Myynti- ja markkinointiosaaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: KH00BS42-3016
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2025 - 31.12.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 31.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Ella Jalo
- Ryhmät
-
LTOPS25JLTOPS25J
-
LTOPS25HLTOPS25H
-
LTOPS25KLTOPS25K
- Opintojakso
- KH00BS42
Toteutukselle Myynti- ja markkinointiosaaminen KH00BS42-3016 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opiskelija
- osaa käyttää myynnin ja markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä ja asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntiprosessin vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- hahmottaa myynnin ja markkinoinnin roolin organisaation liiketoiminnassa
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää myynnin ja markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä ja asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntiprosessin vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- hahmottaa myynnin ja markkinoinnin roolin organisaation liiketoiminnassa
Oppimateriaalit
Bergström S., Leppänen A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita
Kotler, P. & Armstrong G. 2014. Principles of Marketing. Boston [Mass.] : Pearson cop. (myös muita painoksia)
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu
Perehtyminen kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin
Kontakti-opetus
Pienryhmätyöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Its:issä tehtävä välitentti
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäisiä opintoja, luentoja, ryhmätöitä ja projektioppimista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itslearning
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteisluentojen ja ryhmätapaamisten tehtävät
Pienryhmien tehtävät ja esitykset
Välitentti
Tuotteen Markkinointi -tehtävän tekeminen sekä kampanjan suunnittelu ja esittäminen
Yhteensä 135 h
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmien tehtävät arvioidaan asteikolla 1-5. Arvosanojen keskiarvo muodostaa 20% kurssin arvosanasta
Esitykset arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Välitentti, 20 %
Tuotteen Markkinointi -tehtävän tekeminen sekä kampanjan suunnittelu ja esittäminen, 60 % kurssin arvosanasta
Kurssin lopussa toteutetaan itse- ja vertaisarviointi
Opiskelijan aktiivisuuden taso voi vaikuttaa arvosanaan (esim. ryhmätyöskentelyyn osallistuminen tai yhteisluentojen ja ryhmätapaamisten tehtävien tekeminen).
Hylätty (0)
Markkinointisuunnitelma tai kampanjan suunnittelu -tehtävä on tekemättä, tenttiä ei ole suoritettu hyväksyttävästi tai vaadittuja tehtäviä ei ole palautettu.
Opintojakson suorittamisessa saa käyttää tekoälytyökaluja, kuten kielimalleja, esimerkiksi tiedon hakemiseen ja alustavien suuntaviivojen luomiseen ratkaisuille. Tekoälyn käytöstä on pyydettäessä osattava antaa selvitys. Tekoälyn tuottaman sisällön suora kopiointi ja sen esittäminen omana, johtaa tehtävän hylkäämiseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tuntee kurssin teemojen peruskäsitteistöä ja osaa käyttää käsitteitä kurssitehtävissä. Hän osaa hyödyntää lähteitä tuotteen/palvelun markkinoinnissa.
Markkinointisuunnitelman eri osa-alueita on käsitelty ohjeistuksen mukaisesti. Työssä on hyödynnetty lähdemateriaalia ja omia havaintoja on tuotu esille. Kampanjasuunnitelma ja esitys ovat pääosin toteuttamiskelpoisia.
Opiskelija on suorittanut vaaditut kurssitehtävät ajoissa. Hän on ollut aktiivisesti mukana ryhmän jäsenenä ja on ollut mukana tehtävien tekemisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää kurssin teemojen peruskäsitteistön ja osaa käyttää käsitteitä kurssitehtävissä. Hän osaa hyödyntää lähteitä tuotteen/palvelun markkinoinnissa. Opiskelija osaa esittää omia ajatuksia.
Markkinointisuunnitelma on looginen ja selkeä ja keskeisen asiasisällön käsittelyyn on panostettu. Työssä on hyödynnetty lähdemateriaalia ja kirjallisuutta on yhdistetty omiin havaintoihin. Kampanjasuunnitelma ja esitys ovat selkeitä ja toteuttamiskelpoisia.
Opiskelija on suorittanut kaikki kurssitehtävät ajoissa. Hän on toiminut aktiivisesti ryhmän jäsenenä ja on osallistunut hyvän lopputuloksen aikaansaamiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää kurssin teemojen peruskäsitteistön ja osaa käyttää käsitteitä eri kurssitehtävissä. Hän osaa hyödyntää erilaisista lähteistä löytynyttä tietoa tuotteen/palvelun markkinoinnissa. Opiskelija osaa esittää omia ajatuksia ja johtopäätöksiä ja osaa perustella omia näkemyksiään.
Markkinointisuunnitelma on looginen ja selkeä ja asiasisältö on esitetty kattavasti. Lähdeaineistoa on löydetty ja hyödynnetty monipuolisesti. Kampanjasuunnitelma ja esitys ovat realistisia ja luovasti toteutettuja. Opiskelija on suorittanut kaikki kurssitehtävät ajoissa ja työskentelyssä näkyy ammattimainen ote.
Opiskelija on toiminut aktiivisesti ryhmän jäsenenä ja on edesauttanut tiimityön onnistumista ja hyvän lopputuloksen aikaansaamista.