Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet skriftlig kommunikation (2op)

Toteutuksen tunnus: TE00CS28-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2025 - 12.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
12.01.2026 - 24.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
2 op
Yksikkö
Tekniikka
Opetuskielet
ruotsi
Paikat
50 - 60
Koulutus
Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus
Opettajat
Sanna Simola
Ryhmät
PSAHAUS25
Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus, insinööri 25
Opintojakso
TE00CS28

Toteutukselle Svenska i arbetslivet skriftlig kommunikation TE00CS28-3019 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Esittäytyminen - koulutus, työkokemus, työtehtävät.
Alan keskeinen sanasto, työelämän suuulliset ja kirjalliset viestintätilanteet.
Lisäksi opiskellaan hyödyntämään teköalyä tehokkaasti ja ennen kaikkea vastuullisesti ruotsin kielisessä viestinnässä.

vko 3 KAMPUS aloitus, esittely ja tutustuminen
vko 4 KAMPUS sähkö - ja automaatio
vko 5 KAMPUS alakohtainen kuullun ymmärtäminen / tekstinymmärtäminen, videot
vko 6 ÅBO AKADEMI
vko 7 ÅBO AKADEMI
vko 9 ÅBO AKADEMI
vko 10 kampus työpaikkailmoitukset, työtehtävät
vko 11 kampus SANAKOE (ÅA sisältö)yritysesityksen suunnittelu ja tekeminen – palautetaan itslearningiin
vko 12 kampus yritysesittelyt pienryhmissä
vko 13 itslearning ammatillinen minä - video
vko 14 itslearning työelämän sähköposti
vko 15 itslearning palautettava tehtävä: suullinen esitys (video, joka toteutetaan siten, että suoraan paperista lukeminen ei ole mahdollista, vaan tilanne autenttinen) arviointi 0-5
vko 16 kokeeseen kertaus
vko 17 KAMPUS loppukoe (suullinen ja kirjallinen) arviointi 0-5 koe (sanasto, tekstit, kuullun ymmärtäminen) arviointi 0-5 sanakoe

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä työelämälähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Tavoitetaso vähintään B1.

Oppimateriaalit

Itslearningissä.

Opetusmenetelmät

Oppimisen mahdollistamiseksi on opetukseen osallistuttava aktiivisesti (min. 75% läsnäolo).

Kampustunneilla harjoitellaan suullista ilmaisua yhdessä, parin tai ryhmän kanssa.
Verkko-oppitunneilla työskennellääm aktiivisesti, tunnit eivät ole luentoja, vaan edellyttävät aktiivista osallistumista.
Tehtävien teko itslearningissä itsenäisesti ohjeiden mukaisesti ja kuten alla:

huolellinen tutustuminen tehtävänantoon ja sen oppimistavoitteisiin
tehtävän teon suunnittelu
annetun materiaalin opiskelu
tehtävän teko ja oikea-aikainen palautus
saadun palautteen läpikäynti ja sen pohjalta oman tekemisen reflektointi ja annetun palautteen ymmärtäminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

vko 17
UUSINTA 4.6.2026 klo 9.00-13.00 DELTA ICT_C1035_Delta (ICT-City)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys, aktiivinen ote, reflektointi.
Kestävä kehitys -teema on mukana yritysesittelyssä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op / 81 h
kampustunnit 15h
verkko-oppitunnit 6h
suullinen ja kirjallinen koe 4h
itsenäinen työskentely ja itslearning-tehtävät, 56h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla ja opintojakson päätteeksi osaamisen kehittymistä ja osaamista arvioidaan seuraavasti:

Pakolliset harjoitustehtävät arvioidaan hyväksytty-hylätty.
Hyväksytty: oikea-aikainen palautus, tehtävänannon mukainen työ.
Hylätty: tehtävää ei palautettu oikea-aikaisesti tai se ei ole tehtävänannon mukainen.

Tähän arviointiin sisältyy palaute, joka ohjaa lisäharjoittelemaaan siten, että numeroarvioinnilla suoritettavissa tehtävissä opiskelija pystyy osoittamaan osaamisensa ja kehityksensä.

Pakolliset numeraalisesti arvioitavat tehtävät ovat (5kpl):

sanakoe (ÅA)

suullinen esitys (video, joka toteutetaan siten, että suoraan paperista lukeminen ei ole mahdollista, vaan tilanne autenttinen)
0-5 (painoarvo 1)

koe (sanasto, tekstinymmärrys, kuullun ymmärtäminen)
0-5 (painoarvo 1)

Kirjallinen ja suullinen koe kampuksella 0-5. (painoarvo 2)

Lopullinen arvosana muodostuu numeraalisesti arvioitujen tehtävien /tenttien painoarvotetusta keskiarvosta.

Hyväksytty opintojaksosuoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa kampus/verkko-oppitunneilla. Min. läsnänolo 75%.
Läsnäolovaatimuksen peruste: oppitunneilla harjoitellaan suullista ilmaisua ja vuorovaikutustaitoja, joiden harjoittamiseen tarvitaan aktiivista osallistumista ja ryhmän kanssa työskentelyä.

Ruotsin taitotasokuvaukset ovat Messissä sivulla KIELIOPINNOT, Ruotsin kieli ja viestintä. Ne esitellään ja ovat saatavilla opintojakson itslearning-tilassa.

Tutkintotodistuksessa arvosanat 1-3 = Tyydyttävä taito ja arvosanat 4-5 = Hyvä

Tekoälyn käytön salliminen tai kieltäminen vaihtelee oppimistehtävittäin. Käytöstä ohjeistetaan opintojaksolla tehtäväkohtaisesti. Pääperiaate on, että harjoitustehtävissä voi hyödyntää tekoälyä siten, että se on harjoittelun tuki. Tekoälyn käyttö on kielletty numeraalisesti arvioitavissa tehtävissä/tenteissä.

TÄRKEÄÄ - Tehtävissä on viimeinen palautuspäivä, josta pidetään kiinni. Opiskelijan on oltava heti yhteydessä opettajaan, jos palautuspäivän noudattaminen ei perustellusta syystä onnistu. Tekemättömät tehtävät hylätään ja kaikki tehtävät ovat opintojaksolla pakollisia.

Hylätty (0)

Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista ja kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla.
Ei ole suorittanut pakollisia harjoitustehtäviä eikä pakollisia arvioitavia tehtäviä hyväksytysti.
Ei ole osallistunut opetukseen vaaditusti, min. osallitumis% 75.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.

On suorittanut pakolliset harjoitustehtävät ja pakolliset arvioitavat tehtävät hyväksytysti loppuarvosanalla 1.

2 Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.

On suorittanut pakolliset harjoitustehtävät ja pakolliset arvioitavat tehtävät hyväksytysti loppuarvosanalla 2

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.

On suorittanut pakolliset harjoitustehtävät ja pakolliset arvioitavat tehtävät hyväksytysti loppuarvosanalla 3.


4 Selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.

On suorittanut pakolliset harjoitustehtävät ja pakolliset arvioitavat tehtävät hyväksytysti loppuarvosanalla 4

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Selviytyy erinomaisesti monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.

On suorittanut pakolliset harjoitustehtävät ja pakolliset arvioitavat tehtävät hyväksytysti loppuarvosanalla 5.

Lisätiedot

Viestintä tapahtuu ensisijaisesti itslearningsissä kurssin ILMOITUKSET kohdassa sekä itslearning-viestien kautta. Opiskelijan on aktiivisesti seurattava tiedotusta.

Sähköposti on toissijainen viestintäkanava.

Siirry alkuun