Siirry suoraan sisältöön

Fräscha upp din svenska (ammattikoulutaustaisille) (3op)

Toteutuksen tunnus: TE00CS04-3032

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2025 - 11.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
12.01.2026 - 12.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Yksikkö
Tekniikka
Opetuskielet
suomi
Paikat
45 - 45
Koulutus
Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat opinnot
Opettajat
Jaana Kaartovuori
Ryhmät
PKONTS25
Konetekniikka S25
PKONTS25A
PKONTS25A
PKONTS25B
PKONTS25B
Opintojakso
TE00CS04

Toteutukselle Fräscha upp din svenska (ammattikoulutaustaisille) TE00CS04-3032 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

vko 3 Tunnit 1–2
• Opintojakson esittely, tutustuminen
• Kysymyssanat ja kysymyslauseen muodostaminen

vko 4 Tunnit 3–4
• Kysymyslauseet, tehtäviä
• Persoonapronominien perus-, objekti- ja omistusmuodot

vko 5 Tunnit 5–6
• Persoonapronominit, tehtäviä
• Substantiivien taivutus

vko 6 Tunnit 7–8
• Substantiivien taivutus ja käyttö, tehtäviä

vko 7 Tunnit 9-10
• Substantiivien taivutus, tehtäviä

vko 8 Ei tunteja/opetukseton viikko

vko 9 Tunti 11
• KOE 1

vko 10 Tunnit 12-13
• Adjektiivin muodot ja niiden käyttö

vko 11 Tunnit 14-15
• Adjektiiviharjoituksia

vko 12 Tunnit 16-17
• Verbiryhmät ja aikamuodot
• Verbiharjoituksia

vko 13 Tunnit 18-19
• Verbien käytön harjoituksia

vko 14 Tunnit 20-21
• Verbiharjoituksia
• Sanajärjestys

vko 15 Tunti 22
• KOE 2

Tavoitteet

Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään, niin että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä sekä osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet. Tämän opintojakson jälkeen opiskelija pystyy paremmin suoriutumaan tulevista pakollisista ruotsin opintojaksoista. Opintojaksoa suositellaan niille, jotka kokevat ruotsin taitonsa puutteelliseksi. Oman taitotason määrittely tapahtuu esimerkiksi lähtötasotestin avulla.

Sisältö

Ruotsin kielen peruskieliopin ja – rakenteiden kertaus sekä perussanaston hallinta arkipäivän tilanteissa.

Oppimateriaalit

Opettajan kokoama oppimateriaali Itslearningissä sekä netissä olevaa materiaalia, esim. Helsingin yliopiston materiaalia:Papegojan.

Opetusmenetelmät

Tekemällä oppiminen, ohjattua ja itsenäistä opiskelua, pari- ja ryhmäkeskustelua, itsenäisiä kirjallisia ja suullisia tehtäviä.

Tekoäly sopii tällä opintojaksolla hyvin oman oppimisen tueksi. Tavoitteena on kuitenkin oman ajattelun ja kielitaidon kehittäminen, joita myös tehtävissä / kokeissa mitataan. Harkitsematon tekoälyn käyttö pelkkään vastausten selvittämiseen ei tue tavoiteltua oppimista.

Aiempien toteutusten kokemukset on huomioitu toteutustavan kehityksessä. Erityisesti opiskelijapalautteissa ja opetukseen liittyvissä keskusteluissa esiin nousseita puutteita on korjattu opintomateriaaleja täydennettäessä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kokeiden ajankohdat näkyvät suunnitelmassa, mutta päivät tarkentuvat lukkareiden ilmestyttyä.
Uusinta keväällä 2026 (molemmille kokeille).

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Erilaisia harjoituksia lähitunneilla ja itsenäisesti. Joka viikko tulee kotitehtäviä aina seuraavaksi kerraksi.
Kestävä kehitys huomioidaan sanastotehtävissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähitunteja (20h), kotitehtäviä (n. 28h) ja itsenäistä työskentelyä / sanaston kertailua (n. 23h). Koe 1 puolessa välissä (2 h) ja koe 2 kurssin lopussa (2h). Kokeisiin valmistautuminen (6h).

1 op = 27 h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla hylätty-hyväksytty.

Hyväksytty arvio edellyttää:

osallistumista lähitunneille vähintään 75 %
kotitehtävien suorittamista aikataulun mukaan vähintään 50-75 %
kokeiden (Koe 1 ja Koe 2) hyväksyttyä suorittamista.

Hylätty (0)

Osallistumista lähitunneille alle 75% lähitunnteista tai kotitehtäviä suorittamatta alle 50% tai toinen tai molemmat kokeista hylätty

Lisätiedot

Opintojaksolla edellytetään läsnäoloa, koska tunneilla harjoitellaan pareittain sekä pienryhmissä suullista kielitaitoa ja vuorovaikutustaitoja. Aktiivinen osallistuminen opetukseen on myös osa arviointia.

Siirry alkuun