Fräscha upp din svenska (ammattikoulutaustaisille) (3op)
Toteutuksen tunnus: TE00CS04-3032
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2025 - 11.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 12.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Yksikkö
- Tekniikka
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 45 - 45
- Koulutus
- Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat opinnot
- Opettajat
- Jaana Kaartovuori
- Ryhmät
-
PKONTS25Konetekniikka S25
-
PKONTS25APKONTS25A
-
PKONTS25BPKONTS25B
- Opintojakso
- TE00CS04
Toteutukselle Fräscha upp din svenska (ammattikoulutaustaisille) TE00CS04-3032 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
vko 3 Tunnit 1–2
• Opintojakson esittely, tutustuminen
• Kysymyssanat ja kysymyslauseen muodostaminen
vko 4 Tunnit 3–4
• Kysymyslauseet, tehtäviä
• Persoonapronominien perus-, objekti- ja omistusmuodot
vko 5 Tunnit 5–6
• Persoonapronominit, tehtäviä
• Substantiivien taivutus
vko 6 Tunnit 7–8
• Substantiivien taivutus ja käyttö, tehtäviä
vko 7 Tunnit 9-10
• Substantiivien taivutus, tehtäviä
vko 8 Ei tunteja/opetukseton viikko
vko 9 Tunti 11
• KOE 1
vko 10 Tunnit 12-13
• Adjektiivin muodot ja niiden käyttö
vko 11 Tunnit 14-15
• Adjektiiviharjoituksia
vko 12 Tunnit 16-17
• Verbiryhmät ja aikamuodot
• Verbiharjoituksia
vko 13 Tunnit 18-19
• Verbien käytön harjoituksia
vko 14 Tunnit 20-21
• Verbiharjoituksia
• Sanajärjestys
vko 15 Tunti 22
• KOE 2
Tavoitteet
Opiskelija aktivoi ruotsin kieltään, niin että hän ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua kieltä sekä osaa tuottaa sitä arkipäivän tilanteissa. Lisäksi hän hallitsee ruotsin kielen keskeiset rakenteet. Tämän opintojakson jälkeen opiskelija pystyy paremmin suoriutumaan tulevista pakollisista ruotsin opintojaksoista. Opintojaksoa suositellaan niille, jotka kokevat ruotsin taitonsa puutteelliseksi. Oman taitotason määrittely tapahtuu esimerkiksi lähtötasotestin avulla.
Sisältö
Ruotsin kielen peruskieliopin ja – rakenteiden kertaus sekä perussanaston hallinta arkipäivän tilanteissa.
Oppimateriaalit
Opettajan kokoama oppimateriaali Itslearningissä sekä netissä olevaa materiaalia, esim. Helsingin yliopiston materiaalia:Papegojan.
Opetusmenetelmät
Tekemällä oppiminen, ohjattua ja itsenäistä opiskelua, pari- ja ryhmäkeskustelua, itsenäisiä kirjallisia ja suullisia tehtäviä.
Tekoäly sopii tällä opintojaksolla hyvin oman oppimisen tueksi. Tavoitteena on kuitenkin oman ajattelun ja kielitaidon kehittäminen, joita myös tehtävissä / kokeissa mitataan. Harkitsematon tekoälyn käyttö pelkkään vastausten selvittämiseen ei tue tavoiteltua oppimista.
Aiempien toteutusten kokemukset on huomioitu toteutustavan kehityksessä. Erityisesti opiskelijapalautteissa ja opetukseen liittyvissä keskusteluissa esiin nousseita puutteita on korjattu opintomateriaaleja täydennettäessä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kokeiden ajankohdat näkyvät suunnitelmassa, mutta päivät tarkentuvat lukkareiden ilmestyttyä.
Uusinta keväällä 2026 (molemmille kokeille).
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Erilaisia harjoituksia lähitunneilla ja itsenäisesti. Joka viikko tulee kotitehtäviä aina seuraavaksi kerraksi.
Kestävä kehitys huomioidaan sanastotehtävissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähitunteja (20h), kotitehtäviä (n. 28h) ja itsenäistä työskentelyä / sanaston kertailua (n. 23h). Koe 1 puolessa välissä (2 h) ja koe 2 kurssin lopussa (2h). Kokeisiin valmistautuminen (6h).
1 op = 27 h
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla hylätty-hyväksytty.
Hyväksytty arvio edellyttää:
osallistumista lähitunneille vähintään 75 %
kotitehtävien suorittamista aikataulun mukaan vähintään 50-75 %
kokeiden (Koe 1 ja Koe 2) hyväksyttyä suorittamista.
Hylätty (0)
Osallistumista lähitunneille alle 75% lähitunnteista tai kotitehtäviä suorittamatta alle 50% tai toinen tai molemmat kokeista hylätty
Lisätiedot
Opintojaksolla edellytetään läsnäoloa, koska tunneilla harjoitellaan pareittain sekä pienryhmissä suullista kielitaitoa ja vuorovaikutustaitoja. Aktiivinen osallistuminen opetukseen on myös osa arviointia.