Siirry suoraan sisältöön

Magneettikuvantamisosaaminen (10op)

Toteutuksen tunnus: TH00BX72-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 31.12.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 31.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
10 op
Yksikkö
ETKDipa
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Röntgenhoitajakoulutus
Opettajat
Jarno Huhtanen
Ryhmät
PRONTS24
Röntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus
Opintojakso
TH00BX72

Toteutukselle Magneettikuvantamisosaaminen TH00BX72-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Osa A Laitteiden rakenne ja toiminta 2op / Sainio
Osa B Radiografia / Huhtanen
Osa C Radiologia 0,5op
Ajoitus:
- kevät 2026
Sisältö:
Kuvantamisosaaminen:
-magneettilaitteen kehityshistoria
-magneettilaitteen rakenne ja toiminta
-kuvanmuodostuksen periaatteet magneettikuvantamisessa
-magneettikuvan laatu ja siihen vaikuttavat tekijät
-magneettikuvantamisapahtuman eri vaiheet
-anatomiset rakenteet ja yksityiskohdat magneettikuvantamisessa
-tehosteaineiden käyttö magneettikuvantamisessa
-kuvanrekonstruktiot
Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
-magneettikuvantamisen indikaatiot ja löydökset potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa
-potilaan ohjaaminen ja auttaminen magneettikuvantamistapahtuman yhteydessä (erityisesti lapset, ikääntyneet ja muistisairaat)
-potilaan kohtaaminen ja kokemuksellisuuden tukeminen magneettikuvantamistapahtuman yhteydessä
-potilaan esivalmistelu- ja jälkihoitotoimenpiteet magneettikuvantamistapahtuman yhteydessä
Turvallisuusosaaminen:
-magneettikuvauksen vasta-aiheet
-tehosteaineiden turvallinen käyttö
-työturvallisuus magneettikuvantamisessa
Laatuosaaminen:
-magneettikuvantamistoiminnan laadunvarmistus
-näyttöön perustuva magneettikuvantamistoiminta
Yhteisö- ja verkosto-osaaminen:
-moniammatilllisuus magneettikuvantamistapahtuman eri vaiheissa

Opintojakso ja/tai sen osia voidaan suorittaa osana erillistä hanketta.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kertoa inhimillisen ja turvallisen magneettikuvantamistapahtuman osatekijät kuvantamistapahtuman eri vaiheissa
- perustella röntgenhoitajan toiminnan magneettikuvantamistapahtuman ja -työskentelyn yhteydessä

Sisältö

Kuvantamisosaaminen:
-magneettilaitteen kehityshistoria
-magneettilaitteen rakenne ja toiminta
-kuvanmuodostuksen periaatteet magneettikuvantamisessa
-magneettikuvan laatu ja siihen vaikuttavat tekijät
-magneettikuvantamistapahtuman eri vaiheet
-anatomiset rakenteet ja yksityiskohdat magneettikuvantamisessa
-tehosteaineiden käyttö magneettikuvantamisessa
-kuvanrekonstruktiot

Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
-magneettikuvantamisen indikaatiot ja löydökset potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa
-potilaan ohjaaminen ja auttaminen magneettikuvantamistapahtuman yhteydessä (erityisesti lapset, ikääntyneet ja muistisairaat)
-potilaan kohtaaminen ja kokemuksellisuuden tukeminen magneettikuvantamistapahtuman yhteydessä
-potilaan esivalmistelu- ja jälkihoitotoimenpiteet magneettikuvantamistapahtuman yhteydessä

Turvallisuusosaaminen:
-magneettikuvauksen vasta-aiheet
-tehosteaineiden turvallinen käyttö
-työturvallisuus magneettikuvantamisessa

Laatuosaaminen:
-magneettikuvantamistoiminnan laadunvarmistus
-näyttöön perustuva magneettikuvantamistoiminta

Yhteisö- ja verkosto-osaaminen:
-moniammatillisuus magneettikuvantamistapahtuman eri vaiheissa

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Materiaalit ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja materiaaleja ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan, eikä materiaalia saa jakaa kolmansille osapuolille. Kaikki koululta annettu materiaali opintojaksoon liittyen opiskelijan tulee hävittää asianmukaisesti opintojakson jälkeen.

Opetusmenetelmät

Lähitunnit, verkkotehtäviä, itsenäinen työskentely, opintokäynnit, magneettirekka (ei varmistettu), demonstraatio

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ajankohdat ilmoitetaan opintojakson infotunneilla. Kaksi uusintakertaa, tenti noin viikon välein.

Osa a tentti (0-5) painokerroin 1
Osa b tentti (0-5) painokerroin 2
Osa c läsnäolo

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktivistinen lähestymistapa
Blended learning
Kestävän kehityksen näkökulma magneettityöskentelyssä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ilmoitetaan opintojakson alussa info tunnilla
10op = 270h opiskelijan työtä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla H-5.
Hyväksytty suoritus vaatii hyväksytyn tentin lisäksi riittävän läsnäolon opetuksessa. Opintojakson tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty, mutta niiden erityisen huolellinen tai huolimaton suoritus voi vaikuttaa arvosanaan korottavasti tai laskevasti. Lisäksi arvosanaan voi vaikuttaa nostavasti tai laskevasti aktiivisella läsnäololla ja osallistumisella opintojakson opetukseen.

Hylätty:
-tehtävien vastaukset/dokumentit ovat sisällöllisesti pinnallisia/puutteellisia
- jakson kontaktitunneiltamerkittävä poissaolo
- kirjallinen työ ja esitys hylätty
- ei osallistu opintojakson simulaatioihin/harjoitustunteihin lainkaan
- tentti hylätty

Tyydyttävä (1-2):
- tehtävien sisältö vastaa osittain toimeksiantoa
- puutteellinen osallistuminen opintojakson toteutukseen
- kirjallinen työ / esitys puutteellinen
- tentin arvosana

Hyvä (3-4):
- tehtävien sisältö vastaa toimeksiantoa
- aktiivinen osallistuminen opintojakson toteutukseen
- tentin arvosana

Erinomainen (5):
- edellisten lisäksi opiskelija osoittaa kiinnostusta modaliteettia kohtaan ja tehtävissä on näkyvissä omaa pohdintaa ja reflektiivisyyttä kirjallisuuteen pohjautuen
- tentin arvosana

Kokeen arviointi 0-5

Lisähuomioita;
Opintokäynneiltä poissaolo on korvattava erillisellä tehtävällä.
Tehtävien tekeminen ja määräaikaan palauttaminen voi vaikuttaa arvosanaan.
Osallistumisaktiivisuus opintojakson aikana voi vaikuttaa arvosanaan.
MRI harjoittelujakso hylätty, jos harjoittelun tehtävä ei hyväksytysti suoritettu

Mahdollisen projektityön hyväksytty suoritus.

Hylätty (0)

Hylätty:
-tehtävien vastaukset/dokumentit ovat sisällöllisesti pinnallisia/puutteellisia
- jakson kontaktitunneilta/simulaatioista poissaolo. Poissaolon korvaamisesta tulee sopia opettajan / opettajien kanssa erikseen, mutta mitään velvoitetta ei ole opintojakso opettajalla antaa korvaavaa tehtävää ammatillisten taitojen opettelusta.
- tentti hylätty
- kirjallisen ja/tai esityksen hylätty suoritus
- projektin hylätty suoritus
- hylätty suoritus eli poissaolo kuvantaminen päivystyksessä esityksestä tai vähäinen panostus esityksen tekemiseen
- poissolo simulaatioista tai vähäinen panostus simulaatioihin
Tyydyttävä:
- tehtävien sisältö vastaa osittain toimeksiantoa
- tentin ja kirjallisten töiden arvosana
- puuttellinen osallistuminen opintojakson toteutukseen sis. simulaatiot ja projekti
Hyvä:
-tehtävien sisältö vastaa toimeksiantoa
- tentin arvosana
- osallistuminen opintojakson toteutukseen, simulaatiot ja projekti
Erinomainen:
- edellisten lisäksi opiskelija osoittaa kiinnostusta modaliteettia ja projektia kohtaan ja tehtävissä on näkyvissä omaa pohdintaa ja reflektiivisyyttä kirjallisuuteen pohjautuen
- tentin arvosana


Osallistuminen opetukseen ja osallistumisen aktiivisuus vaikuttavat suoraan opintojakson arvosanaan.

Opettaja ei ole velvoitettu kertomaan tentin sisältöä ja/tai kysymyksiä etukäteen.

Lisätiedot

TT jakso tulee olla suoritettu hyväksytysti

Tekoälyn liikennevalomalli tällä opintojaksolla:

Keltainen – Sallittu, saa käyttää, pitää kertoa
Tuotosten luomisessa voi käyttää tekoälyä, mutta opiskelijan tulee ilmoittaa sen käyttö selkeästi. Tekoälytyökalun käyttäminen voidaan kertoa menetelmät tai vastaavassa osiossa. Tekoälyn käytön ilmoittamatta jättäminen tulkitaan vilpiksi

Siirry alkuun