Aikuistyön lähtökohdat, Urban Diversities lyhytvaihtokurssi (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA62-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2025 - 31.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 31.07.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Paikat
- 7 - 8
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Essi Teuri
- Sirppa Kinos
- Ryhmät
-
PSOSTK24Sosionomi (AMK), Turku, K24
-
PSOSTS24Sosionomi (AMK), Turku, S24
- Opintojakso
- TH00CA62
Toteutukselle Aikuistyön lähtökohdat, Urban Diversities lyhytvaihtokurssi TH00CA62-3010 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Turun ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoille kurssi soveltuu korvaavaksi suoritukseksi ensisijaisesti Aikuistyön lähtökohdat tilalle. Mikäli ilmoittautuneita ei ole riittävästi, myös opintojakson Kulttuurinen moninaisuus ja kotoutumisen korvaaminen on mahdollista.
Kurssilla Urban Diversities - haasteet ja mahdollisuudet opiskelijat ja opettajat neljästä eurooppalaisesta ammattikorkeakoulusta työskentelevät yhdessä. Se on kansainvälinen BIP-kurssi (Blended Intensive Program), joka sisältää sekä verkko-opiskelua (3 verkkotapaamista) että intensiiviviikon (4.5.-8.5.26) Utrechtissa Alankomaissa.
Turun ammattikorkeakoulussa opintojakso on suunnattu sosionomiopiskelijoille, joita otetaan toteutukselle 7-8. Lisäksi toteutukselle osallistuu kv-yhteistyökorkeakoulujen opiskelijoita seuraavista ammattikorkeakouluista (7-8/ korkeakoulu): HU University of Applied Sciences Utrecht (isäntäkorkeakoulu), Odisee University of Applied Sciences(Bryssel) ja Evangelische Hochschule Freiburg.
Kurssin Turun ryhmän aloitus 17.2.26 klo 10-11.30. Käymme läpi kurssin ohjelman ja keskustelemme matkajärjestelyistä. Kaikkien osallistuminen aloitukseen on välttämätöntä.
Kurssin verkkotapaamiset (toteutetaan englanniksi):
- 24.2.26 11-13 (Suomen aikaa)
Tervetuloa kurssille. Johdanto aiheeseen.
Osallistujat esittäytyvät.
Luento: Ihmisoikeudet.
Ryhmäkeskustelu.
Kopioi linkki:
- 24.3.26 11-13 (Suomen aikaa)
Luento: Kaupunkien monimuotoistuminen (Dirk Oesselmann)
Opiskelijat esittelevät kaupunkinsa ("kevennyksiä" unohtamatta!)
Ryhmäkeskustelu.
Kopioi linkki:
- 21.4.26 11-13 (Suomen aikaa)
Luento: Miten "lukea" kaupunkia? (Nele Gulinck)
Ryhmäkeskustelu.
Miten valmistautua intensiiviviikkoon Turussa?
Kopioi linkki:
Intensiiviviikon ohjelma (toteutetaan englanniksi) Utrechissa täsmentyy myöhemmin.
Tavoitteet
· osaat ennakoida hyvinvointipalveluiden muutossuuntia, analysoida hyvinvoinnin paikallisia haasteita ja pystyt osallistumaan palvelujen tuottamiseen ja kehittämiseen
· osaat analysoida epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla
· osaat soveltaa teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä
Sisältö
· sosiaalityön työorientaatiot
· sosiaaliohjauksen ja sosiaalityön määrittely ja toimintakentät
· hyvinvointi- ja terveyserot
· hyvinvointipalveluiden järjestämisen haasteet
Oppimateriaalit
-Kurssin luennot.
-Lisäksi:
Mitchell-Smith, Zinnia (2021). Urban Complexity. https://deb.tuas.fi/urban/urban-complexity-video/
Schrooten, M., Withaeckx, S., Geldof, D., Lavent, M. (2016). Transmigration: Social work in a world of superdiversity. Acco. Chapter 1: Transnational living in a superdiverse society (18 sivua).
A link to the chapter 1: https://deb.tuas.fi/urban/wp-content/uploads/2021/02/Schrooten-et-al-transnational-living-in-a-superdiverse-society.pdf.
Opetusmenetelmät
Verkkoluennot.
Ryhmäkeskustelut kansainvälisissä ryhmissä.
Ryhmätyöskentely paikallisissa ja kansainvälisissä ryhmissä.
Opintokäynnit.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Käytäntölähtöinen, kokemusperusteinen oppiminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suomeksi
- pieniä ryhmätehtäviä (paikalliset ryhmät esittelevät kaupunkinsa 2. verkkotapaamisessa; kansainväliset ryhmät esittelevät oppimistuloksensa intensiiviviikolla)
- Turun AMK:n opiskelijat kirjoittavat oppimispäiväkirjaa kurssilta, jossa kuvaavat mitä pohtivat ja mitä oppivat kurssin aikana. Tekoälyn käyttö oheistetaan Itslearningissa kurssin työtilassa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikäytännöt kurssilla ovat joustavat. Turun AMK:n opiskelijat kirjoittavat oppimispäiväkirjaa kurssilta, jossa kuvaavat mitä pohtivat ja mitä oppivat kurssin aikana. Arviointi T1-K5/täydennettävä.
Hylätty (0)
Opiskelija ei tunne peruskäsitteitä, joilla kuvataan kaupunkien monimuotoisuutta.
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti kurssin ohjelmaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tuntee peruskäsitteitä, joilla kuvataan kaupunkien monimuotoisuutta.
Opiskelija on osallistunut pääosin aktiivisesti kurssin ohjelmaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää peruskäsitteet ja osaa kuvata kaupunkien monimuotoisuutta.
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kurssin ohjelmaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää peruskäsitteet ja osaa analysoida kaupunkien monimuotoisuutta eri näkökulmista.
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kurssin ohjelmaan.
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Lisätiedot
Viestintä Turku AMK:n opettajien kanssa sähköpostitse.