Finanssialan asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito (5op)
Toteutuksen tunnus: KH00DL36-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 08.12.2025 - 06.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 07.01.2026 - 18.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Myyntityön koulutus
Toteutukselle Finanssialan asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00DL36-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Ajoitus:
Kurssin kesto tammikuu - toukokuu 2026
Sisältö:
-asiakaslähtöinen ajattelu myyntiprosessissa
-kehittää kannattavia asiakassuhteita
-ostokäyttäytyminen
-asiakaskokemus
-asiakaspalvelutilanteet
-haastavat asiakkaat
Kurssin sisältö tukee sitä, että kurssille asetetut oppimistavoitteet suoritetaan määräajassa.
Kurssin tarkempi aikataulu ja lähikertojen teemat / aiheet kuvattu kurssin Itslearning-alustalla.
Toteutus voi sisältää yritystoimeksiantoja.
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- hahmottaa asiakaspalvelun ja markkinoinnin roolin finanssialan liiketoiminnassa
- tunnistaa finanssialalla ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä ja asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- luoda, arvioida ja ylläpitää asiakassuhteita
- analysoida asiakaskokemuksen muodostumista
- asiakaspalvelutilanteessa ottaa huomioon erilaiset asiakkaat
- arvioida omia asiakaspalvelutaitojaan sekä kehittämiskohtia
Oppimateriaalit
Itslearning alustalla mainittu kirjallisuus, artikkelit, nettilähteet ja muu alustalla mainittu aineisto tukee kurssilla opittua ja käsiteltyä materiaalia. Aineistoa on paljon ja omaehtoista tutustumista aihealueisiin edellytetään.
Luentojen aikana on tärkeää tehdä omia muistiinpanoja, sillä ne ovat olennaisia kurssin suoriutumisen kannalta. Luentomateriaalit: Kaikkia kurssin luentomateriaaleja ei jaeta kurssin itslearning-alustalla.
Kurssikirjat:
Grönroos, Christian (eri vuosia) Palvelujen johtaminen ja markkinointi.
Bergström, Seija & Leppänen, Arja (2015, 2021) Yrityksen asiakasmarkkinointi.
Lisäksi luennoilla käsitellään osia kirjasta:
Storbacka, Kai & Lehtinen, Jarmo. R. (eri vuosia) Asiakkuuden ehdoilla vai asiakkuuden armoilla.
Oppimisympäristön Itslearning materiaali.
Vaikka kurssin aineisto on mittava, kurssin pystyy läpäisemään hyvin arvosanoin osallistumalla aktiivisesti luennoille, tuntityöskentelyyn ja kertaamalla materiaalin itsenäisesti aineistoa.
Opiskelijan tulee tehdä omia muistiinpanoja luennoilla. Luentojen videoiminen tai kuvaaminen on kiellettyä ilman opettajan ja muiden opiskelijoiden lupaa.
Opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa sovelletaan käytäntöön erilaisten luentomateriaalien, uutisten, harjoitusten, case -aineistojen ja mahdollisten yritystoimeksiantojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta kurssilla on kuitenkin vähäisessä määrin lyhyitä luentoja. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu keskustellen, harjoitusten, harjoitteiden ja ryhmätyöskentelynä annetun tai suositellun materiaalin pohjalta, viikkotehtävien ja esitysten myötä.
Huomioitava on, että kurssi voidaan suorittaa vain läsnäoloa vaativalla luento-opetuksena - ei Teams-mahdollisuutta.
Kurssin toteutukseen saattaa tulla muutoksia tehtävänantojen, hanketyön tai työelämälähtöisen oppimisen osalta; näistä tiedotetaan tarkemmin kurssin aikana.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentit järjestetään lukujärjestykseen ilmoitetuissa luentosaleissa, tarkasta tila viimeistään edeltävän päivänä mahdollisten muutosten osalta. Kurssilla noudatetaan tutkintosäännön asetuksia tenttien toteuttamisesta ja arvioinnista. Uusintamahdollisuuden tutkintosäädöksen mukaisesti.
TENTTIEN AJANKOHDAT:
Tentti:
1. korotus/uusintatentti:
2. korotus/uusintatentti:
Tentin suorittaminen muina ajankohtina ei ole mahdollista: mikäli opiskelija ei kykene suorittamaan hyväksyttyä arvosanaa em. tenttiajankohtina, seuraava mahdollinen ajankohta suorittaa tentti/kurssi hyväksytysti on opinto-ohjelman mukainen, seuraava ajankohta kun kurssia järjestetään.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot, harjoitukset ja harjoitteet ja Case yhdistettynä simulaatioon. Painopiste on keskeisestä teoreettisesta aineksesta johdetussa käytännönläheisessä toiminnassa. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajan rooli on tukea ja ohjata työskentelyä. Pääosa tehtävänannoista toteutetaan suullisina toimeksiantoina luentojen ja teoreettisen aiheen yhteydessä, eikä niitä toisteta luennoitsijan toimesta. Suullisten tehtävänantojen tavoitteena on simuloida asiakkaiden antamia toimeksiantoja.
ESG -näkökulma sisältyy toteutukseen.
Mahdolliset yritystoimeksiannot.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot toteutetaan fyysisinä luentoina kampuksen tiloilla eikä etäosallistuminen ole mahdollista. Kurssin keskeinen sisältö opitaan luennoilla ja luentojen perusteella tehtävät viikkotehtävät, harjoitukset, harjoitteet ja Case-yhdistettynä simulaatioon tukevat kurssin asiasisällön sisäistämistä.
-Tiedonhakua ja aihealueen materiaaliin perehtyminen.
-Osallistuminen työskentelyyn.
-Mahdolliset yritystoimeksiannot.
-Havainnointitehtävä pareittain 1kpl, joka koostuu havainnoinnin valmistelusta, havainnoinnista ja havainnoinnin perusteella laaditusta esityksestä ja esityksen palautuksesta kurssin Itslearning-alustalle 1 kpl (osa esittää tunneilla tuotoksen).
-Tenttiin kertaus ja tentti.
1 op vastaa 27h opiskelijan työtä eli 5 op = 135h.
Oppimisympäristönä Itslearning. Tehtävänpalautukset vain ja ainoastaan Itslearning oppimisympäristöön ohjeistuksen- ja aikataulun mukaisesti.
Kurssin toteutukseen saattaa tulla muutoksia tehtävänantojen, yritystoimeksiantojen tai työelämälähtöisen oppimisen osalta; näistä tiedotetaan tarkemmin kurssin aikana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti (yksilösuoritus) 80 % vaikutus kurssin kokonaisarvosanaan (80% kok. arvosanasta). Arvioidaan asteikolla H-5.
Osallistuminen luennoille, harjoitukset, harjoitteet, simulaatioharjoitteet ja opiskelijan aktiivisuus luennoilla 20 % vaikutus kurssin kokonaisarvosanaan (20% kok. arvosanasta). (Pitää osallistua vähintään 50% jotta kurssin voi läpäistä.)
Havainnointitehtävä 1 kpl (parityö). Joka koostuu havainnoinnin valmistelusta, havainnoinnista, havainnoinnin perusteella laaditusta esityksestä ja esityksen palautuksesta. Havainnointitehtävän palautuspäivä kurssin Itslearning alustalle viimeistään xx.xx.2026 klo.23.59 mennessä ennen ensimmäistä aihealueen käsittelykertaa xx.xx.2026.
Tarkemmat ohjeet kurssin Itsalustalla. Havainnointitehtävä arvioidaan skaalalla HYV / HYL -Täydennettävä.
Kurssin läpäisy vaatii: Osallistuminen luennoille, harjoitukset, harjoitteet, simulaatioharjoitteet ja opiskelijan aktiivisuus luennoilla vähintään 50%. Havainnointitehtävän hyväksytysti suorittamista. Hyväksytysti suoritettua tenttiä vähintään arvosanalla 1.
Myöhässä palautettujen havainnointitehtävä viimeinen palautuspäivä on xx.xx.2026 klo.23.59 (Keskustele etukäteen kurssin opettajan kanssa asiasta.).
Kurssin toteutukseen saattaa tulla muutoksia tehtävänantojen, yritystoimeksiantojen tai työelämälähtöisen oppimisen osalta; näistä tiedotetaan tarkemmin kurssin aikana. Arviointi sovitaan yhdessä.
Hylätty (0)
Tentti on hylätty.
Tentin suoritus alle 50% kokonaispistemäärästä.
Osallistuminen luennoille, simulaatioharjoitukset, harjoitukset, harjoitteet ja opiskelijan aktiivisuus luennoilla jää alle 50 %.
Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.
Ei osallistuttu simulaatioharjoituksiin.
Minkäänlainen kopiointi ei ole sallittua.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut vähäisesti luennoille ja ryhmätyöskentelyyn ja kurssin aihealueiden käsittelyyn osallistuminen on ollut heikkoa tai puutteellista. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä asiakaspalvelun merkityksen osana teknistä suoritusta ja asiakkuuksien hallintaa. Opiskelija on suorittanut havainnointitehtävän eli asiakaspalvelutilanteen tarkkailun (havainnoinnin) ja palauttanut havainnoinnin perusteella laaditun esityksen aikataulussa ohjeiden mukaisesti.
Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät palautettu hyväksytysti.
Osallistuminen tuntityöskentelyyn,simulaatioharjoitukset, harjoitukset ja harjoitteet vähintään 50-60% mukaisesti. Aktiivisuus tyydyttävällä tasolla.
Tentti läpäisty hyväksytysti. Tentin suoritus 50-65% kokonaispistemäärästä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on osallistunut hyvällä tasolla luennoille ja tuntityöskentelyyn. Opiskelija osoittaa selkeää asiakaspalvelutilanteiden merkityksen hallintaa ja ymmärrystä asiakaspalvelun merkityksestä osana ammattialaansa ja ammattiaan. Opiskelija osaa luoda, arvioida ja ylläpitää asiakassuhteita omalla ammattialalla. Opiskelija osaa hyvällä tasolla analysoida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä ja pystyy huomioimaan asiakaspalvelutilanteissa erilaiset asiakkaat. Opiskelija osaa hyvällä tasolla arvioida omia asiakaspalvelutaitojaan ja kehittämiskohtia. Opiskelija osoittaa kykenevänsä erottelemaan hyvään asiakaspalvelutilanteeseen vaikuttavia tekijöitä.Opiskelija on suorittanut havainnointitehtävän eli asiakaspalvelutilanteen tarkkailun (havainnoinnin) ja palauttanut havainnoinnin perusteella laaditun esityksen aikataulussa ohjeiden mukaisesti. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät palautettu hyväksytysti.
Osallistuminen tuntityöskentelyyn,simulaatioharjoitukset, harjoitukset ja harjoitteet vähintään 70-80 % mukaisesti. Aktiivisuus hyvällä tasolla.
Tentti läpäisty hyväksytysti. Tentin suoritus 66-85% kokonaispistemäärästä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on tunnilla aktiivinen ja pyrkii kehittämään asiakaspalveluosaamistaan. Opiskelija osoittaa kiitettävällä tasolla hallitsevansa asiakaspalvelun merkityksen osana menestyvää ammatinharjoittamista ja osaa tuoda monipuolisesti esille asiakaspalvelun tekniseen ja toiminnalliseen laatuun vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pystyy kiitettävällä tasolla luomaan, arvioimaan ja ylläpitämään asiakassuhteita ja analysoimaan erilaisten asiakkaiden asiakaskokemuksiin vaikuttavia osatekijöitä. Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti omia asiakaspalvelutaitojaan ja tunnistaa ammattimaisella otteella niihin liittyviä kehittämiskohtia. Opiskelija on suorittanut havainnointitehtävän eli asiakaspalvelutilanteen tarkkailun (havainnoinnin) ja palauttanut havainnoinnin perusteella laaditun esityksen aikataulussa ohjeiden mukaisesti. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät palautettu hyväksytysti.
Osallistuminen tuntityöskentelyyn, simulaatioharjoitukset, harjoitukset ja harjoitteet vähintään 90 % mukaisesti. Aktiivisuus erinomaisella tasolla.
Tentti läpäisty hyväksytysti. Tentin suoritus yli 86% kokonaispistemäärästä.
Lisätiedot
Tapaamme joka viikko luennoilla.
Kurssiin liittyvä aineisto ja viestintä on suunnattu kokonaisuudessaan kurssin Itslearning-sivustolle, jossa vastuuopettaja viestii mahdollisista aikataulumuutoksista tms.
Jos et pääse osallistumaan luennolle, katso kurssin itslearning-sivulta tai kysy opiskelukaverilta, mitä aiheita luennolla käsiteltiin.
Ensimmäisellä luentokerralla kysytään opiskelijoilta lupa kurssin luentojen läsnäololistalle.