Siirry suoraan sisältöön

Työelämäharjoittelu 1 (12op)

Toteutuksen tunnus: TH00CY75-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
8 - 12
Yksikkö
Sairaanhoito
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 22
Koulutus
SAILA – Sairaanhoitajan laillistamisväylä Suomessa
Opettajat
Minna Kummunsalo
Kim Vo
Mervi Rasilainen
Satu Haapalainen
Vastuuopettaja
Mervi Rasilainen
Ryhmät
JOTSAILS24
SAILA - Sairaanhoitajan laillistamisväylä Suomessa
Opintojakso
TH00CY75

Toteutukselle Työelämäharjoittelu 1 TH00CY75-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Asiakaslähtöisyys, ammatillisuus ja eettinen osaaminen

- Osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja terveydenhuollon lainsäädännön mukaisesti​
- Osaa toimia kollegiaalisesti.
- Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta sekä hyödyntää palautetta toiminnassaan.​ 
- Kykenee arvioimaan ja kehittämään osaamistaan ja ottaa vastuun oppimisestaan ja työskentelystään itseohjautuvasti​.
- Osaa kohdata eri kulttuureista tulevia asiakkaita/potilaita yksilöllisesti​.

Informaatioteknologian, kirjaamisen ja raportoinnin osaaminen

- Osaa käyttää terveydenhuollon tietojärjestelmiä, sähköisiä tietokantoja ja erilaisia raportointityökaluja.​ 
- Osaa noudattaa sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja tietoturvavaatimuksia.​ 
- Ymmärtää dokumentoinnin ja suullisen raportoinnin merkityksen hoidon jatkuvuuden ja potilasturvallisuuden kannalta​.
- Osaa kirjata hoitotyötä rakenteisen kirjaamismallin mukaisesti.

Johtajuus- ja työntekijäosaaminen, laatuosaaminen, kestävän kehityksen periaatteiden osaaminen

- Osaa priorisoida työtehtäviään joustavasti tilanteen mukaan​. 
- Osaa toimia kustannustehokkaasti kestävän kehityksen periaatteita noudattaen​. 
- Osaa arvioida hoitotyön laatua kehittääkseen asiakkaan/potilaan hoitoa ja omaa työskentelyään.​ 
- Osaa johtaa omaa ja tiiminsä toimintaa ja toimia tiimin jäsenenä​. 

Kliininen ja päätöksenteko-osaaminen​ 

- Osaa toimia hoitotyön prosessin mukaisesti: arvioi asiakkaan/potilaan hoidon tarvetta, suunnittelee, toteuttaa ja arvioi laadukasta hoitoa näyttöön perustuen​.
- Osaa käyttää yleisimpiä terveystieteiden tietokantoja, hoitosuosituksia ja organisaation ohjeita hoitotyön päätöksenteon tukena.
- Hallitsee tarvittavat tiedot ja taidot hoitotyön keskeisistä toimenpiteistä ja diagnostisista tutkimuksista​.
- Osaa soveltaa infektioiden torjunnan periaatteita ja noudattaa aseptisia toimintatapoja.
- Tunnistaa asiakkaan/potilaan voinnissa tapahtuvia muutoksia ja osaa reagoida niihin.​ 
- Osaa toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa ja perehtyy yksikön lääkehoitosuunnitelmaan​.  
- Noudattaa ja edistää omalla toiminnallaan potilasturvallisuuden periaatteita esim. laiteturvallisuus, hoitomenetelmien turvallisuus, lääkitysturvallisuus​. 
- Osaa haitta- ja vaaratapahtumien raportoinnin ja ymmärtää niiden merkityksen potilas- ja työturvallisuuden perustana.​ 

Terveyden edistäminen, opetus- ja ohjausosaaminen​ 

- Osaa kohdata erilaisia asiakkaita ja potilaita yksilöllisesti, ammatillisesti ja kunnioittavasti.
- Osaa kommunikoida suomen kielellä tarkoituksenmukaisesti ja ymmärrettävästi.
- Osaa arvioida asiakkaan/potilaan/läheisten ohjauksen tarpeita ja voimavaroja sekä tukea hoitoon sitoutumista​.   
- Toimii asiakkaan/potilaan terveyshaasteita ennaltaehkäisevästi.​ 
- Tukee asiakkaan/potilaan toimintakykyä ja omahoitoa näyttöön perustuvasti​.  
- Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilö- ja ryhmäohjausta yhdessä asiakkaan/potilaan ja muiden asiantuntijoiden kanssa​.
- Osaa käyttää erilaisia asiakas-/potilaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä​.
- Tuntee asiakkaan/potilaan hoitopolun ja ymmärtää palveluohjaamisen perusteet.

Vuorovaikutus- ja yhteistyöosaaminen sekä moniammatillisuus

- Tuntee suomalaisen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja osaa työskennellä osana tätä järjestelmää.
- Ymmärtää oman roolinsa työyhteisössä ja toteuttaa työssään tähän rooliin kuuluvia tehtäviä.
- Ymmärtää eri alojen ammattilaisten vastuut ja työnjaon sekä osaa työskennellä moniammatillisessa yhteistyössä.
- Huomioi moniammatillisen työryhmän merkityksen potilaan kokonaisvaltaisessa hoidossa.
- Kykenee itsenäiseen ja ammatilliseen viestintään ja vuorovaikutukseen suomen kielellä.

Tavoitteet

Opiskelija

- osaa soveltaa harjoitteluympäristön edellyttämää keskeistä tiedollista ja taidollista osaamista asiakkaan/potilaan hoitotyössä
- hallitsee harjoitteluympäristön asiakkaan/potilaan hoitotyössä tarvittavat keskeiset toimenpiteet ja diagnostiset tutkimukset osana potilaan kokonaishoitoa
- toimii asiakaslähtöisesti asiakkaan/potilaan ja hänen läheistensä terveyttä ylläpitävässä ja edistävässä hoitotyössä
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita
- toimii moniammatillisen työryhmän ja -yhteisön vastuullisena jäsenenä
- tunnistaa hoitotyön kehittämistarpeita
- hallitsee työelämätaidot
- osaa arvioida osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa
- käyttää suomen kieltä ammatillisissa viestintätilanteissa potilasturvallisesti

Sisältö

Sisällöt
- Työelämäharjoittelun laajuus vaihtelee riippuen opiskelijan aikaisemmasta työkokemuksesta.
- Opiskelijalle määritellään yksilöllisesti vaadittavat harjoittelu/-t ja niiden kesto/-t.
- Harjoittelussa toteutetaan kielitietoista toimintatapaa.
- Opiskelijan tulee suorittaa vaadittavat moduulit tenttien tai näyttöinä ennen harjoittelun aloittamista.
- Opiskelija sitoutuu harjoittelussa kehittämään suomen kielen taitoaan ja hankkimaan suomalaisessa työelämässä tarvittavia tietoja ja taitoja.
- Hoitotyön opettaja ja suomen kielen opettaja ohjaavat harjoittelua yhdessä parina, jolloin he tukevat samalla opiskelijaa, ohjaajia ja työyhteisöä kieli- ja kulttuuritietoisuuteen.
- Opiskelija laatii ennen harjoittelun alkua kielisopimuksen, johon hän asettaa suomenkieliset tavoitteet harjoitteluun ja käy läpi tavoitteet suomen kielen opettajan kanssa ennen harjoittelun alkua. Harjoittelun alussa opiskelija keskustelee suomen kielen tavoitteesta harjoittelupaikan ohjaajan kanssa ja täydentää kielisopimuksen tavoitteet.

Opetusmenetelmät

Workflow learning tarkoittaa oppimista suoraan työn ohessa. Se tapahtuu tilanteissa, joissa opiskelija tekee sairaanhoitajan tehtäviä ja oppii samalla. Workflow learning antaa opiskelijalle mahdollisuuden oppia käytännön taitoja ja kehittää omaa osaamistaan. Opiskelija saa tukea työyhteisön kokeneilta ammattilaisilta ja oppii soveltamaan teoreettista tietoa todellisiin hoitotilanteisiin.

Ymmärtää hoitotyön prosessit ja käytännöt
Opiskelija oppii, miten hoitotyö etenee käytännössä ja mitä eri vaiheita siihen kuuluu.

Harjoitella käytännön taitoja
Opiskelija harjoittelee konkreettisia taitoja, kuten potilaan tarkkailua, lääkkeiden antamista ja potilaan ohjaamista, turvallisesti ja tehokkaasti.

Oman työn suunnittelu ja organisointi
"Workflow learningin" avulla opiskelija oppii, miten työpäivän tehtävät voi jäsentää ja miten hoitotyön prosessi etenee saumattomasti.

Oman osaamisen arviointi ja kehittäminen
Opiskelija reflektoi eli arvioi omaa osaamistaan ja tunnistaa, missä tarvitsee lisää harjoitusta.

Vuorovaikutustaidot ja yhteistyö
Opiskelija oppii toimimaan osana työryhmää ja käyttämään viestintätaitojaan potilaiden ja työtovereiden kanssa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Reflektoiva oppiminen
Harjoittelussa korostetaan oman toiminnan reflektointia, jossa opiskelija arvioi omaa osaamistaan, oppimistaan ja käytäntöjään. Reflektio auttaa opiskelijaa ymmärtämään, miten omat toimintatavat voivat vaikuttaa kestävään kehitykseen, esimerkiksi resurssien käyttöön ja hoidon laatuun.

Osallistava ja yhteistoiminnallinen oppiminen
Sairaanhoitajat toimivat tiiviissä yhteistyössä muiden ammattilaisten kanssa, mikä edistää sosiaalista kestävyyttä. Osallistava oppiminen tarkoittaa yhteisöllistä tiedon jakamista ja kokemusten vaihtoa, jolloin opiskelijat oppivat tiimityötä ja ymmärtävät yhteisön merkityksen hyvinvoinnin ylläpitämisessä.

Simulaatio- ja case-pohjaiset harjoitukset
Simulaatioharjoitukset ja tapauspohjaiset tehtävät tarjoavat mahdollisuuden kokea kestävyysperiaatteiden vaikutuksia käytännön tilanteissa. Tällöin opiskelijat voivat harjoitella esimerkiksi resurssien taloudellista käyttöä ja ympäristön huomioimista potilaan hoidossa ilman, että käytetään todellisia resursseja.

Digitaaliset oppimisympäristöt ja etäopetus
Verkko-oppiminen vähentää matkustustarvetta ja ympäristökuormitusta, tukien ekologista kestävyyttä. Lisäksi digitaaliset ratkaisut mahdollistavat joustavan oppimisen ja pääsyn monipuolisiin oppimateriaaleihin, mikä edistää opiskelijan kokonaisvaltaista ammatillista kehittymistä.

Työelämälähtöinen oppiminen ja kiertotalous
Työelämäharjoittelu on rakennettu niin, että opiskelijat voivat soveltaa oppimaansa suoraan hoitotyön arjessa. Kiertotalouden periaatteet, kuten resurssien kierrätys ja jätteiden vähentäminen, tulevat esille erityisesti hoitotyössä, missä materiaalien oikeanlainen käyttö ja jätteiden hallinta ovat olennaisia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelu sisältää oppimistehtäviä ennen harjoittelun alkamista, harjoittelussa sekä harjoittelun jälkeen. Oppimistehtävät on Itslearning alustalla.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY
Asiakaslähtöisyys, ammatillisuus ja eettinen osaaminen

- Toimii hoitotyön eettisten periaatteiden mukaisesti.
- Noudattaa terveydenhuoltoa koskevia lakeja.
- Pitää salassa hoitosuhteessa saamansa luottamukselliset tiedot.
- Kantaa vastuun tekemästään hoitotyöstä.
- Osaa arvioida ja reflektoida omaa toimintaansa suomen kielellä ohjaajien ja asiantuntijatuntijoiden avustamana.
- Osallistuu ammatilliseen keskusteluun ja viestintään työryhmässä.
- Arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan saamansa palautteen perusteella ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa.
- Osaa kohdata asiakkaan/potilaan oman elämänsä aktiivisena asiantuntijana.
- Osaa arvioida asiakkaan voimavaroja ja tukea häntä hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
- Kykenee ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen suomen kielellä. Ilmaisee itseään selkeästi potilaille/asiakkaille, omaisille ja kollegoille käyttäen ammattikieltä tarkoituksenmukaisesti eri tilanteissa.
- Huomioi eri ikäiset ja eri kulttuuritaustaiset ihmiset.

HYLÄTTY
Asiakaslähtöisyys, ammatillisuus ja eettinen osaaminen

- Ei osaa toimia ammattieettisten ohjeiden mukaisesti.
- Ei noudata terveydenhuollon lainsäädäntöä.
- Rikkoo salassapitovelvollisuuden.
- Ei toimi asiakaslähtöisesti.
- Ei osaa toimia vastuullisesti.
- Ei pysty ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen suomen kielellä.
- Ei kohtele potilaita ammatillisesti.
- Ei huomioi yksilöllisiä hoidon tarpeita.
- Ei tunnista omia kehittämistarpeitaan eikä osaa yhtään reflektoida omaa toimintaansa suomen kielellä.
- Ei kykene muuttamaan toimintatapaansa ohjauksen tai palautteen perusteella.

HYVÄKSYTTY
Informaatioteknologian, kirjaamisen ja raportoinnin osaaminen

- Ymmärtää tietoturvallisuuden merkityksen. Toimii tietoturvallisesti ja varmistaa tietoturvallisen toiminnan kaikissa tilanteissa.
- Raportoi hoitotyötä tarkoituksenmukaisesti suomen kielellä (suullinen ja kirjallinen raportointi).
- Osaa tuettuna toteuttaa hoitotyön rakenteista kirjaamista yhtenäisten toimintakäytäntöjen mukaan käyttäen ymmärrettävää suomen kieltä.

HYLÄTTY
Informaatioteknologian, kirjaamisen ja raportoinnin osaaminen

- Ei toimi vastuullisesti tietoturvallisuuden varmistamiseksi.
- Vaarantaa tieto- ja/tai potilasturvallisuuden.
- Ei käytä raportoinnissa ymmärrettävää suomen kieltä (suullinen ja kirjallinen raportointi) tai raportointi ei ole tarkoituksenmukaista.

HYVÄKSYTTY
Johtajuus- ja työntekijäosaaminen, laatuosaaminen, kestävän kehityksen periaatteiden osaaminen

- Työskentelee potilasturvallisesti kaikissa hoitoprosessin vaiheissa.
- Ymmärtää oman toimintansa merkityksen hoitotyön laadun edistämiselle ja ylläpitämiselle.
- Ymmärtää kestävän ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen toiminnan periaatteet ja soveltaa niitä hoitotyössä.
- Tietää terveysalan liiketoiminnan perusteet osana palvelujärjestelmää. Tunnistaa sosiaali- ja terveydenhuollon ajankohtaisia kehityssuuntia.

HYLÄTTY
Johtajuus- ja työntekijäosaaminen, laatuosaaminen, kestävän kehityksen periaatteiden osaaminen

- Ei noudata turvallisuusperiaatteita hoitotyössä. Vaarantaa potilasturvallisuuden.
- Ei tunnista laadukkaan hoitotyön merkitystä. Ei ota vastuuta toteuttamastaan hoitotyöstä.
- Ei toimi taloudellisesti eikä huomioi kestäviä, ekologisia, taloudellisia ja sosiaalisia toimintatapoja työssään.
- Ei hahmota yksikön toimintaa.

HYVÄKSYTTY
Kliininen ja päätöksenteko-osaaminen​ 
- Osaa hankkia näyttöön perustuvaa tietoa, suunnitella ja perustella toimintaansa sekä päätöksentekoaan, mutta voi tarvita vielä tukea.
- Osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja niissä tapahtuvia muutoksia.
- Osaa potilaan perushoidon, hoitotyön keskeiset toimenpiteet ja diagnostiset tutkimukset.
- Toimii aseptiikan periaatteiden mukaisesti kaikissa hoitotyön tilanteissa.
- Soveltaa kuntouttavaa hoitotyötä ja ergonomiaa päivittäisissä toiminnoissa.
- Osaa turvallisesti toteuttaa ja arvioida lääkehoitoa eri sairauksien hoidossa. Seuraa lääkehoidon vaikuttavuutta.
- Lukee ja ymmärtää lääkemääräyksiä, dokumentoi lääkehoidon toteutusta oikein.
- Hyödyntää lääkehoitopassia oman lääkehoito-osaamisen kehittämisessä.
- Tunnistaa oman osaamisensa rajat ja hankkii lisää tieteellistä tietoa toimintansa perustaksi.
- Kysyy ja pyytää apua tarvittaessa.

HYLÄTTY
Kliininen ja päätöksenteko-osaaminen​ 

- Tiedonhakuvalmiudet ja hoitotyön tietoperusta ovat puutteelliset.
- Ei osaa perustella toimintaansa tai tekemiään päätöksiä.
- Ei osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja eikä tunnista potilaan tilassa tapahtuvia muutoksia.
- Perushoidon osaaminen on hyvin puutteellista.
- Ei osaa suunnitella toimintaansa.
- Aseptiikan toteuttaminen on puutteellista.
- Ei osaa toteuttaa turvallista lääkehoitoa.
- Ei ymmärrä lääkärin tekemiä lääkemääräyksiä/hoito-ohjeita.
- Ei toteuta lääkehoitoa/hoitotoimenpiteitä lääkärin määräysten mukaisesti.
- Hoitotyön dokumentoinnissa on suuria puutteita.
- Ei tunnista oman osaamisensa rajoja ja vaarantaa potilasturvallisuuden.
- Ei kysy tai pyydä apua tarvittaessa.
- Suomen kielen osaamisessa on suuria puutteita, mikä vaarantaa potilasturvallisuuden.

HYVÄKSYTTY
Terveyden edistäminen, opetus- ja ohjausosaaminen​ 

- Osaa tuettuna ohjata potilasta/asiakasta ja/tai hänen läheisiään heidän yksilöllisten tarpeidensa mukaisesti ymmärrettävästi suomen kielellä.
- Ymmärtää asiakkaan/potilaan hoitotyön prosessissa omahoidon merkityksen terveyden edistämisessä.
- Osaa ohjata asiakasta/potilasta omahoidon vaikutuksista terveyteen ja toimintakykyyn.
- Perehtyy terveydenhuollon digitaalisiin palveluihin, hoitopolkuihin ja niiden mahdollisuuksiin. Osaa ohjata näitä palveluja asiakkaalle/potilaalle ja/tai hänen läheiselleen tarkoituksenmukaisesti.

HYLÄTTY
Terveyden edistäminen, opetus- ja ohjausosaaminen​ 

- Ei osallistu potilaan ja/tai hänen läheistensä ohjaukseen.
- Ei pysty tuettunakaan ohjaamaan potilasta/asiakasta ja/tai hänen läheistään suomen kielellä.
- Ei huomioi terveyden edistämisen näkökulmaa.
- Ei ymmärrä asiakkaan/potilaan omahoidon ohjauksen merkitystä terveyden edistämisessä.

HYVÄKSYTTY
Vuorovaikutus- ja yhteistyöosaaminen sekä moniammatillisuus

- Tuntee suomalaisen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja osaa ohjata potilasta/asiakasta ja/tai hänen läheistään palvelujärjestelmässä.
- Osaa informoida asiakasta/potilasta tarvittaessa tilanteisiin sopivasti julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palveluista.
- Osallistuu työryhmän jäsenenä terveysalan yksikön toimintaan.
- Osaa toimia yhteistyössä potilaan/asiakkaan, hänen läheisten sekä henkilökunnan kanssa.
- Osaa työssään huomioida asiakkaiden ja työryhmän jäsenten erilaiset kulttuuriset erityispiirteet.

HYLÄTTY
Vuorovaikutus- ja yhteistyöosaaminen sekä moniammatillisuus

- Ei tunne suomalaista sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelemää eikä osaa ohjata asiakasta/potilasta ja/tai hänen läheisiään suomalaisen palvelujärjestelmän käyttämisessä.
- Ei osallistu työryhmän jäsenenä toimintaan.
- Ei ymmärrä omaa rooliaan työryhmässä.
- Ei työskentele yhteistyössä potilaan/asiakkaan, hänen läheisten ja henkilökunnan kanssa. Yhteistyöhön liittyy ongelmia.
- Ei huomioi asiakkaiden ja/tai työryhmän jäsenten kulttuurisia erityispiirteitä työssään.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelu arvioidaan neljän viikon kuluessa sen päättymisestä. Arviointi keskittyy sairaanhoitajan kompetenssialueisiin ja potilasturvallisuuden toteutumiseen. Harjoittelu arvioidaan myös suomen kielen ja viestinnän eri osa-alueilla: kirjoittaminen, luetun ymmärtäminen, puhuminen ja kuullun ymmärtäminen.

Lisätiedot

Ohjauksessa käytetään Turun ammattikorkeakoulun kehittämää SunHarkka -sovellusta.

Siirry alkuun