensa ja voimavaroihinsa sopivaksi), monimuoto-opiskelu (opetuksessa yhdistetään läsnä-, etä- ja verkko-opetusta sekä opiskelijan itsenäistä työskentelyä), ryhmätyöskentely (yhteistyö- ja tiimityöskentelytaitojen kehittäminen ja muiden näkökulmista oppiminen), simulaatio-opetus (kliinisten taitojen harjoittelu pareittain tai pienryhmissä asiakastilanteita simuloiden), näyttöön perustuva opetus (opetuksen sisältö painottuu näyttöön perustuvaan tietoon ja opiskelijoiden tulee sisällyttää työskentelyyn aktiivista tutkimustiedon hankintaa ja analysointia).

Läsnäopetuksessa yhdistetään teoriaa kliinisten taitojen harjoitteluun, joten läsnäolo opetuksessa on oppimisen kannalta keskeistä. Läsnäopetukseen on tärkeää saapua valmistautuneena ennakko-ohjeiden mukaisesti, ja verkko-opiskelu on tärkeää suorittaa suunnitellussa aikataulussa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Noudatetaan opintosäännön 21 § Opintojaksolle ja opintokokonaisuuteen ilmoittautuminen, arviointi
ja uusinnat selostetta uusinnoista ja korotuksista.

Tentti on syksyllä vk 38, toteutus läsnäopetuksessa.
Uusintakokeiden ajankohdasta sovitaan orientaatiotunnilla.

Osaamisen näytön palautus syksyllä vk 38.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Teoriaopetus: käydään läpi lähdemateriaalia soveltuvin osin.

Opintopiirityöskentely – sis. valmistautumista ja ryhmätyöskentelyä, johon on osittain myös varattu lukujärjestyksiin aikaa.

Pienryhmissä lähdemateriaaliin perehtymistä ja valmistautumista teoriaopetukseen.
Työskentely tapahtuu ItsLearningissa. Kaikkien ryhmien luoma oppimisen materiaali on avointa kaikille; yhteisvastuullisuus. Tämä työskentely valmistaa teitä myös tenttiin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Teoriaopetus, perustuen lähdekirjallisuuteen 2,5 op
Lasten fysioterapiaosuus 1,0 op
Opintopiirityöskentely, pienryhmissä (lukkarissa) 1,5 op
Physiotherapy and people with Parkinson’s disease 1,0 op
Tehtävät 1,0 op
Itse- ja vertaisarviointi pienryhmätyöskentelystä
Sähköinen tentti ItsLearning -alustalla = arvioitava suoritus, josta muodostuu puolet opintojakson arvosanasta.
Osaamisen näyttö videomuotoisena pienryhmissä = arvioitava suoritus, josta muodostuu puolet opintojakson arvosanasta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tekoälyn käytön salliminen tai kieltäminen vaihtelee tällä opintojaksolla oppimistehtävittäin. Tekoälyn käytöstä ohjeistetaan opintojaksolla tehtäväkohtaisesti.

Arvosanasta 50 % muodostaa kirjallinen yksilötentti, joka järjestetään syksyllä. Tentti arvioidaan asteikolla 0 (hylätty) - 5.
Läpipääsyraja 50%
1>50%
2>60%
3>70%
4>80%
5>90%

Arvosanasta 50 % muodostaa videomuotoinen pienryhmissä tehtävä osaamisen näyttö, jonka palautuksen määräaika on viikolla 38. Näyttö arvioidaan asteikolla 0 (hylätty) - 5. Arviointikriteerit julkaistaan myöhemmin.

Kaikkien pienryhmätehtävien kohdalla hyväksytty-täydennettävä-hylätty. Pienryhmissä tehtävä ryhmätoiminnan vertaisarviointi on pakollinen suoritus opintojaksolla (hyväksytty/täydennettävä).

Opintopiirityöskentelyn tuotosten osalta hyödynnetään viisitasoista SOLO-taksonomiaa soveltuvin osin (the Structure of the Observed Learning Outcome):
Tasot:
1) Esirakenteinen (prestructural). Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti. Vastaus voi olla esimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa.
2) Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian kannalta relevantteja seikkoja. Ymmärtäminen on nimellistä.
3) Monirakenteinen (multistructural). Opiskelija tarkastelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja asiasta, mutta hän käsittelee niitä irrallisen muistitiedon tasolla.
4) Relationaalinen (relational). Asiaa käsitellään monista näkökulmista, jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet.
5) Laaja abstrakti (extended abstract). Kuten edellinen, mutta lisäksi opiskelija laajentaa asian
käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, tarkastelemalla asiaa käsitteellisellä tasolla, tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja tai pohtimalla asiaa omakohtaisesti. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen .

Lähteet: http://www.johnbiggs.com.au/academic/solo-taxonomy/

Hylätty (0)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti
- Opiskelija ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa (opiskeluvaiheeseen suhteutettuna)

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija ei tunnista tai pysty osoittamaan selkeästi fysioterapian teoreettisia lähtökohtia:
- Ymmärrys ja perusteet eivät tule osoitetuksi tehtävillä lainkaan.
- Opiskelijan toiminta on epäjohdonmukaista ja sekavaa opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
- Opiskelija ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa
- Opiskelija ei ota vastaan palautetta ja/tai muuta toimintaansa palautteen pohjalta
- Opiskelija vaarantaa potilasturvallisuuden ja/tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- Opiskelija ei osaa valita ja käyttää asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia vuorovaikutuskeinoja

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija ei tunnista ja/tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- Opintojakson tehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja /tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan.
- Opiskelija ei esitä selitystä poissaoloihinsa, eikä osoita huolehtineensa omasta oppimisestaan poissaolojen aikana
- Opiskelijan toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- Opiskelija käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- Opiskelijan näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- Opiskelija tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu kokonaisin lausein, hyvällä suomen kielellä.
- Kirjallisissa töissä pohdinta on pinnallista ja tiedon synteesiin ei päästä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija osaa työskennellä ohjattuna opintojaksolla harjoitelluissa fysioterapian tilanteissa ja tietää niihin liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiötä yleisellä tasolla sekä tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja /tai epärealistista
- Opiskelija toimii turvallisesti työ- ja opiskeluympäristössä
- Fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen / kliininen päättely vaativat ohjausta ja varmistusta
- Opiskelija kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- Opiskelija kykenee toimimaan erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija tunnistaa ja toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden, lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- Opiskelija osaa vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä
- Opiskelija osaa dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä
- Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu selkeästi jäsenneltynä
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- Kirjallisissa töissä on omaa pohdintaa ja synteesiin on pyritty

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Opiskelija osaa selittää opintojakson sisältöön liittyvät tekijät ja kuvata niiden fysioterapian keskeiset sisällöt
- Opiskelija toimii suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee osittain itsenäisesti päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn
- Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- Opiskelija osaa etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa asiantuntevasti ja itsenäisesti.
- Opiskelija osaa käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- Kirjallisissa töissä näkyy tiedon soveltaminen, synteesi ja itsenäinen pohdinta

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa itsenäisesti
- Opiskelija ymmärtää fysioterapian keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiöitä laajasti sekä ymmärtää niihin vaikuttavat tekijät syvällisesti.
- Opiskelija toimii itsenäisesti, suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn pääosin itsenäisesti
- Opiskelija pystyy soveltamaan teoriatietoa käytännön tilanteissa
- Opiskelija reflektoi toimintaansa ja kykenee käymään keskustelua saamastaan palautteesta

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija kantaa vastuuta opitun jakamisesta ja ryhmässä toimimisesta
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja kykenee tarvittaessa johtamaan omaa ja ryhmän toimintaa
- Opiskelija sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- Opiskelija osaa olla dialogissa ja toimii vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa
• selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston rakenteen,
• havainnoida ja analysoida liikettä ja toimintakykyä,
• ohjata ja fasilitoida ihmisen liikettä ja liikkumista,
• tietää keskeiset neurologiset ilmiöt ja käsitteet

Lisätiedot

Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä, myös teoriatunneilla. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisimman pian ja mielellään etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit, sekä ehdottaa korvaavaa suoritusta ensisijaisesti itse ja mahdollisista korvaavuuksista sovitaan opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson tunneista.

Siirry alkuun