Opinnäytetyön menetelmät, rakenne ja ohjaus (5op)
Toteutuksen tunnus: 2081343-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.11.2025 - 31.03.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 15.01.2026 - 15.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Yksikkö
- Taideakatemia
- Toimipiste
- Paikasta riippumaton
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 60 - 110
- Opettajat
- Johanna Ailio
- Henni Syrjänen
- Vastuuopettaja
- Johanna Ailio
- Ryhmät
-
PMEDIS23elokPMEDIS23 elokuva
-
PMEDIS23jourPMEDIS23 journalismi
-
PMEDIS23masuPMEDIS23 Mainonnan suunnittelu
-
PMEDIS23tuprPMEDIS23 Tuotannon ja projektinhallinta
-
MMEDTK25VMediatuotanto, verkko, kevät 2025
- Opintojakso
- 2081343
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 4 t 0 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
To 15.01.2026 klo 10:00 - 11:00 (1 t 0 min) |
Opinnäytetyön menetelmät, rakenne ja ohjaus 2081343-3006 |
|
|
Ma 09.02.2026 klo 13:00 - 14:00 (1 t 0 min) |
Opinnäytetyön menetelmät, rakenne ja ohjaus 2081343-3006 |
|
|
Ma 09.03.2026 klo 13:00 - 14:00 (1 t 0 min) |
Opinnäytetyön menetelmät, rakenne ja ohjaus 2081343-3006 |
|
|
Ma 13.04.2026 klo 13:00 - 14:00 (1 t 0 min) |
Opinnäytetyön menetelmät, rakenne ja ohjaus 2081343-3006 |
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso suoritetaan verkossa kevätlukukauden 2026 aikana 15.1.- 15.5.2026. Sen aloitusluento on 15.1.2026 klo 10-11.
Opintojaksolla on tarjolla vapaaehtoisia verkkotapaamisia Zoomissa seuraavasti:
ma 9.2.2026 klo 13-14
ma 9.3. klo 13-14
ma 13.4. klo 13-14
ZOOM-linkki kaikkiin tapaamisiin sekä aloitusluennolle: https://turkuamk.zoom.us/j/69586343060
Opintojakso on mahdollista suorittaa kokonaan itsenäisesti, niin että kukin opiskelija saa palauttamistaan tehtävistä opettajien kommentteja. Tai se on mahdollista osin suorittaa myös ryhmätehtävinä. Opiskelijat voivat itse muodostaa ryhmiä tai työpareja osaan tehtävistä opintojaksolla olevien kesken.
Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on konkreettinen suunnitelma oman opinnäytetyön toteuttamiseksi.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- arvioida oman osaamisensa kehittämistarpeita ja muotoilla ammatillisen/taiteellisen kehittymisensä kannalta mielekkään kehittämistehtävän opinnäytetyönsä lähtökohdaksi
- sijoittaa oman taiteellisen/ammatillisen työnsä laajempiin merkitysyhteyksiin
- hankkia ja kriittisesti arvioida kehittämistehtävän kannalta relevanttia tietoa eri aloilta ja lähteistä sekä soveltaa sitä tavoitteelliseen ongelmaratkaisuun
- soveltaa tutkimuksellisia näkökulmia ja lähestymistapoja ammatillisten/taiteellisten produktioiden ja prosessien analysointiin sekä kehittää omaa toimintaansa tämän pohjalta
- huomioida eettiset näkökohdat opinnäytetyöhön liittyvissä ratkaisuissa
- viestiä kehittämistyöstään ammatillisissa tilanteissa
Sisältö
- opinnäyteprosessi ja sen ohjaus media-alalla
- ammatillisen/taiteellisen kehittämishankkeen suunnittelu
- tiedonhankinta ammatillisen/taiteellisen kehittämisen tarpeisiin
- tutkimuksellisten lähestymistapojen ja menetelmien hyödyntäminen kehittämishankkeessa
- kirjoittaminen ja viestintä kehittämishankkeessa
- etiikka tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
Oppimateriaalit
turkuamk.itslearning.com: Opinnäytetyön menetelmät, rakenne ja ohjaus kevät 2026
Opetusmenetelmät
Opiskelija harjoittaa itseohjautuvuutta ja oman toiminnan organisointia, kriittistä ajattelua, ideointikykyä ja kirjoittamistaitoa sekä kykyä otta vastaan palautetta ja kehittämisehdotuksia.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Pedagogisena toimintatapana on se, että opiskelija perehtyy itsenäisesti oppimateriaaleihin ja tuottaa niiden perusteella vastaukset vaadittuihin tehtäviin, joista hän saa opettajilta palautetta. Kestävä kehitys on otettava huomioon opinnäytteen aihetta mietittäessä ja se voi toteutua yhdestä tai useammasta näkökulmasta, jotka kuuluvat Agenda 2030 toimintaohjelmaan. Lisätietoa: https://kestavakehitys.fi/agenda-2030
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely: Toisessa korkeakoulussa hyväksytysti suoritettu tutkimusmenetelmäkurssi korvaavana suorituksena.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso sisältää viisi kokonaisuutta:
1. Opinnäytteen määritelmät: Perehdytään Turun AMK:n opinnäytteen neljään erilaiseen muotoon.
2. Tutkimusmetodit ja opinnäytteen rakenne: Käydän läpi keskeisimmät tieteelliset metodit ja kirjallisen opinnäytteen perusrakenne.
3. Tiedonhankinta: Syvennetään kirjaston käytön osaamista tiedonhankinnan perustaidoiksi. Näitä taitoja ovat tiedontarpeen tunnistaminen, tiedon hakeminen ja paikantaminen sekä löydetyn tiedon kriittinen ja eettinen arviointi ja käyttö.
4. Sopimukset, tutkimusetiikka ja tietosuoja: Varmistetaan, että opinnäyte täyttää Turun AMK:n asettamat eettiset ja turvallisuusvaatimukset.
5. Oman aiheen pohdinta: Kukin opiskelija kirjoittaa opintojakson lopuksi opinnäytetyön suunnitelman, jonka oman ammattialan ohjaaja hyväksyy jatkosuunnitelman pohjaksi. Tämän perusteella määritellään henkilökohtainen ohjaaja, ja opiskelija voi aloittaa varsinaisen opinnäyteprosessin. Poikkeuksena tästä elokuvan opiskelijat voivat aloittaa opinnäytetyöprosessinsa ennen tämän opintojakson loppuun suorittamista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson tehtävät arvioidaan osin hyväksytty/hylätty ja osin arvosanalla 0-5.
Tekoälyn käyttö opintojaksolla on sallittu tehtävien ymmärtämisen ja ideoinnin apuna sekä kielen korjauksessa.
Tekoälyä ei ole sallittua käyttää tehtävien lopullisten vastausten tekemiseen. Sen käytöstä on joka kerta mainittava, miten ja mitä tekoälyä tehtävässä on käytetty oman ajattelun apuna. Itslearningin kurssialustalla on käytössä tekoälyn liikennevalomalli:
https://tuas365.sharepoint.com/sites/Opiskelijana-Turun-AMKssa/SitePages/Teko%C3%A4lyn-hy%C3%B6dynt%C3%A4minen.aspx#oppiminen
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia tehtäviä hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut vaaditut tehtävät. Oman opinnäytteen suunnitelma on pintapuolinen ja vaatii jatkotyöstämistä, jotta se on realistinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät ja osoittanut niissä aktiivisuutta ja kriittistä ajattelua. Hän on kehittynyt saamansa palautteen avulla. Oman opinnäytteen suunnitelma on selkeä ja toteuttamiskelpoinen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osoittanut tehtävissään perehtyneensä huolellisesti oppimateriaaleihin. Lisäksi hän esittää oivalluksia ja havaintoja, jotka ovat syvällisiä. Opiskelijan oman opinnäytteen suunnitelma on selkeä, ja se kehittää ammattialaa.
Lisätiedot
Viestintä tapahtuu pääsääntöisesti itselearningin kurssialustan kautta. Henkilökohtaisissa kysymyksissä opettajille tulee lähettää sähköpostia.