Siirry suoraan sisältöön

Patologia (4op)

Toteutuksen tunnus: 7073122-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 31.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 24.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
4 op
Yksikkö
ETKDipa
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Bioanalyytikkokoulutus
Opettajat
Seija Kirkko-Jaakkola
Ryhmät
MBIOTK25
Bioanalyytikko (AMK), K25
Opintojakso
7073122

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 22 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 05.01.2026 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Itsenäinen Teoria_Patologia 7073122-3009
Ke 07.01.2026 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Teoria_Patologia 7073122-3009
ICT_B1033 Oppimistila
Ti 13.01.2026 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Teoria_Patologia 7073122-3009
ICT_C2032 Oppimistila muunto
Ma 19.01.2026 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Teoria_Patologia 7073122-3009
ICT_C2032 Oppimistila muunto
Ke 11.02.2026 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Tentti_Patologia 7073122-3009
ICT_C3044 Oppimistila muunto
Ti 17.02.2026 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Teoria_Patologia 7073122-3009
ICT_B1033 Oppimistila
Ma 02.03.2026 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Teoria_Patologia 7073122-3009
ICT_C2032 Oppimistila muunto
Ma 16.03.2026 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Tentti_Patologia 7073122-3009
ICT_C3044 Oppimistila muunto
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Jaksolle on ennakkotehtävä ja ensimmäinen tunti on pakollinen infotunti. Nämä molemmat ovat edellytyksenä sille, että voi osallistua opintojaksolle. Ennakkotehtävä on palautettava määräaikaan mennessä.
Perustermit sekä syövän synnyn taustamekanismit ja perustermistö. Histologisen ja sytologisen näytteen käsittely ja tutkimisen menetelmät. Histologisen näytteen kudosprosessoinnin vaiheet ja laadukkaan histologisen näytteen kriteerit. Oikeat menettelytavat laadukkaan irtosolunäytteen ottamiseen sekä gynekologisen irtosolunäytteen normaalien solujen ja löydösten tunnistaminen.

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää ja osaa patologiaan liittyvät perustermit sekä syövän synnyn taustamekanismit ja perustermistön. Opiskelija osaa histologisen ja sytologisen näytteen käsittelyn ja tutkimisen menetelmät. Opiskelija osaa histologisen näytteen kudosprosessoinnin vaiheet ja laadukaan histologisen näytteen kriteerit. Opiskelija tietää oikeat menettelytavat laadukkaan irtosolunäytteen ottamiseksi sekä tunnistaa gynekologisen irtosolunäytteen normaalit solut ja löydökset

Sisältö

Patologian opintojakso koostuu luennoista, laboraatioista sekä opiskelijoiden omista esitelmistä.

Oppimateriaalit

Itslearning-oppimisalustalla

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä, aktivoivat luennot, itsenäiset tehtävät, verkko-oppiminen, opintokäynti, kaksi tenttiä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksosta on kaksi tenttiä, histologiasta ja sytologiasta kummastakin on yksi tentti.
Tämän jälkeen on kummastakin tentistä (sekä histologia että sytologia) kaksi (2) uusintatenttimahdollisuutta, jotka ovat varsinaisen tenttipäivän jälkeiset kaksi seuraavaa peräkkäistä uusintatenttipäivää, jos opettaja on ehtinyt tarkistaa edellisen tentin.

Opettaja toimittaa kysymykset automaattisesti uusintakoepäivään toteutusta uusiville. Uusintatentteihin ei siis tarvitse ilmoittautua.

Opiskelija voi korottaa yhden kerran hyväksyttyä arvosanaa ja se tapahtuu bioanalyytikkokoulutuksen varsinaisina uusintatenttipäivinä opettajan antamien ohjeiden mukaan.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelijan oma aktiivisuus ja tiedonhaku korostuvat itsenäisessä työskentelyssä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät Itslearning-oppimisalustalla.
Laajuus 4op=108h opiskelijan työtä. Osa tuntimäärästä on lähi/etäopetusta ja osa itsenäistä työskentelyä. Itsenäisenä työskentelynä opiskelija tekee hänelle määrätyt tehtävät ja palauttaa ne itslearning-alustalle, kertaa teoriaa annetusta materiaalista, harjoittelee solujen tunnistusta verkossa, valmistautuu laboraatioihin ja teoriatentteihin opettajan antamien ohjeiden mukaan.
Ennakkotehtävä on palautettava määräaikaan mennessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsenäiset tehtävät hyv//hyl tai opiskelija tarkistaa omat itsenäiset tehtävänsä mallivastauksen avulla. Jokainen myöhässä palautettu itsenäinen tehtävä alentaa varsinaisesta tentistä saatua pistemäärää yhdellä pisteellä. Molemmat tentit arvioidaan asteikolla 0-5 ja näiden tenttien keskiarvo muodostaa opintojakson kokonaisarvosanan.
Opiskelijoiden itsearviointia suoritetaan jakson aikana.
Infotunti on kaikille pakollinen. Luennoilla käsitellään opintojakson sisältöjen keskeisimmät asiat. Näitä tietoja pitää osata soveltaa laboraatioissa.
Laboraatiot ovat pakollisia, poissaolot on korvattava
Laboraatioiden arvioinnin (hyv/hyl) opiskelija saa vasta sitten kun teoriatentit on hyväksytysti suoritettu.

Itsenäiset tehtävät, hyväksytyn kriteerit:

Tieto ja tiedon hankinta: opiskelija
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä
asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.

Taidot ja niiden kehittyminen: opiskelija
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa
käyttäen
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen

Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys): opiskelija
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia

Osassa tehtävistä vaaditaan itsearviointi mallivastaukseen pohjautuen.
Tekoälyn käyttö vaihtelee oppimistehtävittäin. Käytöstä ohjeistetaan opintojaksolla tehtäväkohtaisesti.

Hylätty (0)

Numeerinen arviointi. Tenttisuoritus hylätään, jos pistemäärä on alle puolet tentin maksimipistemäärästä. Hyväksytyt arvosanat jakautuvat tasaisesti hyväksytyn rajan ja maksimipistemäärän välille.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävät: Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön. Hyödyntää ammatillista tietoa. Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävät: Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Osaa itsenäisesti valita eri
vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia. Käyttäytyy
ammatillisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävät: Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syyseuraussuhteita.
Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin. Osaa etsiä ja arvioida
erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja. Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee
uudenlaisia toimintatapoja. Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa. Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan.

Lisätiedot

Itslearning-oppimisalusta tai sähköposti. Sovitaan ryhmän kanssa opintojakson alussa.

Siirry alkuun